Övrigt: Första intrycket

Diskussion i 'Xperia P' startad av chompiz, 11 maj 2012.

  1. chompiz

    chompiz Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2011
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    567

    MINA ENHETER

    Idag så anlände min telefon. :)
    Just nu ligger den på laddning men lovar att återkomma lite senare under dagen med lite unboxing bilder och ett första intryck av mobilen.

    En lite mer utförlig recension kommer under söndagen med lite foton och kanske någon filmsnutt som jag tagit med mobilen då jag hunnit testa telefonen lite noggrannare så ni får ha lite tålamod.

    Men för att direkt tysta alla tvivlare så bifogar jag iallafall en bild på kartongen så länge.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Last edited: 11 maj 2012
  2. Shangoo

    Shangoo Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2012
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jag hoppas du inte luras. o_O

    Var beställde du från?
     
  3. chompiz

    chompiz Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2011
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    567

    MINA ENHETER

    Min telefon är en press telefon. Kommer som sagt fler bilder gällande innehåll även om det kan skilja mot vad som kommer i retailförpackningen.
    I min låda låg i vilket fall som helst förutom telefon,EP850 dvs fast chargern och ett vanligt trådat headset.
     
    Shangoo gillar detta.
  4. Shangoo

    Shangoo Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2012
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    *hämtar popcorn och väntar med spänning*
     
  5. chompiz

    chompiz Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2011
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    567

    MINA ENHETER

    Några snabba noteringar kring mobilen.
    Notifieringslampan sitter vid högtalaren som används vid samtal, syns knappt om man inte letar efter den. Snyggt gjort Sony.
    Skärmen är inte riktigt lika skarp som på Xperia S men den är absolut inget att anmärka på.

    I övrigt så känns byggkvaliten RIKTIGT bra. Man märker att det är ett aluchassi som allt är byggt kring.
     
    Last edited: 11 maj 2012
  6. chuck norris

    chuck norris Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2010
    Inlägg:
    266
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Fan vad nice chompiz! Blir kul att läsa vad du får för intryck de närmsta dagarna och jämfört med Xperia S vilket är närmast till hands.

    En fråga jag har direkt är just angående "knapparna" på glaslisten. Känns det klockrent?

    Iom. att du mottagit denna, är det en indikation på att den verkligen släpps runt 24 maj som spekulerat tror du?

    Och när du fått chansen att reflektera om värmeutvecklingen. Blir det jämnt fördelat tack vare alut och inte extra varmt på en punkt för gpu/cpu vilken det nu är? Vilket jag tycker varit lite irriterande.

    Fan en sista fråga, kan inte sluta nästan!

    Whitemagic! Lever den tekniken upp till tjatet?
     
    Last edited: 11 maj 2012
  7. thorstenn

    thorstenn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2010
    Inlägg:
    641
    Mottagna gillanden:
    77

    MINA ENHETER

    Woooooooooot! Sjukt nice! Får man fråga varför du fick en presstelefon?
     
  8. Danne...

    Danne... Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    135
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Nå....ut med lite info nu :)

    Skickat från min Transformer TF101 via Tapatalk 2
     
  9. chompiz

    chompiz Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2011
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    567

    MINA ENHETER

    Att köra knapparna på glaslisten känns helt rätt. Du trycker där du har symboler vilket underlättar för den stora massan som är vana vid just detta.
    Visst har det blivit något enstaka tryck där det inte reagerat men med tanke på hur mycket jag har pillat på telefonen under dagen så är det inget som jag känner någon oro kring gällande att det skulle bli ett problem.

    Enligt de uppgifter jag fått så kommer lanseringen vara vecka 21 och det stämmer ju väldigt väl in med 24/5

    Har med tanke på din fråga suttit och spelat i över 1h utan att ha något att anmärka på när det gäller värmeutvecklingen. Visst blir den lite varmare på ett ställe men om jag jämför med de telefoner som har större del plast så är det som natt och dag. Här blir det lite varmt men det är inget som man direkt reflekterar över om man inte tänker på det och är ute efter att hitta "punkten"

    För att kunna ge ett bra svar på hur mycket man märker av det skulle man egentligen behöva en exakt likadan display brevid utan Whitemagic. Dock så märker man när sensorn hoppar mellan de olika lägena det kan jag lova. Vissa kan nog bli irriterade på det MEN då finns möjlighet att stänga av den automatiska ljusstyrkan så man slipper detta. Dock försvinner ju hela grejen med whitemagic om man stänger av den.

    Hur väl den fungerar i utomhus miljö vid skarpt solljus vilket enligt mig är den stora akilleshälen har jag ej kunnat utröna idag med tanke på den brist på sol har rått över stora delar av vårat rike idag. Hoppas på bättre väder och mer solljus under morgondagen för att kunna testa detta bättre.

    Om någon har ytterligare frågor gällande mobilen som ni vill att jag skall kolla extra på eller bara allmäna frågor så är det bara att skriva en rad så skall jag svara så snart som jag får tid.
     
