Övrigt: Förslag på förbättringar till UX!!

Diskussion i 'Xperia S - Allmänt' startad av Galaxy, 29 mar 2012.

  1. Galaxy

    Galaxy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2009
    Inlägg:
    1 778
    Mottagna gillanden:
    120

    MINA ENHETER

    Eftersom det finns folk från Sony på forumet så kanske man kan starta en tråd/sticky med förslag till förbättringar av det som redan finns i UX. Jag tycker det är ett bra minimalt skal jämfört med andra men tycker det finns utrymme till förbättringar så man slipper ta hem appar till allt.

    Här är det jag saknar mest:

    # Gestures på tangentbordet som iö är kanon
    Swipe back to delete på tangentbordet
    Swipe down to hide

    # Genvägar till settings i Notification Bar (på så sätt kommer man åt dom på alla skärmar)

    # Större digital Klocka

    # Spara timers (slippa lägga in på nytt varje gång, tex 15 min för Pizza i ugn :))

    Jag vet att mycket av det här kan åtgärdas med Apps från Market men det är inte det jag är ute efter.. jag vill ladda minimalt med apps från market, gillar inte bloata luren bara för att fylla enstaka funktioner.
     
  2. sparriskrigaren

    sparriskrigaren Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    458
    Mottagna gillanden:
    110

    MINA ENHETER

    - Att kunna byta namn på genvägarna nere i dockan
    - Att kunna dölja appar i applådan
    - Att kunna ta bort homescreens

    Sen vet jag inte om du räknar förbättringar i specifika appar som t ex musik- och videospelarna som en del av UX? För där finns det _mycket_ att göra :cool:

    Kalendern är också gräslig, inte minst utseendet.
     
  3. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    7 028
    Mottagna gillanden:
    1 965
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    dölja appar och göra mappar i applådan

    Det skulle ha varit samma snygga utfällbara widget till powercontrols fast under notifieringar istället
     
  4. Andresin

    Andresin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    691
    Mottagna gillanden:
    114

    MINA ENHETER

    Jag vill ha:
    Notification settings - typ widget
    Punkt och komma direkt på tangentbordet
    Möjlighet att ta bort/lägga till home screens
    Enklare teman utan färggladheter
     
  5. HenrikLundqvist

    HenrikLundqvist Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2011
    Inlägg:
    1 511
    Mottagna gillanden:
    201
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone XS Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone XS Max
    Det är nog de enda två funktionerna jag saknar, eftersom jag saknar dom så pass mycket så tvingas jag köra med Go Launcher.
     
  6. nioh

    nioh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2010
    Inlägg:
    970
    Mottagna gillanden:
    91

    MINA ENHETER

    Detta kanske inte har direkt med UX att göra, men skulle gärna vilja ha en filhanterare (utforskare) med i UX med stöd för de vanligaste komprimeringsformaten (typ zip & rar), stöd för att synkronisera mappar mot sin egen dator och även stöd för att browsa mitt eget privata nätverk så att jag slipper koppla in mobilen i datorn varje gång jag ska kopiera någon ny bild jag har tagit eller annat.

    Det kanske är för mycket, nördfunktionalitet, eller kanske till och med fel men det vore grymt! :)
     
  7. Galaxy

    Galaxy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2009
    Inlägg:
    1 778
    Mottagna gillanden:
    120

    MINA ENHETER

    # Kunna välja mellan Ljud/Vib - Vib - Tyst via widgeten.

    Sent from my LT26i using Tapatalk
     
  8. sparriskrigaren

    sparriskrigaren Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    458
    Mottagna gillanden:
    110

    MINA ENHETER

    En popup när man får SMS.
     
  9. Lumetzky

    Lumetzky Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2011
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    En liknade Notification bar skulle jag vilja ha.
    [​IMG]
     
  10. Congo

    Congo Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2009
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Är det någon som någonsin använt det där pinch-för-att visa-alla-widgets-och-sen navigera-till-SIDAN-där-den-ligger-men-INTE-öppna-widgeten? Första dagen gjorde man ju det tricket (som ju ser lite fräsigt ut) och sen har man visat nån polare men jag måste säga att jag hade föredragit att få en vy över alla screens i stället. TOTALT oanvändbart.
     
  11. Galaxy

    Galaxy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2009
    Inlägg:
    1 778
    Mottagna gillanden:
    120

    MINA ENHETER

    Nåt liknande skulle vara kanon, där man tex kan ställa in olika lägen för Ljud, 3G/2G, ljusstyrka mm.. det klarar Sony till slutet på Q2 ;)

    Otroligt att Sony inte har detta än, Sense HTC, Touchwiz Sammy har ju detta redan.
     
  12. Rico01

    Rico01 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2010
    Inlägg:
    280
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Jag skulle vilja ha möjlighet att bläddra från hemskärm 5 direkt till 1 eller tvärtom. Nu är det en massa swipande om man ska från ena änden till den andra.
     
  13. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    använder funktionen oftast och tycker nog att den är riktigt bra. Tyvärr blev det mindre funktionabelt när de började flyta runt. Det där var tyvärr ingen bra feature. Sony borde kanske lägga in om man vill ha den flytande i helikopterläget, eller fast. För jag föredrog nog fast. Men visst, jag tycker annars den är riktigt bra, bättre än alla sidorna.
     
  14. nioh

    nioh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2010
    Inlägg:
    970
    Mottagna gillanden:
    91

    MINA ENHETER

    Nej, jag håller inte med. Det finns ju en bra widget för de där on/off knapparna. Jag vill ha notifikationsbaren fri för SMS, e-mail, missade samtal, kalender events och andra viktiga meddelanden. Det känns betydligt viktigare för mej. Notifikationsbaren är först och främst en informationsförmedlare, för att underlätta ens kommunikation på jobbet och fritiden och hålla en uppdaterad. Tycker det känns bloatat med alla dessa på notifikationsbaren.

