Första intrycken & omdömen Pixel 6 Pro

Diskussion i 'Google Pixel 6 Pro' startad av Swedroid, 20 okt 2021.

  1. Swedroid

    Swedroid Adult Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 jul 2012
    Inlägg:
    676
    Mottagna gillanden:
    785
    Operatör:
    Google Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Google Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 8
    ROM:
    Vanilla
    Dela med dig av dina egna första intryck, eller skriv ett omdöme, för Pixel 6 Pro.

    Vad anser du exempelvis om:
    • Skärmen
    • Batteritid
    • Prestanda (Mikrolagg?)
    • Kameran
    • Byggkvalitet & design
    • Batteritid (Skiljer sig batteritiden mycket åt mellan endast WiFi och endast LTE?)
     
    night77 gillar detta.
  2. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Lite första intryck av Pixel 6 Pro.
    • Batteritiden är inte imponerande, men det kan givetvis bero på att telefonen drar extra mycket när den är ny. Man ser hur batteriprocenten faller när man fotograferar mycket. Brände 20% på 30 minuter

    • Efter senaste uppdateringen av mjukvaran är 120hz-flytet betydligt bättre än det var på mjukvaran som telefonen skeppades med. Nu hackar det mindre ofta, men det förekommer rätt frekvent, särskilt när man scrollar snabbt på en webbsida, i Youtube-appen eller när något rör sig på skärmen och man kör hem-gesten för att återgå till hemskärmen. Hack hack.

    • Kamerorna känns bra men under förväntningarna. En lustig grej är att jag inte tycker att bilderna får den "klassiska" Pixel-looken som jag verkligen gillar. Huvudsensorns bilder påminner lite mer om Samsung-lurar i mina ögon och det är inget jättebra betyg. Ultravidvinkeln är en svag punkt i kamerasystemet och saknar både skärpa och vidvinklighet. Telezoomen ser bra ut i dagsljus men är nästan oanvändbar när ljuset blir sämre om man inte har ett stativ. Det lutar mot att Pixel 6 Pro kommer placera sig på plats #3 på min mobilkamera-topplista, strax efter Xiaomi Mi 11 Ultra och en bra bit efter iPhone 13 Pro Max.

    • Något jag verkligen gillar är Always on display med den stora tydliga klockan som gör det enkelt att se om det finns osedda notifications. Nästan lika bra som en LED-lampa. Jag har också saknat funktionen att se vilken musik som spelar direkt på AOD och det är grymt att man kan se historiken. Klockren funktion som är en av orsakerna till att jag älskar Pixel.

    • Vad det gäller designen av mjukvaran är jag lite delad. Det är mycket som är nytt och väldigt bra t.ex. den nya temafunktionen. Men så fort man lämnar hemskärmen och notifikationsrullgardinen ser allt ut som vanligt. Roboto-fonten är överallt och den ser så gammaldags ut, får mig att tänka på gamla Windows-versioner. Jag hoppas att många apptillverkare kommer hoppa på Material You och implementera accentfärger och det nya interfacet så att helhetsupplevelsen känns mer modern och trevlig. Android 12 på Pixel är långt från iOS när det kommer till design fortfarande. Det är väldigt fragmenterat och spretigt och apparna ser väldigt tråkiga ut i jämförelse. Det känns tyvärr inte som att man har en mobil från 2021 i alla avseenden, bara ibland. Vi får se, det kanske blir bättre med tiden.

    • Byggkvaliteten är bra men telefonen är extremt hal. Måste omedelbart beställa ett skal, annars kommer det hända en olycka. Förstår inte varför Google valde en blank baksida. Fingeravtrycken har redan samlat sig och den ser rätt dassig ut efter bara några timmars användning. En sak jag verkligen gillar är att kameramodulen balanserar baksidan och telefonen vickar inte på bordet. Men man får rengöra kameramodulen rätt ofta för den samlar på sig både fingeravtryck och damm. Vikten är ett stort plus mot 13 Pro Max, det känns verkligen skillnad.

