Diskussion: Första intrycken och omdömen - OnePlus 6

Diskussion i 'OnePlus 6 - Allmänt' startad av Swedroid, 21 maj 2018.

  1. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 113
    Mottagna gillanden:
    3 917
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 7 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Hmm skumt. Jag beställde iofs utan tracking number. Ajaa återstår och se i slutet på veckan eller början på nästa :)
     
    R3b0rn gillar detta.
  2. Guggenheim

    Guggenheim Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2013
    Inlägg:
    119
    Mottagna gillanden:
    69

    MINA ENHETER

    Som någon annan skrev så har jag märkt att wifi-mottagningen är väldigt stark! Det har nästan blivit ett problem för mig eftersom den inte hoppar av routern som står två våningar upp på andra sidan huset och hoppar på den i arbetsrummet hehe. Har aldrig haft det "problemet" innan, så det är ett bra tecken!
     
    Ara, DrT, katho och 1 annan gillar detta.
  3. R3b0rn

    R3b0rn Impartial Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    5 062
    Mottagna gillanden:
    6 698
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue
    Så då efter ett dygn av användande tror jag att jag preliminärt kan lämna ett rätvist omdöme.
    Kommer nog i första hand att jämföra med mina senaste 2 mobiler, iPhone X samt Samsung Galaxy s9+.

    Börjar met utseende för hur mycket man nu än vill att insidan ska räknas störst så är det ändå det vi ser först. Av alla tre lurar så måste jag nog tyvärr ge framsidans utseende till iPhone X. Här handlar det mer om att man inte har någon CHIN på framsidan men det har både s9+ samt OP6. Men på et stark andra plats så kommer OP6. Speciellt med tanke på att notchen är så mycket mindre jämfört med iX samt att skärmen är HUGE! Älskar stora skärmar.

    Skärmen. Här så är det ju så att Samsung är ledande i sin skärmteknik och här är iPhone i en klass för sig. Dom flesta Samsung telefoner har alltid haft problem med "Real Whites" och dylikt men iX skärmen fattar man varför det är det absolut dyraste på den telefonen. OP6 skärmen är det absolut inget fel på, något ljussvagare än s9+ men inte med hästlängder. Däremot kan jag känna att färgerna känns mer naturliga på OP6 än på s9+. Jag tycker absolut inte att man känner skillnaden i upplösning markant här utan alla är minst lika skarpa efter senaste OP6 uppdateringen.

    Kameran är den absolut mest kontroversiella delen att jämföra mellan mobiler då olika tillverkare möter det på olika sätt. När jag hade LG V30 så var detta väldigt mycket tydligare med deras super wide sensor. LG är praktiskt taget ensamma med denna funktion. iPhone lägger sjuk vikt på sin "Bokeh" effekt och många är snabba på att hänga på. Om vi snackar en mobil som man bara vill ta upp ur fickan för o klicka en bild snabbt och det ska se bra ut så är s9+ i en klass för sig. Inte med häst längder men ändock förstår man att Samsung lägger enormt krut på sina mjukvarukoder. Här ligger OP6 inte så extremt långt efter. Sedan med tanke på hur "lätt" det är att porta Googel Pixels camera algoritmer till andra Android mobiler så är inte kamerasensorn en sån viktig del längre utan mer "post processing". OP6 i nattläge är derämot ett extremt upphopp från 5T eran. Det var den enda punkten som på den tiden gjorde att jag gick över till s9+.

    Mjukvara bemöts på så olika sätt från olika tillverkare där jag tycker att OP är på helt rätt spår. Bloatfree och snabbt som blixten och det är den med råge. Har aldrig känt ett så mjukt gränsnitt och snabba app starter som på OP6. s9+ är nära med flyt i appar men deras konstanta små laggande efter ett par månader är fortfarande där. iPhone X är segare trots en processor som mosar allt motstånd i ren beräkningskraft, Synd att apple inte utnyttjar det bättre med mer RAM och mer optimerad mjukvara.

