Första intrycket av ZTE Light

Diskussion i 'ZTE' startad av botze, 3 maj 2011.

  1. botze

    botze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    1 387
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    Jajamen, ytterligare en Light -tråd ;) var är vårt egna forum??

    Måste säga att jag blev rejält besviken när jag packade upp min Light. Kvalitetskänsla och sånt var det inget fel på (förpackningen kändes dock väldigt billig), men det är när man startar den som man inser vad man köpt. Displayen ser verkligen inte bra ut! Framför allt är det den låga upplösningen som irriterar, alla ikoner är ju jättestora, känns som att man håller i en mormors-telefon (blir ju inte bättre av att Android enträget kallar enheten för telefon heller). Vet inte om displayen egentligen är så dålig, det är mest att det inte går att ställa in upplösningen som stör mig, eller att Android 2.1 inte är gjort för så stora skärmar.

    Nästa intryck gäller touchen, nu förstår jag vad kapacitiv och resistiv touch är. Denna kräver ju våld!! Trodde skillnaden skulle vara liten men det kräver en helt annan teknik, här behöver man verkligen trycka, inte nudda! Det ger en helt annan känsla (billigare) med sån här skärm jämfört med kapacitiv. Det går säkert att lära sig att använda den bra, men det är en skönare känsla att bara behöva nudda med fingret för att det ska hända saker.

    När den initiala besvikelsen hade lagt sig, började jag upptäcka att detta faktiskt är en ganska rapp och trevlig bekantskap trots allt, som jag nog kommer lära mig leva med :) var på väg att slänga iväg den på blocket det första jag gjorde.

    Nu undrar jag; är det bara jag som fått denna lilla "chockupplevelse"?? Var ni andra beredda på vad ni fick?

    Sen undrar jag också: Det känns som att denna kräver Android 3.0 för att helt komma till sin rätt, antar att vi då blir av med mongostora ikoner och dialogrutor med 4x2 cm stora knappar..? Finns det någon utsikt för att lyckas trycka in någon moddad version av 3.0 i denna? Tänker då främst på någon Cyanogen mod....

    Edit: GPS:en är ju verkligen blixtsnabb - WOW!! Hur har de lyckats??

    Någon som hunnit testa precisionen på den?
     
    Last edited: 3 maj 2011
  2. DaKKs

    DaKKs Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2011
    Inlägg:
    536
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    E verkligen skärmen så dålig? Självklart är det ingen ipad, me så himla dåliga brukar inte 800x480 skärmarna vara. Ang touchen så är det en fråga om vana. Gillar kapacitiv bättre själv, men med tanke på att denna ska agera diagnostikplatta till bilen är jag glad över att den är resistiv. Det är ett helvete att ta av sig handskarna hela tiden...

    Med tanke på att zte blade pallar 3.0 så borde det inte vara särskilt svårt att porta. Största problemet var ju kraven för honeycomb, cortex cpu. Dock så verkar det som att de har grovt överdrivit kraven.
     
  3. claes

    claes Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    65
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Jag ska nu inte svara än för fler än mig själv. Jag håller med om att det kan finnas en och annan brist i tekniska detaljer, men ta något steg tillbaka och inse vad du får för pengarna. Det är risk att bli bortskämd med snabb teknisk utveckling. Tänk inte på denna tablet som "din tablet", utan som "en tablet", som en av flera (på lite sikt) som du kommer använda för vissa saker, men inte för allt. Det kanske blir den som står vid steroen, eller vid kylskåpet, eller ligger på soffbordet eller i bilen. För priset är den oslagbar.

    Jag var en gång före bleeding edge, med en Nokia N800 (Maemo/Linux), innan Iphonen fanns. Jag använde den massor för surfning och olika typer av program. Därefter har jag hamnat efter och inte haft någon smartphone. N800 är nu kopplad till en stereo i köket som podcast-mottagare. Den är gammal i jämförelse men har varit värd varenda krona. Jag räknar med att Lighten kommer fylla en liknande nisch under lång tid framåt.
     
  4. Kent

    Kent Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 nov 2010
    Inlägg:
    711
    Mottagna gillanden:
    1 040
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Iphone 13 Pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Iphone 13 Pro max
    Telefon 2:
    Oneplus 7 Pro
    Platta:
    Ipad 10.5 pro
    Platta 2:
    LG G pad V500
    ROM:
    AOSP Nougat 7.1.1
    Launcher pro gör att du iaf kan ha 5 rader med ikoner istället för 4. Kör en skärmkalibrering också, det gör att man inte behöver använda lika mycket våld.
     
