Diskussion: Första intryck & omdömen - Galaxy Z Fold 3

Diskussion i 'Samsung Galaxy Z Fold 3' startad av Swedroid, 18 aug 2021.

  1. Swedroid

    Swedroid Adult Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 jul 2012
    Inlägg:
    676
    Mottagna gillanden:
    785
    Operatör:
    Google Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Google Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 8
    ROM:
    Vanilla
    Dela med dig av dina egna första intryck, eller skriv ett omdöme, för Galaxy Z Fold 3.

    Vad anser du exempelvis om:
    • Byggkvalitet & design
    • Skärmen
    • Funktioner/Mjukvara
    • Prestanda (Mikrolagg?)
    • Batteritid (Skiljer sig tex batteritiden mycket åt mellan WiFi och LTE?)
    Lämna gärna batterirapporter här: Batteritråden Galaxy Z Fold 3 - batterirapporter
     
    Last edited by a moderator: 18 aug 2021
  2. ErikHTC

    ErikHTC Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2010
    Inlägg:
    841
    Mottagna gillanden:
    149
    Telefon:
    Galaxy Z Fold3 5g 256gb

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy Z Fold3 5g 256gb
    Telefon 2:
    Galaxy Fold 512 gb
    Telefon 3:
    Galaxy S9+
    Kommer från en Galaxy Fold (1an). Älskade verkligen den telefonen, första riktiga wow-upplevelsen på länge, men efter 2 år så kunde jag inte hålla mig, nu blev det dags att uppgradera
    • Byggkvalitet & design
      Vilken skillnad! Precis som Fold 2 som jag endast testat i butik så är kvaliten som natt och dag mot fold 1. Nu känns den som en produkt som funnits på marknaden i många år. Lite som skillnaden mellan Galaxy S3 och dagens moderna Galaxy S telefoner. Kameran under skärmen är...ja fortfarande synlig, men inte lika tydlig som förr. Så den är inte helt dold, utan endast, bättre dold. Gillar också att fingeravtrycksläsaren är på powerknappen. Har faktiskt inget att klaga på designen eller byggkvaliten.
    • Skärmen
      Betydligt bättre än Fold 1. Kanterna är smalare och lägre, känns mer som en telefon i glas. Självklart är det dock inte identiskt med glas. Men skulle säga att det är inget man bryr sig om, eller ska vara orolig över. Gillar också hur snabbt den känns nu när det är 120hz. Var avundsjuk på min flickväns s21 ultra tidigare
    • Funktioner/Mjukvara
      Men polerad än fold 1an. Googles appar har verkligen förbättras. Skärmen storlek känns mycket mer utnyttjad. Har inte testat någon note funktion ännu
    • Prestanda (Mikrolagg?)
      Sen Galaxy S9 har jag inte märkt av speciellt mycket lagg eller problem i mitt dagliga användade, så skulle säga att denna är precis densamma. Allt bara flyter på, men samtidigt så kör jag inga tunga grejer. 120hz skärmen får den att kännas snabbare åtminstone. Men jag är nog fel person att fråga om ren prestanda
     
    matssoderstrom, RuffyMan, chraist och 5 andra gillar detta.
  3. tku01

    tku01 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2010
    Inlägg:
    84
    Mottagna gillanden:
    31
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Fold 3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Fold 3
    Fick ett paket igår. Trodde det var mina nya Galaxy Buds 2. Möjligtvis min nya Galaxy Watch 4 Classic.
    Gick och hämtade paketet för 2 timmar sen. Vad förvånad jag blev när det var en grön telefon i paketet.
    Var på puben men blev lite orolig att jag skulle glömma den på ett bord eller liknande (har hänt förut).
    Anyways. Första gången jag ser eller håller i en Fold överhuvudtaget.
    Vad smal framskärmen är. Men vad trevlig den är när man vecklar upp den.
    Håller på att ladda och synca.
    Har varit på den onda sidan i 5 år. Företaget jag jobbade på stödde bara det.
    Men nu känns det bra igen :-)

    Edit: Och där kom klockan. Galaxy watch 4 silver största esim.
    Lite för stor för mina klena handleder. Men snygg. Skulle köpt svart armband. Silver såg mer vitt ut.
     
