Diskussion: Första intryck & omdömen - Galaxy Z Fold 3

Diskussion i 'Samsung Galaxy Z Fold 3' startad av Swedroid, 18 aug 2021.

  1. Kurgan

    Kurgan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2012
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    18
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 3 256GB

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 3 256GB
    Telefon 2:
    Samsung Note 8
    Tänker att man köper Folden i första hand för man vill åt den större skärmen.
    Och det är en skön känsla, likt den när man får fler tum på teven.

    Ihopvikt jämförelse med Note20 Ultra
    + Mindre bulkig i fickan pgr av att den är smalare och lite kortare
    + Skönare hålla i pgr av tjockeken
    + Går veckla ut för större skärm :)
    - Pennlösningen
    - Tyngre
    - Ingen 50x zoom på kameran som var coolt

    Appar och webbsidor uttnyttjar inte den större skärmen på bästa sätt.

    Pennlösningen med förvaring i skalet är det enda stora minuset
    Skalet som man får på köpet funkar inte, allt för bulkigt i fickan.
    Och att lägga ned mobilen på bordet går inte, blir som en gungbräda med pennan i mitten.
    Har aldrig varit någon skalman så det blir tilll att lämna pennan hemma i väntan på bättre tider.
     
    Puttesson gillar detta.
  2. museo12

    museo12 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2010
    Inlägg:
    620
    Mottagna gillanden:
    291

    MINA ENHETER

    Jag fick hem S pen pro idag, Måste säga att den förenklar användandet av den stora skärmen. Man behöver inte flytta runt handen så mycket utan låta pennan göra jobbet. Personligen tycker jag att pennan är lättare att skriva med jämfört med den mindre pennan till Note 20. Nackdelen är att pennan är ganska tung och den är svårförvarad., Tyvärr har jag inte fått hem den mindre s pen som ingick i förköpserbjudandet än. Så jag kan inte jämföra.
     
    Puttesson och bernard gillar detta.
  3. itmicael

    itmicael Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2015
    Inlägg:
    128
    Mottagna gillanden:
    53
    Hur är känslan när den är ihopvikt ? Kör ni med eller utan fodral ?
     
  4. KrilleM

    KrilleM Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 aug 2021
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    11
    Fick med Fodralet med Spen, kör med det när jag är utomhus. Hemmavid tar jag oftast bort och kör utan skal. Känslan är som dag och natt, och S-pen fodralet är inget vidare, men det skyddar i alla fall tills att jag hittar ett nytt som är bättre.
     
    bernard gillar detta.
  5. Xvetlana

    Xvetlana Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 aug 2021
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    15
    Telefonen har redan hunnit börja krabba med SIM. Viker jag telefonen så tappar den anslutningen till SIM 1. Är den ihopvikt fungerar det. Gjort allt, ink återställning och bytt SIM. Telefonen är defekt.

    Samsung vill laga den och inte byta den, inte ens gått 30 dagar................Får nog dessvärre bli en retur när det ändå är nästan 20 lakan vi pratar om.
     
  6. TseykSuli

    TseykSuli Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jan 2019
    Inlägg:
    2 404
    Mottagna gillanden:
    888
    Operatör:
    Tele2, Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra 1TB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra 1TB
    ROM:
    Android 14
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S23 Ultra 1TB
    ROM:
    Android 14
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy Z Fold 3 512GB
    ROM:
    Android 14
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab s8 Ultra 512GB
    ROM:
    Android 14
    Dom flesta har oftast så att hittar man en defekt inom 14 dagar så byter dom ut den direkt. Då dom tar det som fabriks defekt. Annars har det gått 14 dagar så är det reparation som gäller men, du har fortfarande rätt att reklamera om du vill.
     
  7. Xvetlana

    Xvetlana Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 aug 2021
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    15
    Så är det ju. Men inom 30 dagar så ska den klassas som en DOA, regeln är då att byta ut den direkt. Men kan vara svårt att få dem på supporten att förstå det. Returnera den är ju också ett alternativ, som du skriver. Men då får jag betala mer, då det var mer rabatt när jag köpte.

    Kommer bli svårt att byta till en vanlig, men är så besviken..
     
  8. TseykSuli

    TseykSuli Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jan 2019
    Inlägg:
    2 404
    Mottagna gillanden:
    888
    Operatör:
    Tele2, Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra 1TB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra 1TB
    ROM:
    Android 14
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S23 Ultra 1TB
    ROM:
    Android 14
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy Z Fold 3 512GB
    ROM:
    Android 14
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab s8 Ultra 512GB
    ROM:
    Android 14
    Nja DOA gäller enligt lag bara inom 14 dagar. Ej längre, så bara för du har öppet köp till 30 eller 60 dagar, så har du fortfarande bara 14 dagars vad jag vet. Har inte sett någon butik ha det längre än 14 dagar
     
  9. Lasse Larsing

    Lasse Larsing Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 sept 2021
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    10
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Platta:
    iPad Pro
    Platta 2:
    Surface Pro 4
    Hej, jag var och klämde lite på en Fold 3 igår. Jag blev imponerad av hur väl ihopskruvad den verkar vara, kändes ruskigt stabil och välbyggd. Jag är nu rätt så ordentligt sugen på att köpa en men det fanns en grej som jag inte hade möjlighet att testa i butiken. Ni som köpt en och lever med den som er daily driver, hur är den att ha i en ficka? Den är ju onekligen rätt tjock - funkar den i en jeansficka?
     
