Diskussion: Första intryck & omdömen Nokia 8

Diskussion i 'Nokia 8 (2017)' startad av Swedroid, 8 sept 2017.

  1. Swedroid

    Swedroid Adult Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 jul 2012
    Inlägg:
    673
    Mottagna gillanden:
    785
    Operatör:
    Google Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Google Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel XL
    ROM:
    Vanilla
    Dela med dig av dina erfarenheter av Nokia 8 i den här tråden.
     
  2. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 107
    Mottagna gillanden:
    4 809
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Lite korta intryck efter en dag. Tunn och fint designad mobil. Men med de sluttande sidorna lite slipprig att hålla också. Så att använda den bara "out of the box" känns inte så bra för min del. Men med ett plånkboksfodral kändes det bättre, skyddar bra om man skulle tappa mobilen.
    (se bifogad bild)

    Android versionen känns väldigt "naken" också om man som jag är van med Sonys gränssnitt med en egen mediaspelare och sånt. Men å andra sidan väljer man själv vilka appar man vill ha och kan bygga mobilen efter eget tycke och smak.

    Jag kommer att använda Nokias egna inbyggda kamera app. I och med att de har fått patenten från Microsoft tror jag de kommer att uppdatera den över tid:
    http://pocketnow.com/2017/07/28/microsoft-transfers-nokia-intellectual-property-to-hmd-global

    Den enda kritiken jag kommer på så här långt in är möjligen att fingerprintsensorn på fronten är rätt smal och inte den mest precisa jag har testat.

    Men i det stora hela är jag nöjd. Dessutom verkar de ha ordentligt med Nokia 8 enheter till salu. Finns på lager i de flesta Elgiganten butikerna.

    Så sent omsider kanske HMD Global har fått till både produktion och distribution. IMG_20170908_122402.jpg
     
    Kent, Maqqan, Nogger och 5 andra gillar detta.
  3. brutus86

    brutus86 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2012
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    67
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Nokia 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Nokia 8
    ROM:
    Stock
    Info:
    Kör Pixel launcher 3
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Max
    ROM:
    Stock
    Telefon 3:
    Motorola Nexus 6
    ROM:
    Stock
    Info:
    Rejält trasig skärm!
    Nu har jag haft min telefon ett par dagar. Inte tillräckligt för att ge en fullblodig recension. Men av det jag tidigare läst om telefonen tillsammans med mina erfarenheter känner jag att jag har en god första åsikt huruvida Nokia 8 är värd sina 5500kr, eller 220kr/mån som jag betalar till Telenor.

    Nokia 8 är, och kommer troligtvis alltid vara, en ganska "meh" telefon. Många kallar den välbyggd och robust, men jag vet inte. Den är långt ifrån plastig, men den osar inte lyx likt Samsung Galaxy S7 Edge (som jag tidigare haft), Essential phone (av videos och filmer att döma) eller Xiaomi Mi Mix. Aluminium som material spricker såklart inte som baksidan på min S7 Edge gjorde. Men det ger inte heller den där mmm-känslan av en kompakt enhet i handen. När man knackar på baksidan så låter det smått ihåligt, samma känsla fick jag på min Xiaomi Mi Max som även den är byggd av aluminium.
    Sen har vi den blanka plasten som är i toppen och i botten. Här har Nokia tydligt valt funktionalitet före form, ska jag vara ärlig så ser det bra fult ut med dessa stora ytor av blank plast. Denna biten har Nokia löst betydligt bättre på Nokia 6.

    Betyder detta att jag ogillar min Nokia 8? Nej. Precis som de flesta nämner så ligger denna bra i handen, den går att kontrollera med ena handen även om en tvåhandsfattning är att föredra. Inte bara för att det blir lättare att navigera i telefonen, utan också för att baksidans aluminium är bra mycket halare än S7 Edges glas någonsin varit.
    När det var dags för mig att byta telefon så vägde det mellan denna Nokia 8 och Sonys XZ Premium. Det som fick Nokia 8 att väga över var dels det något lägre priset tillsammans med en "helt" ren version av Android. Trots att jag laddat ner de mest väsentliga apparna så lyfter jag fortfarande på ögonbrynen när jag drar upp appdrawen och scrollar genom listan i ett halvt svep, det är så bekvämt tomt där på något vis.

