Första intrycken & omdömen Pixel 6 Pro

Diskussion i 'Google Pixel 6 Pro' startad av Swedroid, 20 okt 2021.

  1. Rosén78

    Rosén78 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 dec 2010
    Inlägg:
    636
    Mottagna gillanden:
    396
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Övrigt:
    Samsung Galaxy Watch 6 44mm
    @mullsjomannen@mullsjomannen har du ff kvar din P6P?
    Hur upplever du den nu?
    Är också i valet o kvalet nu att byta till mig en mot en Iphone 13 P

    Frågan går givetvis till er alla med denna lur
     
  2. mullsjomannen

    mullsjomannen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2017
    Inlägg:
    1 761
    Mottagna gillanden:
    1 612
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra
    Telefon 2:
    Pixel 6 pro
    Jag har inte min kvar, kör med Iphone 13 pro som min daily driver nu.
     
    Rosén78 gillar detta.
  3. maRRtin

    maRRtin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 nov 2011
    Inlägg:
    763
    Mottagna gillanden:
    623

    MINA ENHETER

    Det är väl mest en fråga om vilket operativ-system du trivs bäst med som avgör.
     
    katho, mullsjomannen och Kristy gillar detta.
  4. Rosén78

    Rosén78 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 dec 2010
    Inlägg:
    636
    Mottagna gillanden:
    396
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Övrigt:
    Samsung Galaxy Watch 6 44mm
    Just det som är grejen. Jag gillar att ändra ikoner och utforska med diverse tweaks mm.
    Men jag har i stort sett alltid växlat mellan IPhone och Samsung.
    Pixel har jag aldrig haft någon och jag läser om diverse problem men börjar tro att jag läser alldeles för mycket
     
  5. maRRtin

    maRRtin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 nov 2011
    Inlägg:
    763
    Mottagna gillanden:
    623

    MINA ENHETER

    Det tror jag också, min P6Pro är alldeles utmärkt.

    Läser man på diverse forum och annat så är ju majoriteten av det som postas diverse problem som folk upplever och vill ha hjälp med. Dom som är nöjda med sina prylar sitter ju oftast inte och postar massa inkägg om hur nöjda dom är.
     
    Jonas78gbg, katho och Rosén78 gillar detta.
  6. Rosén78

    Rosén78 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 dec 2010
    Inlägg:
    636
    Mottagna gillanden:
    396
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Övrigt:
    Samsung Galaxy Watch 6 44mm
    Nää så är det ju faktiskt.
    Har någon ett problem så dyker det upp överallt, medans resten som är nöjda är tysta typ :-).
    Ställer frågan till dig istället då,batteriet klarar det lätt en dag? Självklart beroende på vad man gör, men en normal dag. Ringa sms surfa lite spel lite bilder mm

    Hur är skärmen på den om man som jag är van vid Iphone samt Samsungs, vet du om det är något jag med blotta ögat ser skillnad på?

    Enklast är ju att få testa mobilen själv,men jag har inte den möjligheten utan åker killen som vill byta så är det för ett byte så att säga. Han åker typ 10 mil enkel resa. Visst inte mina problem att han får åka, men jag skulle inte kunna vara så elak och säga nej då känner jag. Hoppas ni förstår hur jag menar.
    Känner ingen som har en Pixel
     
  7. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 098

    MINA ENHETER

    Pixeln fungerar efter alla uppdateringar bra. Inga kritiska buggar kvarstår på min enhet.

    I jämförelse med din iPhone 13 Pro kommer du (kanske) notera att Pixeln inte är lika smooth i animationer och liknande. Den är däremot den Android-telefon jag testat med kortast input lag, helt klart i klass med iPhonen. Det gör att den är underbar för vardagssysslor som att skriva längre textinnehåll med mera.

    Kameran på Pixeln är både dess styrka och svaghet. Teleobjektivet utklassar iPhonen med lätthet. Om du gillar kraftigt processade bilder med stark HDR-effekt kommer du nog föredra Pixeln. iPhonen vinner på klart bättre pålitlighet som point and shoot - bilderna blir som man förväntar sig och efterliknar verkligheten även i komplicerade ljusförhållanden. Dessutom spöar iPhonen Pixel 6 Pro i skärpa och bildkvalitet om du fotograferar i Apple Pro RAW och efterbehandlar i Lightroom (på mobilen).

    Högtalarna är mycket bättre på iPhone och om du ofta använder dessa kommer du bli besviken på Pixeln.

    Mottagning och datahastigheter är väldigt mycket bättre på iPhone än Pixel. Även bluetooth-anslutningar som hörlurar och andra tillbehör fungerar mer pålitligt på iPhone.

    Sen har vi ju operativsystemet och där är det inget nytt - Android är mer anpassningsbart än iOS även om det märks tydligt att Google är på väg mer åt Apples håll. Standardlaunchern har väldigt få möjligheter till anpassning - du kan t.ex. inte byta ikonpaket eller ta bort Googles widgets för datum/väder (At a glance) eller sökfältet längst ner på hemskärmen. Byter du till en annan launcher kan du anpassa saker som vanligt men då upplever jag att flytet och animationer inte fungerar lika bra längre. För mig är anpassningsbarhet inte ett särskilt stort argument längre på Stock Android.

