Diskussion: Första intryck av Nexus 6

Discussion in 'Nexus 6 (2014) - Allmänt' started by 220volt, Dec 10, 2014.

1. ErikHTC

ErikHTC Adult Droid Medlem

Telefon:
    Galaxy Z Fold3 5g 256gb

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy Z Fold3 5g 256gb
    Telefon 2:
    Galaxy Fold 512 gb
    Telefon 3:
    Galaxy S9+
    Jag var emot skärmskydd tills jag hörde talas om tempered glas, för när jag nu skaffa nexus 6 kändes det som om jag behöver ett skydd. Dessa glas skärmskydd märker man inte av alls, tycker det är bland de bästa skydden man kan ha :-)

2. NewfarM

NewfarM Teen Droid Medlem

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    Instämmer, jag fick några små repor på min S4 även fast jag var väldigt försiktig med den. Sedan dess har det varit skärmskydd på, alltid glasvarianter. De andra har jag inte mycket för..

3. NewfarM

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    Några intryck från mig:

Jag blev som så mångas andra besviken när det såg ut att bli en 6" skärm, även om jag höll det för mig själv. Jag beslutade ändå att köra på då jag länge har velat haft en Nexus men de tidigare modellerna har inte tilltalat mig särskilt mycket.

Nu efter att ha haft telefonen in några dagar så tycker jag inte att telefonen är för stor, kanske för att jag föreställt mig att den skulle vara enorm :P Storleken känns bra!

Ambient display är super! När jag tar upp telefonen så slipper jag tända skärmen själv. Dubbel tap hade självklart varit ett önskvärd kompliment men det går ju att ordna såklart.

de båda högtalarna är ett sant nöje!

Jag kommer främst från CM11 och CM12 på SGS4 och kan sakna vissa enkla saker i operativet så jag kommer säkert att lägga in en custom-rom framöver men testar stock så länge. Återkommer!

maxperes, 220volt and droidsmurf like this.
  4. qudos

qudos Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Hej!

Jag har en SGS4 idag men funderar starkt på N6 (är lite trött på allt de lägger in). Är lite nyfiken på vad du saknar då jag aldrig ägt en nexus.

Mvh Qudos

5. NewfarM

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    Först och främst så saknar jag inget från TW, jag lämnade det bakom mig runt april tror jag. Det jag kan sakna är notifierings led (går att lösa genom root på N6) och även saker från CM som att ändra Tema, quicksettings t.ex.

6. Lobo

Lobo Adult Droid Medlem

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Är det bara min som ligger och visar notifications 2-5 ggr per minut när den ligger på bord eller sitter i bilhållare? Skitstörande!

7. Pliind

Pliind Professional Droid Medlem

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Platta:
    iPad Pro
    Övrigt:
    Apple Watch Ultra
    Jag kommer ifrån en Note 3. Min första reaktion var att den är sjukt hal! Jag är van vid fuskskinnsbaksidan så känner att jag måste hitta något greppigare. Annars är jag otroligt nöjd med telefonen :)

8. Droid96

Droid96 Guest

Har nu också fått tag på en Nexus 6, 64gb blå. En kompis hade förbeställt från två ställen och fick båda lurarna på posten samtidigt så jag nöp en.

Använder just nu Note 4 som min primära telefon och det första som slår mig när jag pillar med N6an är hur OTROLIGT BRA MJUKVARA nexusserien har. Allt flyter och har stilren design. Lollipop är en stor förbättring mot tidigare Androidversioner.

Här kommer mina plus och minus (i jämförelse med Note 4)

+ MJUKVARAN. Stilrent. Allt flyter på perfekt. Note 4 är en snabb telefon, men den saknar det absoluta flytet som Nexus-serien har.
    + Skärmstorleken. Med så tunna kanter blir det i princip bara en stor skärm vilket gör att yttermåtten är som en en iPhone 6 plus med 5.5tum-skärm.
    + Ligger något skönare i handen än Note 4.
    + Ljudet i högtalarna. Högre, renare, varmare än Note 4.
    + GPS. Note 4 har usel gpsmottagning och N6 verkar fungera perfekt på just detta.

