Första laddningen, 16h?

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av gost, 11 maj 2011.

  1. gost

    gost Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2010
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Fick min SII Idag. Återförsäljaren påstod att batteriet måste laddas 16h första gången, kan det vara möjligt? Aldrig hört eller gjort tidigare.
     
  2. MonsterBjörn

    MonsterBjörn Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jan 2011
    Inlägg:
    213
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Vad står i bruksanvisningen?
     
  3. gost

    gost Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2010
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Ingenting om något sådant.
     
  4. Donre

    Donre Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2011
    Inlägg:
    763
    Mottagna gillanden:
    84

    MINA ENHETER

    Ladda den tills den blir full och sedan kan du börja leka med den. 16 h är overkill.
     
  5. moparlinke

    moparlinke Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2009
    Inlägg:
    3 111
    Mottagna gillanden:
    642

    MINA ENHETER

    16 timmar :eek:
    Varför skulle du ha frågat :)
     
  6. muSPK

    muSPK Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2011
    Inlägg:
    137
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Själv tömde jag batteriet helt första gången och lät mobilen ladda 9h avstängd innan jag rörde den igen.
     
  7. gost

    gost Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2010
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Vet att samma återförsäljare sa samma sak till en kompis som köpte en digitalkamera, även då var tiden 16h.
     
  8. Swesent

    Swesent Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2011
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Några viktiga punkter ur detta (översatt av mig - observera även att manualen ej nämner någon särskild laddningstid vare sig för första eller efterföljande laddningar);
    • Icke auktoriserade laddare och/eller kablar kan leda till att batterier exploderar eller skada din enhet.
    • Om batteriet blir helt urladdat kan du ej längre starta din enhet, även om laddaren är ikopplad. Låt ett fullständigt tömt batteri ladda i några minuter innan du försöker starta enheten.
    • Du kan använda enheten medan den laddar. Detta kan dock utöka tiden det tar att ladda batteriet till fullo.
    • Medan enheten laddas kan touchdisplayen sluta fungera vilket då beror på en icke stabil laddare. Om detta inträffar skall du koppla bort laddaren från enheten.
    • När enheten laddar så kan den bli märkbart varmare. Detta är normalt och bör varken göra inverkan på enhetens livslängd eller prestanda.
    • Avlägsna ej batteriet medan laddaren är ikopplad. Detta kan skada enheten.
    • Dra ur laddaren när den ej används för att spara ström. Laddaren har ingen strömbrytare varför du behöver koppla ur den för att stoppa strömåtgången.

    Källa: GT-I9100_UM_EU_Eng_Rev.1.0_110503_Screen.pdf
     
  9. TechNoir

    TechNoir Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 okt 2010
    Inlägg:
    110
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Första laddningen för Li-jon behöver egentligen bara bli fullt och inte mer, något längre laddning skadar inte, men designen för batteriet ska enligt min uppfattning vara att telefonen slutar ladda automatiskt vid 100%, och sedan tillåts batterinivån sjunka till ~95%, innan den då på nytt laddar upp till 100%, och sedan upprepas denna procedur. Det går inte att överladda batteriet, och jag har inte sett några källor som visar att en första laddning på längre än som krävs att få upp spänningen till max tillåtna. Om någon kan fixa fram det så vore det intressant.


    Att tillåta batteriet att sjunka och telefonen att stänga av sig innan första laddningen kan i värsta fall påverka batterikalibreringen, och rekommendationen är från de tillverkare jag sett att helt ladda telefonen innan, eller i alla fall under första användningen.
     
    Last edited: 11 maj 2011
  10. syx

    syx Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2011
    Inlägg:
    138
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Alltid 16h eller mer. Är väl säkert därför alla har så dålig batteritid på sina telefoner...

    Sent from my U20i using Tapatalk
     
  11. TechNoir

    TechNoir Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 okt 2010
    Inlägg:
    110
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER


    Jag har inte sett några källor som nämner detta, och framför allt då tillverkarna, som har sina egna batteritekniker och ingenjörer, inte alls nämner detta så tror jag inte att det gör någon skillnad.

    Sen tror jag inte att "alla" har dålig batteritid, om så var fallet så skulle det nog mera kallas normal batteritid. De som klagar har nog helt enkelt för höga förväntningar på vad man kan vänta sig för batteriprestanda av en Android-telefon år 2010, inte allt för sällan beroende på att tillverkare fortfarande använder batteritester som ger standbytider angivna i veckor, och sedan inte tillräckligt visar att testerna inte kommer i närheten av vad genomsnittsanvändaren skulle kunna tänkas kalla "normal" användning.

    Sen att CM7 till SGS i mitt fall har förbrukat batteri som ett as fram till bara nyligen då det sakta blivit bättre och bättre är en annan diskussion. :)
     
    Last edited: 11 maj 2011
  12. mrNoodles

    mrNoodles Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    1 863
    Mottagna gillanden:
    135
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III
    Platta:
    Xperia Z4
    Äh nu svamlar du.
    Det räcker att ladda fullt, eller använda den direkt och sedan ladda när den är tom eller över natten tex.
    Dålig batteritid beror oftast (när det gället smartphones) att telefonen inte går ner i deep sleep och någon app/funktion ligger aktiv och stjäl CPUkraft/batteri.
     
  13. Nisse Järnet

    Nisse Järnet Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 sept 2010
    Inlägg:
    800
    Mottagna gillanden:
    124
    Telefon:
    Pixel 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 8
    Du glömde smajlgubben.