Diskussion: Första intryck & omdömen Huawei P10

Diskussion i 'P10-serien' startad av Swedroid, 21 mar 2017.

  1. Swedroid

    Swedroid Adult Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 jul 2012
    Inlägg:
    676
    Mottagna gillanden:
    785
    Operatör:
    Google Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Google Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 8
    ROM:
    Vanilla
    Dela med dig av första intrycken eller lämna ett mer omfattande omdöme kring Huawei P10 i den här tråden.

    Hur fungerar telefonen? Lever den upp till förväntningarna? Hur är byggkvalitet, kamera, prestanda, batteritid, mjukvara/gränssnitt? Har du råkat ut för några problem?
     
    Last edited by a moderator: 21 mar 2017
  2. Reaction

    Reaction Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2017
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    12
    Fick luren i torsdags o precis börjat pilla på den. Byggkvaliten är grym, oroade mig lite för att installation o inställningar skulle vara komplicerade men gick löjligt enkelt att fixa! Telefonen är riktigt skön, kom från z3 o det går inte att jämföra byggkvalite, kamera samt allmänt flyt. Imponerad!!
     
    bernard gillar detta.
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 744
    Mottagna gillanden:
    44 742
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Återkom gärna med hur du upplever batteritiden. Det brukar vara en stark punkt hos Huawei.
     
  4. Reaction

    Reaction Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2017
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    12
    Vaknade imorse o hade 38% batteri kvar trotts att jag använt mobilen nästan nonstop igår. Måste hela tiden påminna mig själv om att jag kommer från en z3'a, missförstå mig nu rätt för jag vill tycka om Sony, men det är sån extrem skillnad. Efter uppdateringen av z3 laddade jag den minst en gång om dagen, oftast mer eftersom den var så slö att ladda att det mest bara blev några procent åt gången. Denna telefon kommer jag nog ladda en gång om dagen men utan panik.
     
    bernard gillar detta.
  5. Taz_Sweden

    Taz_Sweden Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 maj 2011
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    1
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Oneplus nord 2 5G
    Telefon 3:
    Huawei P30 Pro
    Platta:
    Surface Pro 4
    Hej alla, sitter just nu och leker med min nya p10, gått från Z5 premium till p10. Än så länge ser det bra ut.. :)
     
    bernard gillar detta.
  6. Fredoso

    Fredoso Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2013
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Riktigt nöjd än så länge. Bra byggkvalitet och riktigt snabb och fin.
    Det som jag upplevt är att den känns lite hal i handen.
    En annan sak är att den inte släcker skärmen när luren läggs mot örat under samtal. Någon som har nån lösning eller ska det vara så?
     
  7. Reaction

    Reaction Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2017
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    12
    Skumt, skärmen på min slocknar när jag för sen till örat.
     
  8. Hixx

    Hixx Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2009
    Inlägg:
    291
    Mottagna gillanden:
    25

    MINA ENHETER

    Efter att gjort säkerhetskopia med PC suite på p9an så var p10an klar på mindre än en timma med några små justeringar. Än så länge positivt. Tyckte det var ett minus med fingeravtryckssensorn på framsidan ändå tills jag fann att man kan stänga av softkeys för att göra samma saker med sensorn. Koolt!
    [​IMG]
     
    Reaction och bernard gillar detta.
  9. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 744
    Mottagna gillanden:
    44 742
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, det är väldigt smidigt. Moto G5/G5 Plus går också att göra så på, men navbar försvinner inte då. EMUI har en del trevliga funktioner :)
     
    Reaction gillar detta.
  10. pacmeyer

    pacmeyer Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2014
    Inlägg:
    1 909
    Mottagna gillanden:
    623

    MINA ENHETER

    Ni med en p10:
    iPhone 7 har en förnämlig funktion där man med ett lätt tryck på hemknappen kan låsa upp mobilen och få fram låsskärmen där man då kan se och interagera med sina notiser- utan att låsa upp hela telefonen och komma till hemskärmen alltså.
    Hur fungerar det på P10an? Om man låset upp med hemknappen/fingeravläsaren, kommer man då direkt till hemskärmen?
     
  11. kallo

    kallo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 dec 2009
    Inlägg:
    119
    Mottagna gillanden:
    69

    MINA ENHETER

    Jag köpte min igår söndag här på Webhallen Kungsholmen med bundlingen AM185 ANC In-ear. Hörlurarna har jag inte provat och är osäker på om jag kommer göra det då jag använder ett par trådlösa JBL till vardags, men telefonen har jag lekt med en halv dag. Telefoner jag använt tidigare är hela Nexus serien och senast 5X samt en Galaxy S6.

