Första intrycken av Milestone

Diskussion i 'Milestone/Droid' startad av Ekofasc, 15 dec 2009.

1. keyser

keyser Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13 493
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Platta:
    iPad Air M1 (2022)
    Kameran:
    Kameran har varit utsatt för en slags 24-dagars bugg, som skall korrigeras iochmed uppdateringen till 2.0.1.
    Lite mer info här: http://www.engadget.com/2009/11/17/motorola-droid-camera-autofocus-fixed-in-secrecy/
    Just nu är den inne i en bra cykel, tog denna bilden av flickvännens små husdjursmonster i helgen:
    (Kort avstånd, blixt, dåligt ljus i rummet)

Tangentbordet:
    Jag gillar tangentbordet och skriver riktigt snabbt på det redan efter någon vecka. Enda "problemet" är avsaknaden av Svenska tecken. Man tappar rytmen lite då man måste hålla in a, för att sedan välja å/ä på skärmen.

2. plovgren

plovgren Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

@Keyser. Fråga. Måste du peka på skärmen för att välja å/ä? Kan du inte stega med markörknappen på tangentbordet? Det vore smidigare.

3. keyser

Mottagna gillanden:
    13 493
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Platta:
    iPad Air M1 (2022)
    Jag måste inte, det går lika bra att stega med styrkorset.
    Men det går snababre att lyfta på tummen och trycka på skärmen.

Bäst hade en rättstavningsfunktion som tolkade a som a/å/ä och o som o/ö varit. Så som HTC-tangentbordet fungerar. Fast något sådant har jag inte sett till.

4. Ekofasc

Ekofasc Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    184

MINA ENHETER

Angående kameran har du här en video som visar buggen som påverkade autofocus. Från och med 2.0.1 är den åtgärdad så att den alltid tar så bra bilder som på de "bra datumen".
    http://www.youtube.com/watch?v=MYdO41viRWU

(Här är en som visar hur snabbt man kan ta en ny bild med 2.0.1 också: http://www.youtube.com/watch?v=ZDOfLDjrHYc)

Men jag tycker kameran är okej redan nu.

Tangentbordet är skönt att skriva på. I bland kommer man åt intilliggande knappar men det är väl en vanefråga till stor del. Och det gör man ju på ett datortangentbord också. Men det är skönt att ha, bra att kunna ta fram när man inte vill skymma skärmen med ett skärmtangentbord och bra när man vill skriva in saker som lösenord osv som inte funkar så bra med rättstavning. Jag växlar mellan skärm- och vanligt tangentbord för båda sätten är sköna.

Du kanske inte kommer gilla det helt och hållet första dagen eller så. Men jag gillar det och skulle absolut inte vilja vara utan det.

5. Mitur

Mitur Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Kameran duger gott tycker jag, finner inget problem alls med den.
    Tangentbordet tog ett tag att vänja sid vid, men nu går det undan :) Knapparna är upphöjda på rätt ställen, det kanske låter konstigt men det går bäst för mig att skriva utan att titta på tangentbordet just pga dessa upphöjningar :)

6. kalel

kalel Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack keyser, Ekofasc och Mitur för kommentarna, det var precis den typ av synpunkter jag önskade! Hoppas att fler än jag får hjälp av att läsa dem. Det känns mer och mer som att det blir ett besök på Expansys.se. Min gamla SE K800i är defenitivt pensionsmässig.:D

7. plovgren

plovgren Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Alla pratar om Nexus One nu men om Milestone får 2.1 så tycker jag den seglar upp som ett riktigt bra alternativ. 397 euro i Tyskland och tangenbord.

8. PNilsson

PNilsson Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

En fråga till er som haft era Milestones ett tag; vad tycker ni om dem när den första förälskelsen lagt sig? Är den fortfarande lika bra, eller har ni hittat saker att irritera er på?

Är väldigt sugen på en milestone, men tror jag avvaktar tills jag vet hur uppdateringen av luren sköts.

9. raddical

raddical Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Har haft min i en vecka och jag älskar den.

Det är sagt att den ska få 2.1 uppdateringen som kommer (sagt från motorola).

10. Golgo

Golgo Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Haft min i ca 3 veckor och jag är fortfarande helnöjd. Finns ingen mobil i nuläget som jag hellre skulle vilja ha (inkl Nexus One).
    Kan faktiskt inte komma på något med Milestonen som stör mig, och det är rätt ovanligt för alltid är det något man är lite besviken på.

11. Ekofasc

Mottagna gillanden:
    184

MINA ENHETER

Det är samma här, haft den i ett par veckor och fortfarande lika nöjd. Dock blir jag inte lika förälskad/nykär längre i nya saker som när jag var yngre. Jag fick snarare på en gång känslan av ett långt och tryggt äktenskap :P Man kan väl säga att jag lyckades se realistiskt på den och gillade vad jag såg.

