Diskussion: Första intrycken av LG G4 - berätta vad ni tycker

Diskussion i 'G4 - Allmänt' startad av hampusg, 2 jun 2015.

  1. hampusg

    hampusg Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 okt 2013
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Till min förvåning så fick jag min G4a redan i fredags och har nu några dagars användning bakom mig.

    Va riktigt nöjd med min G2a men efter ett fall mot ett kakelgolv på en toalett i alperna fick jag plåga mig i tre månader med en HTC one. Hemskt upplevelse jag inte skulle ens önska min värsta fiende.

    Första intrycken är att telefonen är faktiskt snyggare än vad dom ser ut på bilderna. Tycker den är väldigt stilren och lätt telefon. Köpte lädervarianten men fick med mig ett plastbakstycke ändå. Lädret kan kännas lite stelt och hårt i början men sen blir det mjukare mycket skönare att hålla i.Telefonen är till skillnad från många andra telefoner lite lätt halvmåne böjd på baksidan vilket gör att den ligger skönt i handen men när den då ligger platt på bordet så vobblar den vid användning. En annan nackdel är också att om du väljer läderbackstycket så fungerar inte qi laddning

    GUIt är väldigt nerdskalat och påminner mycket om tidigare OS och "vanlilla android". Går tex att köra dubbla hörlurar om du har vanliga aux och bluetoothlurar, småsaker som är rätt schysst. Har inte märkt av så många buggar ännu men till min besvikelse så är "doubletap"(låsa upp skärmen) fortfarande inte 100 % pålitlig. Samma gäller att trycka ner volymknappen två gånger så tas ett foto.


    Telefonen är stor, lite för stor men inget jag upplever som ett problem. Overall är jag nöjd med mitt val, men om ni läser av inledningen av tråden så förstår ni att jag inte den hårdaste kritikern.

    Vad är era uppfattningar om telefonen än så länge?
     
    EH89, pacmeyer, Cocacolisten och 1 annan gillar detta.
  2. H3rr4n

    H3rr4n Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 dec 2011
    Inlägg:
    209
    Mottagna gillanden:
    45
    Telefon:
    S6 Edge+ 32 GB Sapphire

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S6 Edge+ 32 GB Sapphire
    Fick min telefon på förmiddagen igår men har redan använt den en hel del. Jag kommer från en Xperia S så det är verkligen en rejäl uppgradering. Provade en Galaxy A7 för några veckor sedan men den gillade jag inte så då blev det en beställning på denna. Fick med skal och trådlös laddare, min åsikt om skalet står i tillbehörstråden och trådlös laddning ser jag ingen fördel med så detta lämnar jag därhän.

    Så telefonen då. Den är mycket välbyggd, plast är ett bra material ur hållbarhetssynpunkt och LG har fått till det bra på fronten och sidorna. Men den medföljande baksidan i guld gillar jag inte då den är plastig och fult mönstrad. Läderbaksidan tycker jag ger en helt ny dimension av kvalitet till mobiler, där metall och glas känns överhypat med dålig hållbarhet och repkänslighet ger läder en skön organisk känsla. Kan dock tänkas att brunt och rött läder är mindre reptåliga då de är släta till skillnad från den svarta som har textur.

    Utbytbart batteri och minneskort är något jag saknade på min Xperia S så det är guld att ha. Batteriet är för övrigt bra från start, är fortfarande på första fulladdningen. Jag är i och för sig ingen monsteranvändare utan ringer och sms:ar lite samt lyssnar mest på musik och ser lite film. Har stängt av allt som heter Facebook, Hangouts, Locations osv. vilket ger lång batteritid.

    Testade att köra med LG:s UI igår vilket kändes sådär, det är inte speciellt snyggt och inte så snabbt som jag ville heller. Så jag slängde in Nova istället vilket gav en bra skjuts i prestanda. Tyvärr funkar inte widgets för t.ex. FM-radio och galleri i Nova men det löser väl sig.

    Kameran är grym, har inte tagit jättemånga bilder men de jag har tagit ser fantastiska ut på skärmen. Skärmen är för övrigt också väldigt bra med fantastiska färger och den verkar strömsnål. Enda minus jag har är att ljusstyrkan kunde varit ett snäpp högre. Kör på 75% för att se bra vilket är lite väl högt tycker jag.

