Diskussion: Första egna intrycken & omdömen Galaxy S22 Ultra

Diskussion i 'Galaxy S22 Ultra' startad av night77, 9 feb 2022.

  1. Jessie75

    Jessie75 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2013
    Inlägg:
    242
    Mottagna gillanden:
    133

    MINA ENHETER

    jag bytte i höstas från Samsung Note till IPhone 13 PRO Max…
    Är inte så värst imponerad… :( Kan dock vara så att jag fått ett ”måndagsexemplar”..
    Den kopplar ofta ner till 3G. Den Hittar inte vårat WiFi.. Har gjort alla möjliga inställningar som jag fått tips om..
    Fyllde minnet och den säger att jag har 90GB bilder. I albumet var det lite över 13000 bilder.. Har raderat lite över 5000 bilder.. Den sjönk till 86GB.. :eek: Och jag har gjort Hard Reset. Stängt av den osv..
    Så det som återstår är att lämna in den… :(

    Så jag funderar starkt på att byta till Samsung igen..

    älskar att fota och måste nog även där säga att jag gillar samsungen ngt bättre. Sen har IPhone nga bra grejer som är ”bättre” än Samsung osv. Men överlag gillar jag nog Samsung lite mer…

    så nog lutar det åt ett byte :D
     
    eastbound gillar detta.
  2. Jessie75

    Jessie75 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2013
    Inlägg:
    242
    Mottagna gillanden:
    133

    MINA ENHETER

    jag har en PRO max, hade en Note 20 innan.. Är inte så nöjd med IPhone. Tror dock denna är ett måndagsex :(
    Hittar inte wifi hemma, kopplar ofta ner till 3G, och nu lite annat strul..:cry: Så jag är sååå nära att slänga denna o byta till Samsung igen..:ehm:
    Men frågan är vilken.. Saknar även pennan en hel del.. Saknar kameran (älskar att fota<3) Denna är bra men Samsungen tyckte jag var snäppet bättre.. IPhones porträtt är kanon men övrigt sådär..

    Vilken tycker du bäst om?
     
    night77 gillar detta.
  3. zztop007

    zztop007 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    1 908
    Mottagna gillanden:
    1 312
    Telefon:
    Alla jag har råd med

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Alla jag har råd med
    ROM:
    Alla som jag har tid med
    Gick tillbaks och körde min iPhone 13 pro ett par dagar. Känslan av att faktiskt ha batteri kvar när dagen är slut, bättre kamera i mitt tycke och ett flyt genom hela upplevelsen gör mig lite besviken på de 13k jag betalade för S22U faktiskt. Blir säkert bättre men jag kunde lika väl behållit den S21U jag sålde.
     
    RuffyMan och 2crueal4u gillar detta.
  4. Graz

    Graz Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2016
    Inlägg:
    347
    Mottagna gillanden:
    164
    Skulle säga att mycket beror på vad man kommer ifrån och vad man suttit med innan. Med en S21 U skulle jag tex inte ha bytt. Jämfört med Iphone, finns inte ens möjligheten till att äga en för egen del av flera orsaker.

    Jag är riktigt nöjd med min S22 U, men endel lagg och buggar finns fortfarande kvar, speciellt när man använder sig av Nova Launcher. Men dem har heller inte kommit med en update sen i december 21 så kanske inte så konstigt.
     
  5. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 255
    Mottagna gillanden:
    8 101
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Last edited: 25 mar 2022
  6. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Jag har nog aldrig varit med om en mer lättrepad skärm. Visserligen bara mikrorepor som endast syns i vissa vinklar men jag har redan lyckats få tre stycken och då är jag väldigt försiktig med telefonen. Min 13 Pro har inga mikrorepor alls trots att jag använt den både mer (längre) och mindre försiktigt. Samma sak med Pixel 6 Pro som klarat sig hur fint som helst.

    I ren desperation för att undvika att få fler repor åkte jag tlll Mediamarkt och satte på deras måttskurna skydd. Problemet är ju bara att känslan i skärmen blir så mycket sämre. Den får en lätt gummiaktig yta som ger sämre motstånd och jag upplever även att det känns mycket sämre att använda pennan nu.

    :ehm:

    Icke-konstruktivt rant: #!**!##?! Varför måste Samsung envisas med sina edgepaneler som inte tillför någon funktion överhuvudtaget utan bara massa problem, t.ex. att det blir mycket svårare att hitta ett bra skärmskydd av riktigt glas som bibehåller touchkänslan och inte ger extra friktion när man använder pennan... S22 Ultra hade varit så grymt snygg med platt skärm.
     
  7. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Ja, stor skärm utan kurvor och 19.5:9 ratio är dessvärre omöjligt att hitta i androidvärlden numera. Riktigt synd. S22+ är väl i princip det närmaste man kan komma.
     
  8. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Hade S22 Plus haft samma kamerasystem hade jag inte tvekat. Klart den skönaste att använda av alla i serien.
     
