Tja! Jag har ju bara ägt min Galaxy S6 i ett par dagar nu (köpte på tele2 med 2000kr rabatt + 1000kr inbytesrabatt = 3000kr rabatt). Slog till samma dag som den nya Nexustelefonen (6P) tillkännagavs. Tyckte inte att den levererade tillräckligt på papperet (speciellt avsaknad av OIS) och då jag kunde få en GS6 för 3500kr så slog jag till.
Då folk har delade meningar om denna lur så var det nog lite tveksamt, men jag hade känt på luren i affär samt upplevt det nya gränssnittet av touchwiz på en J5:a och bedömt att det numera kändes helt OK. Jag tog väl chansen med tanken på pengar sparade helt enkelt.
Köpte den vita (32GB) med ett transparent clear cover. Den är uppdaterad till 5.1.1 build G920FXXU2COH2. Personligen känner jag inte av något lagg (stutter) förutom när man scrollar ibland. Oftast de flöden som laddar samtidigt typ facebook/instagram/play store. Ingen skillnad där från de IOS enheter jag ägt så inte något jag stör mig på. Tangentbordet dyker upp på en gång o.s.v. [EDIT: min senaste IOS-enhet var en ipad mini 2, så kanske inte helt rättvist att jämföra med. Tydligen är nexus-serien laggfri i scroll jämfört med GS6 enligt https://www.reddit.com/r/GalaxyS6/comments/3ck9no/scrolling_comparison_between_s6_and_nexus_5/ och min GS6 uppvisar samma "spikes" när man scrollar i ovan nämda applikationer]
Hemknappen är inte helt stel, men den är heller inte lös. Den flexar lite mjukare på ändarna bara. Inget konstigt där. Tycker inte att den "klickar" konstigt.
Multitasking funkar bra, tycker inte att den laddar om appar speciellt ofta som vissa hävdar. Inte för att jag misstror dom, men jag upplever inte i en grad som gör att jag reagerar på det iaf [EDIT: Det stämmer nog som folk säger att man behåller typ 5-6 appar i minnet dock enligt mina egna tester]. Hemskärmen har jag aldrig sett "laddas om".
Gränssnittet (touchwiz) är betydligt mer avskalat än i tidigare versioner och jag har gått från att avsky det till att gilla det. Visserligen följer det med lite skräp, men det allra mesta går att stänga av relativt enkelt.
Fingeravtrycksläsaren funkar bra på första försöket 95% av gångerna. Det händer att jag får pröva igen, men det är oftast när jag varit otydlig med mitt finger.
Jag hade möjligtvis förväntat mig lite bättre batteritid. I nuläget har jag kanske 40-50 procent kvar efter en dags användning men hade kanske förväntat mig två dagars användning. Min gamla mobil hade typ 5-10 procent kvar efter dagen om jag hade tur så det får anses vara en förbättring i vilket fall som helst. Jag är förvisso ingen "tung" användare (kollar inte på filmer/serier osv) så mitt användningsmönster kanske inte är helt representativt för för många som läser detta.
Det enda jag igentligen kanske stör mig lite på är mottagningen, då den verkar vara lite i underkant jämfört med andra mobiler. jag är van vid att gå runt med nästan full mottagning nästan överallt (Telia) och nu är mottagningen oftare i den undre delen av registret (även med mitt Telia-SIM).
Möjligtvis kan telefonen bli lite varm när den jobbar lite hårdare. Inget som händer speciellt ofta dock.
Jag fick en Samsung-kamera i min enhet. Inget jag bryr mig speciellt mycket om. Sony-modulen och denna verkar vara rätt jämnbördiga om man läser runt lite, och kameran är asgrym i vilket fall som helst.
Min förra mobil var en Xiaomi MI2 med Snapdragon S4 Pro, Adreno 320 och 2GB minne (MIUI 6, Android 5.0) och detta är helt klart en rejäl uppgradering då den började kännas lite seg att använda för vardagssysslorna.
Nu har jag ju iof inte använt den så länge och vi får väl de hur det blir med tiden. I det fallet att den skulle försämras lär jag uppdatera denna "recension", men u nuläget trivs jag bra med min nya mobil.
Last edited: Oct 12, 2015