  10. museo12

    museo12 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2010
    Inlägg:
    620
    Mottagna gillanden:
    291

    MINA ENHETER

    För mig funkar den bra både i shorts och jeans.
     
  11. Lasse Larsing

    Lasse Larsing Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 sept 2021
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    10
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Platta:
    iPad Pro
    Platta 2:
    Surface Pro 4
    Låter lovande, då ska jag bara mäta och se så att den får plats i den trådlösa laddaren i bilen
     
    museo12 gillar detta.
  12. glimbrink

    glimbrink Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 mar 2010
    Inlägg:
    529
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Jag kommer från note20 ultra och jag blev chockad när jag hade telefonen i jeans shortsen märkte inte alls av den som förut trodde först att jag hade glömt den någonstans :D Att den är tjock påverkar inget för min del det är bredden på telefonen som har varit jobbig innan. Nu har jag inte super thighta jeans så jag vet inte hur det blir när man har det :)
     
    Lasse Larsing och bernard gillar detta.
  13. Xvetlana

    Xvetlana Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 aug 2021
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    15
    Blev en ny från Samsung. Dock tagit evigheter för lagret att ens ta emot den. (Inte tagit emot den ännu) Jag ångrar mitt köp så oerhört mycket efter att ha varit i kontakt med deras e-avdelning. Blivit klickad flera gånger och personalen verkar inte så kunniga om något. Chatten de tillhandahåller är ett skämt. Väntat flera timmar för att senare bara blir nerkopplad utan anledning. Bara jag som upplevt detta?

    Tråkigt när det fallerar i något av alla leden, när produkterna är riktigt najs.

    - Bara för att förtydliga. De måste ta emot min gamla enhet först och titta på den, innan de skickar ut en ny o_O
     
    Last edited: 5 okt 2021
    dannejanne och bernard gillar detta.
  14. King Cobra

    King Cobra Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2010
    Inlägg:
    273
    Mottagna gillanden:
    109
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy s21 Ultra 256 Gb

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy s21 Ultra 256 Gb
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy s10+ 128 Gb
    Då har jag äntligen fått min Fold3. Låter hur konstigt som helst men jag upplever den mycket smidigare än min s21 ultra. Den är tyngre ja, men mer balanserad.
    Använt den i två dagar och tyvärr har jag upptäckt att man måste trycka hårt med foldpennan på en cirkelrund fläck på innerskärmen för att den skall registrera att man ritar där.
    Inte hela världen men irriterande.
    Jag kommer bara behålla den till Fold4 kommer ut så löser sig detta problemet ändå. Jag har change abonnemang.

    Annars är det en riktigt nice mobil :)

    EDIT: Problemet med skärmen har försvunnit. Nu funkar allt prima :D Riktigt nöjd än så länge.
     
    Last edited: 16 dec 2021
  15. Oggenator

    Oggenator Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2016
    Inlägg:
    414
    Mottagna gillanden:
    259
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra - 512GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra - 512GB
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy Z Fold 3
    Fick min Fold 3 Phantom Black (256GB) idag och även det svarta silikonskalet från Samsung. Första intrycket är väldigt positivt och jag går dessutom från en Note 20 Ultra som är en bra mobil på många sätt. Men Fold 3 är verkligen något nytt.

    Både den stora inre och den lilla ytte skärmen fyller sina syften märker jag. Blandar väldigt mycket mellan dessa skärmar av naturliga skäl. När jag är ute och går är det bekvämt att bara använda den lilla skärmen och när jag åt lunch på jobbet idag var det skönt att kolla på film på den lilla skärmen. Gillar att man kan vinkla den lilla skärmen och använda själva mobilen som stöd när den ligger på bordet framför en.

    Ljudet är fenomenalt bra. Bland de bästa högtalarna på en mobil någonsin skulle jag säga. Den stora skärmen är en fröjd för ögonen och jag stör mig inte på den buktade linjen där skärmen viks på mitten. Trodde att det skulle störa mig. Materialet på båda skärmarna känns bra så Samsung har applicerat på bra skärmskydd.