    Last edited: 20 aug 2021
    bernard, night77, museo12 och 2 andra gillar detta.
  4. tku01

    tku01 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2010
    Inlägg:
    84
    Mottagna gillanden:
    31
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Fold 3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Fold 3
    20210820_180942.jpg
     
    Stemag64, bernard, night77 och 1 annan gillar detta.
  5. arcspin

    arcspin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2009
    Inlägg:
    188
    Mottagna gillanden:
    175

    MINA ENHETER

    Fick min Fold 3 igår.
    Jag kommer från Fold 2.
    Ungefär samma känsla i nya telefonen som gamla.

    Skärmskyddet på stora skärmen är MYCKET bättre än på Fold 2. Det är så pass bra att jag upplever ingen skillnad från Fold 2 utan skärmskydd jämfört med Fold 3 med skärmskydd. Med andra ord, skärmskyddet får sitta kvar.

    Ett stort problem dock, jag får inte Samsung Pay att fungera.
    När jag försöker aktivera Samsung Pay skickas jag vidare till en Samsung Pay webbsida på tyska!?

    Är det någon fler Fold 3 ägare som har samma problem eller är det bara jag?
     
    bernard gillar detta.
  6. 2crueal4u

    2crueal4u Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2011
    Inlägg:
    413
    Mottagna gillanden:
    376

    MINA ENHETER

    Detta är min första fold telefon. Kommer närmast från en s21 ultra och en 12 pro max.
    Tills nu tyckte jag att 12 pro max var den mest telefon som kändes mest premium.
    Tills nu

    Helt underbar lur med delux känsla. Jag tycker om att den väger lite. Det bidrar till den känslan. Tycker absolut inte att den är för tung eller för tjock. Det var väl det jag var mest orolig för. Väldigt välbyggd

    Till själva upplevelsen så kommer inget annat i närheten. Lilla displayen fram funkar hur bra som helst om man bara snabbt ska kolla en sak eller ringa eller smsa. Då tycker jag inte heller att batteriet tar slut snabbt.
    Sedan när man ska kolla på media så öppnar man bara den och helt ny värld öppnas. Det är sjukt hur snabbt man vänjer sig vid den. Installerade swiftkey för jag störde mig på delad tangentbord. Tycker dock att batteriet drar mycket när den är utfälld... Men kanske är tidigt då jag haft den sedan i fredags bara.
    Nu väntar jag på s-pen och då är jag övertygad att denna lur kommer bli något helt galet....
     
    Kristy och bernard gillar detta.
  7. arcspin

    arcspin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2009
    Inlägg:
    188
    Mottagna gillanden:
    175

    MINA ENHETER

    Japp, det var som ni föreslog.

    Samsung supporten kollade upp IMEI numret på min telefon.
    Telefonen är avsedd för den tyska marknaden.
     
    bernard gillar detta.
  8. TseykSuli

    TseykSuli Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jan 2019
    Inlägg:
    2 427
    Mottagna gillanden:
    902
    Operatör:
    Tele2, Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra 1TB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra 1TB
    ROM:
    Android 14
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S23 Ultra 1TB
    ROM:
    Android 14
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy Z Fold 3 512GB
    ROM:
    Android 14
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab s8 Ultra 512GB
    ROM:
    Android 14
    Då är din troligen en tysk version. Kanske
     
    hdjb1 gillar detta.
  9. Pettapan

    Pettapan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 dec 2018
    Inlägg:
    769
    Mottagna gillanden:
    615
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15PM | 14 | S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15PM | 14 | S10
    Telefon 2:
    Iphone 14
    Fick hem min svarta igår från Comviq. Första intrycket är att den är hal som en tvål och tung. Men känslan att sitta o konsumera allt på webben på den stora skärmen är helt outstanding och den känns mindre tung när den är utfälld, den blir mer balanserad då. Annars känns den relativt topp tung ihopfälld. Väntar på skal så att jag vågar hård testa lite mer samt flytta in mitt privata sim kort. Har inte claimat några förköps erbjudande än, gör det när jag bestämt om det blir en keeper.
    Samsung Pay funkade direkt utan konstigheter.
     
    bernard gillar detta.
  10. majjcus

    majjcus Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2021
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Tyvärr när jag startade min första gången idag så verkar det vara en skada i displayen.
    Kontaktat supporten för att skicka tillbaka och få en ny telefon.
     