- KAMERAN. Det här är tyvärr den största besvikelsen med telefonen. Kameran är långt efter Note 4 i prestanda, särskilt vid sämre ljusförhållanden. Samsungens bilder har mer liv, bättre skärpa och HDR ser betydligt bättre ut (mindre "fejk").
    - Ingen LED. Även om active display funkar bra så saknar jag att inte bara kunna kolla på telefonen några sekunder för att se om jag har notifications.
    - Skärmen. Ingen tvekan om att Note 4 har en modernare AMOLED-teknik. Färgerna är mer korrekta, vitt ser betydligt "renare" ut. Redan vid cirka 50% ljusstyrka ser jag tendenser till color cast och om man går ner på 20% och under ser skärmen helt knasig ut. Orange/rosa.

Batteritiden verkar vara ungefär lika dålig på enheterna. Tur att båda laddar snabbt!

Skärm och kamera är väldigt viktigt för mig och där är Note 4 klart bättre. Men mjukvaran är så ljuvlig i Nexus 6 att det är i det närmaste omöjligt att välja en favorit. Något säger mig att det kommer bli mjukvaran som avgör för mig i slutändan.

/ p

Psykos likes this.
  9. Droid96

Droid96 Guest

Just ja, en sak till.

Mjukvaruknappar vs fysiska knappar. Jag föredrar helt klart att knapparna är utanför skärmen. Om man ändå har dödutrymmet där nere, varför inte sätta knapparna där. I de flesta appar får jag en större bildyta med Note 4 än med Nexus 6 pga mjukvaruknapparna trots att displayen är 0.3" mindre.

10. Lobo

Lobo Adult Droid Medlem

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    LED finns. Du behöver dock roota och köra tex Lightflow för att aktivera den.

Jan-Bertil likes this.
  11. Jaggenite

Jaggenite Infant Droid Medlem

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Nexus 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Nexus 6
    Platta:
    Nexus 9
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Note Pro 12.2
    Nu har även jag haft nöjet att använda min i nån dag och mitt första intryck är helt enkelt: WOW! :D

Batteritiden känns riktigt bra för min del då jag kommer från en SGS4 som jag laddade MINST två gånger om dygnet, bytte även batteri i den till ett nytt men det hjälpte inte. Nexusen har jag nu haft med mig till jobbet idag och en tog ca 20% från 06:00 till 16:00. Nu använde jag den väl inte så där värst mycket då jag som sagt jobbade men enligt mig är det riktigt bra.

Skärmen är riktigt klar och fin och jag upplever definitivt inte att den är "rosa-aktig" på låg ljusstyrka. Kanske bara är jag men jag letade t.o.m och jag kunde verkligen inte se något sånt.

Storleken känns bra, såg framför mig att jag skulle bära med mig en surfplatta efter alla reviews som jag sett där det enda de talar om är: This is BIG, men den känns som sagt bra och jag har inga problem att använda den med en hand, gäller bara att ha lite teknik. Nu känns dock S4an som en S4 mini xD

Högtalarna låter bra för att vara en mobil och kameran likaså.

Ska jag lyssna på musik/se på film eller ta kort på nåt så använder jag inte mobilens inbyggda högtalare/kamera utan då ska det va ordentliga grejer, så jag förväntar mig inte så mycket från dessa saker hos en mobil.

Laddningen går riktigt fort, från 0 till 100 på ca 80 min.

Mjukvarumässigt flyter den på bra, visst "laggar" det till nån bråkdels sekund nån gång ibland, men det får man räkna med tycker jag.

Velade länge mellan Note 4 och Nexus 6 och jag kollade varenda review jag kunde hitta och jämförelser.
    Då flickvännen kom hem med sin note 4 så var det nog mest jag som använde den :P, för att försöka få en så bra personlig uppfattning som möjligt.

Visst var den laddad med en del "bra o ha" grejer (penna, minneskortplats, utbytbart batteri, s-view, multiwindow, ir blaster m.m.) men hur mycket jag än försökte gilla den så gick det bara inte. Fick aldrig den där WOW-känslan av den, så då chansade jag på nexusen även om jag läst så mycket negativt om den och det är ett val som jag definitivt inte ångrar.

