Diskussion: Förslag för utformning av nya regler för eldrivna enpersonsfordon (Skickas till Transportstyrelsen)

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av Chrilles, 16 apr 2020.

1. Parma

Parma Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18
    Så om lagen ändrades hade det i praktiken betytt att man måste försäkra ett fordon som körs på inhägnat område? Eftersom det lagligt sett inte får köras någon annanstans.

2. zzcool500

zzcool500 Kid Droid Inaktiverad

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

krav på försäkring är ett skämt, vad händer om lagen går igenom kommer polisen hålla till på cykelvägar och vad stoppar någon från att ha en falsk reg skylt oddsen att en plis stoppar och kollar skylten är ganska små sen är 90% av skotrar redan olagliga vilket gör att det inte är en skillnad på en som går över 100 eller en som går över 30, detta kommer resultera i att alla väljer den snabbaste och vid polis uppmärksamhet så kommer personen försöka smita istället för att riskera sin 30k+ skoter

det är bara löjligt med detta nu

3. Parma

Parma Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18
    Nu har ju visserligen elsparkarnas lagefterlevnad sammanträffat med vad dom flesta ändå åker eftersom att dessa är billigast och lättast att få tag på. Men om ett par år när marknaden etablerats och ungdomarna börjar köpa dom som går +30km/h så kommer INGEN att registrera och försäkra ett skit, uppväxta med att redan ha hyrt innan, skjutsat folk, har kompisar som aldrig gjort det osv. Det kommer att bli ett totalt slag i luften.

Dom flesta elsparkar har inte ens någon stor bakdel på det sättet det enda som finns är ett litet stänkskydd över däcket så någon reg.skylt finns det knappast plats för. Därefter hade polisen behövt integrera dessa med sin scanner/databas likt vad dom har för bilar.

Det roligaste är att en bred tillämpning av lagen bara hade bekräftat ett stort fiasko. Det hade betytt att resurser har slösats bort. Det vore som att utepissande hade 51% risk att åka fast eftersom att hundratals poliser och polistimmar läggs på ärendena.
    Resurser är inte oändliga heller. Varje polis och polistimme dedikerad till att bötfälla olagliga elsparkcyklar hade kunnat läggas någon annanstans. I tider av ständigt ökande våldsstatistik ska alltså någon gå ur polisbilar och fråga "hur snabbt går den här" eller "du saknar registreringsskylt". Inte minst ökar det också polisföraktet inom just den målgrupp där man borde bygga förtroende.

Dom där kontrollerna från nyhetsartiklarna med skjutsare osv. byggde ju på att poliser hade placerat ut bilar och manskap för att sedan lägga flera timmar på att stoppa folk.

Det är uppbyggt att bli ett fiasko.

4. zzcool500

zzcool500 Kid Droid Inaktiverad

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

det är det jag menar allt är redan olagligt så det gör ingen skillnad hur olagligt, ingen kommer försäkra scootrar eftersom det finns knappt någon möjlig scooter att försäkra

det är bättre att ha hastighetsgränser istället för förbud mot möjliga hastigheter, det finns ingen som kommer köra 70 med en scooter som går 70

sen regskylt om detta blir krav på så kommer dom på olagliga scootrar ha falska skyltar, det är svårt att komma undan kontroll när man kör bil på vägen, men en scooter? hur ska det fungera om en plis syns så kommer dom på olagliga scootrar stanna köra tillbaka, hur ska en polis gömma sig vid en cyckelbana

allt är så löjligt med våra lagar

5. Svallpor

Svallpor Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    68

MINA ENHETER

Telefon 2:
    Samsung S20 FE
    Satt och kollade på hur man skulle köra helt lagligt på grund av: Körde elsparkcykel fulla – förlorade körkorten

Sambon har en Ninebot g30 Max. Den skulle nog klassas som en moped klass 2. Det vill säga, kraven är trafikförsäkring och hjälm samt inte köra på cykelbana. Men trafikförsäkringen skulle ligga på 350kr / månaden! Helt sjukt.

Jag förstår att det krävs regelverk på grund av riskerna men det behövs absolut utvecklas och nyanseras.

6. Bertilsson

Bertilsson Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    262
    Det är inte så säkert att G30 skulle anses vara moped. I artikeln som du länkar till utelämnas en ganska stor skillnad mot G30.

När polisen undersökte elsparkcyklarna upptäckte de att de hade en kapacitet på över 1.000 watt. De anses därför inte vara en elsparkcykel utan en moped och det innebär att paret var skyldiga till rattfylleri.

Det kan mycket väl vara så att en domstol tycker att 350 watt också är en moped men 1.000 watt är max motoreffekt för klass 2 moped och i detta fallet överskreds tydligen till och med det, vilket gjorde tolkningen väldigt enkel.