    Batteri tid... iPhone är mästare på att hålla sin standby tid men på andra hållet så är Samsung i SÄRKLASS sämts på att behålla det. Kunde ha min s9+ i fickan och inte ens pilla på den en hel dag och ändå lagom till läggdags ha 40% kvar. Jo tack Bixby, och tack DeX och GearVR som bara suger massa RAM och användnig trots att jag inte startat dessa någon gång! s9+ står för sista nålen i min Samsung kista. Man kan inte släppa mobiler år 2018 och tro att detta är OK! LG v30 var KUNG trots ett så litet batteri med sin standby tid. Här briljerar även OP6. Visserligen har jag haft extremt tungt användade detta dygn men jag har bara laddat mobilen 1 gång sen unboxing... 1! och avlutade kvällen med 6h screen on tid, 2,5h telefon tid och 20% batteri kvar. Jag är inte ett dugg orolig för mitt dagliga användande.

    Ljudet. Här får jag dela upp den lite. Från högtalarna så är det s9+ som tar det. Lite besviken över att inte OP6 från start har Stereo Speakers men vet från OP5T tiden att det gick att modda dit så jag ser inte det som något dåligt. Men eftersom s9+ och iX gör det från start så är det som det är. OP6 högtalaren är inte dålig per se men vi har haft nog med telefoner med en single bottom firer. Hade vart kul o se stereo från start.
    Hörlurar. OP6 briljerar med Hi-Res kompabilitet och vid lyssnande av FLAC filer så vinner OP6 alla gånger om. Dom måste ha någon bra DAC i den här. Inte riktigt LG kvalitet men vi betalar inte nästan 9000 som för nyaste LG G7... eller 10000 för en mobil utan 3.5mm jack

    Jag känner ofta av nyhetens behag i mobiler eftersom jag byter så extremt ofta men jag vet när jag har något ritkigt bra framför mig och med LG V30 fick jag den känslan direkt. Problemet där var att jag fick tag på en Koreans brandad modell som förde med sig vissa problem. iX tröttnade jag snabt på när man kommer på vilket inlåst djur man är och känslan av att du hyr din egna mobil är KONSTANT! s9+ har enorm wow faktor men den usla USLA batteritiden gjorde att jag inte kunde njuta av det som var bra med den.

    OP6 tickar alla mina checkboxes så här långt och jag bara längtar tills man kan få roota samt köra in tex Ressurection Remix eller Lineage OS samt AOSP. Tror när det händer så kommer den här mobilen bara bli bättre. Såg en youtube video där han sa "Nästa Nexus?"

    Ja... Google kör Pixel, OnePlus kör Nexus.
     
    Last edited: 23 maj 2018
    calle_d, jollelund, JwK och 32 andra gillar detta.
  4. zojjz

    zojjz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 mar 2012
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Första intrycken från min 128gb midnight black - wow. Uppgraderar från 3t, och det mest känns bättre och snabbare. Skärmen är underbar, Bluetooth funkar strålande! Kan lägga handen över telefonen utan att ljudet laggar sönder.

    Enda klagomålet hittills är vibrationsmotorn. Någon annan som upplever att den... Låter konstigt? Är det tyst i rummet så låter den lite som att man slår på en sträng vid vibration? "Thoing" typ? Extra tydligt när man skriver. Har intensiteten på lägsta, och SwiftKey inställt på 1ms.
     
    bernard gillar detta.
  5. tigerstrom

    tigerstrom Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2014
    Inlägg:
    188
    Mottagna gillanden:
    121

    MINA ENHETER

    Jag tycker den är grym. Det är väl högtalaren som har lite taskigt ljud men det kan jag leva med!
     
    bernard gillar detta.
  6. tojjetok

    tojjetok Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2009
    Inlägg:
    2 542
    Mottagna gillanden:
    2 646
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 15 pro max
    Så tycker jag one plus vart sedan 1+1 har haft alla modeller. Det är även så på min 6a
     
    zojjz gillar detta.
  7. Galaxy44

    Galaxy44 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jun 2011
    Inlägg:
    520
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    Ok vilken bra telefon detta är. Rapp som tusan och skärmen är ju helt underbar. Positivt överraskad
     
  8. mul

    mul Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2013
    Inlägg:
    765
    Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra
    Finns den som demo ex i telia butiker? :) Eller är de bara vid beställningar.
     