    Bifogade filer:

  11. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 753
    Mottagna gillanden:
    44 754
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Äsch, det var tråkigt. Lite kul bild där man ser den lägre pixeldensiteten för att släppa in ljus till kameran som sitter bakom displayen.
     
  12. museo12

    museo12 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2010
    Inlägg:
    620
    Mottagna gillanden:
    291

    MINA ENHETER

    Den första dagen med Fold 3 var jag riktigt besviken. Tyckte den var klumpig och stor. Svårt att hantera stora skärmen. Men, ju mer jag använder den desto mer nöjd blir jag. Multitaskingen är super och underlättar mycket! Se film eller Youtube på telefonen blir ett nöje. Bra ljud från högtalarna dessutom. Tror den blir fulländad när S-pen dyker upp.
     
  13. TseykSuli

    TseykSuli Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jan 2019
    Inlägg:
    2 427
    Mottagna gillanden:
    902
    Operatör:
    Tele2, Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra 1TB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra 1TB
    ROM:
    Android 14
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S23 Ultra 1TB
    ROM:
    Android 14
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy Z Fold 3 512GB
    ROM:
    Android 14
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab s8 Ultra 512GB
    ROM:
    Android 14
    Jag var heller inte van i fold 3 då det också var min första. Men nu är jag redan blivit van i den :)
     
    museo12 gillar detta.
  14. Tompi

    Tompi Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2021
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    8
    Telefon:
    Z Fold 3

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Z Fold 3
    Tjena!
    Har hängt här länge men aldrig postat något men nu när jag köpt en Fold 3 måste jag bara hoppa in och berätta hur otroligt nöjd jag är! Kvalitetskänslan är helt otrolig och upplevelsen med en surfplatta i fickan är oslagbar
    Fråga gärna om det är något ni undrar över så kan jag försöka svara!
    Nu är det väl bara att försöka sälja min S21 ultra framöver
     
    Kristy, KrilleM, bernard och 1 annan gillar detta.
  15. museo12

    museo12 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2010
    Inlägg:
    620
    Mottagna gillanden:
    291

    MINA ENHETER

    Ni som fått pennan - använder ni den och i så fall tycker ni den tillför något?
     
    bernard gillar detta.
  16. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 753
    Mottagna gillanden:
    44 754
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Kul! Hur upplever du batteritiden? Upplever du tjockleken ett problem, eller är det en kompromiss som är reko i förhållande till hur mycket skärmyta man får?
     
  17. Tompi

    Tompi Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2021
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    8
    Telefon:
    Z Fold 3

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Z Fold 3
    Än så länge upplever jag batteritiden som riktigt bra men man får nog ge det ett par dagar till för att kunna säga mer
    Tjockleken är inte ett problem alls! Gillar verkligen formfaktorn i ihopvikt läge, otroligt smidig då man kan göra allt med en hand och samtidigt lite kanter att hålla i.
    Tycker om storleken betydligt mer på den här än S21 Ultra, kändes alltid som att den var för fipplig att ta upp ur fickan och låsa upp. Älskar fingeravtrycksläsaren på sidan!
     
    2crueal4u, museo12 och bernard gillar detta.
  18. KrilleM

    KrilleM Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 aug 2021
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    11
    Har haft fold 3 sedan igår. Det är en gedigen bit, oavsett vad man tycker så är den tjock. Speciellt med skalet som ingår med S-pen. Den är också rätt tung, fast den är tung "jämt över" så att säga, så hålla i den ihopvikt läge är inget problem alls. Det är verkligen i uppvikt läge som Folden briljerar. Då försvinner tjock och tyngdkänslan helt, och blir mer en lyrisk upplevelse.
    Skärm

    Utsidan

    Skärmen både på utsidan är fantastiskt skarp, snabb och väldigt bra ljusläge (från lägst till högst). Kommer från en S20 och jag känner skillnaden absolut. Även om jag haft på 120 hz på S20, är folden skärm ännu rappar och smidig.
    Denna skärm är smalare på bredden, och det märks av. Speciellt vid textning, läsa mail, surfa på sidor, samt vissa spel. Det är apparna som inte är anpassade för denna dimension, vilket tenderar att jag behöver scrolla mera. Skärmen är inte till för att att skriva eller surfa med, men däremot titta youtueklipp/film fungerar rätt bra (Varför man nu inte tänkt använda inre skärmen för det :D)

