Första veckan med Nexus - Ett par funderingar

Diskussion i 'Nexus One - Allmänt' startad av ViLANDER, 31 mar 2010.

  1. ViLANDER

    ViLANDER Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2009
    Inlägg:
    1 594
    Mottagna gillanden:
    172

    MINA ENHETER

    Tjena alla! Nu har jag spenderat min första vecka med Nexusen och jag är riktigt nöjd! Det är dock lite funderingar som jag har och hoppas att ni kan besvara.

    1. Jag har i alla mina Gmail-kontakter lagt till telefonnummer, e-postadress och födelsedag. Hur kan jag få kalendern att t.ex. visa och påminna mig innan dessa födelsedagar sker? När jag kollar i kalendern nu så är den tom, även om en utav mina kontakter har sin födelsedag. Finns det nåt sätt att få Kalendern och Gmail att kommunicera med varandra eller ska jag ha ett tredjepartsprogram som kirrar detta?

    2. Jag har sökt och fått reda på att More Locale eller liknande program fixar till så att vi ser telefonnummerna i svensk stil, frågan är hur jag ställer in det i programmet?

    3. Jag har märkt en sak med mitt 3G, jag får ofta starta om telefonen för att återupprätta kontakten med 3G-nätet. Är detta något som är vanligt eller är det något jag ska fixa till? (APN är fixad)

    Återkommer om jag hittar några fler små funderingar.

    Tack!
     
  2. Oneiros

    Oneiros Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jul 2009
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    1. Jag har få eller inga födelsedagar inlagda på mina kontakter, så jag kan inte garantera att det här funkar. Men:

    Logga in på Google Calendar. Välj "Add" under "Other calendars", "Browse interesting calendars". Välj fliken "More", prenumerera på kalendern "Contacts' birthdays and events"

    Gå in på kalendern på telefonen, tryck på menyknappen, "More", "My calendars" och välj "Contacts' birthdays and events".

    Borde funka tycker jag!

    2. Vad gäller "More locale 2" öppnar du programmet och väljer Swedish. Telenfonnummer visas ok om du väljer "English (United Kingdom)" direkt i telefonen också, och så slipper man översättningen. Men det är en smaksak kanske.

    3. Samma för mig. För att slippa starta om kan man ladda ner en 2g/3g widget och slå av och på en gång.
     
  3. TheNano

    TheNano Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2009
    Inlägg:
    1 709
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    3. detta ska vara över med de senaste uppdateringarna eller? har ni Telenor ? allternativt kan ni tvinga endast 3g
     
  4. droidgren

    droidgren Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2009
    Inlägg:
    1 601
    Mottagna gillanden:
    153
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    Den visste jag inte om. Tack för tipset ;)
     
  5. ViLANDER

    ViLANDER Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2009
    Inlägg:
    1 594
    Mottagna gillanden:
    172

    MINA ENHETER

    Tack för svaren! Ska testa lite senare idag.

    Angående widgeten, så har jag APNDroid, men den hänger sig i alla fall.
     
  6. krasenpaskaa

    krasenpaskaa Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 feb 2010
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Du kan gå in i APN inställningarna (utan att ändra nåt) och sen ut igen, så slipper du reboota. Det löste 3g problemen för mig iaf (har inte haft dom på länge nu, vet inte varför)
     
  7. ViLANDER

    ViLANDER Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2009
    Inlägg:
    1 594
    Mottagna gillanden:
    172

    MINA ENHETER

    Tack för tipset, ska testa göra det nästa gång det sker.

    EDIT: Oneiros: Kalendern funkar mycket bra nu, tackar! Dock så är det fortfarande problem med telefonnummer som inte ändras till 0000-00000. Jag har valt i vanliga Settings "English (United Kingdom)", men den vill inte ändras. Jag har även testat More Locale 2 och samma inställningar där. Jag lär göra något fel, frågan är bara vad?

    EDIT 2: Nu testade jag med More Locale 2 igen. Nu är alla nummer utan bindestreck, är det så det ska vara när det har ändrats eller?
     
    Last edited: 31 mar 2010
  8. Oneiros

    Oneiros Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jul 2009
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Kul att det funkade med kalendern!

    Mina nummer visas utan bindestreck med en_GB som locale.