    Vad gäller Android Nougat, som telefonen säljs med, finns det inte så mycket att säga. Man får med en miniräknare, en webbläsare och någon telefonapp. Funktionen att dela skärmen på två finns naturligtvis med, om än något överflödigt på en 5,3" skärm, men den finns där. Kameran däremot är något Nokia lagt ner lite egen Finsk kärlek på. Den är egentligen rätt enkel men har fått en trevlig funktion som hjälper dig fånga räta bilder via en linje som känner av hur du håller telefonen. Jag kan också få en höjdmätare i kamerans sökarfönster, nödvändigt? Njaa. Kul? Absolut!
    Funktionen Boothie känns helt meningslös men kommer säkert användas en handfull gånger vid passande tillfälle.
    Det jag gillar mest är de två linserna, en nativ monokrom och en färglins. Helst hade jag dock sett en 50mm porträtt-lins alá iPhone 7+ då jag generellt tycker mobilkameror har på tok för lite brännvidd för de motiv jag brukar fota. Men, man kan inte få allt tyvärr.
    Mjukvarumässigt önskar jag mig något bättre HDR-funktion. Googles Pixel-app ger märkbart mer detaljrika bilder jämfört med Nokians app. Den hanterar även starkt ljus bättre än Nokias kamera. Däremot hjälper monokromlinsen till när det är lite mörkare då autoläget inte behöver ge lika mycket ISO jämfört med Pixel-appen. Något som resulterar i mindre brus i bilden vid lite mer dunkel belysning. Nokians app ger även något tydligare skärpedjup vilket kan vara trevligt om man vill att ögat ska ägna lite mer fokus åt något specifikt.
    Precis som jag sett på tidigare tester så ger Nokias app en väldigt gul ton på bilderna, det ger dem värme, men ibland något skeva färger.

    Vänster Nokia. Höger Pixel
    IMG_20170907_055038.jpg IMG_20170907_055008.jpg IMG_20170907_122757.jpg IMG_20170907_122812.jpg IMG_20170908_064647.jpg IMG_20170908_064703.jpg

    När det kommer till batteriet är jag faktiskt positivt överraskad. Det är knappt över 3000mAh på en LCD enhet, men det klarar sig bättre än väntat. 27 timmar höll det innan jag var tvungen att koppla in USB C-porten. Då har jag streamat Spotify nästan en hel arbetsdag och låtit den ligga under de 7 timmar sömn jag fick. Mer specifik info kan ni se nedan.

    Screenshot_20170908-083512.png Screenshot_20170908-083516.png Screenshot_20170908-083521.png

    LCD, på tal om LCD. Det senaste året har jag uteslutande använt Samsungs AMOLED-skärm via S7 Edge, man blir bortskämd av svärtan och kontrasten, det går inte att komma ifrån. När jag släcker för natten och kollar på skärmen på min Nokia 8 så är den dassigt grå över hela skärmytan bortsett från klockan och de små notisikonerna som visar en något knapphändig information på den "släckta" skärmen. Här ser man som tydligast hur osvart den svarta färgen på skärmen är. Detta kom dock inte som en kalldusch då jag var klart medveten om skärmens tekniska förändring när jag gjorde telefonbytet.

    När jag hämtade ut min Nokia 8 gick jag inte in med förhoppningen av att Nokia 8 skulle vara den bästa telefonen 2017. Lägger man den bredvid Galaxy S8+ och LG V30 så ser den troligtvis något föråldrad ut. Men frågan man får ställa sig då är: Är det värt 2500 - 3000kr och 6 månaders väntan på mjukvaruuppdateringar för att få lite smalare kanter, en något bättre kamera och trådlös laddning? Jag kan inte tala för er, men för mig så känns Nokia 8 prisvärd! Man erbjuds samma mängd RAM, samma mängd lagring och samma processor som de andra två exemplen, plus att man stöttar en "ny" spelare på bordet och tar någon promilles promille från Samsungs kolossala kungadöme på Androidmarknaden. Det känns faktiskt både skönt i plånboken och för samvetet.

    Jag skulle säga att Nokia 8 får en 7:a i betyg på en skala där 10 är den absolut bästa telefon du kan drömma om till ett rimligt pris och 5 är en helt genomsnittlig telefon som varken säger bu eller bä. Nokias 8:as starkaste sidor är priset, den kraftfulla hårdvaran och den nedtonade mjukvaran. Dess svaga sidor är en något liten skärm, avsaknad av OLED-skärm och, i mitt tycke, en lins med högre brännvidd.
     
    Pixlar, Alias joje67, Englund81 och 15 andra gillar detta.
  4. Caze

    Caze Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 okt 2010
    Inlägg:
    196
    Mottagna gillanden:
    90

    MINA ENHETER

    Bra skrivet. Tack även för jämförelsebilderna mellan Nokia och Google kamera appen, har väntat på att någon skulle posta några. Bruset som du säger är mindre med Nokia appen men däremot ger Google så pass mycket tydligare detaljer att jag hade valt den i alla 3 fallen. Hoppas verkligen HMD fixar mjukvaran då kameran helt tydligt klarar av att ta bättre bilder. Att använda båda sensorerna plus lite HDR+ magi hade varit <3.
     
