Försöka förstå Android eller återgå till Iphone?

Diskussion i 'Allmänt' startad av lenamarsan, 30 apr 2019.

  1. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Jag är ohyggligt oteknisk och har dessutom ett gäng diagnoser, däribland Aspergers syndrom.

    Har haft en Iphone 6S i 3 år och älskar den. Jag använder säkert bara 5-10% av funktionerna, bl a har jag aldrig förstått det där med att ta genvägar genom att "swipe:a". Siri förstår jag mig inte på och "widget" vet jag inte vad det är.

    Det jag uppskattar med Iphone är att den är så intuitiv och att jag slipper en massa valmöjligheter, och den utomordentliga supporten, att den säkerhetskopieras automatiskt samt Anteckningar, som jag använder extremt mycket.

    Eftersom Iphonen börjar bli gammal behövde jag en ny mobil. Mitt självklara val var en Iphone 8 Plus. Men när Sony Xperia XZ Premium prissänktes till 3 500 kr kunde jag inte motivera runt 10 000 för Iphonen.

    Men nu undrar jag om jag har valt rätt.

    De flesta dom väljer Android verkar vara teknikfreaks som gillar att fixa och ändra saker i mobilen. Sån är inte jag. Jag var en sån som önskade att Sverige skulle införa skoluniform när jag gick i skolan.

    Jag blir helt yr av alla valmöjligheter och nu har jag ägnat det mesta av min vakna tid åt att försöka hitta en Antecknings-app. Det finns ju ingen "fast" sån i Android. Tänkte börja använda Evernote på Sonyn, men det föll på att Evernote-anteckningar inte kan skrivas ut från Android (självklart går det utmärkt från IOS...)

    Allt känns icke-intuitivt och jag är osäker på om innehållet i mobilen säkerhetskopieras. Jag har bockat för det så det kanske det gör. Men var hamnar säkerhetskopian? Och exakt vad är det som backas upp? Om jag väl hittar en bra app för Anteckningar, backas mina anteckningar upp nånstans då? I Iphonen kryssade man bara för vilka saker man ville ha säkerhetskopiera. Den t o m påminde, om säkerhetskopian inte blivit gjord på några dagar.

    Sen har jag av misstag råkat skapa TVÅ Google-konton eller vad det heter, för två olika mail adresser. Jag vet inte vad det innebär eller om det är skadligt att ha flera såna konton?

    Jag förstår mig heller inte på hemskärmen där vissa app ikoner syns först när man öppnat en särskild mapp. I Iphone är alla appikoner alltid synliga, vilket passar mig utmärkt. Allt jag inte ser direkt glömmer jag nämligen bort.

    Jag har läst om "launcher" som Nova m fl, och funderar på om det finns någon sån som kan göra telefonen mer begriplig. I så fall vill jag ha någon som INTE bygger på att "swipe:a" eller att skräddarsy funktioner så att de ska passa mig. Finns det någon launcher som får Android att se ut och bete sig som IOS?

    Jag vet inte riktigt vad jag vill med det här inlägget. Kanske några svar från er experter om huruvida det verkar sannolikt att jag någonsin kommer att vänja mig vid Android, eller om det är bättre att sälja Sonyn och hosta upp c:a 10 000 för en Iphone 8 plus?

    Till saken hör att jag i princip aldrig använder dator utan jag betraktar mobilen som min dator. Därför är det viktigt att det t ex är superenkelt att skriva ut. AirPrint i Iphonen är enligt mig en fantastisk uppfinning. I Sonyn finns Cloud Print som bara fungerar ibland, och så har jag laddat ned två utskriftsappar, som också bara funkar ibland.

    Säkerheten oroar mig också extremt mycket. Jag vill kunna ha kvar samma mobil i 3-4 år och vara säker på att den får alla uppdateringar av program, säkerhet och allt vad det är, automatiskt. Jag har hört att en Android telefon bara får uppdateringar i ett par år. Det känns väldigt oroväckande. Är Android bäst för såna personer som byter mobil varje år?

    Jag vet att Android är mer "öppet" och har fler möjligheter än IOS. Men frågan är hur man ska värdera det, om man ändå inte klarar att tillgodogöra sig de möjligheterna?

    Förlåt för rörigt inlägg.
     
    Lennart Håman gillar detta.
  2. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 658
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

    Använd det du trivs med. Har du bytt batteri i din 6s? Om inte, gör det så lever den länge till.

    Eller fortsätt att använda din Android-enhet och använd det andra använder, bara för att det finns 100 appar som gör samma sak så betyder det inte att alla fungerar likadant. Använder du Apple-specifika funktioner så ska du såklart fortsätta använda Apple om du inte kan hitta en annan lösning som passar dig.

