Diskussion: Första intrycken av One X

Diskussion i 'One X - Allmänt' startad av Amedi21, 21 mar 2012.

  1. Amedi21

    Amedi21 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2010
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    142
    Telefon:
    Oneplus 7t

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Oneplus 7t
    Pillade på One X, One S och One V idag. Riktigt fina telefoner, men mitt första intryck, utan att ha gjort något krävande med telefonen, är att det är dags att lägga ner hårdvarusnacket. Android blir inte snabbare för att det är fyra kärnor, utan det verkar finnas en del andra problem som är os-relaterade. Det är nästan så att jag tycker jag att flytet i min gamla Galaxy S2 var bättre - med custom roms tveklöst snabbare.

    Däremot blev jag riktigt imponerad av telefonernas yttre egenskaper, inte minst designspråket. Enheterna kändes gedigna i handen, ser bra ut och är fantastiskt tunna. Många tycker att det har börjat ta sig löjliga proportioner, men premiumkänslan i att hålla en One X eller One S kan inte underskattas. I fallet med One X bör det dessutom påpekas att trots den tilltagna skärmen om 4,7" så känns den klart mycket smidigare än min klumpiga Galaxy Nexus som jag jämförde med. Lägg därtill att av nexusens 4,65" stora skärm går uppskattningsvis 0,1"-0,2" åt till touchknapparna i botten, vilket ger en faktisk skärmyta på cirka 4,5". One X kapacitiva knappar räknas som bekant inte in i skärmstorleken.

    I hela One-serien har HTC byggt in flera smarta funktioner. I och med deras Dropbox-samarbete medföljer 25 gb lagringsutrymme, och enligt HTC själva är dropbox så pass integrerat att man knappt kommer märka av att bilderna ligger i molnet. Andra funktioner, som att ta stillbilder under tiden man spelar in ett filmklipp eller att man har skapat nån slags musikhubb som samlar alla musiktjänster på samma plats är välkomna tillslag.

    Vad gäller kameran i One X jämförde jag med min Nexus halvdana kamera och skillnaden var faktiskt inte särskilt stor - ibland kunde Nexusen återge färger mer verklighetstroget än One X.

    Sen undrar jag om inte One S kommer att bli en riktig storsäljare. Som lillebror till One X lär den hamna lägre i pris, och samtidigt är den lika stor som Galaxy S II, med Samoledskärm och en tjocklek på under 8 mm. Riktigt snygg telefon, helt enkelt.

    Vad gäller telefoner i det absoluta toppsegmentet kommer One X att bli riktigt populär tills dess att det är dags för Galaxy S III eller vad den nu kommer att heta. Med en nästan ett år gammal telefon som nästan presterar lika bra som HTC a la 2012 kommer Samsung sannolikt att sätta ribban för 2013 i och med vårens lansering av sitt nya flaggskepp.

    Svarar gärna på frågor om någon är intresserad.
     
    unaz, Sneaky, lambroo och 4 andra gillar detta.
  2. Kent

    Kent Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 nov 2010
    Inlägg:
    711
    Mottagna gillanden:
    1 040
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Iphone 13 Pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Iphone 13 Pro max
    Telefon 2:
    Oneplus 7 Pro
    Platta:
    Ipad 10.5 pro
    Platta 2:
    LG G pad V500
    ROM:
    AOSP Nougat 7.1.1
    Jag kunde lätt ha behållit min SGS2 om den hade haft högre upplösning. Det är faktisk det enda som jag stör mig på. Beställde också en One X men jag förväntar ingen aha-upplevelse när det gäller hårdvaran.
    One S tycker jag är lite ointressant, speciellt om man väljer 3s eller Tele2s deal där valfri mobil ingår (givetvis ska man kunna leva med storleken). Hade gärna väntat på SGS3 men då är 345/349 dealen ju borta... :cry: Hoppas att One X blir populär på XDA.

    Hur upplever du skärmen jämfört med SGS2? Hur är färg, kontrast och är det mer reflexer?
     
  3. Deebo83

    Deebo83 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2011
    Inlägg:
    249
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    Alltså...ursäkta den dumma fråga...men vart fick du möjligheten att klämma på dom? Och om du nu klämde på dom..varför tog du inga bilder?