    • Det jag kanske stör mig mest på är fingeravtrycksläsaren som är långsam och ofta kräver tre-fyra tryck innan den släpper in mig, trots att jag scannat min högra tumme flera gånger. Det gäller att man träffar rakt på sensorn och man måste trycka rätt länge för att den ska låsa upp. Stort steg ner från den utmärkta ansiktsupplåsningen på Pixel 4 och även ett märkbart steg ner från den kapacitiva läsaren på Pixel 5.

    • Skärmen är bra men långt ifrån lika bra som 13 Pro Max vad det gäller ljusstyrka, färgkorrekthet och jämnhet. Särskilt störande är edge-kanterna som bara vid liten vinkel får kraftig missfärgning. Edgen är också konstant mörkare än resten av skärmen. Jag har dock inte stött på särskilt många feltryck så det är bra. Men den platta skärmen i Pixel 6 är troligen mycket trevligare.

    • Högtalarna får klart godkänt men skillnaden mot 13 Pro Max är rätt brutal. Det låter mycket tunnare och skränigare. Maxvolymen är bra men balansen i ljudet är alldeles för mycket åt det ljusa hållet för min smak, röster låter pipigare och mindre verkligt. En annan stor skillnad mot 13 Pro Max är att när man håller telefonen horisontellt kommer det mer ljud från topphögtalaren vilket ger en skev stereobild och balans.

    • Selfiekameran är rakt av skräp. Lyckligtvis använder jag den ganska blygsamt men alla tankar på att köra snapchat på Pixeln istället för iPhonen (snap funkar bara på en enhet) suddades ut rätt snabbt. Det ser målat ut och färgerna är helt åt skogen.

    • Mottagningen verkar bra, har inte haft några problem med varken 4G eller Wifi. Inget att anmärka på.

    • När man filmar med videokameran är det tyvärr väldigt stötigt och det sker ofta konstiga justeringar av ljus/färger/dynamiskt omfång som ser väldigt konstigt ut. Här går det inte ens att jämföra med iPhone 13 Pro Max som har ett väldigt bra flyt i bildväxlingen och sällan justerar exponeringen så att man märker det.

    • Att powerknappen sitter där den sitter är verkligen en designmiss. Den är ganska svår att nå med en hand och det känns mycket mer logiskt att trycka på volymknappen när man försöker släcka skärmen, något som gjort att jag frekvent hittat telefonen påslagen i fickan då jag tryckt på fel knapp. Kanske en vanesak men jag gillar det inte.
    Det är lite upp och ner med andra ord. Verkligen ingen fullträff men sett till priset är det ändå en intressant telefon om man vill köra Android. Men det finns helt klart stort utrymme för förbättring och det ska bli spännande att se vad Google hittar på med kommande uppdateringar. Jag tycker absolut att Mi 11 Ultra är en bättre telefon överlag, men det är samtidigt väldigt skönt med stock Android och vetskapen om att telefonen inte har massa bloatware och andra konstigheter.

    Under morgondagen ska kameran hårdtestas och jag kommer lägga ut en hel del bilder. För att se dem i full upplösning utan komprimering så kolla här. Kommer även lägga ut en del i bildtråden här på Swedroid.
     
    Last edited: 30 okt 2021
    Dashio, eastbound, paycheck och 20 andra gillar detta.
  3. riceboiler

    riceboiler Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 aug 2011
    Inlägg:
    244
    Mottagna gillanden:
    207

    MINA ENHETER

    Grym genomgång, synd att du upplever den som så dålig. Sitter också med en 11 ultra som jag är överlag väldigt nöjd med, men saknar stock android o pixlarna
     
  4. Coistrel

    Coistrel Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 okt 2013
    Inlägg:
    991
    Mottagna gillanden:
    638
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 13 Pro
    Telefon 2:
    Google Pixel 4a
    Telefon 3:
    Oneplus 5T
    Övrigt:
    Chromecast with Google TV
    Toshiba Chromebook 2
    Förbaskat bra genomgång, @Magellan1378@Magellan1378! Uppskattas verkligen.

