Diskussion: Första intryck & omdömen Xperia XZ1 Compact

Diskussion i 'Xperia XZ1 Compact' startad av Swedroid, 1 sept 2017.

  1. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Touchpal.... får testa det igen. Antar ja... :-)
     
  2. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 296
    Mottagna gillanden:
    346
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Det verkar som att Sony vill ha sina enheter så hårt strippade som möjligt och plockar hela tiden bort appar och widgets som de tror ingen vill använda. Som tur är finns en hel del på Google play att ersätta dem med, men inte allt, t.ex. den där bildvisningswidgeten man kunde bläddra mellan bilder med.

    Sen skickar de med en del som man definitivt inte vill ha, men som finns där och inte går att avinstallera (Facebook, Lounge, Amazon video, etc. ), och ibland inte ens avaktivera (Whats New)

    Angående tangentbordet så har Sony börjat skicka med Swiftkey och även sett till att det är förvalt. Vet inte ifall det innehåller reklam också, men jag kom aldrig riktigt överens med det, så jag bytte till Xperia-tangentbordet på min XZP ganska omgående. Jag minns inte riktigt ifall jag var tvungen att ladda hem det eller om det följde med också. Jag tycker i alla fall att det är bättre, det har i alla fall en separat extra rad för siffrorna, något som jag definitivt saknar på min jobb-iPhone.
     
  3. H-M

    H-M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2017
    Inlägg:
    588
    Mottagna gillanden:
    246
    Telefon:
    Sony 5 MK II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 5 MK II
    Men man man skall leta substitut. Många är dåliga. De flesta har reklam och kostar om de skall vara funktionella. Sony har nog skurit hårt och deras egna appar och widgetar måste ju uppdateras = kostar pengar. Därför de försvinner nu.

    Befinner mig just nu i gränslandet mellan täckning och inte täckning. Saknar FM radion stort. Stugan tömd på radioapparater. Fick åka till en loppis och köpa en gammal klockradio.
     
  4. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 296
    Mottagna gillanden:
    346
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Jo, det är lite märkligt att FM-radion har försvunnit, och jag trodde verkligen att jag skulle sakna den när jag köpte min senaste lur som inte har nån FM-radio. Jag vill minnas att för ganska många år sedan presenterade Ericsson en FM-radiomodul till mobiltelefoner som bara upptog nån eller ett par kvadratmillimeter kretskortsyta, så det borde inte vara nåt problem att få plats med en, men det är antagligen en kostnadsfråga. Märkligt nog har jag dock inte saknat radion så värst mycket. man använder ju SR Play och motsvarande stället. Dessutom har mitt Bluetooth-headset en inbyggd FM-radio, men varje gång man ska lyssna på FM-radio så störs man av att det är störningar i mottagningen, och exempelvis i Stockholms tunnelbanesystem så kan man helt glömma FM-sändningar. Fast sitter man i en liten stuga långt bort från civilisationen så är kanske chansen till FM-täckning större än 4G-täckning.

    Jag tror förresten inte att det nånsin funnits nån iPhone utrustad med FM-radio, om man ska jämföra.
     
  5. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 144
    Mottagna gillanden:
    4 840
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Med tanke på att Nokia 1 en väldigt billig instegsmodell har FM-radio så tror jag kostnaden är väldigt marginell:
    Nokia 1 – Bli smartare | Nokia phones

    Så jag förstår inte anledningen till att de har tagit bort den. Tyvärr tar Sony en del märkliga beslut.
     
  6. H-M

    H-M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2017
    Inlägg:
    588
    Mottagna gillanden:
    246
    Telefon:
    Sony 5 MK II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 5 MK II
    Utan riktigt hörlursuttag kanske inte det funkar via usb porten? Fm radion behöver antenn.
     
  7. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 144
    Mottagna gillanden:
    4 840
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Kan nog vara så.
     