    Last edited: 11 maj 2012
    DaLundh och chuck norris gillar detta.
  10. Danne...

    Danne... Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    135
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    GPS och alu-chassi är ju en tveksamhet från min sida med tanke på hur kass den var i Transformer Prime...så du får gärna navigera om tillfälle ges :)

    Skickat från min Transformer TF101 via Tapatalk 2
     
  11. chompiz

    chompiz Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2011
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    567

    MINA ENHETER

    Då har du tur. Skall iväg på en lätt tur på 70-80 mil imorgon och då skall gpsen få hård testas. Återkommer om hur den funkar ev imorgon kväll men mer troligt på söndag.

    Skickat från min LT22i via Tapatalk 2
     
    Danne... gillar detta.
  12. chuck norris

    chuck norris Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2010
    Inlägg:
    266
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Det man ser i överkant på baksidan är ju en rektangel av annat material vilket kan tänkas vara pga. GPS'en, precis som på iPad.
     
  13. chuck norris

    chuck norris Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2010
    Inlägg:
    266
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Låter bra, är inte överförtjust av Xperia S på den punkten än fast jag inte trycker fel. Känns bara bakvänt.

    Jo, men om vi snarare tänker såhär, att inte bry sig om att det är olika displayer utan istället jämföra vilka som fungerar bäst i solsken. Det är väll själva poängen med antar jag iom. säljsnacket om "Dubbelt så hög ljusstyrka än andra telefoner pga. Etc."

    Att den ändrar ljusstyrka automatiskt? Det gör väll även alla andra telefoner när du sätter tummen över sensorn?

    Och om det stämmer att den vita subpixeln möjliggör så pass bra ljusflöde att skärmen blir 50% mer energieffektiv och drar hälften så mkt. Ström Jämfört med tex. Xperia S inomhus vore det verkligen sweet. Det är infon jag lyckats snappa upp från releasevideos.
     
  14. chompiz

    chompiz Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2011
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    567

    MINA ENHETER

    Jo självklart ändrar mer eller mindre alla telefoner ljusstyrkan men den ändras väldigt radikalt när man håller upp den mot en lampa. Betydligt mer än andra mobiler jag provat genom åren. Men som sagt så har jag inte testat i något vidare solsken idag men så fort det blir ljust ute skall jag se om den blir mycket ljusare skärm än det normalt blir på andra mobiler.

    Skickat från min LT22i via Tapatalk 2
     
    chuck norris gillar detta.
  15. fdis

    fdis Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2011
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej chompiz!

    Skulle du kunna jämföra en vit bakgrund på Xperia P:s skärm med t.ex. din datorskärm eller en vit papersark. Är vitt verkligen vit eller märker du inslag av någon annan färgton?

    Fick skicka tillbaka min Xperia S då den hade gultonat vitt. Se tråden https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=72167 för bildexempel.
     
  16. twintin

    twintin Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    1 420
    Mottagna gillanden:
    59

    MINA ENHETER

    Skillnaden här är dock att det inte är skärmens ljusstyrkan som ändras utan de extra vita pixlarna som aktiveras för att ge bättre kontrast i t.ex. solsken och det utan att öka strömförbrukningen. De vita pixlarna släpper nämligen igenom mer ljus från bakgrundsbelysningen utan att öka den vilket gör att man upplever skärmen som ljusare. Kort och gott White Magic. ;)

    Skall bli intressant att testa själv och se hur det fungerar.
     
    Last edited: 12 maj 2012
  17. chompiz

    chompiz Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2011
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    567

    MINA ENHETER

    Befinner mig just ni i Köpenhamn och har passat på att vara ute och ta lite bilder även om det inte blivit så mycket som jag önskar beroende på blåst kombinerat med regn. Skall lägga in några av bilderna under morgondagen så ni får en uppfattning om bildkvaliteten.

    Skickat från min LT22i via Tapatalk 2
     
    BigR, chuck norris och Danne... gillar detta.
  18. BigR

    BigR Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2010
    Inlägg:
    192
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Ser fram emot bilder! Kan du posta dom i kameratråden?

    Jag skulle gärna se bilder på människor inomhus om du kan / vill? Stilleben och panoramor i dagsljus blir ju oftast bra med flertalet mobilkameror och är därför begränsat intressant imo.
     
  19. chompiz

    chompiz Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2011
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    567

    MINA ENHETER

    Här kommer då lite foton. Samtliga är tagna i automode eftersom majoriteten av användarna troligtvis kör detta. Fotona är tagna i 6MP 16:9 läge och inte 8MP.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Gällande GPS mottagningen som Danne... var orolig för så kan jag meddela att det inte var några som helst problem. Den var lika exakt som min vanliga Tomtom som var med som referens för GPS mottagningen.
     
    Destroyedbeauty och Danne... gillar detta.
  20. cesp

    cesp Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 feb 2012
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hur upplever du att batteritiden är?