    Ljudet i hörlurarna är riktigt fint, testade att köra Roxy Musics klassiska Avalon i 24 bit/192 kHz och Dire Straits: Brothers in Arms i 96/24 med mina Sony MDR-1R och det låter kanon. Tyvärr är högtalaren riktad bakåt vilket ger sämre ljud men man kan inte få allt.

    Annars har jag inte haft några större problem. LED-lampan kan gärna blinka oftare, 10 sekunder är lite för långt intervall, och det blev problem när jag tryckte på ett SMS från låsskärmen. Då låste sig låsskärmen i något slags mellanläge med en halvöppnad meddelandeapp. Det slutade med att jag får öppna hela meddelandeappen från låsskärmen vilket funkar bra ändå.

    Sammantaget är det alltså en grym mobil. Den saknar lite saker som finns hos andra tillverkare: vattentäthet, QI oavsett baksida, stöttålighet, framåtriktade högtalare osv. Men ingen har allt så då får man försaka något som G4:an har istället. Felet med meddandeappen är också lite skumt, men men.

    Av mig får den 4.75/5 :D
     
    Last edited: 2 jun 2015
    Mellanmjölk, bernard, kalleboston och 3 andra gillar detta.
  3. mrnenad

    mrnenad Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 okt 2014
    Inlägg:
    60
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Bra recension
     
    kalleboston gillar detta.
  4. Ariozo

    Ariozo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2010
    Inlägg:
    653
    Mottagna gillanden:
    80
    Telefon:
    Google Pixel 2 XL

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 2 XL
    Telefon 2:
    iPhone X
    Platta:
    iPad Pro 2017
    Gillar normalt allt nytt men efter man kört s6 ett tag nu tills man fick g4 ser det ut som man vant sig vid mindre mobiler. Men det jag inte gillade med g4 direkt från lådan var att lädret kändes mer som plast, så som Note4 kändes på vita färgen medans svarta hade en mer soft yta.
    Och så klart läder mjuknar men ändå lite för plastig mot vad jag hade förväntat mig. Samma gäller ramen runt i plast som också kändes mycket "billiga", men som vanligt gillar jag annars luren och den är ju snappy och flyter på bra.

    Kameran var imponerande förutom ois som var lite för kännslig, men fixar som nog snart i någon update. Deras nya ui funkade ju som vanligt snabbt men tycker själv dom skulle skalat ner dpi lite för rätt stora ikoner, dock inget Root inte grejar om man önskar senare.
     
    bernard gillar detta.
  5. Ampakin

    Ampakin Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2011
    Inlägg:
    370
    Mottagna gillanden:
    72

    MINA ENHETER

    Det ska ju funka att ändra dpi även utan root -http://forum.xda-developers.com/note-4-verizon/general/root-want-to-modify-dpi-t2960644

    540 eller 530 skulle funka. Har dock aldrig testat..
     
  6. wargreymon

    wargreymon Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2012
    Inlägg:
    1 878
    Mottagna gillanden:
    530

    MINA ENHETER

    540 är gränsen, under det så kommer appar balla ur har jag läst.
     
  7. Ampakin

    Ampakin Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2011
    Inlägg:
    370
    Mottagna gillanden:
    72

    MINA ENHETER

    Så var det kanske ja.. Jag lyckades aldrig hitta inlägget där jag läste det.
     
  8. Dno

    Dno Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2015
    Inlägg:
    235
    Mottagna gillanden:
    306
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 15 Pro 256

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 15 Pro 256
    Jag kan säga att jag är super nöjd med telefonen. Det enda kanske som stör är att gränssnittet ibland är lite efter när man startar vissa appar. Men annars galet nöjd. Speciellt när kameran är så fantastisk. Sen tycker jag också att det är så mycket skit när det gäller inställningar på mobilen, det är för mycket klotter. Men som jag skrev tidigare i något inlägg så får kameran mig och glömma allt, designen och gränssnittet. En riktigt bra telefon för ett bra pris. Jag hade en Galaxy S6 innan och batteriet va dåligt, hemknappen var förstörd plus att clear view skyddet förstörde min display.
     
    bernard gillar detta.
  9. mrnenad

    mrnenad Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 okt 2014
    Inlägg:
    60
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Kanske en bra launcher ordnar detta??
     
