Diskussion: Första intrycken / omdömen Huawei Nexus 6P

Diskussion i 'Nexus 6P (2015) - Allmänt' startad av bernard, 19 nov 2015.

  1. fransl

    fransl Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2010
    Inlägg:
    304
    Mottagna gillanden:
    93

    MINA ENHETER

    [​IMG]

    Min första natt med 6P. Eller ja, första natten där telefonen inte låg på laddning hela natten. Undrar vad som hände efter klockan 02. Doze verkar inte fungera så bra, snarare tvärtom, skulle jag säga.

    Det kanske bättrar sig i framtiden, annars är jag i behov av en updatering.

    Hur upplever ni andra batteritiden?
     
  2. lweebo

    lweebo Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2015
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    2
    Konstigt, Doze gjorde under med min N9:a. Gick från att tappa 8-10% över natten till att den knappt tappar 1% efter Marsmallowuppdateringen.
     
  3. hasse77

    hasse77 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 maj 2012
    Inlägg:
    157
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

    Hur gick det sen? Läst lite om liknande problem för vissa hos XDA, förslag har berört ämnen som wifi, wifi-kanaler, routerns inställningar, Google Play Services, NFC, Google Fit data, skärmskyddsglas som täcker proximity sensorn, vart telefonen är placerad under natten (d.v.s. vid element, på sängen o.s.v.) & mycket mer.
     
  4. RNB

    RNB Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2012
    Inlägg:
    500
    Mottagna gillanden:
    114

    MINA ENHETER

    Jag tror generellt man ska vara lite snäll med att göra antaganden om batteriets prestanda osv de första 24h. Från det att man för första gången plockar upp mobilen, lägger in ens G-konto, tankar ner appar och allt data etc, så sker ju sedan en initial sync med alla ens google-appar. Mängder av data som ska syncas, iaf kolla om det är syncat. Data om ny telefon att synca mot master/operatör. Olika saker som automatiskt ska trimmas in/optimeras. Data-trim på interna minnet för optimering av prestanda. Olika kontroller om konflikter, både mot google och operatör. Alla funktioner på OS-nivå som ska syncas mot google för att kolla att man har senaste drivisar för modem etc etc. Det här är bara det initiala jag kommer att tänka på. Det finns säkert *massor* med andra saker som körs precis i början för att göra kontroller mot wifi/master/uppdateringar/trim etc.

    Därför blir jag alltid lite förvånad när man uttrycker hur dåligt telefoner *kan* fungera efter 12/24/96h. Jag skulle själv inte dra slutsatser av den typen förrän efter en månad. Det är ju annars som att köpa en sprillans ny V60, med 0 mil körda. Och första dagen, på väg till affären 4km bort, visar det sig att den drack 0,8 liter per mil. Eller 0,2 liter per mil. Det är liksom för tidigt för att avgöra bilens totala effektförmåga. Sånt avgör man efter hundratals mil som tidigast.

    Med det sagt ska man ju inte avfärda rapporter om dåligt batteri, absolut inte. Det är viktigt att folk delar med sig när saker inte fungerar som de är menade att göra. Men jag skulle nog aldrig själv, efter att ha haft igång mobilen en timme eller två (eller 24), med massiva nedladdningar av data/appar/sync, bekymra mig över att rapportera om att mobilen när den är igång blir jättevarm och verkar sluka 20% per timme i batteri. Jag tror man bör förstå hur mycket som faktiskt *behöver* hända när en mobil just börjat användas. Det känns ganska larvigt men jag måste säga att jag måste försvara mobilerna i den här situationen, för det är såhär de ska fungera :D Alternativet hade varit att allt är opt-in. Nedladdning av en app i taget. Manuell sync av alla dataströmmar. TRIM är avslaget (sämre prestanda). Ingen check/handshake med operatör och optimering av tillgängliga master. Och folk undrar då istället varför deras splitternya mobiler är så sega, laggiga, inte syncar, inte verkar uppdaterade, inte känns optimerade, och har dålig täckning. MEN, har *grym* batteritid (eftersom den inte gör något) :D Ta det inte för blodigt :) Bara några generella, stöttande ord för de som känner att mobilen känns extrem åt endera hållet; ge den några dagar. Säga vad man vill, men hårdvarumässigt är det här en best. Så jag hoppas verkligen den i slutändan kommer funka perfekt för precis alla oss som skaffat en!
     
    kissidor, hasse77, Galaxy S och 2 andra gillar detta.
  5. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 909
    Mottagna gillanden:
    724
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Tala för dig själv du! ;)
     
  6. fransl

    fransl Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2010
    Inlägg:
    304
    Mottagna gillanden:
    93

    MINA ENHETER

    Jag får återkomma. Helgen har jag mest varit inne och nära till laddare. Idag är väl första dagen fullt ut, normalt användande. Det kan bli annorlunda.

    Får hoppas på det.

    Jag laddar normalt alltid om nätterna. Min N5:a fick alltid en extra laddning efter lunch för att orka med hela kvällen efter jobbet. Får hoppas att 6:an inte kräver samma behandling, för det verkar som om "normal" laddning är otroligt mycket långsammare än förr.
     
  7. kernehed

    kernehed Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 nov 2010
    Inlägg:
    183
    Mottagna gillanden:
    95
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy 23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy 23 Ultra
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    OnePlus Nord 2
    Mitt batteri första dagen var inte super.
    Men nu efter 3 natten så har jag 73% kvar av batteriet.
    Tog ur laddaren 06.00 och klockan är nu 19.00. Då har jag surfat, spelat och skrivit ett par meddelanden samt samtal. (Satt även på toa en långstund)

    Jag är mer än nöjd med batteriet idag! :)
     
    knudsen777, hasse77, Nisse Järnet och 1 annan gillar detta.
  8. ratscore

    ratscore Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2011
    Inlägg:
    188
    Mottagna gillanden:
    222

    MINA ENHETER

    Skriver här som jag gjorde i Köpa Nexus 6P-tråden...

