Fråga: Förväntat beteende med IWLAN

Diskussion i 'Oneplus 8 Pro' startad av swejuggalo, 9 jul 2020.

  1. swejuggalo

    swejuggalo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2012
    Inlägg:
    828
    Mottagna gillanden:
    214
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Oneplus 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Oneplus 12
    Jag försöker klura på hur och när IWLAN ska och får användas.
    Jag lyckas inte riktigt klura ut om det verkligen är rätt det som telefonen gör. Jag kör med dual sim och VoWiFi som alternativ när det mobila nätverket inte har täckning.
    Oftast används det på sim 2 när man är ansluten till 4G och wifi samtidigt. Men efter en omstart så kan det ta lång tid till det händer på samma nätverk och plats. Detta känns lite underligt.
    Samma sak med 3G. Men där är det dock mer regel med IWLAN än ett undantag.
    Bortsett ifrån 3G som faktiskt verkar ha bestämt sig så är 4G beteendet väldigt oregelbunden.
    Är det "intelligent network connection" som kickar in? Är det standard och normalt?

    Jag har en dialog med Oneplus men bughunter personen vet kanske inte vad IWLAN är så försöka få ett svar [emoji39].... Det är iaf rapporterat som misstänkt beteende.

    Någon med lite insikt i detta?[​IMG]
     
  2. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 343
    Mottagna gillanden:
    1 712

    MINA ENHETER

    Hur ser inställningarna ut i telefonen för VoWiFi, jag tänker vilka val som finns för när VoWiFi ska användas?
     
  3. swejuggalo

    swejuggalo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2012
    Inlägg:
    828
    Mottagna gillanden:
    214
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Oneplus 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Oneplus 12
    Jag har valt att ha VoWiFi enbart när mobilt nätverk saknas. Använder jag VoWiFi så hoppar IWLAN in precis som förväntat.
    Så det är ju lite förvånande att det börjar använda det hela tiden efter ett tag på sim 2 trots att VoWiFi inte är prioriterat.
    Och i princip alltid på 3g om wifi finns att tillgå på båda simkorten.
     
  4. swejuggalo

    swejuggalo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2012
    Inlägg:
    828
    Mottagna gillanden:
    214
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Oneplus 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Oneplus 12
    En annan rolig egenskap. Byter man nätverk till 2g/3g istället för 2g/3g/4g så gäller inte ändringen på sim 2.
    Å IWLAN kickar in utan att telefonen visar att VoWiFi används.
    Blir och rapportera en grej till då [emoji39][​IMG]
     
    bernard gillar detta.
  5. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 343
    Mottagna gillanden:
    1 712

    MINA ENHETER

    "enbart när mobilt nätverk saknas".

    Jag menade om du kunde lägga upp en printscreen på inställningen. Står det ordagrant "när mobilt nätverk saknas"?
    Finns ju ett antal likartade fraser, typ "när mobilt nätverk av hög kvalitet saknas" som skulle göra betydelsen annorlunda.
     
  6. swejuggalo

    swejuggalo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2012
    Inlägg:
    828
    Mottagna gillanden:
    214
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Oneplus 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Oneplus 12
    Växlar man läget så slår den på VoWiFi och använder det så länge som Wi-Fi är tillgängligt. I det läget jag använder så kör den på mobilnätet till det inte längre är möjligt, tex på ställen på jobbet där det inte finns mottagning alls. Dock kan båda sim korten stå på IWLAN när den är i 3g utan att telefonen visar att VoWiFi används. Vilket skulle kunna förklaras om IWLAN används till mer än bara VoWiFi. Dock förklarar det inte varför det är så oregelbundet beteende på sim 2 medan sim 1 i regel håller sig undan IWLAN så länge som det inte hamnar på 3g eller VoWiFi.
    Det kan inte heller förklaras med en skillnad på operatörerna då IWLAN undviks rätt länge på sim 2 efter en omstart. Så någon form av bugg verkar det vara.

    Kollar man på ytterligare ett ställe så det ut så här.
    Slå man på VoWiFi så hamnar även sim 1 i detta läget.[​IMG][​IMG][​IMG]