    MKBHD pratade i sin video om att många bilder känns/blir överprocessade i dagsläget, kanske därför de får en annan look jämfört med den tidigare klassiska 12 MP-sensorn?
     
    flipp gillar detta.
  5. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 306
    Mottagna gillanden:
    8 163
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Mycket bra genomgång. Jag hoppas du kan skriva igen när du har fått några uppdateringar som löser säkert många av bristerna du har nämnt i din första recension.
     
    Kristy gillar detta.
  6. YaKoStar

    YaKoStar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 okt 2012
    Inlägg:
    312
    Mottagna gillanden:
    240

    MINA ENHETER

    Fan vad mysko det där med högtalarna. Jag var nyfiken efter jag läste din recension så gick hem och testa direkt. Mina är snarare tvärtom, bra bas och tryck i ljudet, men maxvolymen är typ samma som min OnePlus 8T. Jag är nöjd med ljudet iaf :)
     
  7. Poolkjol

    Poolkjol Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2012
    Inlägg:
    366
    Mottagna gillanden:
    243

    MINA ENHETER

    Nu har jag beställt en vanlig pixel 6 men undrar hur lägsta nivån är? :) Har en OP 9 pro nu och den spelar ganska högt på lägsta nivå.. Har barn så ibland måste jag ha det så tyst som möjligt ;)
     
  8. psp123

    psp123 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    4 214
    Mottagna gillanden:
    5 039

    MINA ENHETER

    Fingeravtrycksläsaren är inte alls bra, tyvärr. Får se om det går att läsa om tummen bättre.
     
  9. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Dålig är den inte men hade nog lite för höga förväntningar efter alla reviews på Youtube. Jag tycker att den känns som en helt vanlig Pixel med en ny launcher typ. Hade väntat mig lite mer genomgående förbättringar.

    Man får heller inte glömma hur mycket billigare den är än t.ex, 13 Pro Max.

    Kanske. Saknar den gamla Pixel-looken med mer kontrast, lite kallare vitbalans och grym skärpa. Gick inte att ta miste på en bild från en Pixel tidigare. Med denna skulle jag nog ha gissat att det var en S21 Ultra om jag fick se en testbild utan att veta vilken mobil som tagit den.

    Detta är inte min recension utan bara första snabba intryck. Ska använda den en vecka flitigt sen kommer en mer grundlig genomgång.

    Kommer självklart uppdatera er löpande vad som förbättras av Google.

    Verkar vara lite beroende på vad man spelar. Viss typ av musik låter rätt ok och viss musik låter burkigt. Sen är jag bortskämd med 13 Pro Max som har löjligt bra högtalare. Tvivlar inte att Pixeln är i klass med (eller bättre än) OP8T.
     
    RuffyMan, Kristy, AndliN och 5 andra gillar detta.
  10. Pippo

    Pippo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2014
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    91

    MINA ENHETER

    Bra att du nämner priset. På måndag får jag min o blir en jämförelse mot min galaxy s21 som ligger i samma prisklass som denna.

    Ska bli spännande att se om de kan uppdatera bort de brister som finns om inte så kanske de kan ta med sig det som är bra o finputsa till Pixel 7. Känns inte orimligt att vi får se nästa Tensor tydligt slå kommande snapdragon i prestanda samt en ordentlig effektivitetsförbättring avseende energiförbrukning hos processorn.
     
    Last edited: 30 okt 2021
  11. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Jag har försökt allt men tror att det är något som måste fixas med mjukvara. Verkar inte finnas nån direkt logik i hur man ska göra för att det ska fungera bra varje gång. Att hålla rätt länge och rakt centrerat på läsaren verkar vara mest framgångsrikt.
     
