Försökt undvika smartphones, men behöver hjälp nu

Diskussion i 'Frågor och support' startad av Orchid70, 26 sept 2015.

1. Orchid70

Orchid70 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2
    In i det sista har vi kunnat klara oss med riktiga mobiler, men för ett tag sen minskade mottagningen på landet hemma hos oss till den grad att vi var tvungna att uppgradera oss med en styck Galaxy Xcover 3.
    Ursprungliga problemet var att få in telefonboken från den gamla GT-B2710 till den nya "smarta" saken - Galaxy Xcover.
    Problemen:
    Den gamla har stort SIMkort och använder sig av äldre Kies.
    Nya mobilen har miniSIM och använder sig av Kies3 (ifs det kommer upp en ruta där det står att man har bytt ut Kies mot smart switch).

SÅÅÅ - jag har försökt hämta hem den där "Smart" Switch från Google Play - men får meddelandet: "den här appen är inte kompatibel med din enhet".
    När jag läser på hemsidan så ser jag att man ska ha minst Android 4.0 på mobilen
    I den nya mobilen står det att det är Android 4.4.4 installerat.

Varför vill inte Smart Switch installeras? Möjligen har jag gjort nåt fel (med största säkerhet faktiskt). Jag började med att stänga av alla program som kunde tänkas ta kontakt med Internet - då min man är rätt fumlig - speciellt med sina arbetshandskar på i bilverkstaden... Och vi vill inte att han råkar trycka på fel ikon och börjar ladda hem en massa från nätet - vi har inga surfkonton på det sättet.
    Till slut lyckats jag få upp en Internetconnection genom vår router.
    Båda försöken att ladda ner Smart Switch, från Internet och från Google Play (Heter det så?) gav samma resultat. Inte kompatibelt??

Så frågan är hur ska jag lyckas få Smart Switch på plats?
    Alternativt - kanske finns det ett annat sätt att hämta de på datorn lagrade vCard filerna till den nya mobilen?
    Jo - vi har inga miniSD-kort eller sådana läsare heller och jag skulle vilja slippa köpa det då det inte behövs.
    Och därutöver är jag numera total idiot när det gäller allt som är modernare än 15 år gammalt och har smartphones inblandade. Så som min mor var en gång i tiden på slutet på 80 talet när det gällde datorer- så har jag varit när det gäller dessa "mobiler"...

Dock hade vi varit oerhört tacksamma för guidning om någon kan peka åt rätt hemsida eller har tålamodet själv.

2. Orchid70

Mottagna gillanden:
    2
    Ja, och synka med Outlook:
    Min man har Linux (det är hans mobil som behöver hans kontakter)
    Min dator har Outlook - men enorma mängder av kontakter i form av mailadresser, så jag har ingen lyst att få hans telefonbok i min adressbok.
    Eller - kan man välja under synkningsprocessen från vilken mapp i Outlook man ska synka med?

3. Orchid70

Mottagna gillanden:
    2
    Klurade ut!
    Hittade en sida det fanns en Smart Switch för PC och installerade den på datorn.
    Sen tog jag hjälp av "Hjälp med Switch" och återställde .spb filen jag tidigare exporterat med Kies från gamla mobilen och sparat på datorn.
    Så nu är alla 61 gamla telefonnummer inne i den nya mobilen =O)
    Så här skulle man göra:
    Längst ned i Smart Switch-fönstret klickar du på Återställ.
    2. Klicka på Välj en annan säkerhetskopia.
    Då visas fönstret Välj en annan säkerhetskopia.
    3. Under Välj säkerhetskopierade data som ska återställas klickar du på Manuellt vald fil i listrutan.
    4. Klicka på Hitta fil.
    5. Välj en fil som du vill återställa data från och klicka sedan på Öppna.
    6. Klicka på OK längst ned i fönstret för att stänga fönstret Välj en annan säkerhetskopia.
    7. Klicka på Återställ nu.
    Det kanske finns fler ... som jag, där ute =O)

indika och Buzz gillar detta.
  4. Fredriks

Fredriks Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 286

MINA ENHETER

Bra jobbat! Tänk vad du kommer lära dig nya saker nu med en ny smartphone [emoji2]. Ingenting kommer bli sig likt framöver [emoji6]

5. cavveman

cavveman Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    236
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro
    För framtida bruk så skulle du kunna låta kontakterna synkroniseras med ditt Google konto(utifall att du har ett).
    För då har du alltid kontakterna tillgängliga oavsett vilken telefon du skaffar dig.
    Du kan synkronisera dina google kontakter i IOS, Android.
    På så sätt slipper man bekymra sig om ifall alla kontakter får plats på simkort etc.
    Eller om tillverkare A lägger in uppgifter likadant som tillverkare B i kontaktuppgiftappen.

Mer info här:
    https://support.google.com/mail/answer/118271?hl=sv

Edit: Finns även ett program som kan synkronisera dina google kontaktuppgifter med ditt outlook program och vice versa.
    http://googlesyncmod.sourceforge.net/