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
     
  4. Stedad

    Stedad Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 apr 2010
    Inlägg:
    603
    Mottagna gillanden:
    42

    MINA ENHETER

    Bra skrivet!

    - Känns One S mycket mer 'premium' iom alu-chassit? Och hur upplever du skärmen (pentile?).


    Jag vill också pilla! Var gjorde du det? :teeth:
     
  5. Amedi21

    Amedi21 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2010
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    142
    Telefon:
    Oneplus 7t

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Oneplus 7t
    Med 345/349 är One X ett givet köp. Om man vill ha SGS3 kan man ju alltid sälja sin HOX och betrakta de pengarna som en rabatt på en kontant inköpt SGS3 :)

    720p-skärmen var riktigt bra, även om jag förväntar mig mer av en high end-telefon 2012. Kanske för att det var S-LCD, men färgåtergivning och kontrast är inte i paritet med SGS2. Upplösningen var dock mycket bra. Osäker på vad du menar med reflexer, men som jag förstod det har man lyckats minska utrymmet mellan glas och display vilket i sig stärker återgivning och minskar reflexer i solljus, om det var det du menade.

    One S kändes faktiskt inte mer premium än One X, trots alu-chassit. Båda är riktigt tunna - One X upplevs som lika tunn fastän att det skiljer en HEL millimeter - kanske för att skärmen är större. Det var faktiskt inte helt lätt att veta vilken som var vilken när man höll i dem som hastigast. Vad gäller mina synpunkter på skärmen hänvisar jag till svaret ovan. One S hade lite bättre färgåtergivning, om än marginellt.

    Jag fick möjligheten genom mitt arbete då jag jobbar i branschen. Jag tyckte inte att bilder var så intressanta eftersom att det är allmänt känt hur den ser ut och finns en uppsjö av hands-on på Youtube.

    För övrigt: beatslurar verkar inte ingå, utan säljs som tillbehör.
     
  6. Wetterholm

    Wetterholm Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 mar 2011
    Inlägg:
    213
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Det känns som att jag läst allt du skrivit tidigare.... Nåväl.... batteritiden då? För mig är det de absolut intressantaste :)
     
  7. Amedi21

    Amedi21 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2010
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    142
    Telefon:
    Oneplus 7t

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Oneplus 7t
    Det beror nog på att det är så mycket intryck som man hinner samla sig på några få minuter vid ett demoställ. Vad gäller batteritiden har jag ingen aning, men folk från HTC påpekade att telefonen egentligen inte är fyr- utan egentligen femkärnig, där den femte kärnan bara syftar till att hålla telefonen så energisnål som möjligt. Lite sanning med modifikation antar jag, utan att vara expert..
     
  8. hussseein

    hussseein Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    1 492
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Är inte android smooth med fyra kärnor så blir det byte till wp7 så fort apollo kommer, kom igen nu Google
     
  9. Amedi21

    Amedi21 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2010
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    142
    Telefon:
    Oneplus 7t

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Oneplus 7t
    One X kommer tydligen att få en mjukvaruuppdatering ganska omgående efter sin release. I demolurarna var det emellanåt riktigt laggigt, men när jag fick använda en uppdaterad One X kändes det mycket bättre - dock långt ifrån det silkeslena som man kanske hade hoppats på. Istället kändes det som att man snarare utför kommandon.

    Men vad avser "smooth" och fyra kärnor. Jag vet inte vilka som testat Asus transformer prime. Den använder också tegra3 och har hur fint flyt som helst.

    Sen tycker jag att det silkeslena kanske inte är den huvudsakliga anledningen till mitt val av telefon/operativsystem. Fördelarna med Android är så pass uppenbara att jag idag aldrig skulle få för mig att köpa något annat.
     
    Sneaky gillar detta.
  10. Zisid

    Zisid Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 mar 2012
    Inlägg:
    199
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Du fick ingen information om vilka tillbehör som följer med när man köper en One X eller? Så som vilka hörlurar som följer med och liknande? :)
    Och vilken färg var den One X som du fick testa? Hann du se vilken färg som enligt dig var snyggast i verkligheten? :)
     
    Last edited: 22 mar 2012
  11. Deebo83

    Deebo83 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2011
    Inlägg:
    249
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    Beatslurar verkar inte ingå? Jävligt tråkigt då de gjort ett sånt jävligt bra jobb med marknadsföringen hittils. Varje gång jag sett beats lurar på någon människa hittils (sedan htc blev allierad med beats by dre) har jag automatiskt tänkt på att personen även ägt en htc mobil som lurarna sitter i. Det har stämt i 90% av fallen och för mig är det ett underbart sätt att förknippas med som märke.