  8. H-M

    H-M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2017
    Inlägg:
    588
    Mottagna gillanden:
    246
    Telefon:
    Sony 5 MK II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 5 MK II
    Antar man kan skriva flera omdömen vartefter tiden går? Nu ett halvår

    Detta är inte samma kärleksaffär som jag hade med Z3 compact och Z5 compact.

    Det som är bra är skärm, snabbhet och kamera. Det viktigaste kan man tycka.

    Men saknaden efter flera Sonyfinesser är ännu stor. Saknar tap to wake/ to sleep och många fler appar/widgets. Visst många kanske kan ersättas men de skall testas och kanske betalas för att fungera fullt ut. Efter att ha bilat i Norrland med 3 ( gör aldrig det ;) ) så saknar jag även FM radion ordentligt. Kunna höra nyheterna innan man lägger sig osv. Sen är kvalitetskänslan inte lika bra. Läst rapporter om att metallen uppe och nere kan lossa vid ganska enkla fall. Iofs gillar jag baksida utan glas men det ekar lite tunt och ger inte den riktiga premiumkänslan tycker jag

    Kort sagt den kunde lika gärna heta "Wong deng". Inget fel med det men jag ville ha en Sony som jag är van med. Här vet jag att många inte håller med mig men många "där ute" är inga hard core användare och vill känna igen sig. Så vid nästa telefonbyte kommer jag vara friare att välja. Sony är bara ett märke bland andra
     
    bernard gillar detta.
  9. trokadero

    trokadero Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2019
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    3
    Haft luren ett år. Tyvärr blir nog detta sista Sony-prylen för min del. På prylfronten tycks det företaget inte göra många rätt nu för tiden. (har även en halvdyr BR-spelare från Sony som inte håller måttet). Innan XZ1 compact hade jag z3c och även den var en behäftad med problem och brister. Har varit rätt trogen Ericsson, SonyEricsson och Sony. Men nästa lur blir nåt annat märke.

    32g internminne och ingen möjlighet till att flytta appar till SD. Ska du filma i Slow Motion måste du lagra på internminnet för att hårdvaran inte fixar att kommunicera snabbt nog med SD-minnet (som i sig är ultrasnabbt). Helt obegripligt att den kostat 5000 kr. Ett sånt överpris.

    Problem med kommunikationen. Svajigt Wifi, dålig blåtand. Tappar synk med Chromecast och Spotify. Hänger sig och buggar. När larmet (på standarklockan) går och man trycker på Snooze och sedan börjar lyssna på en podcast eller annan media - så går skärmen går i viloläge som förväntat. Men när sedan larmet går igen finns det ingen möjlighet att stänga av det!! Enda som funkar är en omstart av hela mobilen. Rätt makalöst. Och ja, det är Sonys egna standarklocka!
    Ibland seg som kola och svarar inte på input. Ingen förbättring trots nya programuppdateringar. Kör Android 9.

    Visst finns det mycket som är bra! men de svagheter och problem den har gör att jag bara kan ge rådet: UNDVIK.
    (Jag kan kosta på mig att vara ärlig då jag inte kommer att försöka kränga vidare den. Den får bli reservlur i byrålådan det är vad den duger till).
     
  10. H-M

    H-M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2017
    Inlägg:
    588
    Mottagna gillanden:
    246
    Telefon:
    Sony 5 MK II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 5 MK II
    Först måste jag säga att den fungerar utan problem i 18 månader. De tidigare som Z1 c och Z3c var på service flera gånger av diverse skäl.


    Jag kanske inte har använt alla funktioner lika mycket som dig .Knappt bt tex och jag har märkt att den kan tappa wifi efter flera timmar och måste då startas om.

    Men annars tycker jag den fungerat bra. Använder inte Spotify men andra saker man lyssnat har gått att snooza och stänga alarmet.

    Tycker kameran varit helt ok och tom bra så länge ljuset är hyfsat

    Känns ännu rapp och snabb i det mesta.

    Tycker det är den bästa Sonyn jag haft. Ursprungspriset var nog väl högt men nu kan man hitta den under 2000 kr ( har väl utgått nu men gick att köpa för det priset ett tag)

    Bra format. Hur blir det om man måste köpa dessa stora?

