Övrigt: Första intryck/omdöme av S22 Ultra Snapdragon

Diskussion i 'Galaxy S22 Ultra' startad av inact_046, 10 mar 2022.

  1. srg

    srg Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2011
    Inlägg:
    77
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Haha vilken skillnad. Galet.
     
  2. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    10x low light Stock vs Gcam

    [​IMG]
    Taget med Samsung S22 Ultra SD 9080 (230mm, 1s, f/4.58, ISO 500, 12MP)

    [​IMG]
    Taget med Samsung SM-S9080 (b0q) (258mm, 6.56s, f/4.59, ISO 158, 9.98MP)
     
    Kristy gillar detta.
  3. Etzolin

    Etzolin Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2010
    Inlägg:
    463
    Mottagna gillanden:
    117
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Platta:
    Apple iPad Pro
    Väldigt markant skillnad mellan Gcam och stock. Bra och intressant jämförelse!
     
    inact_046 gillar detta.
  4. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    [​IMG]
    Taget med Samsung S22 Ultra SD S9080 (10x, 230mm, 0.25s, f/4.58, ISO 320, 12MP)

    [​IMG]
    Taget med Samsung S22 Ultra SD S9080 GCam (10x, 258mm, 1.57s, f/4.59, ISO 53, 9.98MP)

    Min gcam plus conf kommer till veckan.
     
    RuffyMan och Kristy gillar detta.
  5. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Uppdatering

    Har alltså valt att sälja min Pixel 6 Pro och köra vidare på S22 Ultra Snapdragon, något jag faktiskt inte trodde när jag precis packat upp och börjat leka med den.

    Anledningarna till att jag behåller S22 Ultra:
    • Forcerad 120hz, avinstallation av skräpappar och nya uppdateringen som gör att man kan deaktivera Game Optimisation Service har löst de flesta prestandaproblemen. Pixeln är fortfarande snäppet kvickare men även den har lagg till och från och är inte på något sätt perfekt i detta avseende. Skulle säga att skillnaden nu är så liten att det inte stör
    • Jag har lyckats trimma GCam vilket gett en kamera som fyller mina behov. Dessutom tar Samsungen med GCam mer naturliga bilder än Pixeln utan att jag måste justera vitbalans, HDR och exponering för att bli nöjd med resultatet. När jag inte vill ha den typiska "GCam"-looken kan jag använda Stock-kameran och få lite mer kontrastrika bilder med stabil vitbalans och HDR
    • Expert RAW är suveränt bra, nästan i klass med Apples ProRAW. Det denna app går det att förbikoppla all automatik och t.ex. forcera teleobjektivet även i sämre ljus. Man får även stacking och HDR vid RAW-fotograferingen. Här kommer inte Pixeln i närheten
    • Mycket bättre ultrawide och betydligt större "synfält" - kortare brännvidd, går att fånga mer i bilden
    • Bättre video - här suger verkligen Pixeln även om båda har långt kvar till iPhone 13 Pro
    • Skärmen är tillsammans med iPhone 13 Pro-serien den bästa jag sett i en mobiltelefon. Jag föredrar också det lite större formatet eftersom jag redan har en mindre och lättare mobil (13 Pro) som komplement
    • Pennan har faktiskt kommit till större användning än jag trodde. Jag antecknar mycket i mitt arbete och har också ibland behov att förklara komplicerade saker för andra och då är det användbart att kunna rita
    • Always on display är snäppet mer användbart på Samsung med tydligare notisavisering (med edge lighting). Det enda jag saknar från Pixeln är den stora klockan
    • Ergonomi/byggkvalitet är toppklass på Samsung. Den matta baksidan gör telefonen mer greppvänlig och jag stör mig faktiskt mindre på edgen än på Pixeln (färre feltryck)
    • DEX och HDMI-bild ut gör att telefonen kan användas med större skärmar på ett enkelt sätt
    • Högtalaren är snäppet bättre på Samsung
    • Fingeravtrycksläsaren är pålitlig och säker - det är ärligt talat helt obegripligt att Google släpper en telefon utan face unlock och med så dålig fingeravtrycksläsare
    • Stabilitet på nätverk och överföringshastighet är faktiskt bättre på Samsung trots att jag har en importerad modell utan fullt stöd för alla 4G/5G-band
    • Snabbare uppdateringar på Samsung och vem trodde att man skulle skriva det? Google har verkligen inte skött mjukvaran på Pixel 6-telefonerna på ett sätt man kan förvänta sig
    Det som jag kommer sakna från Pixeln:
    • Batteritiden är klart bättre på Pixel 6 Pro, särskilt när telefonen inte används (mindre standby drain)
    • 4x-kameran är mer användbar i praktiken än Samsungens 10x och har också bättre bildkvalitet. Det går att zooma rätt mycket utan att kvaliteten blir för dålig. Flexibel.
    • Now playing som visar låtar som spelas på låsskärmen och även lagrar det i now playing-history
    • Design på operativsystem och den suveräna Android 12-implementationen i Stock slår Samsungens One UI med hästlängder i mitt tycke
    • Lägre vikt - Samsung är tydligt tyngre
    Inte ett helt självklart val men ändå inte svårt när man känner efter. Har övervägt att behålla Pixeln som tredjelur. Den är fortfarande snäppet bättre på Astro-fotografering och jag är nyfiken på de funktioner som Google kanske släpper i "Pixel Feature Drops", men tittar på man vad Pixel 4- och 5-serien fått är det inte så mycket att hetsa upp sig över. Dessutom släpps inte allt för oss i Sverige. Jag väljer hellre baserat på vad jag får här och nu.

