Första intryck, privatinköpt OP5 (8/128):
Mycket snabbt gränssnitt, rasande snabba appinstallationer, snabb appkörning. Som en Pixel XL fast ännu snabbare. Snapdragon 835, 8 GB RAM och lågupplöst skärm gör underverk.
Högst medioker skärm. 1080p/pentile är bara inte bra nog för ett flaggskepp 2017 hur man än vill anstränga sig för att "vara ok" med det. Allra minst nu när prislappen börjar närma sig de mer etablerade konkurrenterna. Upplösningen fungerar, men det är verkligen gränsfall, och man kan utan vidare se pixlighet, inte minst mot vit bakgrund eller vid liten röd text mot svart bakgrund.
Mycket högljudd intern högtalare, men risigt ljud. Jag förväntar mig inte bra ljud från en intern högtalare, men detta är lite väl skorrigt och obalanserat. Men stort plus för att den är högljudd som tusan, ingen risk för missade samtal för att man inte hör den ringa.
Kameran är skapligt bra i dagsljus, undermålig i dunkla förhållanden och rent usel i kraftigt mörker. Bra kameramjukvara, snabb HDR-behandling.
Utmärkt gränssnitt, OxygenOS blir allt bättre. Snabbt och minimalistiskt, med en del smarta tillskott som Android i grundutförande saknar.
Aningen buggig. Telefonen hängde sig i cirka 15 sekunder under setupfasen första gången telefonen startades. En app har spontanslocknat utan uppenbar anledning under de fåtalet timmar jag har haft telefonen.
Aningen obekväm i handen, åtminstone i min hand och såsom jag håller den. Främst på grund av knapparna som är lite för vassa för min smak. Mycket halkig när man har torra händer/fingrar.
Last edited: Jun 28, 2017