    Batteritiden är inte så pjåkig hittills. Såklart tok för tidigt att säga något egentligen. Men jag förväntade mig att det skulle rasa ner mycket snabbare efter bara första laddningen. Startade igång luren från lådan, installerade appar och kör just nu enbart LTE och inget Wi-Fi sedan start. Plockade upp luren vid 16-tiden. Laddade den fullt och har pillat och använt den till och från sedan ~kl.18:30 ungefär. Skriver just nu på min Fold 3. Men batteriet är på 74%. Förväntade mig att det skulle ligga på runt 60% nu. Har såklart mörkt läge, ingen vibration, ganska låg ljusstyrka, lagt in appar i viloläge, avinstallerat massa appar, inaktiverat appar och en rad andra saker som jag alltid fixar till med alla mina mobiler. Men jag förväntade mig som sagt sämre batteritid efter första laddningen. Har uppdaterat appar, installerat appar, strömmat video och ljud och surfat runt. Jag säger inte att jag blir golvad av batteritiden. Men jag tror det är helt okej batteritid. Men inte en av de bättre lurarna kring den punkten såklart.

    Tyngden känns bra och jag blir inte trött. Har väldigt taniga armar och fingrar så jag är bra testperson när det kommer till vikt, haha. Kanske van vid stora och tyngre mobiler.

    Fingeravtrycksläsaren är underbar. Är så himla less på de som sitter under skärmen. Föredrar avläsning på sidan eller baksidan på en mobil i vanliga fall. Känns mer ergonomiskt och pålitligt men det är vad jag tycker. Plus att jag kan använda knappen vid sidan för att ner det övre fältet med inställningar för BT, Wi-Fi, aviseringar och andra inställningar. Utan att behöva dra upp fingret på skärmen för att sedan dra ner.

    Mjukvaran och prestandan känns bra. Den känns väldigt konsumentvänlig och inte bökig när man navigerar runt. Jag förstår att Fold 3 blev mer populär än tidigare modeller. Tror Fold 4 kan lyckas bättre om den får inbyggd S Pen, lite större batteri och möjligen andra mindre justeringar. Annars verkar det som att Samsung kommer stå länge på topp bland Fold/Flip-formatet.

    Detta är som sagt bara snabba intryck och mycket kan såklart ske över tid. Är i övrigt inte jättenöjd med någon frontkamera men använder troligen de sällan och man kan alltid använda den bakre kameran som selfie just för att mobilen har två skärmar. De tre kamerorna på baksidan duger fint även om det finns flaggskepp med bättre kameror.

    Ska pilla vidare nu. Men jag tror jag kommer fastna för det här formatet. Håller tummarna för att mobilen håller bra.
     
    Last edited: 27 jan 2022
    bernard gillar detta.
  16. Oggenator

    Oggenator Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2016
    Inlägg:
    414
    Mottagna gillanden:
    259
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra - 512GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra - 512GB
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy Z Fold 3
    Lite bilder: 20220118_190252.jpg 20220118_190701.jpg 20220118_191012.jpg 20220118_191222.jpg 20220118_191328.jpg
     
    Stemag64 och RuffyMan gillar detta.
  17. King Cobra

    King Cobra Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2010
    Inlägg:
    273
    Mottagna gillanden:
    109
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy s21 Ultra 256 Gb

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy s21 Ultra 256 Gb
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy s10+ 128 Gb
    Jag håller med dig här. Fingeravtrycksläsaren..helt lovely!
    Jah har verkligen fastnat för detta formatet med två skärmar. Jobbar fortfarande med att vänja mig med lilla skärmen och texta. Det börjar bli bättre nu.
    Fold4 med bättre kamera, pennan integrerad och om möjligt lite större batteri.....då blir det ett byte direkt!
    Älskar Foldformatet..verkligen.
     
    poipen gillar detta.
  18. Oggenator

    Oggenator Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2016
    Inlägg:
    414
    Mottagna gillanden:
    259
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra - 512GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra - 512GB
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy Z Fold 3
    Jag trodde att den lilla skärmen skulle bli ett bekymmer. Men det har för min del varit till en viss fördel. Gillar hur smidigt man kan navigera sig fram på den skärmen. Det hjälper att den är smalare om man t.ex. använder en hand.

    Tangentbordet förstorade jag en aning. Men inte mycket och det hjälpte för mig.

    Jag tror nog att jag väntar in Fold 5 eller 6. Om jag bestämmer mig för att byta mobil. Fold 3 känns som en bra start för det här formatet.
     
  19. King Cobra

    King Cobra Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2010
    Inlägg:
    273
    Mottagna gillanden:
    109
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy s21 Ultra 256 Gb

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy s21 Ultra 256 Gb
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy s10+ 128 Gb
    Jaha, går det att förstora? Det får jag kika på efter Januariuppdaten blir klar :)
     
  20. Oggenator

    Oggenator Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2016
    Inlägg:
    414
    Mottagna gillanden:
    259
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra - 512GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra - 512GB
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy Z Fold 3
    Du gör det via tangentbordet.

    Steg 1.

    Screenshot_20220127-215838_Chrome.jpg

    Steg 2.
    Screenshot_20220127-215843_Chrome.jpg

    Steg 3.
    Screenshot_20220127-215849_Chrome.jpg
     
    RuffyMan och bernard gillar detta.