    Jag skulle dock starkt rekommendera att importera en Snapdragon. Min vän har en S22 Ultra Exynos och den är sämre på i princip allt. Spel har lägre fps, telefonen blir varmare och de versioner av GCam som faktiskt startar och kan ta bilder har inte alls samma kvalitet (de är inte ens bättre än Stock). Dessutom har jag varit i princip helt befriad från de buggar som plågar Exynos (spontana frysningar och andra konstigheter).
     
    P.F, tictoc, Kristy och 1 annan gillar detta.
  6. Abraham2001

    Abraham2001 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2020
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 9
    Hej

    Är sugen på att byta lur, har en note 20 ultra med snapdragon. Är det värt att byta till denna? Skulle verkligen vilja ha Gcam också, vart får man tag i den? Har kört Gcam på på note 20 ultra och det är natt och dag mellan den och Samsungs egna. Gcam till noten fick jag från ett forum här...

    Mvh//Tobbe
     
  7. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Stock vs Gcam 10x i nästan inget ljus

    [​IMG]
    Taget med Samsung S22 Ultra SD S9080 (10x, 230mm, 10s, f/4.58, ISO 50, 12MP)

    [​IMG]
    Taget med Samsung S22 Ultra SD S9080 GCam (10x, 258mm, 6.16s, f/4.59, ISO 58, 9.98MP)
     
    zztop007, Etzolin, tictoc och 2 andra gillar detta.
  8. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    S22U Gcam vs Pixel 6 Pro

    [​IMG]
    Taget med Samsung S22 Ultra SD S9080 GCam (3x, 55mm, 0.1s, f/1.7, ISO 3926, 12MP)

    [​IMG]
    Taget med Google Pixel 6 Pro (1x, 24mm, 0.58s, f/1.78, ISO 281, 12.53MP)
     
  9. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    S22U Gcam vs Pixel 6 Pro

    [​IMG]
    Taget med Samsung S22 Ultra SD S9080 GCam (3x, 55mm, 0.1s, f/1.7, ISO 1767, 12MP)

    [​IMG]
    Taget med Google Pixel 6 Pro (1x, 24mm, 0.33s, f/1.78, ISO 257, 12.53MP)
     
    tictoc och Kristy gillar detta.
  10. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Även ultrawide vinner stort på Gcam. Stock night vs Gcam night sight

    [​IMG]
    Taget med Samsung S22 Ultra SD S9080 (0.6x, 13mm, 0.33s, f/2.27, ISO 1000, 12MP)

    [​IMG]
    Taget med Samsung S22 Ultra SD S9080 GCam (0.6x, 19mm, 3.18s, f/2.28, ISO 57, 12MP)

    I förstoring

    Screenshot_20220319-001411_Photos.jpg
    Stock

    Screenshot_20220319-001458_Photos.jpg
    Gcam
     
    Kristy gillar detta.
  11. Amme1901

    Amme1901 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2022
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag har upplevt ett problem min min Samsung S22 ultra. Efter ett tag när jag spelar upp en video så laggar videon till med ljudet fortsätter så hamnar den ut sync, startar om telefonen så fixar det sig. Något du har upplevt?
     