    Nej, dom flesta som väljer Android, vilket är ~80-90% av all befolkning på jorden är inte teknikfreaks.
     
    induktion, sand, tswfootball och 3 andra gillar detta.
  3. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 331
    Mottagna gillanden:
    17 807
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Absolut inte, de flesta jag känner som har Android är inte teknikfreaks.
    Det finns en inbyggd anteckningsapp, den heter Keep-anteckningar. Saker du skriver i den appen syncas automatiskt med ditt Google konto
    Det är inbyggt i Android en säkerhetskopiering, och den är lite svår o bara hitta så där, men när du ska återställa telefonens innehåll nästa gång du köpt telefonen så ska det finnas valmöjlighet att återställa från din gamla telefons modell
    Personligen så, så länge man installerar appar från Google Play Store så är risken för att man skulle få in något virus eller liknande VÄLDIGT liten. Det finns också inbyggt skydd i Android. Ingen av de jag känner som inte är teknikfreaks har lyckats få in något virus eller liknande
     
    induktion, sand, eastbound och 2 andra gillar detta.
  4. kissidor

    kissidor Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2012
    Inlägg:
    2 226
    Mottagna gillanden:
    2 296
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra
    Info:
    med dubbla sim för jobb och privat
    Telefon 2:
    iPhone 13 mini
    Info:
    istället för plånbok
    Telefon 3:
    Google pixel 7 pro
    Info:
    reserv
    Platta:
    iPads pro 12.9 2021/air 2022/mini 6
    Platta 2:
    tab s8 ultra/tab s8/oneplus pad
    Övrigt:
    CC+GTV 3 st, Acer CB Spin 713
    Det är klart du ska fortsätta med iphone så som det ser ut för dig :). Jag håller inte med dig alls om att iphone är intuitivt utan tycker exakt tvärtom, men det är ju fullständigt irrelevant för DIG :D!

    Som Katho säger tror jag din 6s fortfarande skulle kunna funka bra minst ett par år till med lite upprustning. Men om du behöver köpa en ny och tycker senaste modellen är på tok för dyr, varför köpa den senaste? Köper man en iphone X eller iphone 8 idag lär man som iphoneanvändare inte bli missnöjd :)
     
    sydeu, dannejanne, Kristy och 1 annan gillar detta.
  5. Ompan

    Ompan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    1 038
    Mottagna gillanden:
    643

    MINA ENHETER

    Skulle också rekommendera att köra på iphone med tanke på att du är så van vid det och gillar det. Kolla köp och sälj här på forumet så kanske du hittar någon iphone som passar till reducerat pris. Det billigaste är dock som andra redan nämnt att byta batteri för några hundralappar på din befintliga.
     
    Kristy gillar detta.
  6. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    När jag läser det du skriver får jag känslan av att du nog bör stanna med det du är bekväm med. Tror du kommer få lite för mycket huvudbry för att vänja dig vid ett annat system.
     
  7. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 658
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

    @lenamarsan@lenamarsan, behöver du hjälp med något så posta här i forumet eller skicka ett PM till mig t.ex. så kan jag gärna försöka hjälpa dig.
     
    induktion, Kristy, P.F och 1 annan gillar detta.
  8. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Jag tycker mycket talar för att du ska stanna kvar med iPhone. Inte för att man på något vis måste vara teknikfreak för Android utan för att du vill ha det på ett särskilt sätt som iPhone ger dig.
    Byt batteri på din 6s så ska du se att den kan leva ett par år till!
     
    tswfootball, katho och Kristy gillar detta.
  9. kissidor

    kissidor Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2012
    Inlägg:
    2 226
    Mottagna gillanden:
    2 296
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra
    Info:
    med dubbla sim för jobb och privat
    Telefon 2:
    iPhone 13 mini
    Info:
    istället för plånbok
    Telefon 3:
    Google pixel 7 pro
    Info:
    reserv
    Platta:
    iPads pro 12.9 2021/air 2022/mini 6
    Platta 2:
    tab s8 ultra/tab s8/oneplus pad
    Övrigt:
    CC+GTV 3 st, Acer CB Spin 713
    Håller med Ompans rekommendation att kolla in köp och sälj-forumet här, det är många här som är så nördiga att de köper allt nytt som kommer i mobilväg och säljer sina föregående som är i jättebra skick till bättre pris och med tryggare affär än på tradera :)
     
    R3b0rn, Ompan och Kristy gillar detta.
  10. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Men tack SNÄLLA ni för alla svar, jag blir smått grinfärdig av glädje .