    Last edited: 8 sept 2017
    bernard och brutus86 gillar detta.
  5. xhassex

    xhassex Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2010
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Var har du köpt fodralet
     
    bernard gillar detta.
  6. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 107
    Mottagna gillanden:
    4 809
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    bernard gillar detta.
  7. swejuggalo

    swejuggalo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2012
    Inlägg:
    828
    Mottagna gillanden:
    214
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Oneplus 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Oneplus 12
    Mytrendyphone brukar ha en del bra grejer också. Dock är det mycket prylar med leveranstider på.

    Positivt med Nokia 8.
    * Batteritiden. Med min mest normala användning skulle den lätt klara av ca 2 dygn.
    * Lagom stor. Går att använda ett ganska rejält skal utan den går över gränsen.
    * Nära en ren android känsla
    * Tillräckligt med volym både vid samtal och tex titta på Youtube.
    * Löftet om snabba uppdateringar. (Hoppas det håller i sig och inte dör ut efter att Oreo har kommit).
    * Jag har nog slagit mitt rekord i skärmtid. 15% kvar och snart 6 timmar. (Surf, sms, Tapatalk med 50% styrka och automatisk ljusjustering)

    Negativt med Nokia 8.
    * Inte den bästa fingeravtryck läsaren. Ett snäpp bättre hade de gott kunnat fixa.
    * Jag får ibland låsa upp med mitt lösenord av okänd anledning. Men det löser väl sig inom kort.
    * Dual camera lösningen hade kunnat vara bättre. 2 kameror i färg med olika linser hade väl varit mer användbart.

    Lite hmm med Nokia 8. Upp till användaren att tolka positivt eller negativt.
    * Möjligheter för användaren att ersätta original sladden till laddaren till kablar av tveksam kvalitet. Billigare att byta sladd än hela laddaren dock.
    * 2.5D glas på skärmen. Ser snyggt ut men är ett rent helvete att få bra heltäckande skydd på de flesta mobiler. Vänta på härdat glas som täcker hela tex... om det överhuvudtaget släpps något... (Inom Sverige... Jo jag vet. Jag är petig! Jag vill kunna ha råd att åka och sparka på säljarens bakdel vid behov! [emoji6] )

    Uppdaterar när flera punkter ploppar upp i huvudet.
     
    Last edited: 10 sept 2017
    bernard gillar detta.
  8. brutus86

    brutus86 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2012
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    67
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Nokia 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Nokia 8
    ROM:
    Stock
    Info:
    Kör Pixel launcher 3
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Max
    ROM:
    Stock
    Telefon 3:
    Motorola Nexus 6
    ROM:
    Stock
    Info:
    Rejält trasig skärm!
    http://m.ebay.com/itm/2-5D-9H-Premi...%3A662928ae15e0ab674aaaa921ffed7d2b%7Ciid%3A1

    Har dock inte testat :)
     
    bernard gillar detta.
  9. Caze

    Caze Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 okt 2010
    Inlägg:
    196
    Mottagna gillanden:
    90

    MINA ENHETER

    Finns en massa på Amazon också, tex https://www.amazon.co.uk/Protector-DN-TECHNOLOGY®-Anti-Scratch-Bubble-Free-compatible-Clear/dp/B074ZJN4P8/ref=pd_bxgy_107_img_3?_encoding=UTF8&psc=1&refRID=5WKSYYZX6DG5YT5N1H0A
     
    bernard gillar detta.
  10. swejuggalo

    swejuggalo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2012
    Inlägg:
    828
    Mottagna gillanden:
    214
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Oneplus 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Oneplus 12
    Jo. Tackar för förslagen på vart man kan hitta sakerna. Men jag är alltid lite tveksam till att vända mig till Amazon och Ebay [emoji6]
     
  11. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 204
    Mottagna gillanden:
    2 158

    MINA ENHETER

    Har köpt I stort sett alla mina till ehör till telefoner på eBay nu I flera år. Nästan aldrig några problem o om det blivit problem har jag fått pengarna tillbaka eller ny detalj. Det är ju så otroligt mycket billigare på eBay och skal kan man ju köpa 10 st till priset av en i Svensk butik. Samma sak med Tempered glass
     
    bernard gillar detta.
  12. swejuggalo

    swejuggalo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2012
    Inlägg:
    828
    Mottagna gillanden:
    214
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Oneplus 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Oneplus 12
    Säljare inom EU kan jag nog gå med på... Men Kina... Nja... Blir så dyrt att åka å dela ut en spark i röven på säljaren när behovet skulle dyka upp. Så jag vågar inte riktigt [emoji6]
     