    Insidan

    Även skärmen på insidan är riktigt skarp med bra skärpa och ljus. Det är dock lite skillnad då det är en "plast" skärm och inte en glasskärm, vilket märks mest när starkt solljus eller en stark lampa lyser på skärmen. I ett mörkare rum syns inte längre denna skillnad i stort sett alls.
    På den inre skärmen känner man vecket, men, det är så subtilt att det inte stör mig alls. Tänker jag inte på det så märker jag inte av den. Spenderar den lilla tiden jag haft med mobilen användandes av den inre skärmen mycket mera, säkert 70-30%, och det lär bli mera framöver.
    Samsung One UI har lagt med flera olika alternativ på hur inre och yttre skärmen kan användas, och det fungerar väldigt bra för de appar som stöds. T.ex kan du påbörja ett youtube klipp på den yttre skärmen, för att direkt fortsätta titta på den inre när den viks upp.
    Detta fungerar dock väldigt sällan på spel, som ofta kräver en omstart av spelet för att nyttja hela inre skärmens storlek (går dock att spela vidare fast i ett mindre fönster).

    Batteritid
    Laddat mobilen 1 gång hittills, och till 85% (finns en inställning som ska spara batteriet).
    Startade morgonen kl 8.00 prick. klockan är nu 17:25 och jag har 35% kvar.
    Användandet ser ut som nedan
    (Tips. Använd INTE "Länk till windows" Telefonassisten om du är rädd om batteriet)
    Tacticool drog mest av de spel jag lirade, körde även Asphalt 9 och Clash Royale mycket mera, och de drog mindre än 1%).
    Ha uppkik över vilka appar som är batteritjuvar. Men i övrigt är jag nöjd med batteritiden än så länge. Har mest varit hemma på WLAN ska tilläggas, blir att testa mera utomhus till helgen.
    upload_2021-8-31_17-26-12.png

    Kameran
    Yttre kamera
    Bilderna tagna med yttre kameran fick en udda dimension (4000x1440), vilket ser ut att vara skärmens. Måste ha haft en skum inställning, men oavsett blev bilden rätt bra.
    upload_2021-8-31_17-18-11.jpeg

    Bakre kameran
    Det är såklart de bakre kamerorna som är den som ska användas, även vid selfies eller. Kamerorna är snäppet vassare än min "gamla" S20. Det finns inga extra funktioner som 50x zoom eller annat, vilket jag inte ser nyttan av.
    Bilderna blir skarpa och bra färgmättnad. Plus är att vid selfies kan man använda yttre skärmen för att se sig själv, men ändå använda bakre kameran. Ett plus nästan ingen annan mobil har.
    upload_2021-8-31_17-23-51.png

    Overall

    Från att ha varit orolig för storleken i viktläge (funderat på att lämna tillbaka den) så börjar jag nu vänja mig och fördelarna överväger nackdelarna. Det finns en annan faktor, och det är säkert många med mig som delar den, är att få visa upp mobilen för andra. Var ut igår en stund och fota lite, och då kom det vid två olika situationer folk fram som var väldigt nyfikna (både äldre och unga).
    Kommer testa mera och se om jag kommer behålla eller lämna tillbaka Fold 3, men, wow vilken mobil :D
     
    Last edited: 31 aug 2021
    Puttesson, Kurgan, Tompi och 2 andra gillar detta.
  19. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 753
    Mottagna gillanden:
    44 754
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Bra rapport @KrilleM@KrilleM. Gällande batteritiden brukar första laddningen som du nämner sällan vara så representativ. Borde ligga närmare ~5h SoT/screen on time i alla fall.
     
    museo12 gillar detta.
  20. KrilleM

    KrilleM Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 aug 2021
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    11
    Tack @bernard@bernard
    Ser att jag behöver fila på inlägget lite. Är gjord med Folden och använde S pen för att skriva till text med.

    Batteriet behöver som sagt några cykler innan riktigs resultat dyker upp. Har också installerat en himla massa appar och annat

    *edit: tog bort svärord
     
    Last edited: 31 aug 2021
    museo12 och bernard gillar detta.