    Däremot önskar jag att batteriindikatorn i notifikationsbaren ska visa antal procent kvar på batteriet i nästa UX, det är något man inte ska behöva egentligen, men tyvärr med tanke på alla smartphones klena batteritid behövs det så man har koll och kan ladda när det behövs.

    Samtidigt vill jag också slå ett slag för att Sony (Ericsson) prioriterar rätt genom att leverera en launcher med väldigt bra flyt och prestanda. Det är mycket bättre med avskalat gränssnitt såsom det är nu än den gamla launchern som alla Xperia 2010-modeller fick. 2011-modellerna var ett kraftigt steg i rätt riktning enligt mig, och att de gjordes lättare att uppgradera var också väldigt rätt. Så förändringar eller tillägg i UX ska inte komma på bekostnad av prestanda/flyt eller göra det svårare att uppgradera Android-version.
     
    dragontrumpetare gillar detta.
  15. Galaxy

    Galaxy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2009
    Inlägg:
    1 778
    Mottagna gillanden:
    120

    MINA ENHETER

    Om du kollar på bilden ovan så finns det två flikar.. första är ju notifierings fliken för det du önskar och sen kan man byta till settingsfliken för att komma åt settings etc på alla skärmar/apps etc o således inte behöva byta till en hemskärm där widgeten. Sen tror jag inte att en sådan implementering ska komma på bekostnad prestanda av launchern... om den gör det så gör Sony/utvecklarna nåt helt galet.

    PS Kan vi hålla oss till förslag och skippa diskussion i denna tråd så det blir övergripligt om nu nån tittar in för o se önskemålen!?
     
  16. Punchinello

    Punchinello Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 okt 2011
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Viktiga förbättringar

    För mig finns det några saker som jag uppfattar som riktigt viktiga. Jag har inte fått riktigt grepp om huruvida detta kommer att finnas "native" för ICS, men vad jag har hört om uppdateringarna kommer det mesta att bli till det sämre. Jag skulle aldrig offra flyt i appar mot flyt i menyerna.

    Om dessa inställningar fanns i GB skulle jag inte sakna ICS.

    1. Inställningar för proxy. För de av oss som vill använda wifi från jobb/skola är detta ett ofrånkomligt krav. Det är till stor nackdel för hela android att sådan inte finns "native". Många företagsanvändare ser detta som kritiskt.

    2. USB-host. Jag vill kunna koppla in ett usb-minne eller en kamera och komma åt innehållet direkt från min telefon.

    Övrigt smågodis som face unlock etc finner jag vara onödigt bling.

    3. Jag vet inte hur det är för er, men ordförslagen stökar till det ordentligt när jag försöker skriva in sifferkoder på internetbank eller andra hemsidor. Otroligt frustrerande och onödigt, och skumt eftersom jag i övrigt har stängt av autokorrigering. Nån mer som upplevt detta?


    Sedan, eftersom jag har Xperia pro:

    4. Möjlighet att kunna markera text med tangentbordets piltangenter. Snabbkommandon för kopiera/klistra in vore också välkommet.
     
  17. nioh

    nioh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2010
    Inlägg:
    970
    Mottagna gillanden:
    91

    MINA ENHETER

    I denna fråga menade jag generellt, jag menade inte specifikt notifikationsbaren. Jag menade alla sorters förändringar/ tillägg. Appar, widgets, notifikationsbar medmera....

    Jag önskar att Sony fortsätter på den inslagna vägen, avskalat, bra prestanda /flyt och lättuppgraderat. Keep it simple! ;)
    Jag vill inte att de ska bli för mycket som sense till HTC. Det är faktiskt också ett beröm till Sony (Ericsson), där det indirekt gör det användarvänligare också.

    Jag vill med detta bara förtydliga vad jag ville och mina önskemål till UX. :)
     
  18. vetten

    vetten Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2011
    Inlägg:
    214
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Möjlighet att kunna förstora texten i sms hanteringen både vid läsning och skrivning. Går på samsung 2 och noten. Likaså i kontaktlistan då man valt kontakt att telenummer/kontakten blir större än idag löjligt liten för en så stor skärm.
    Samt högre ljud både med högtalar funktionen vid samtal och vid vanligt samtal! Arcen var ett snäpp bättre på samtalsljudet än på sxs vilket är synd.
     
  19. Asssor

    Asssor Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 mar 2011
    Inlägg:
    79
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Mina önskemål för UX är följande.

    *Ändra antalet hemskärmar, otroligt onödigt med 5st och det blir bara jobbigt då jag endast använder 3 av dom.

    *Fixa översikt över alla hemskärmar när jag pinchar istället för att ha flytande widgets.

    *Fixa NFC-toggle i Verktygs-widgeten istället för att behöva en ytterliggare widget för NFC-tagsen.

    *Fixa alla toggles i notificationbar istället för att ha en widget till det

    *Bättre multitasking med möjlighet att stänga av vissa appar. Kanske inte är så viktigt då RAM-minnet inte är begränsat, sam att det säkert kommer i ICS.

    *Mer flytande gränssnitt är ju alltid trevligt, "iPhone-flyt" som vissa kallar det. :P

    Annars så älskar jag UX. Bästa tillverkarGUI som existerar på Android enligt mig.
     
  20. twintin

    twintin Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    1 420
    Mottagna gillanden:
    59

    MINA ENHETER