  9. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Den bör finnas i de större butikerna i alla fall.
     
    mul gillar detta.
  10. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Jag testade den i en teliabutik i Umeå idag. Tror den finns i de flesta butiker. Den kändes bra men skärmen är för avlång. 16:9 + notch hade varit okej men 18:9 + notch ser och känns fel.
     
    flat7 och mul gillar detta.
  11. Gustaf87

    Gustaf87 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 okt 2009
    Inlägg:
    497
    Mottagna gillanden:
    103
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung S22
    Jag kommer ifrån en 3T och är otroligt nöjd. Samma storlek fast med större skärm. Allting är så mycket bättre rakt igenom. Sjukt snabb är det första man reagerar på. Första kameran ifrån 1+ som jag blir imponerad utav i det lilla jag testat än så länge. "Hakan" är inte direkt någonting jag stör mig på och om det nu skulle bli så då är den bara att dölja. Största skärmen jag haft och den är inte alls jobbigt stor då den som sagt är samma storlek som min tidigare 3T i storlek.
    Enbart laddat den 1 gång än så länge (1 dygn sedan). Har 53% kvar med 3h SOT, helt suveränt och känns som den kommer bli ännu bättre också.

    Enda som jag saknar som vanligt på en gång är root och annan mjukvara. Oxygen är som nämnt tidigare som nexus men jag saknar dock en del små inställningar. En sådan liten sak som att kunna visa batteri procenten direkt i statusfältet utan att dra ner eller att stänga av notifikations ljuset vid laddning utan att stänga den helt.

    Bästa telefonen jag haft än så länge rakt av.
     
    Last edited: 25 maj 2018
    Tusuki, Atmos, ravenshield och 3 andra gillar detta.
  12. pjm1891

    pjm1891 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2011
    Inlägg:
    907
    Mottagna gillanden:
    763
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
     iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
     iPhone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Google Pixel 7 Pro
    Jag vet inte riktigt vad det är med OP6 svårt att sätta fingret på, men jag tror att jag gillar den bättre än min S9+.
     
    night77, flipp, bernard och 3 andra gillar detta.
  13. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Kanske spelar flytet in? Jag gillar S9 sett till hårdvaran, och mitt exemplar har dessutom en helt enastående skärm, men däremot är jag mycket nöjdare med det allmänna flytet OnePlus fått till. Upplever den som mer responsiv helt enkelt.
     
    Timpppa, Ompan, R3b0rn och 1 annan gillar detta.
  14. ola1978

    ola1978 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2013
    Inlägg:
    609
    Mottagna gillanden:
    347
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iphone 15 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iphone 15 pro
    Telefon 2:
    pixel 5
    Platta:
    ipad Pro
    Någon mer än jag som kör gester?
    Tycker det funkar riktigt bra ✌️ enda jag saknar är dubbeltryck på senaste appar knappen...
     
    IRONMIKE, bernard och Finskpinne gillar detta.
  15. Finskpinne

    Finskpinne Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    2 269
    Mottagna gillanden:
    1 434
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro
    Självklart :cool:
     
    ola1978 gillar detta.
  16. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 255
    Mottagna gillanden:
    8 101
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Min morsans OnePlus3 som är nu kanske ett par år gammal fortfarande har bra flyt! Helt imponerande faktiskt! Man upplever inte andra telefoner som är så gamla på samma sätt!
     
    Finskpinne gillar detta.
  17. tojjetok

    tojjetok Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2009
    Inlägg:
    2 542
    Mottagna gillanden:
    2 646
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 15 pro max
    Amen gillar de. Påminner starkt om x:n
     
    Finskpinne gillar detta.
  18. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 255
    Mottagna gillanden:
    8 101
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Hur är kameran i OnePlus 6 jämfört med Pixel2/Galaxy S9+ och Xperia XZ2? Kan den mäta sig med dessa? eller den är av enklare art?
     
  19. Deacon

    Deacon Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2010
    Inlägg:
    1 135
    Mottagna gillanden:
    388
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Jag kommer från Pixel 2. Kameran kan inte mäta sig med den, men det kan å andra sidan ingen lur jag använt. Den är på intet sätt dålig, men den kan inte, och ska kanske heller inte, jämföras med en telefon som kostar det dubbla.
     
    Lias08 och Finskpinne gillar detta.
  20. Blinkers

    Blinkers Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2015
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    2
    Telefon:
    Oneplus 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Oneplus 8
    Telefon 2:
    Oneplus 3
    ROM:
    Havoc-OS
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S2
    ROM:
    Cyanogenmod 13.1
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV
    Ni som haft Oneplus 3 innan, är det värt att uppgradera?