    Så jag är nöjd och kommer använda den ett bra tag till. Men nästa gång år jag nog lite sugen testa ett annat märke ändå. Saknar dessutom fm radio som backup ( är jag väl ganska ensam om men så är det)
     
    Last edited: 4 jul 2019
  11. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Har använt denna lur i nära 2 år nu (tror garantin går ut i 27 november) så måste jag säga att jag är fortfarande nöjd. Men det skall säga att jag nog var mer nöjd med X compact på många sätt. Den var inte ett stort hopp ifrån Xperia Z1 compact, men den hade flera trevliga funktioner som knock2wake och knock2sleep och en bra kamera i en mittensegmentslur. Även om flytet var bra, så kändes den inte alltid lika rapp, och det är där som XZ1 compact skiner. Xperia XZ1 ccompact är alltså inte en perfekt lur.

    Med det menar jag att jag lämnat in den 2 gånger på reparation. Första gången bara 1 par månader efter köpet, då jag upptäckte att toppfronthögtalaren inte fungerade. Sensorerna i området funkade inte heller och fick då skicka iväg luren. Allt har sedan funkat utan problem i vått och torrt. Men har märkt att batteriet inte har hållit måttet nu i slutet, så det är nog dags att se sig om efter en ny lur. Tyvärr har jag fått skicka iväg luren på en andra reparation då jag märkte den berömda gula fläcken i skärmen som var så irriterande att se hela tiden. Jepp limningsproblemet. När man väl upptäckt den, så går den inte att glömma, trots att mobilen fortfarande fungerar utan problem. Så nu har mobilen kommit tillbaka med nya delar och t o m min lilla repa i toppen på luren nära någon sensor, är helt borta. :-)

    Så hårdvaruproblem har jag haft med luren. Men mjukvarumässigt har den flutit på utan problem. Flyter på så bra, så ibland märker man inte att det finns hårdvarufel. Men visst har jag märkt andra problem som i sig inte har med hårdvaran att göra, men som inte är fel för det är vad SONY valt luren att köra. 32GB är idag uselt och var redan då uselt, och den här luren borde haft minst 64GB inte 32. Att det inte går att spara appar på minneskortet är inte heller speciellt bra. Men förutom sådant som man i sig kan leva med, så är jag nöjd, för den har fungerat bra. Så kommer nog byta upp mig till en ny SONY lur i framtiden.

    Just det ja... SWIFTKEY är egentligen inte SONYS fel, mer än i att SONY valt Microsoft och deras tangentbord till att vara stock i luren. Och jag hatar tangentbordet. Gör att man väldigt sällan skriver något på luren, för den är helt omöjlig att samarbeta med. Kan man köpa denna lur idag, självklart om priset är bra. Men då måste man känna till urens tillkortakommande som tyvärr finns där. Men gränssnittet i en SONY lur gör det värt. Inga andra märken flyter på lika bra. Min åsikt som sagt. :-)
     
  12. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 144
    Mottagna gillanden:
    4 840
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    På Sony Xperia 1 är Swiftkey tangentbordet borta och ersatt av Googles eget. Rent allmänt känns det som att Sony avvecklar sina egna appar. Gissar att de bara behåller några få egna appar framöver som kamera appen och några till.
     
  13. H-M

    H-M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2017
    Inlägg:
    588
    Mottagna gillanden:
    246
    Telefon:
    Sony 5 MK II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 5 MK II
    Med alla förluster blir det för dyrt att underhålla och uppdatera appar. När sen Google i många fall har någorlunda likvärdiga alternativ kan man förstå det men tar bort Sonys särart. Man tvingas testa sig fram själv. Utstå reklam. Jag gillar tex Audio recorder. Var finns det reklamfria gratisalternativet?
     
  14. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Jaså, Gboard är inget å hurra för heller, tycker jag nog. Suck, kan de inte bara ta tillbaka Xperia-Keyboard så att man kan börja skriva normalt igen. :-)
     
    Masen666 gillar detta.