    Hatsune Miku gillar detta.
  9. huskul

    huskul Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    2 901
    Mottagna gillanden:
    512
    Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U

    MINA ENHETER

    Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U
    sjukt va jag stör mig på fingerprint
    den är lika seg som S5 som hade swipe
    får hoppas att Samsung inte har kvar display varianten i S23
     
  10. Blomkungen

    Blomkungen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2010
    Inlägg:
    2 684
    Mottagna gillanden:
    419

    MINA ENHETER

    Konstigt, min är verkligen instant jämfört med min s10 och då har jag bara lagt in min tumme en gång och på s10an la jag in tummen flera gånger så att den skulle få det lättare.
     
  11. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 255
    Mottagna gillanden:
    8 101
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Jag tycker fingeravtryck läsaren är mycket bra jämfört med tidigare telefoner såsom S10, Note10, Note 20 och S20 .. sen S21 har den blivit faktiskt mycket bättre.

    Prova ha bara en enda skanning av dina fingrar som i nedan video:


    View: https://youtu.be/NKYik5cD-jI?t=330
     
    Kristy gillar detta.
  12. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Fingeravtrycksläsaren i S22 Ultra är en dröm jämfört med Pixel 6 Pro iaf... Men jag saknar säker face unlock som på iPhonen.
     
    Kristy gillar detta.
  13. Moses666

    Moses666 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2013
    Inlägg:
    64
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Det jag nästan är mest besviken på är fingeravtrycksavläsaren. Gick från min huawei p30 pro där den fungerade varje gång till att ofta behöva göra flera gånger samt torka av tummen för att ens få det att fungera.
     
  14. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 255
    Mottagna gillanden:
    8 101
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Det är två olika tekniker mellan telefonerna där Samsung har den säkraste .. vilket är en stor fördel. Tycker att S22U har riktigt bra fingeravtrycksläsare, i nedanstående video bra tips på hur du kan skanna dina fingeravtryck..


    View: https://youtu.be/G3fTbaCQLFc?t=149
     
    Bmsone, spigen, Hatsune Miku och 4 andra gillar detta.
  15. mullsjomannen

    mullsjomannen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2017
    Inlägg:
    1 761
    Mottagna gillanden:
    1 612
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra
    Telefon 2:
    Pixel 6 pro
    Hade en Samsung s22 ultra när den kom ut och va inte så imponerad av den då. När jag nu skaffde en igen efter att blivit imponerad av min frus så måste jag säga att den är bättre än min Iphone 13 pro max. Faktiskt bättre på det mesta. Är det fler än jag som upplever att S22 ultra blivit mycket bättre med uppdateringar som kommit?
     
    Dorfin, Hatsune Miku, spigen och 1 annan gillar detta.
  16. IbbeKim

    IbbeKim Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 mar 2011
    Inlägg:
    283
    Mottagna gillanden:
    137

    MINA ENHETER

    Jag upplever den "roligare" idag än release. Dock är jag besviken med batteritiden och SOT, där är iPhone svårslagen idag.
     
    mullsjomannen gillar detta.
  17. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Samsung-telefoner blir ofta mycket bättre under de första 6 månaderna då de är lite ofärdiga mjukvarumässigt när de släpps.

    Jag har haft Snapdragon-varianten från releasedagen och kan ärligt inte påstå att den har blivit påtagligt mycket bättre. Den har fungerat bra hela tiden och aldrig haft några direkta buggar.

    Sen att säga att den är bättre än iPhone 13 Pro Max skulle jag inte göra. Det är som att jämföra äpplen och päron och beror ju på vilka egenskaper man prioriterar på en mobiltelefon.
     
    Coolmupp, night77 och mullsjomannen gillar detta.
  18. mullsjomannen

    mullsjomannen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2017
    Inlägg:
    1 761
    Mottagna gillanden:
    1 612
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra
    Telefon 2:
    Pixel 6 pro

    Jag tror inte det finns något flaggskepp som kommer i närheten av Iphone 13 pro max när det gäller batteritiden. Men skärmen är bra mycket trevligare på S22 ultra.
     
    Dorfin, IbbeKim och flipp gillar detta.
  19. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Jag tycker precis tvärt om gällande skärmen. Klart sämre läsbarhet i starkt ljus, sämre färgkorrekthet (men mer underhållande), sämre hantering av HDR på video, ingen HDR på foto, mer vitbalanstint i vinkel, sluttande hörn som ger missfärgning och feltryck.

    Föredrar faktiskt skärmen på Pixel 6 Pro framför S22 Ultra då den är mer krispigt vit och mer korrekt kalibrerad.
     
  20. mullsjomannen

    mullsjomannen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2017
    Inlägg:
    1 761
    Mottagna gillanden:
    1 612
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra
    Telefon 2:
    Pixel 6 pro
    Ska bli intressant att jämföra då jag spontanköpt en Pixel 6 pro som kommer på måndag. Kommer att behålla en av dom. Det jag lite tröttnat på i långa loppet på Iphone 13 pro max är möjligheterna till att göra den mer personlig. Att kolla på klipp/ film på Samsung S22 ultra är rätt svårslaget enligt min uppfattning.
     
    Dorfin och spigen gillar detta.