    Vad som skiljer min Mystic Silver jämfört med exempelvis Dazzling Blue som Pocketnow har recenserat är att baksidan inte är räfflad. Det följde inte heller med något skal för baksidan som det har rapporterats om. Paketeringen kanske är annorlunda i US?

    Hittills är jag mer än nöjd. Byggkvalitén andas premium och fingeravtrycksläsaren är nog den snabbaste jag provat. Skärmen är magisk (jämfört med 5X) och Kirin 960 är ett prestandamonster. Batteritiden är svår att uttala sig om då Doze funktionen i Nougat behöver ett tag på sig för att lära sig. Bäst är kameran och det är roligt att fotografera igen. Stort bländarläge och svartvitt är användbara funktioner.

    Alla menyer flyter fint och det har aldrig laggat en enda gång. EMUI 5.1 är jag inte så imponerad av då jag föredrar en rent gränssnitt men det har jag delvis löst med annan launcher. En sak som störde mig från början var att pixeldensiteten begränsades out of the box. Telefonen har enligt spec 432 dpi. Det syntes på en gång att websidor och menyer såg zoomade ut men även att det endast rymdes 4 ikoner i bredd på hemskärmen. Jag löste det på en gång med att låsa upp utvecklarläget och mycket riktigt visade det sig att förinställd dpi var 360. Nu använder jag 409 och det verkar fungera bäst hittills. Går jag högre än så blir kamera appens gränssnitt fel och avtryckaren döljs av en meny.
     
    Albin N7 och bernard gillar detta.
  12. Hixx

    Hixx Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2009
    Inlägg:
    291
    Mottagna gillanden:
    25

    MINA ENHETER

    Powerknapp för att tända skärmen - se notiser/och eller låsa upp med swipe/kod.
    Fingeravtryckssensorn är inte en hemknapp om du inte programmerar den som ovan, det är ju en softkey som är hemknapp annars. Sensorn låser upp - och på Huaweivis blixtsnabbt, mycket snabbare än på Iphone 7.
     
    Reaction och bernard gillar detta.
  13. Hixx

    Hixx Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2009
    Inlägg:
    291
    Mottagna gillanden:
    25

    MINA ENHETER

    Herrejösses vilken skillnad. TACK!
     
  14. KentJ

    KentJ Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2017
    Inlägg:
    71
    Mottagna gillanden:
    45
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P30
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S8
    Platta:
    Huawei M5 10.8
    Platta 2:
    Sony Xperia Z4
    Helnöjd, imponerad av vad man får för pengarna. Blixtsnabb fingeravtrycksläsare som tom känner igen tummen upp-och-ner!

    Kommer från en snart tre år gammal HTC M8.
     
  15. OneBlue

    OneBlue Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2017
    Inlägg:
    673
    Mottagna gillanden:
    490
    Huawei's official response is that they couldn't apply a full coating to the P10 display because of the fingerprintsensor. On the P10 the sensor is part of the display itself rather than a separate button and the oleophobic coating wouldn't allow it to work.

    Låter lite skumt.
    Är detta någonting som ni märkt av?
    Ingenting man märker kanske om man använder sig av skärmskyddet som sitter på.
     
    Last edited: 3 apr 2017
  16. Reaction

    Reaction Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2017
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    12
    Tycker det låter skumt men vad vet jag om mobiler, inte riktigt mitt gebit. Använder dock skärmskydd så inget jag märker av.
     
  17. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 744
    Mottagna gillanden:
    44 742
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Detta går att justera på ett enklare sätt. Kolla under "Visning->Visningsläge". Standardinställningen är stor och sedan kan man välja på "medium" eller "liten".
     
  18. Hixx

    Hixx Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2009
    Inlägg:
    291
    Mottagna gillanden:
    25

    MINA ENHETER

    Men det är väl bara textstorleken? Ikoner osv blev ju mycket skarpare och krispigare när man ändrade i utvecklarläget...
     
  19. kallo

    kallo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 dec 2009
    Inlägg:
    119
    Mottagna gillanden:
    69

    MINA ENHETER

    Ja scaling options saknas för vanliga P10. Det går bara att ändra teckenstorlek.

    While the P10 Plus comes with display (DPI) scaling options, letting you see more on screen at once, this isn't enabled on the regular P10.

    https://www.google.se/amp/amp.androidcentral.com/huawei-p10
     
    Last edited: 3 apr 2017
  20. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 744
    Mottagna gillanden:
    44 742
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ah! Ja, det stämmer. Jag tittade på P10 Plus och förutsatte att inställningen även fanns där. Vad snopet att de plockat bort den möjligheten från P10:an - helt ologiskt.

    Nackdelen med att ändra DPI i utvecklarläget är att det på vissa telefoner nollställs efter reboot, men jag tror Huawei-lurarna kommer ihåg det.