    Det är helt riktigt som flera av er säger att jag har svårt att vänja mig vid nya saker (Aspergers). Och som många Aspergare har jag också en extremt ojämn begåvningsprofil. Jag kan ha svårt att förstå sånt som för andra är fullständigt självklart. Jag har också svårt att tolka meddelanden man får från sina elektriska apparater; varje gång min TV säger
    "Strömmen stängs av om 5 minuter för att spara ström. Tryck på en knapp för att förhindra detta.
    FORTSÄTT AVBRYT"
    ... så blir jag helt förvirrad. Vad betyder Fortsätt respektive Avbryt? Betyder Fortsätt att jag ger TVn tillåtelse att fortsätta processen med att strax stänga av strömmen? Eller är det tvärtom - Fortsätt betyder "Fortsätt titta på TV", d v s stäng INTE av strömmen?

    Å andra sidan är jag oerhört analytisk och duktig på att göra research på webben.

    Innan jag skaffade Sonyn hade jag i några månader en gammal Doro Liberto 820 i några månader som reservtelefon. Också en Android. Det är ju en oerhört förenklad pensionärsmodell, men det gick förvånansvärt bra. Den var dock väldigt långsam, så då googlade jag på "snabba upp Android 4.4.2" och läste att man kunde pilla 7 gånger i rad på nåt ställe i Inställningar och så att ordet Utvecklaralternativ kom fram, och att man där kunde stänga av något som hette Animeringar. Så det gjorde jag, och Doron blev faktiskt lite snabbare. Men samtidigt som jag lyckades fixa en sån grej på en kvart, så tog det mig säkert 2 veckor att bli bekväm med hur man skulle svara i telefonen när den ringde.

    Sett ur ett helikopterperspektiv så tycker jag att Android är oerhört mycket mer sympatiskt än IOS. Det har fler möjligheter, och jag kanske inte behöver lära mig alla på en gång, utan bara det mest grundläggande.

    Jag inser också att det finns en fördel i att man kan hitta en fantastiskt bra Android för 2 500-3 000 kr. Går den sönder eller blir borttappad så finns det mängder av andra telefoner att välja på. Köper jag en Iphone så kommer jag inte under 7-8 000 kr (jag vet att Iphone 6S faktiskt fortfarande säljs på ett fåtal ställen för betydligt mindre pengar än så, men det känns dumt att köpa en 4-5 år gammal mobilmodell) och händer något med den så blir det till att köpa en ny för lika mycket pengar.

    Jag har också begränsad ekonomi, och en 7-8 år gammal bärbar dator som kan ge upp när som helst, och då förstås måste ersättas.

    Så denna 1 maj-morgon lutar jag åt att behålla min XZ Premium, bita ihop och försöka lära mig. Om några timmar har jag kanske ändrat mig igen

    Till de av er som tipsar om batteribyte i Iphonen: Det var mitt första alternativ, men hittills har jag inte vågat. Apple Support har meddelat att man ska utgå ifrån att Iphonen blåses helt på allt innehåll vid ett batteribyte och jag är inte säker på att jag klarar att återföra det från säkerhetskopian efteråt.

    Dessutom är min Iphone enormt mycket använd, så jag är orolig för att den ändå är "sliten" invändigt.

    Just nu använder jag alltså bägge parallellt, haha. Har skaffat ett extra abonnemang till Sonyn och övar mig på att använda den. Tanken var/är att när tiden är mogen flytta över sim-kortet från Iphonen, och försöka tanka över innehållet. Vet någon vad som händer med det befintliga innehållet på en mobil, om man väljer att överföra innehållet från en annan mobil till den? Kan man förklara för Sonyn att "överför innehållet från denna Iphone, men behåll även ditt befintliga innehåll"...?
     
    Kristy gillar detta.
  11. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Glömde:
    Kanske skulle jag vinna på att skaffa en ny sån där "launcher" till Sonyn. Jag tittade på en Youtube-video om Evie Launcher och den verkade mer logisk för mig. Bl a verkar alla appar vara på "samma nivå", man kan scrolla bland dem, och dom ligger i bokstavsordning. Vågar man ladda ned en launcher? Om man inte trivs och vill byta till en annan, eller tillbaka till vanliga Sony, går det? Om Sonyn måste repareras eller något, blir dom irriterade då för att man har en annan launcher...? Påverkar launchern möjligheterna att överföra innehållet från min Iphone till Sonyn?
     
  12. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Vad de menar är att du ska vara beredd på att det KAN hända. Inte att det TROLIGEN händer. Troligen händer det INTE, men KAN som sagt hända.
    Att återföra från säkerhetskopia är inte svårt.
     
