Fick hem min OP5 kl 14 idag och har lekt med den sedan dess. Kommer från en Nexus 6P vilket såklart färgar mina första intryck.
Det första som slog mig var hur kallt kalibrerad skärmen kändes. Minns att min 6P kändes extremt varm i färgen när jag startade den första gången, vilket är varför OP5 kändes kall. Nu efter några timmar så känns färgerna helt rätt och min 6P känns som att den går på Night Mode. Det gick alltså riktigt fort att vänja sig vid det. Upplösningen på 1080p i OP5 jämfört med 1440p i 6P är dock lite svårare att vänja sig med. Detta borde inte vara en dealbreaker för någon, men det är rätt tydligt i inställningsfältet från pulldown-menyn där liten, vit text mot svart bakgrund upplevs som betydligt mer pixlig än hos 6P. Ljusstyrkan är dock bättre hos OP5 - att använda utomhus i direkt solsken var mycket lättare än med 6P.
Snabbheten hos OP5 är helt galen. Jag hade inte kunnat tänka mig att den skulle vara så rapp i appbyten och starter av tunga spel som den är trots att jag sett många videor som visar det. Den är helt enkelt galet snabb. Dock är det ett faktum att min drygt 1,5 år gamla 6P gått ner sig rejält och är riktigt seg. Exempelvis flyter Snapchat på stabilt i 60fps, vilket kändes som närmare 15fps på 6P.
Kameran i OP5 känns inte alls dålig som många verkar tycka. Har alltid tyckt att kameran i min 6P har varit extremt bra, speciellt i sämre ljus. Några testbilder i min sämre belysta källare visade att bilderna från OP5 och 6P är väldigt lika, men OP5 har lite mindre grynighet. Här blev jag väldigt positivt överraskad. Utomhus blir färgerna väldigt "punchiga" av OP5, blir väldigt snyggt men kanske inte alltid lika verklighetstroget. Kameran är i varje fall långt ifrån dålig!
Överlag så känns telefonen väldigt gedigen. Har svårt att se att jag kommer uppgradera inom 18-24 månader trots att jag alltid vill ha det senaste. Så länge rappheten håller i sig så kommer jag vara extremt nöjd med den. Får påminna mig själv att jag bara betalat 5500 kr för den eftersom den känns betydligt dyrare än så.
Edit: En mening hade hamnat på fel ställe
Last edited: 27 juni 2017