  12. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Nej, det har inte hänt.
     
  13. Amme1901

    Amme1901 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2022
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Okej, börjar bli lite lite irriterande. Hoppas det kommer en uppdatering snart
     
  14. dwain

    dwain Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jun 2012
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jag har själv S22 ultra exynos och är extremt missnöjd med stabiliteten. Den krashar och fryser sig dagligen. Provat ominstallation och det hjälpte inte. Extremt instabil telefon som stundtals är extremt seg. Fattar inte hur de kunde misslyckas så hårt? Har kvar min S21 ultra som flyter som smör i jämförelse och som faktiskt inte strulat alls för mig :) Får ge det en vecka eller två till sen säljer jag nog min S22a och letar något annat.
     
  15. Hatsune Miku

    Hatsune Miku Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2016
    Inlägg:
    754
    Mottagna gillanden:
    724

    MINA ENHETER

    Om den kraschar och/eller hänger sig dagligen är något verkligen felt, har sett min frysa 2 eller kanske 3 ggr på drygt 5 veckor (löse sig självt efter några sekunder), aldrig sett den krascha. Hade min betett sig så som du beskriver hade jag lämnat tillbaka den.
     
    Kristy gillar detta.
  16. poipen

    poipen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    2 265
    Mottagna gillanden:
    1 246

    MINA ENHETER

    Är den uppdaterad?
    Har du testat att återställa ?
     
  17. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Detta är tråden för Snapdragon dock :)

    Min har faktiskt varit i princip helt buggfri. Aldrig hängt sig. Gillar du telefonen i övrigt så importera en.
     
  18. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 255
    Mottagna gillanden:
    8 101
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Flyttar mitt omdöme hit eftersom det handlar om Snapdragon modellen ..

    Att byta från S21U till S22U kanske inte betyder mycket för de flesta, men för min del gäller följande:

    1. Den boxiga designen gör att jag njuter mer av att använda telefonen, speciellt när jag läser är den mycket mer bekväm än med S21U ..
    2. S-Pen är skön, man kan göra en hel del saker med den, skriva, markera o använda som fjärrkontroll, det är kul !!
    3. Kameran har blivit bättre för vissa scenario vilket är trevligt, jag tror mycket hänger på mjukvara optimeringar men det är bra.
    4. Den Snapdragon modellen jag har köpt (från Dubai) har e-Sim och full 4G och 5G support gör saken bättre än att köpa den från Hong Kong, jag har helt enkelt bättre täckning o bandkombination som verkar vara samma som finns i Sverige (tack o lov).
    5. Spel o videoredigering funkar som smör o utan några som helst problem.
    De sakerna som jag irriterar mig är som följande:
    1. Har sett en hel del människor som klagar på att kameraglaset kan spricka eller repas, jag är därför lite nervös när jag använder telefonen.
    2. Samma som ovan gäller för framsidan som verkar få mikrorepor hur lätt som helst.
    3. Batteritiden är INTE bättre än S21U .. Under vissa förhållanden är den till o med sämre (jag jämför här Snapdragon modellerna S21U vs S22U ..
    4. Trots att S22U är inte mycket tyngre än S21U så känns den ändå tung, jag tror det är på grund sin boxiga design, såklart jobbigt men oundvikligt.
    5. Att telefonen kommer utan fabriksmonterad skärmskydd var inte bra, jag förlorade två olika skärmskydd (Spigen) och (WhiteStone Dome) som inte satt bra (förlorade cirka 600kr) trots att jag följde YouTube instruktionerna.
      Jag fick åka till MediaMarkt o de applicerade ett skärmskydd (kostade 299kr) som sitter perfekt. Klart man förlorar "touch" känslan när man kör utan men skyddet är en billig försäkring mot repor.
     
    Kristy och flipp gillar detta.
  19. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Och hur köper man den från Dubai?
     
  20. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 255
    Mottagna gillanden:
    8 101
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    En vän till mig som är från Nederländerna åkte dit för ett par veckor sen, köpte åt mig och när han kom hem skickade luren via DHL. Det finns aktörer som kan skicka men problemet att man betalar saftig tull i Sverige då de gör inte samma trix som Wonda gör.
     
    Kristy gillar detta.