  10. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 551
    Mottagna gillanden:
    8 829
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Men en launcher ändrar ju bara hemskärmen. Det är ju i menyer osv gränssnittet är rörigt och fult.
     
    masze gillar detta.
  11. masze

    masze Android Veteran Hedersmedlem

    Blev medlem:
    5 sept 2010
    Inlägg:
    8 670
    Mottagna gillanden:
    1 714
    Telefon:
    12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    12 Pro Max
    många som misstar att en launcher ändrar UI. Launcher är bara kosmetika över UI.
     
  12. Jontelitokd

    Jontelitokd Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2010
    Inlägg:
    727
    Mottagna gillanden:
    372
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OP Nord 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OP Nord 2
    Telefon 2:
    Samsung S10+
  13. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 658
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

    Ska ju vara så, det är läder, inte plast, blir ännu bättre med tiden, patina is the shit!
     
  14. Mellanmjölk

    Mellanmjölk Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2012
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    6
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Note 8
    ROM:
    Stock
    Info:
    Nova Launcher
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S2 9.7
    ROM:
    Stock
    Jag hade också defekter i skinnet. Fast större, på två ställen. Trist att den ser ut så ur kartongen.
     
  15. Mellanmjölk

    Mellanmjölk Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2012
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    6
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Note 8
    ROM:
    Stock
    Info:
    Nova Launcher
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S2 9.7
    ROM:
    Stock
    Kommer från en Samsung Galaxy S6 Edge som blev stulen.
    Denna är långt långsammare, till exempel när man har flera program uppe och ska stänga ner alla. Samsungen stängde ner allt direkt, medans LGn börjar ladda och texten "Rensas" kommer upp. Det kändes surrealistiskt.

    Out of the box hade jag även 2 fula fläckar på lädret och efter en uteserveringskväll lyckades displayen ådra sig två stora repor efter att ha legat face down på bordet.

    Oerhört ovan vid gränssnittet då jag kommer från Samsung men efter lite trixande blir den nog mer hanterlig.

    Plus för kameran som tar riktigt bra bilder.
     
  16. hickan

    hickan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2011
    Inlägg:
    909
    Mottagna gillanden:
    685
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Stack iväg och införskaffade mig en igår :)

    Kommer från s6/s6 edge/M9/iPhone 6/6 Plus/Oneplus/N6 osv...

    Känns riktigt bra, 5,5" är en optimal skärmstorlek för mig, kameran imponerar stort och riktigt härligt med utbytbart batteri och minneskortplats.

    LG´s UI känns helt ok måste jag säga.

    Även batteriet känns riktigt stabilt trots att jag är på första laddningen än.
     
    bernard gillar detta.
  17. masze

    masze Android Veteran Hedersmedlem

    Blev medlem:
    5 sept 2010
    Inlägg:
    8 670
    Mottagna gillanden:
    1 714
    Telefon:
    12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    12 Pro Max
    Är nöjd, fast har lite svårt med LG's UI, då jag kommer från sammy. Låsa upp BL och roota så man kan ändra DPI och trycka in xposed så blir det här klockrent.

    Svart läderbakstycke är prickfritt.
    Ruggigt bra batteritid har jag också.(En laddning)
     
    bernard gillar detta.
  18. nihinils

    nihinils Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2010
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Kan det eventuellt ha att göra med att G4 behåller alla öppna program i ram minnet, medans S6 dumpar efterhand...?





    bara spekulationer...
     
    ravenshield gillar detta.
  19. pacmeyer

    pacmeyer Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2014
    Inlägg:
    1 909
    Mottagna gillanden:
    623

    MINA ENHETER

    Själv hoppades jag att G4 skulle vara mycket bekvämare än s6 att ha i handen, men upplevde den tyvärr tvärt om då kanterna i nederkant "skar in" i handflatorna. Var bättre med plastskalet än lädret men tyvärr föll den på det..
     
  20. masze

    masze Android Veteran Hedersmedlem

    Blev medlem:
    5 sept 2010
    Inlägg:
    8 670
    Mottagna gillanden:
    1 714
    Telefon:
    12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    12 Pro Max
    girly hands much?? lolol ;)
     
    Jontelitokd, Cocacolisten och Gambit2K gillar detta.