    Batteritiden är paradseger för iPhonen, inget kommer i närheten på Android-sidan och särskilt inte Pixel 6 Pro som är godkänd men inte mer. Det märks också att Apples system för notiser fungerar mycket bättre och levereras snabbare, säkerligen p.g.a. batterioptimeringar på Pixeln.

    Även skärmen är ett tydligt steg upp på 13 Pro (Max) med bättre färgkorrekthet, jämnare vitbalans och överlag mer tilltalande utseende.

    Det kanske sämsta med Pixel 6 Pro är handhavandet. En tydligt kurvad skärm ger mer feltryck. Telefonens konstruktion gör att den är hal som en tvål och ett skal/skin är ett måste för att man inte ska tappa telefonen. Plus dock för att den är relativt lätt trots sin stora skärm.

    Det kan låta som att jag inte gillar Pixel 6 Pro och det är inte alls sant. Jag har tänkt sälja den flera gånger men väljer att behålla den vid sidan om iPhone 13 Pro Max och S22 Ultra (Snapdragon) eftersom den har några styrkor som jag inte riktigt vill skiljas med. Framförallt flytet, vikten, den underbara designen på Android 12 och kamerans astrofoto-läge.

    Lycka till!
     
    Pernilla, Kristy, livinl0ud och 1 annan gillar detta.
  8. Rosén78

    Rosén78 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 dec 2010
    Inlägg:
    636
    Mottagna gillanden:
    396
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Övrigt:
    Samsung Galaxy Watch 6 44mm
    Stort tack för dessa ord. Och stort tack för tiden du la ned på detta svar.
    Ja det är ju faktiskt lite ge och ta mellan iOs och Android. Älskar flytet i Iphonen men saknar att ha AoD samt lite mer ändringar helt klart.
    Och om det blir aning sämre om man tex använder Nova launcher gällande flytet så känns det mindre kul. Visst jag har nog kört Nova på alla mina lurar och alltid retat mig lite på mindre flyt. Men jag har ändå alltid kört med det, så något måste jag ha gillat :-P

    Sen är det viktigt att batteriet håller minst 1 dag för mig, då den även används mycket jobbrelaterat kartor mestadels. Men vill inte behöva tänka på batteriet hela tiden.

    Fota ska oftast vara point and shoot. Där gick faktiskt min gamla 21 Ultra bet många gånger tyvärr.
    Ett snabbt foto får gärna bli bra 8 av 10 gånger typ.

    Att den är hal gör inget, för det åker på skin direkt på alla mina mobiler, även skal.
    Men lutar åt att jag håller i min Iphone ett tag
     
    Kristy gillar detta.
  9. maRRtin

    maRRtin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 nov 2011
    Inlägg:
    763
    Mottagna gillanden:
    623

    MINA ENHETER

    Batterimässigt har den inget att hämta mot en 13 Pro.

    Men, batteriet klarar lätt 24h. Jag laddar till 80% på kvällen innan jag ska sova och har oftast omkring 20% kvar på eftermiddagen/kvällen dagen efter när jag ska ladda igen. Men jag använder nog inte telefonen så mycket som vissa andra, använder den dock både i jobbet (samtal, sms, mail mm) och privat (Fotografering, Twitter, Instagram, Messenger, Whats App, surf, musik o.s.v.)

    Men spelar t ex aldrig spel eller kollar på film på den, mer än något enstaka youtube-klipp.

    Kan inte uttala mig om skärmen i förhållande till Samsung eller iPhone då jag aldrig använt någon speciellt länge, bara känt och klämt lite på dom.
    Den största skillnaden som man direkt märker mellan 13 Pro och P6 Pro tycker jag är formfaktorn och vikten, 13 Pro känns som en tank jämfört med P6 Pro.
     
    Kristy och Rosén78 gillar detta.
  10. Rosén78

    Rosén78 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 dec 2010
    Inlägg:
    636
    Mottagna gillanden:
    396
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Övrigt:
    Samsung Galaxy Watch 6 44mm
    Tack så mycket för delande av information. Det är det här jag behöver när jag inte kan klämma på en själv.
    Batteriet är ju en grej som måste funka för mig och där är iphonen grym.
    Får nog bli att åter skaffa mig en av varje för att mätta mig med det jag saknar istället men kommer behålla iphonen känner jag
     
    Last edited: 20 apr 2022
  11. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 521
    Mottagna gillanden:
    2 782

    MINA ENHETER

    Jag gick från 13pro till vanliga pixel 6. Ångar det inte en sekund. Framförallt saknar jag inte formen på 13pro. Märker ingen som helst skillnad i "flyt". Tycker pixeln känns rappare.
    Att man inte kan byta ikoner på pixel launcher är ju tråkigt. Men det löser man lätt med kwgt om man inte vill använda nån alternativ launcher . Kameran ser jag som likvärdig ip13pro för min del.
     