  13. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Aha. Tack för den distinktionen. Jag har mycket katastroftankar och utgår alltid från "worst case scenario", vilket kanske har framgått...
     
  14. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Man kan gå tillbaka till vanliga launchern om man vill. En launcher påverkar inte på något vis garanti eller liknande. Det är i princip en app som vilken som helst. Launchern förbättrar inte din möjlighet att föra över innehåll annat än möjligen att det ger dig en användarmiljö du blir mer hemma i.
     
    Kristy gillar detta.
  15. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Det räcker med att se till att telefonen har gjort en backup till iCloud. Då när man sätter igång en iPhone som har blivit återställd så frågar den om man vill lägga in en backup från sitt konto och så väljer man bara den senaste som finns. Allting blir identiskt återställt till hur det var innan. Alla ikoner på sin plats, samma skrivbordsunderlägg, alla foton, ja precis allting blir identiskt som innan det enda man behöver göra är att ange lösen för emailkonton igen i princip innan de kan användas. Detta är iOS stora styrka och liknande smidighet saknas på Android.

    Men du verkar ju vara villig att lära dig och det är väl det enda som egentligen krävs för att du ska "lyckas" med ett byte. Att det finns ett intresse. Raketforskning är det ju inte men saker fungerarar ju lite annorlunda och är upplagt på ett annat sätt. All frihet kan nog kännas överväldigande i början kan jag tänka mig men saker och ting faller nog på plats snart nog om man tar sig tid att lära sig. Det finns många människor på detta forum som kan och är villiga att hjälpa dig med det du behöver veta och du kan ju använda denna tråd för att fråga efter specifika saker till exempel eller i Sony-forumet för den delen. Många saker fungerar ju på samma sätt på Androider men den finns även saker som är tillverkarspecifika.
     
    Kristy gillar detta.
  16. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Vänta nu. Det DÄR var intressant. Det där med att säkerhetskopiering och återställning är IOS stora styrka.

    Eftersom det finns säkerhetskopiering även på min Sony, har jag liksom bara förutsatt att det funkar på samma sätt i Android-världen. Att händer det nåt med Sonyn så finns det en "återställ från säkerhetskopia" inställning nånstans. Och då blir telefonen exakt som innan. Stämmer inte det?

    Jag har också tänkt mig att om jag köper en ny Sony senare, så överför jag bara innehållet med en enkel knapptryckning. Och så blir den nya Sonyn exakt som den förra. Stämmer inte det?

    En av dom svåraste sakerna för min hjärna att omfatta är att alla Android-telefoner är lite olika beroende på märke. Att tillverkarna har sin egen "version" av Android. Jag är t ex högst osäker på vad som är Sony-specifikt i min lur, och vad som är Android.

    En bra sak med Android är ju att jag "enkelt" kan byta från Sonyn till t ex en Xiaomi om ett par år. Men då har jag inte tänkt på att det förmodligen blir en inlärningsperiod även där. Hmm....
     
  17. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 331
    Mottagna gillanden:
    17 807
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Inte helt. Många av inställningarna och apparna återställs även med Android, men den det är upp till apputvecklaren om de vill att även appdata, alltså den data som appen har använt även återställs. På många av de appar jag använder återställs allt, men inte alla appar.
    Inte helt, se ovan
     
  18. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 115
    Mottagna gillanden:
    3 917
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 8 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Lämna in den hos en lokal "butik eller serviceställe". Har bytt många batterier på mina barns telefoner och ingen av dom har raderats eller tappat information pga bytet.
    Dels är bytet mycket billigare och dels mycket snabbare, du kanske blir av med telefonen under en timme typ. Då har du iaf kvar din Iphone i fungerande skick om du skulle bestämma dig för att stanna hos Äpplet. Och nej, din telefonen är inte sliten invändigt så det behöver du inte oroa dig för. En fabriksåterställning skulle med högsta sannolikhet göra den som "ny" invändigt.
     
  19. GmbH

    GmbH Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2012
    Inlägg:
    2 161
    Mottagna gillanden:
    999
    Telefon:
    S23

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S23
    byt batteri på din nuvarande eller köp en iphone 7,så har du "uppgraderat" dig
     
    galaxy81 gillar detta.
  20. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 331
    Mottagna gillanden:
    17 807
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Tar lika lång tid i en officiell Apple Store butik, alltså de 3 egna butikerna Apple har i Sverige. Och då får man ett officiellt batteri och inte ett 3:e parts batteri. Kostar under 500:- o göra det hos Apple Store också om man bor i närheten av en butik
     
    Kristy gillar detta.