    Kristy och bernard gillar detta.
  12. YaKoStar

    YaKoStar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 okt 2012
    Inlägg:
    312
    Mottagna gillanden:
    240

    MINA ENHETER

    Jag testade att lägga in samma tumme 3 gånger så blev det bättre iaf... Man tycker dock inte det ska behövas
     
  13. YaKoStar

    YaKoStar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 okt 2012
    Inlägg:
    312
    Mottagna gillanden:
    240

    MINA ENHETER

    Känner likadant :ehm: Hittade du någon butik som levererar skal snabbt? Har redan beställt men de kommer om några veckor. Orkar inte vänta så länge.
     
  14. YaKoStar

    YaKoStar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 okt 2012
    Inlägg:
    312
    Mottagna gillanden:
    240

    MINA ENHETER

    Skulle säga nästan exakt nivå som 8T ... Vet tyvärr inte hur högt Oneplus 9 Pro låter på lägsta
     
    Poolkjol gillar detta.
  15. psp123

    psp123 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    4 214
    Mottagna gillanden:
    5 039

    MINA ENHETER

    Kan rekommendera Spigen Liquid Air som ger ett mycket bra grepp och inte kostar så mycket. Leveranstiden ser dock ut att ha dragit iväg.
     
    night77 gillar detta.
  16. psp123

    psp123 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    4 214
    Mottagna gillanden:
    5 039

    MINA ENHETER

    Har lagt in tummen flera gånger. Att hålla den rakt och centrerat och vänta någon sekund verkar krävas. Hoppas det kan förbättras!
     
  17. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Kameramässigt är jag väldigt besviken på tele som presterar sämre än min Mi 10 Ultra gjorde.

    Prestanda i dåligt ljus handhållet

    78FBE757-9F62-4A7B-B610-41CC56C93620.jpeg

    Pixel 6 Pro 4x night sight handhållet

    66DB5B46-B228-4A97-87CB-977DC7698579.jpeg
    13 Pro Max 3x auto handhållet

    och crop ur bilden:

    5A9C68D2-4115-4708-B1EA-BD99F681ABFB.png
    Pixel

    8DCF21D3-8A19-4462-9E56-E3A5481D8D0B.png
    13 Pro Max

    För pixel peeping: https://photos.app.goo.gl/3WDR9AjAqCJwSrPD7

    Periskopzoom-artefakter

    Pixel 6 Pro uppvisar mycket starka periskopzoom-artefakter på ljuskällor i stark kontrast.

    Denna closeup visar tydligt problemet på ljuskällorna på bron:

    7E35AD80-99FA-44F8-966C-9FED2B828DF2.jpeg
    Pixel 6 Pro 4x

    9C425E4C-22A7-4AED-9EE1-61DDD1C7C168.jpeg
    13 Pro Max 3x

    Hade hoppats på att Google skulle ha lyckats bättre med linsdesignen eller kunde få bort detta med AI då det verkligen gör att nattbilder med tele ser konstiga ut.
     
    RuffyMan, Kristy, night77 och 1 annan gillar detta.
  18. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 363
    Mottagna gillanden:
    17 842
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Ja, jag har också sett såna exempel i recensioner och det verkligen inte bra ut och vad jag minnas så blev inte bilder så med de föregående Pixel telefonerna va? Mycket tråkigt än så länge iallafall. Jag är glad över att jag ändå inte bokade/köpte en Pixel 6
     
  19. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Det här är första Pixeln med periskopzoom och problemet är relaterat till den tekniken men olika synligt på olika konstruktioner.

    Pixeln påminner om S20 Ultra som också hade riktigt fula periskopflares. Bäst är Mi 11 Ultra som har relativt lite men helt klart synligt.

    Därför föredrar jag vanliga zoomobjektiv utan periskop även om de inte får riktigt lika lång brännvidd.
     
    bernard gillar detta.
  20. YaKoStar

    YaKoStar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 okt 2012
    Inlägg:
    312
    Mottagna gillanden:
    240

    MINA ENHETER

    Telefonen har installerat senaste security update:n i snart 1 timme nu :o Går inte superfort

    Kul att den har en barometer så man kan kontrollera att packningarna sitter som de ska iaf :) Saknar det på min OP8T