Personligen rekommenderar jag att ändra mjukvaran via scooterhacking samt att märka om den till 250 watt för att återspegla ändringarna som man gjort. Det är absolut inte det minsta garanterat att det håller juridiskt men det är även extremt osannolikt att polisen skulle få för sig att ens utreda det, så länge du inte ställt till med något väldigt allvarligt.

Försäkringsbolag är nog betydligt svårare att övertyga. Så allra enklast är förstås att byta till en svensksåld sparkcykel som gör max 20 km/h och har max 250 watt effekt vid försäljningstillfället om man vill undvika problem och vara helt säker på att man faktiskt är försäkrad vid en olycka.

bernard gillar detta.
  7. Parma

Parma Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18
    Tycker det känns lite överdrivet att hacka den och ändra på mjukvaran. Alltså den där sticker inte ens ut utan ser ut som 90% av allt som åks. Min Eltra 67 gör det men aldrig har en parkerad eller åkande polisbil visat tecken på att någon tänker gå fram till mig och börja ställa frågor.

Då snackar vi om stan. Utanför den så ser man inte ens poliser. Om du ska från en gata till en annan eller till affären så är det 99.9% sannolikt att en polis inte kommer synas till. Kan iofs. inte lova att alla städer är så här men skulle tippa på att den enorma majoriteten är det.

Det är bara olyckor som är kruxet vid oförsäkrad körning men med lite vett så borde den risken vara försummbar. Om man är trygg med att ens cyklande inte kommer leda till krock och att man orsakar kostnader så kan man vara trygg med den där elscootern också.

8. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 304
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det är lite märkligt hur selektivt det är. Tror man måste ha kört som en blådåre eller bara ha en spark som sticker ut ordentligt bland mängden för att bli uppmärksammad.

Ser samtidigt de här glida fram ibland, vilket är förvånande, då jag tvivlar på att det existerar en sådan modell som har mindre än 1000W effekt. Oftast brukar de ligga på 2000-3000W.
    He3046572c5f54386805161ad06d59d19u.jpg_960x960.png

Gurra4 gillar detta.
  9. Bertilsson

Mottagna gillanden:
    262
    Jag såg en sådan röra sig på stan för 2-3 år sen och efter någon vecka såg jag att polisen hade stoppat den. Efter det har jag aldrig sett den igen :)

bernard gillar detta.
  10. raptor

raptor Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    197

MINA ENHETER

11. danne_00

danne_00 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    142
    Går den i mer än 20 klassas den väll som moped .. då gäller andra regler om trafikförsäkring m.m

12. Bertilsson

Mottagna gillanden:
    262
    Jag tolkar det som ett förtydligande att sparkcyklar som går fortare än 20 km/h eller väger mer än 25 kilo är att betrakta som motorfordon och därmed skyldiga att ha trafikförsäkring.

Dvs att man automatiskt bryter mot mer än en lag när man framför dom eftersom det är omöjligt att trafikförsäkra ett sådant fordon.

-I Sverige är det förbjudet att vara kriminell...

13. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 304
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Lite märkligt, för sparken är ju egentligen inte tillåten på allmän väg om den går fortare än 20km/h och saknar CoC-intyg (mopedklassad).

Då får de väl inrätta en ny fordonsklass om de skall kräva trafikförsäkring för alla elsparkar som går fortare?.

Finns det ens försäkringsbolag som erbjuder trafikförsäkring om sparken saknar CoC-intyg? Jag tror inte det, så vet inte ens hur det skulle gå till?

14. japs

japs Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    258

MINA ENHETER

15. Serra_Angel

Serra_Angel Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Öhm. Vet inte om Expressen skriver otydligt med flit eller om det verkligen ska gälla elscotrar "som går minst 20 km per timme"?

16. japs

japs Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    258

MINA ENHETER

Borde det inte stå: Konstruerade för mer än…
    ?

17. Serra_Angel

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Jo, men det gör inte det i artikeln. Nu stod det i DN, men ingen fartangivelse där

18. Serra_Angel

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Här står det iaf om hastighet ÖVER 20 km/h.
    14 km/h om fordonet väger över 25 kg.

Bifogade filer:

19. japs

japs Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    258

MINA ENHETER

Står det något angående andra krav?
    Hjälm?
    Nykterhet?
    Blinkers?
    Mm

Annars kommer inga försäkringsbolag vilja försäkra dessa fordon som skall klassas som någonting mellan cykel och moped.

Och därmed kommer det bli extremt dyr försäkingspremie som gör att ingen kommer ha råda att teckna den…