12. ogre

ogre Senior Droid Medlem

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro
    Telefon 2:
    iPhone 14 pro
    Telefon 3:
    OnePlus 8T
    Första dagen med SIM-kort i. Telefonen kraschade när det ringde. Riktigt uselt. Har dålig 4g täckning hemma och var uppkopplad på wifi också. Antar att handover från 4g till 3g inte gick så bra.

13. Davil

Davil Professional Droid Medlem

Telefon:
    HTC U11+

MINA ENHETER

Telefon:
    HTC U11+
    ROM:
    Stock Root
    Har du uppdaterat till 5.0.1 så att du har nya radion?

Skickat från min Nexus 6 via Tapatalk 2

14. ogre

ogre Senior Droid Medlem

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro
    Telefon 2:
    iPhone 14 pro
    Telefon 3:
    OnePlus 8T
    Jepp, första jag gjorde när jag tog den ur kartongen.

15. Bajschar89

Bajschar89 Kid Droid Medlem

Efter lite mer användande har jag nu börjat störa mig på att glaset reflekterar en hel del, betydligt mer än vad glaset på N5an reflekterade... Det verkar synas mest när det är mycket riktat ljus mot skärmen, alltså glödlampor, lysrör etc. Någon mer som upplevt detta?

16. Steefzar

Steefzar Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Fick min fina blåa pärla idag! :)
    Har bara hunnit sitta i cirka 40 min och mina första intryck var den underbart skarpa displayen, den fenomenala byggkvalitén och det jag blev mest imponerad utav var högtalarna!! Jag har haft skräp ljud i mina senaste telefoner så jag är väl inte kräsen antar jag (Kommer från Nexus 5). Sen tycker jag likadant som majoriteten av folket här att den är stor med den känns aboslut inte så stor i handen. Jag har inga problem med att hantera den. Enligt mig den bästa telefon jag haft (än så länge), tror dock inte jag kommer ändra uppfattning :)

Hoppas ni alla andra får erat exemplar innan Julafton :)

17. 220volt

220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Xiaomi 15

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Xiaomi 15
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Efter att ha använt telefonen ca en dag så väljer jag att göra återköp på den. Tycker inte alls den levde upp till mina förväntningar. Skärmen trots sin 1440p upplösning imponerade inte alls och jag tycker att ljusstyrkan var för låg.

Sedan trivdes jag inte riktigt med storleken, jag visste såklart att den skulle vara stor men samtidigt visste jag inte om jag skulle gilla en såpass stor telefon. Alltid gött med stor skärm men den kändes alldeles för stor tyvärr. Och angående skärmen så såg jag redan efter en halvdag spår av mjukvaruknapparna när jag körde en vit och en grå bild i fullskärm. Så inbränningar lär komma ganska snabbt, åtminstone på mitt exemplar.

Byggkvaliten går absolut inte att klaga på i alla fall. Riktigt stabilt bygge men dock ganska hal att hålla i, i alla fall den vita modellen.
    Högtalarna tyckte jag presterade väldigt bra för att sitta på en telefon och det är alltid nice med stereohögtalare som är riktade mot lyssnaren. Kameran hann jag inte att testa ordentligt så där har jag ingen kommentar och inte heller batteritiden då jag knappt hann att ladda ur den någon gång.

Jag hade ganska höga förväntningar på den här telefonen, kanske för höga? Ser man till vad den kostar så borde den faktiskt vara bättre än vad den är. Det är absolut ingen dålig telefon. Men den kunde varit mycket bättre!

18. moparlinke

moparlinke Professional Droid Medlem

MINA ENHETER

Vad blir det istället då?
    Note 4 eller nån Z3 compact?

19. droidsmurf

droidsmurf Professional Droid Medlem

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus 13

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus 13
    Tråkigt! Men klickar det inte, då får man jaga vidare.

20. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

MINA ENHETER

Låter klokt! Vad blir det härnäst för 220volt?