Hade jag vetat att X10:an skulle komma i slutet av januari och bara kosta ~6000, om det nu blir så, så hade jag kanske väntat på den. Men jag skulle ha saknat tangentbordet och multitouch.

12. Golgo

Golgo Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

@ekofasc: Hah, ja jag känner likadant. Man blir inte lika överdrivet nykär längre i nya prylar som man blev förr (inget kan leva upp till julen jag fick en Gameboy, ojoj det var total lycka), men när jag packade upp Milestonen första gången kittlade det faktiskt till lite extra. Älskar verkligen den tunga gedigna konstruktionen!

X10an känns inte särskilt aktuell för mig, den ser så fruktansvärt plastig ut särskilt baksidan.

13. BMB

BMB Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har haft min i lite över en månad nu och är riktigt nöjd. Jag har inte hittat något att direkt att klaga på och börjar numera bli riktigt van vid tangentbordet som jag upplevde som lite stumt i inledningsvis. Med känslan uppe slår det on-screen tangentbordet ordentligt. Speciellt i kombination med nav-keyen som är mycket användbar när man ska stega runt i en text för att editera (i övrigt pekar man mest på skärmen).
    Gillar känslan även om den är lite tung, magic, x10 mfl känns lättare och smidigare i handen. Skärmen är utmärkt, gillar verkligen att ha en rejält tilltagen skärmyta med hög upplösning.

Kan även tillägga att min mediadocka till slut levererades i förra veckan. Den ger inget häpnadsväckande extra men funkar smidigt för att ha telefonen på skrivbordet/sängbordet då den mer blir som en stor touch-klocka. Visar även väder och kan komma åt musikspelaren och eller bildspel. Framförallt känns det smidigare att bara ställa i telefonen i dockan än att hålla på och koppla i USB-kabel när den ska laddas.

Totalt sett är Milestone den första telefonen jag äger på några år som verkligen gett mig den där wow-känslan. Kanske inte som en game-boy på julafton, men ändå riktigt kul att ha :)

14. keyser

Mottagna gillanden:
    13 493
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Platta:
    iPad Air M1 (2022)
    Fortfarande löjligt nöjd med min.
    Jag har dessutom blivit av med de få omstarterna jag hade tidigare. Det visade sig vara en kalenderwidget jag installerat. Sen jag plockade bort den har telefonen varit igång utan några som helst problem.
    Läser man däremot på Facebook och forum så är användare helt rabiata över att 2.0.1 uppdateringen dröjer lite. Även om utrullningen verkar ha börjat så smått.

Har ni andra problem med era? Eller har folk bara fått för sig att 2.0.1 är det bästa sen skivat bröd?

15. vandrarn2

vandrarn2 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hur funkar röststyrningen för er?
    Jag hade en iPhone 3G förut, vart fett sur över att det inte fanns röststyrningen och är fortfarande sjukt nöjd över hur de fått den att fungera i 3GS.
    Har dock suttit och kollat på främst milestonen (men även backflip och cliq) ett bra tag nu (sen de introderades i USA), men har vant mig så pass mycket, framförallt i bilen, vid röststyrningen att jag inte vill byta ut den.
    Därför undrar jag nu hur ni tycker den fungerar, själv tyckte jag nämligen inte om röststyrningen i min Q.

MVH Pontus

16. Ekofasc

Mottagna gillanden:
    184

MINA ENHETER

Min verkar lite ovillig att ladda upp batteriet helt. Jag kan låta den sitta i laddaren över natten och den kan ändå stå på 90 % när jag vaknar. I bland hjälper det att stänga av mobilen och låta den fortsätta ladda avstängd ett tag. Men då verkar det ändå som att den rätt snabbt går ner till 90 % efter att man startat den och slutat ladda.

17. Golgo

Golgo Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Ekofasc: låter som batterimätningen är felkalibrerad. Testat att ladda ur den helt så att den nollställs?

18. Ekofasc

Mottagna gillanden:
    184

MINA ENHETER

Jag har försökt läsa på om det där och enligt vissa är det inte bra att ladda ur den helt så att den stänger av sig, utan man ska ladda ur till 5 % bara och det har jag provat. Enligt vissa är det dock bara dåligt att flera gånger tvinga på den igen efter att den stängt av sig, för den stänger av sig innan det är så tomt att det är dåligt för den.

Jag har väl inget att förlora så jag får prova att köra helt slut på det. :) I värsta fall är det ju bara att beställa ett nytt från handy-attacke.

19. blackeyes

blackeyes Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

dålig batteritid

gillar den, men batteritiden suger, den dør runt 18.00 før mig

20. kongo

kongo Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Hur lång batteritid är de på den? Är det som på alla andra att man måste ladda varje kväll eller är de bättre/sämre?