    Shqipi, katho och Rosén78 gillar detta.
  12. maRRtin

    maRRtin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 nov 2011
    Inlägg:
    763
    Mottagna gillanden:
    623

    MINA ENHETER

    Då kan du ju om inte annat sälja en av dom sen när du hittat din favorit, ingen av dom lär vara direkt svårsåld.
     
    Rosén78 gillar detta.
  13. zztop007

    zztop007 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    1 908
    Mottagna gillanden:
    1 312
    Telefon:
    Alla jag har råd med

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Alla jag har råd med
    ROM:
    Alla som jag har tid med
    Har precis skaffat en P6P. Vilken skillnad i flyt från andra Android. Får lite feeling av iPhone. Inte hunnit testa så mycket än men batteritiden verkar inte vara så katastrof som många pekat på. Fingeravtryck verkar fungera som det skall även om det inte är 100%. Enda nackdelen jag hittat än så länge är faktiskt kurvad skärm, finns det någon som tycker att det är en bra idé?

    Kameran verkar väl OK även om jag faktskt föredrar iPhone sedan de denna versionen möjliggjort att man kan ställa in sina egna filter när man skall ta en bild. Som att göra efterarbetet redan innan bilden tas :) Pillat lite med MWP GCAM Mod som har triljioner olika settings och se om jag kan hitta någon inställning som passar mig.

    Skall använda den någon vecka och återkommer med resultat. Jämför med S22U och iPhone 13 Pro.

    Edit (sorry fel tråd så klar). Måste ju säga att batteritiden är på en annan nivå än S22U om man får tro GSAM.
     

    Bifogade filer:

    Last edited: 21 apr 2022
    Rosén78 och Jowee gillar detta.
  14. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 098

    MINA ENHETER

    Om scroll är lika smooth på din Pixel 6 som en iPhone 13 Pro måste den vanliga sexan vara bra mycket bättre än 6 Pro. Intressant.
     
  15. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 521
    Mottagna gillanden:
    2 782

    MINA ENHETER

    Min erfarenhet är sån ja. Sen att scrollen suger och är "låst" till ett visst flow på iOS är en annan femma. Men upplevelsen jag får ut är absolut sån.
     
    Rosén78 och katho gillar detta.
  16. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 098

    MINA ENHETER

    Idag fick min Pixel en ny ägare och det var inte ett lätt beslut att välja vilken jag skulle behålla mellan den och S22 Ultra/Snapdragon.

    Båda telefonerna har olika styrkor och svagheter men om jag var tvungen att kröna den bästa Androidluren som jag använt hade det nog faktiskt blivit Pixeln. Samsungen fick bli kvar för att den är roligare med fler finesser och snäppet bättre kamera med Gcam. Det är främst dessa kvaliteter jag söker efter på Android och stock har blivit så ”moget” att det påminner lite för mycket om upplevelsen att använda iOS - vilket såklart är positivt men kanske inte om man också har en iPhone.

    För priset tycker jag Pixel 6 Pro är ett fynd som jag inte tvekar att rekommendera till vem som helst.
     
    Tjotte, raskigula, zztop007 och 6 andra gillar detta.
  17. Tjotte

    Tjotte Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2010
    Inlägg:
    499
    Mottagna gillanden:
    242
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    Tråkigt att du försvinner från pixel-forumet för jag tycker du delat många bra tankar och recensioner! Tack för din medverkan i gruppen :)
     
    Kristy och AndliN gillar detta.
  18. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 098

    MINA ENHETER

    Jag kommer nog säkert skaffa en igen om jag känner mig själv rätt…
     
    Tjotte, flipp, Kristy och 1 annan gillar detta.
  19. Skogvaktaren

    Skogvaktaren Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2018
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    18
    Ni som är sugen på Pixel 6 pro...avvakta...Jag måste säga att det här är den mest buggiga Google telefonen jag haft. Fingeravtrycksläsaren är ett skämt. Hem skärmen låser sig emellanåt. Nu på sistone så har jag haft hemskt mycket fickringningar. Trevlig telefon för övrigt. Men känns som att Google släppte den här för tidigt.
    Hade en pixel 3 XL tidigare och det den bästa telefon jag ägt, tills den var en tegelsten...bara la av ☹️
     
  20. Jowee

    Jowee Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2012
    Inlägg:
    765
    Mottagna gillanden:
    902
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    Övrigt:
    Huawei Watch GT 3
    Sony WF-1000XM4
    Hade du skrivit det där i december/januari så hade jag hållit med dig helt och hållet. Men för mig och på min enhet så har så gott som alla buggar fixats mha uppdateringar, och det är nu det bästa och minst buggiga telefon jag har ägt.
    Fingeravtrycksläsaren är inte den snabbaste, men väldigt pålitlig och har väldigt sällan problem med den.

    Spontant tänker jag att du kanske ska testa en återställning på din enhet, för att se om det kan avhjälpa problemen som du upplever?
     
    Kristy och eastbound gillar detta.