Lite första intryck efter några dagars användning....
S20 FE 5G SD-modellen:
Till att börja med:
Det här känns så rackarns ovanligt trevligt att kunna köpa en Samsung med Snapdragon-chip i Sverige, med Samsungs starka garanti på 24 månader.
Hoppas verkligen inte att detta är sista gången vi kommer åt en SD-modell utan sidoimport.
Uppackning:
Väldigt basic box med telefon, 15w laddare och sladd samt lite "paperwork". Det är allt.
Trevligt att Samsung inte prioriterat bort förmonterat skärmskydd. Lika trevligt "glid" på detta skydd som senaste provade Samsung, en Note 20 U.
Telefon:
Lagom storlek för att vara en större Samsung.
Något topptung med viktcentrum strax över mitten på telefonen, men inte som N20U.
Väldigt fin skärm, med extremt bra färgåtergivning/skärpa ur alla vinklar.
Skrollning i 120Hz-läget är mjukare än mot 60Hz, men då jag hoppar mellan min iPhone 11 pro och S20 FE i 120 Hz är inte skillnaden inte lika stor....
Trevlig "clickyness" i knapparna och när det gäller fingeravtrycksläsaren, som är av de optiska varianten, måste jag säga att även om den är lite mindre säker än Samsungs ultrasoniska läsare i övriga S20-modeller, så är den på mina torra fingertoppar ljusår bättre än den ultrasoniska!! Snabb och utan missar.
Det matta plastbakstycket tycker jag är helt ok. Fin lyster utan att fingeravtryck syns lika mycket som på blanka dito.
Tryggande att veta att baksidan förmodligen inte spräcks vid ev tapp, även om "smek-känslan" inte når upp till glasbaksidans nivå....
Har börjat småprova kameran, och hittills är det en kamera som helt klart inte behöver skämmas för sig 2020.
Skarpa och fina bilder. Ska dock prova lite mer actionbilder på vovvarna hemma innan jag säger sista ordet. Lägger lite mörkerbilder/morgonbilder sist i inlägget.
Plus:
+ 120 Hz skärm
+ Snapdragon 865
+ SOT och batteri över lag verkar lovande!
+ Svenska Samsung-garantier på svensk-såld SD
+ Plats för micro-SD kort
+ Platt skärm!
+ Trådlös laddning
+ Mindre risk för sprucket bakstycke då det är i plast
+ Prisvärd om man köpt med Benify-rabatt inkl welcom-rabatten ( ca 6800kr)
Minus:
- Ganska vassa skarvar i övergången mellan plastbakstycket och aluminiumramen på den S20 FE jag har
- Lite högt pris om man ger det rekommenderade priset på 8495kr
- Väldigt mycket Samsung-bloat fortfarande. ( Två olika e-post-appar, två olika "appstore" appar etc )
- Medioker selfiekamera, med väldigt "utslätade" bilder
Om du har/ kommer åt Benify-rabatten och kan köpa den för de dryga 6800kr tycker jag det är en trevlig och prisvärd telefon 2020. Men för 8495kr tycker jag gott man kan vänta tills black friday för att se om den får något kanonpris!
Om inte annat så vet vi ju sedan länge att bästa priset på en Samsung-telefon får man efter ca 6-8 månader efter premiären.
Men vem vill alltid vänta......??
Precis efter soluppgång, dunkelt rum. Första bilden vanligt fotoläge. Andra nightshot.
Morgonbild i normalt ljus
Last edited: 18 oktober 2020