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
     
  12. Voynich

    Voynich Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Jag är mycket nyfiken på One S-skärmen. Vad jag förstått är det en pentile-matris med motsvarande ppi som amoledskärmen på min gamla HTC Desire. Älskar ju amoled, men kändes den påtagligt lågupplöst?
     
  13. Papazian

    Papazian Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    1 141
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Är jag också intresserad av att veta.

    Tror att en av anledningarna till att alla tycker GS2 flyter så bra är för att den är relativt lågupplöst (tillsammans med den starkaste processorn+grafikchip), så om man är fixerad vid "flyt" så är nog One S en bättre investering.
     
  14. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    7 021
    Mottagna gillanden:
    1 959
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Ligger det någon sanning i detta?
     
  15. Wetterholm

    Wetterholm Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 mar 2011
    Inlägg:
    213
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Den HOX du provade...hade den 4 kärnor? såg nämligen att M3 testat telefonen:

    "One X är huvudnumret, och trots att den har en skärm på 4,7 tum så känns den inte otymplig att hålla i. Mycket tack vare den smala profilen. Den är dessutom snygg att titta på, med de minimala hålen för telefonljudet ovanför skärmen som ger formen karaktär. Inuti mobilen då? Exemplaren som HTC visar upp har bara dubbelkärniga processorer, men flytet i menyerna är ändå ett stort steg framåt för Android"
     
  16. chambrenoire

    chambrenoire Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2010
    Inlägg:
    165
    Mottagna gillanden:
    10
    Telefon:
    Oneplus 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Oneplus 5
    Telefon 2:
    Oneplus One
    Det är väl bara i USA de får dubbelkärnigar lurar? Hos Tre osv står det ju quad..
     
  17. derpious

    derpious Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2010
    Inlägg:
    110
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Ja, kolla på vilken sida som helst som speccar hårdvaran i telefonerna
    Ja.
     
  18. Aja

    Aja Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2010
    Inlägg:
    736
    Mottagna gillanden:
    93

    MINA ENHETER

    En fransman har skrivit på XDA ang ett gäng lyckliga fransmän som för en dag har fått prova X-Serien. Detta tycker jag passade under rubriken i denna tråd!

    En av dessa personerna har varit så snäll att han svarat på folks frågor etc på ett franskt forum. Såhär står det på XDA ang detta:

    "Some french users have been chosen by HTC to test the one series for one day in paris. One of them is kindly giving some informations.
    About battery life he says that with non stop usage in a full day battery didn't even drop under 50%
    We must consider that he didn't use phone fonctionnalities however but I think we now can say a full day of battery life is easily doable

    Here is the discussion thread for french speaker
    http://www.forum-htc-dev.net/t58099-...s-one-x-s-et-v

    I'll translate some other infos when have more time

    And it's not a fake, HTC france posted photos of the event on facebook" -
    joplayer

    Vidare har användaren "joplayer" även översatt vad personen som testat One X skrivit för svar på sina frågor via den franska websidan. Och såhär skriver han (jag har klippt och klistrat frågorna och svaren då de ligger lite spridda i en stor tråd på XDA). Är man inte taggad innan så!: :D

    Bli medlem eller för att visa innehållet!

    Uppdatering: Samma användare "joplayer" har nu uppdaterat med att den franska återförsäljaren där han beställt sin HTC one X nu går ut på sin hemsida med att det ingår lurar från beats i "saleskittet". Vi får väl se!
     
    Last edited: 22 mar 2012
    adsa och lambroo gillar detta.
  19. Deebo83

    Deebo83 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2011
    Inlägg:
    249
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    Man kan ju hoppas. Många olika bud gällande hörlurarna nu tycker jag :(

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
     
  20. hussseein

    hussseein Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    1 492
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    På engadget finns nu video på HTC one v, singel core och helt utan lagg. HTC one x bör alltså inte lagga Heller