  5. gripen

    gripen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 feb 2010
    Inlägg:
    938
    Mottagna gillanden:
    74
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    One Plus 6
    Övrigt:
    Chromecast (Gen 1 & 3)
    Skönt med ett eget underforum till att börja med ;)

    Nej, jag kan inte påstå att jag är det minsta besviken. Jag insåg redan innan jag köpte den att här var det bäst att ha låga förväntningar innan med tanke på vad jag läst om den på nätet. Och på det viset blev jag snarare positivt överraskad :)
    Visst, skärmen är om man jämför den med min Desire Z (eller tabletter i helt andra prisklasser iofs) helt och fullständigt underlägsen - men än sen? Surfa duger den till, spela filmklipp "Tuben" och Svtplay duger den till, spela gör jag aldrig men den ska klara det också. Som så många andra upptäckt har den iaf den bästa GPS jag skådat - ett klart plus anser jag. Kommer att ha mycket nöje av denna och kort sagt kan jag säga att det jättesnabba beslutet att slå till på denna (hade vid det här laget förra veckan inte haft en tanke på att köpa nån platta, men nu har jag en) kan vara en av de bästa prylköp jag gjort. ;)
     
  6. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 344
    Mottagna gillanden:
    1 645
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Jag är inte ett dugg besviken. Jag har en Desire i vanliga fall.

    Jag tycker att skärmen svarar riktigt bra och efter 2.2 och lite tweaks med "blade buddy" så fungerar allt så mycket trevligare.

    För tusen spänn så kan jag inte klaga. Hade jag köpt den för 3000 som den kostar på andra ställen så hade jag inte varit lika nöjd. ;)

    Btw, efter root så kan man ändra dpi via "blade buddy". Jag kör med 120.

    Sent from my ZTE Light/V9 usingsing Tapatalk.
     
  7. grief

    grief Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 dec 2009
    Inlägg:
    1 106
    Mottagna gillanden:
    85
    Telefon:
    Oneplus 3

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Oneplus 3
    Telefon 2:
    Motorola Lumia 640 LTE
    Telefon 3:
    SGS3
    Platta:
    Sony Z3 Tablet Compact 611
    Platta 2:
    iPad 2 3G
    120 var default på min, hmm.
     
  8. botze

    botze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    1 387
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    Ja grundfelet var väl att jag hade för höga förväntningar, har provat kompisens iPad och visste att den inte skulle matcha den men att det skulle vara SÅ stor skillnad, främst på skärmen... men det är väl som ni säger, för 1000 spänn är det jävligt prisvärt, för 3000 är det väl mera tveksamt.

    Vad är blade buddy?

    Hur kör man en skärmkalibrering?

    Vad blir det för skillnad med 120 i dpi?
     
  9. Snowman

    Snowman Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2010
    Inlägg:
    230
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Detta är en produkt som normalt kostar 3000 kr och även om den blev tillfälligt nersatt till 1000 kr så har man såklart lite förväntningar.

    Inledningsvis kändes den bra och jag stördes inte personligen av den låga upplösningen, det stora problemet är touchen. Enligt mig är det mer eller mindre värdelös till att scrolla även om man använder en DS penna. Ibland släpper den scrollen, ibland registrerar den inte alls och ibland startar den en applikation i listan istället. Det hela blir inte bättre av att listorna gärna laggar lite tidvis.

    En surfplatta ska vara bekväm att använda, särskilt om man ska slö surfa samt slö spela. Jag är ju van vid min Samsung Wave som har väldigt bra skärm så när man började använda ZTE Light kändes det som att gå tillbaka ett par år i tiden.

    För mig blir det till att se om jag kan begränsa användandet av plattan och om det då är lönt att behålla den.

    Värt att nämna är också att alla andra plattor för 3000 kr har annan typ av skärm och snabbare CPU så man undrar hur den prissättningen är tänkt.

    Förövrigt är det en helt okay produkt, det är "bara" skärmen som sänker den.
     
  10. mikrosajt

    mikrosajt Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 mar 2011
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Lite bakgrundsfakta... kör fortfarande en "gammal" mobiltelefon. Har länge suktat efter iPhone eller Android-telefon, väntar nu på Xperia Neo som är tänkt bli min första smartphone (har endast jobbtelefon, därav sent med i matchen...).

    Så då till Light, som köptes spontant eftersom priset var värt en chansning.
    Jag hade medvetet låga förväntningar och är en Android-rookie..., men måste säga att jag är SUPERNÖJD. Har kört mycket Lighten i 4 dagar nu.

    Visst finns såklart bättre produkter, men denna minidator kostar bara några hundralappar mer än ett nyligen inköpt strykjärn...