  13. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 204
    Mottagna gillanden:
    2 158

    MINA ENHETER

    Faktiskt är det så att säljarna är så otroligt rädda för dåliga omdömen så att få tillbaka pengar på något som av någon anledning g aldrig kommer fram är inga problem. Dessutom betalar man med PayPal så man lämnar ju inte ut några egna uppgifter till någon Kina säljare. Testa vettja, tror du kommer handla mer när du inser fördelarna [emoji4]
     
    jnsson gillar detta.
  14. swejuggalo

    swejuggalo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2012
    Inlägg:
    828
    Mottagna gillanden:
    214
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Oneplus 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Oneplus 12
    Prestandan verkar maxa här någonstans med nuvarande programvara (se bild). Då med riktigt kall omgivning utan skal. Sämsta mätningen var nere på 171k vid mer normala rumstempererade tester med tunt tpu skal på. Mest förekommande resultat i normal inomhus temperatur är runt 173k (utan skal).

    Obs att telefonen är något tempererad av normalt användande och inte har legat idle en längre period innan mina tester. Det är ju trots allt den prestandan man får uppleva större delen av tiden.

    Skillnaden mot andra tester jag hittat online kan ju vara att den legat idle, annan programvaruversion och ren installation (inget installerat förutom det direkt efter fabriksinställning). Några 181k (som ett test online visar) har jag inte kunnat få.
    [​IMG]
     
    Last edited: 10 sept 2017
    bernard gillar detta.
  15. jonas_o

    jonas_o Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2011
    Inlägg:
    108
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    så jäkla nöjd med allt..utom 1 sak..å den saken strör mig nå så in i hela...det är att när man scrollat ner till apparna så går det inte att organisera dem i mappar...blir bara en jävla röra...däremot så går det fint att mappa i "start screen"
     
  16. swejuggalo

    swejuggalo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2012
    Inlägg:
    828
    Mottagna gillanden:
    214
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Oneplus 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Oneplus 12
    Jag kör alltid Nova. Kan liksom inte låta bli att använda den oavsett vilken telefon man har [emoji6] Du vill alltså skapar mappar i program listan? Nova låter dig skapa mappar.
     
    bernard gillar detta.
  17. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    @jonas_o@jonas_o

    Ja, byt launcher till Nova som @swejuggalo@swejuggalo tipsar om eller Action Launcher. De är bägge två kompetenta och låter dig göra i princip allt. Du missar ingen funktionalitet eller tappar prestanda eller dylikt.

    Din gamla launcher inaktiveras bara och ligger inte ens i bakgrunden och drar resurser eller så. Win-win.

    Plus att du enkelt kan pyssla med roliga ikonpaket och allt det där :)
     
  18. brutus86

    brutus86 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2012
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    67
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Nokia 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Nokia 8
    ROM:
    Stock
    Info:
    Kör Pixel launcher 3
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Max
    ROM:
    Stock
    Telefon 3:
    Motorola Nexus 6
    ROM:
    Stock
    Info:
    Rejält trasig skärm!
    Själv kör jag Pixel launcher 3 som har stöd på Oreos funktioner som att dra upp/ner var som för att öppna notiser/appdrawer och lite andra funktioner. Gillar den skarpt! :D

    Går dock inte att göra mappar i appdrawer. Men det har jag aldrig tänkt på ens :P
     
    bernard gillar detta.
  19. brutus86

    brutus86 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2012
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    67
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Nokia 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Nokia 8
    ROM:
    Stock
    Info:
    Kör Pixel launcher 3
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Max
    ROM:
    Stock
    Telefon 3:
    Motorola Nexus 6
    ROM:
    Stock
    Info:
    Rejält trasig skärm!
    Har testat monochrome-sensorn lite mer idag. Tycker den klarar sig riktigt bra, hade dock fortfarande hellre sett en teleskoplins och färgsensor. Menmen. Fler bilder på min Instagram @_gustaf_jansson

    IMG_20170916_083012.jpg IMG_20170916_082728.jpg
     
    jimpa77 och bernard gillar detta.
  20. csjaunja

    csjaunja Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2017
    Inlägg:
    90
    Mottagna gillanden:
    39
    Snygga bilder! Skulle gärna se lite bilder spm jämför Nokias kamera-app med googles: https://www.androidfilehost.com/?fid=889764386195922284
     
    bernard gillar detta.