Dygn 4, intryck:
Min
batteritid börjar faktiskt ordna upp sig. Upplever ganska stor förbättring nu jämfört med första dygnen med telefonen. Jag gissar att det är Adaptive Battery som kickar in och lär sig mina användningsmönster. Det jag dock noterat i samband med detta är att appar jag använder mindre ofta får notiser ganska sent i jämförelse med iPhonen (har de alltid bredvid varandra på bordet så det är enkelt att konstatera). Appar jag använder frekvent får notiser ögonblickligen. Appar jag använder sällan (Kivra, Wordfeud, norrskensapp, osv) kan ligga 30 sekunder efter iPhonen. Jag kan iofs leva med det, men det skvallrar om att Adaptive Battery har kickat in nu och det ser bättre ut på batterimätaren.
Jag har omvärderat
högtalarna lite efter att ha lyssnat på mer varierat innehåll. De låter faktiskt bra så länge man inte spelar för högt.
Vibrationsmotorn är jag lite osäker varför alla hyllar, den är i mitt tycke mycket ihåligare än iPhonen och jag har stängt av haptics på flera ställen (t.ex. tangentbordet som var väldigt störande).
Designen är något som verkligen inte växer på mig och kanske en av de saker jag är mest besviken på. Jag hade velat ha matta sidor och matt baksida med en orange powerknapp eller liknande. Nu är den hal som en ål och den kurvade skärmen tillför absolut ingenting. Platt skärm, matta aluminumsidor, matt baksida, en annan färg på powerknappen, powerknappen under volymknapparna. Då hade det varit en fullträff. Att kopiera Samsungs design har raderat ut den unika Pixel-looken och det gillar jag inte alls faktiskt. Och det är mindre skönt att använda telefonen med den nya designen.
Vad det gäller
kamerorna är det tydligt att man måste hantera Pixeln lite annorlunda än jag är van vid. Får nästan alltid justera HDR-slidern innan jag tar en bild och det är ett litet irritationsmoment.
Båda är point and shoot utan justeringar. Visst är iPhone-bilden väldigt mycket mörkare än Pixeln men den fångar mer känsla i den mäktiga himlen och reflektionerna på marken. Pixeln vill så gärna neutralisera ljuskurvan att den dödar mycket av känslan i bilden i processen. Det går att komma runt med manuella justeringar så det är ingen kris direkt men jag hoppas att det trimmas i framtida uppdateringar.
Prestandamässigt är Pixel 6 Pro bra. Spel flyter på utan problem och 120hz funkar fint för det mesta. Dock är algoritmerna för att dynamiskt justera framerate inte i närheten av lika smooth som på 13 Pro Max som flyter som smör hela tiden. Pixeln hackar till och rycker lite då och då. Genom att ta bort den nya fina klockwidgeten från hemskärmen så försvann iaf lagget när man kör hem-gesturen. Men här finns det mycket kvar att trimma. Jag upplever också att Pixeln slukar mer batteri än iPhone vid motsvarande användning samt att den blir varmare.
Överlag verkar kameran vara värsta batteriboven. Vid intensiv fotografering ser man batteriprocenten falla med typ 1% i minuten. Det är lite av en besvikelse då jag hade hoppats att Tensor skulle vara optimerad för att köra kameraalgoritmerna utan så mycket batteriförlust.
--
Så, med undantag för fingeravtrycksläsaren och designen (kurvade skärmen framförallt) så blir alla mina intryck mer positiva och jag är väldigt spänd på vad som kommer förbättras i framtida uppdateringar.
Click to expand...