    Skärmen duger fin-fint, visst lite dålig betraktningsvinkel etc. Kolla trailers via t.ex. IMDB, då är det riktigt bra bild. Har nu vant mig med tekniken för resistiv skärm och tycker det flyter bra (men som sagt har inte någon större erfarenhet av kapacitiv/multitouch). Har inte ens tagit av skärmskyddet ännu... Upplever att man får trycka lite mer i mitten av skärmen, men det är tydligen vanligt fenomen på resistiva.

    Tycker det är lysande att man med en pryl för 995:- kan:
    - Ha som "stereo", kopplat in datorhögtalare och kör Spotify.
    - Receptdator, kan hållas i en hand medans den andra rör i grytan...
    - Surfa på toa...
    - Spela spel (dock inte alla såklart med denna, lite klen och saknar multitouch)
    - Ta kort och filma (ja rätt kass kvalité, men korten blev OK utomhus)
    - Kolla kartor, vägbeskrivningar, ha som GPS
    - Kolla videos på Youtube, SVT-play m.m.
    - Läsa nyheter
    - Fotoalbum
    - Läsa/skriva mail
    Listan kan göras längre...

    Vad kan då mitt strykjärn för 695:-?...

    SAKNAR:
    Saknar dock mer minne för att spara appar, vet att det går att lösa redan nu, men inväntar officiell 2.2-uppgradering etc tag (släppts i måndags i Australien tydligen för Optus My Tab).

    Saknar även multitouch, då vissa spel blir lite svåra att spela utan...

    ---

    Ångrar inte köpet en sekund, möjligen bara när min sambo och dotter vill låna plattan... ;) Jag har t.o.m funderat på att köpa en till...
     
  11. botze

    botze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    1 387
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    Ja det är helt sant, man kan ändå göra rätt mycket med den även om skärmen inte är den bästa :)

    Apropå fotoalbum, någon som vet om det går att mappa upp sina diskar som är utdelade på nätverket (smb) till den inbyggda (eller någon annan) fotovisare? Även kunna spela upp videofiler som ligger på nätverksdiskar hade varit najs... borde väl gå?
     
  12. JwK

    JwK Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jul 2010
    Inlägg:
    102
    Mottagna gillanden:
    13
    Operatör:
    Tele2, Google Voice
    Telefon:
    Google Nexus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Google Voice
    Telefon:
    Google Nexus 6
    Telefon 2:
    HTC One SV
    Telefon 3:
    Google Nexus 4
    Platta:
    Google Nexus 7
    Jag har egentligen bara en enda kommentar. "2003 ringde, de ville ha sin SE P1i tillbaks."
    Jag hade skitlåga förväntningar, men jag trodde iaf att skärmen skulle vara bättre än min gamla Iphone 1G, eller iaf mina kinesiska pirat-telefoner jag köpte för 150 kronor.
    Den enda situationen där man kan vara nöjd med den här telefonen (med den upplösning som är, så är det en gigantisk telefon, inte platta) är om det är ens första androidenhet, då förstår jag att man tycker det är skitcoolt.
    Visst, jag använder Nexus S och Nexus One till vardags så klart jag är fartblind, me ndet här var närmast episkt.
    Dessutom var batteriet, eller enhetens laddning DOA. Så måste skicka in på reparation direkt.
    Får bli till att ge bort den till mina föräldrar, om de lyckas se nått på den matta skärmen.
     
  13. BigR

    BigR Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2010
    Inlägg:
    192
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Alla ni som gnäller över skärmens respons. Har ni verkligen provat resistiva skärmar förr? Jag tycker den beter sig ungefär som förväntat, om inte bättre tillochmed.
     
  14. gripen

    gripen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 feb 2010
    Inlägg:
    938
    Mottagna gillanden:
    74
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    One Plus 6
    Övrigt:
    Chromecast (Gen 1 & 3)
    Som jag skrivit. Fullt användbar på alla vis till det pris den har (hade?)
     
  15. BalsbyMange

    BalsbyMange Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 nov 2009
    Inlägg:
    135
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Jag e grymt nöjd med den. Skärmen svarar mycket bättre än vanliga resistiva jag testat. Prestandan med 2.1 var jag inte nöjd med men efter uppgradering till 2.2 fungerar allt fint.

    Tanken med mitt köp vara mest för att se om man har nytta av en platta, o de återstår ju att se.
     
  16. Redhat

    Redhat Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jun 2009
    Inlägg:
    277
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Installera LauncherPro och ställ in att du vill ha 6 rader med ikoner så passar det bättre till den stora widescreenskärmen! Operativet kändes efter lite pillande med Launcherpro helt grymt. Widgets och annat utnyttjar också dessa 2 nya raderna. Det ser nästan ut som ett riktigt tabletos när man köpt Launcherpro's widgets.