    Jag var inne på MM idag och fick känna lite på den. Känner inte att jag vill ha den längre, det har övergått till ett behov. Jag behöver den här telefonen o_0
     
    hasse77, MagnaWolf och eye69 gillar detta.
  9. Dreadl0ck

    Dreadl0ck Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2015
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    29
    Min landade idag och intrycken so far

    Den är blixtsnabb i hantering och navigering
    Kameran är betydligt bättre än jag trodde den skulle vara
    Skärmen är riktigt ljusstark - jag är brightnessknarkare och jag kör den absolut inte på max
    För att komma ur lådan tycker jag färgerna inte är så överdrivna som jag hade förväntat mig - skall få tummen ur och göra en mätning på hur gamutten ligger när jag får tid över - ser ett lätt rosa-stick när jag kör full vit
    Marshmallow är genomarbetat
    Den går rätt svalt även om jag pressar den
    SKit med USB-C laddaren där sladden sticker rakt ut från laddarens "kropp" det gör att kabeln står rakt ut från väggen och är dåligt för mig som har laddaren bakom sängen.

    Återkommer med mer tankar när jag lekt runt mer.
     
    knudsen777 gillar detta.
  10. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 909
    Mottagna gillanden:
    724
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Jaha, den är hal som helvete! Jag måste köpa ett skal även om jag ogillar såna kraftigt. Silver/aluminium har jag btw
     
  11. zztop007

    zztop007 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    1 926
    Mottagna gillanden:
    1 326
    Telefon:
    Alla jag har råd med

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Alla jag har råd med
    ROM:
    Alla som jag har tid med
    Snabbare än 5x och hyfsat batteri. Ny kernel och root gav bättre batteritid och doze.
     
  12. affew

    affew Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2010
    Inlägg:
    80
    Mottagna gillanden:
    32
    Telefon:
    OnePlus 3

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 3
    ROM:
    Stock
    Vad kör du för kernel osv?
     
    jnsson gillar detta.
  13. Alucard

    Alucard Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2010
    Inlägg:
    583
    Mottagna gillanden:
    80

    MINA ENHETER

    Gick min silver 32gb idag. Otroligt trevlig mobil på alla sätt. Men... Har 2 små metal skador o nåt skit under glaset på fronten..
     
  14. Blomkungen

    Blomkungen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2010
    Inlägg:
    2 684
    Mottagna gillanden:
    419

    MINA ENHETER

    Bara reklamera den och få en som inte är skadad.
     
  15. Iman

    Iman Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2014
    Inlägg:
    184
    Mottagna gillanden:
    78
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 6S 64GB Rymdgrå

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 6S 64GB Rymdgrå
    Platta:
    Nexus 7 2012
    Siba i Göteborg har fått hem Nexus 6P. Kände lite på både den Silvriga och Svarta.
    Känslan var fantastisk! Den känns inte så stor i handen som man kan tro faktiskt.
    (OBS, jag har små händer)

    Silver:
    IMG_2816.JPG IMG_2817.JPG

    Grafit:
    IMG_2821.JPG IMG_2820.JPG

    Jämförelse mot Nexus 5X:
    IMG_2825.JPG
     

    Bifogade filer:

    bernard, psp123 och TintinCeder gillar detta.
  16. Guggenheim

    Guggenheim Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2013
    Inlägg:
    119
    Mottagna gillanden:
    69

    MINA ENHETER

    Gillar du inte skal så kan du testa skins, gör telefonen mindre hal men förstör inte premiumkänslan och så behåller telefonen sin storlek. MKBHD på youtube har varit förespråkare för skins länge: https://www.youtube.com/user/marquesbrownlee
    Själv kör jag Dbrand Black Carbon vilket ger mer greppvänlig textur och ser rätt grymt ut :)
     
    ratscore, bernard och Avarell_Dalton gillar detta.
  17. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 909
    Mottagna gillanden:
    724
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Jo jag har erfarenhet av dbrand sedan tidigare och tänkte lägga en beställning. Vill bara se om black Friday kan överraska. Faktum var att jag tänkt beställa redan innan jag fick telefonen i min hand och därför inte brydde mig vilken färg på telefonen det blev. Det blir en blågul kreation (heja Sverige) och en orange, jag er en sucker på klara färger
     
    Guggenheim och Iman gillar detta.
  18. infamy

    infamy Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2011
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Japp. Då trillade min 6p in. Trevlig lur. Läst endel recensioner där de påpekar att "antenn öppningen" i botten på bakstycket inte ligger jämt. Hade hoppats att mitt ex skulle det men icke. Är väl kräsen. Hur ligger bottendelen hos er andras 6p?

    Väldigt nöjd annars.
     
    Last edited: 25 nov 2015
  19. Iman

    Iman Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2014
    Inlägg:
    184
    Mottagna gillanden:
    78
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 6S 64GB Rymdgrå

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 6S 64GB Rymdgrå
    Platta:
    Nexus 7 2012
    Visningsmobilerna på Siba hade helt jämt. Kände efter ganska noga efter detta
     
    knudsen777 gillar detta.
  20. psp123

    psp123 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    4 213
    Mottagna gillanden:
    5 038

    MINA ENHETER

    Vilken färg tyckte du bäst om? Svårt att få en egen uppfattning enbart genom bilder/videos :)