FolioMod for dummies...?

Diskussion i 'Toshiba' startad av Emanuel, 14 maj 2011.

  1. Emanuel

    Emanuel Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej!
    Jag har funderat i två veckor nu på huruvida jag skall skaffa mig en surfplatta, en ebokläsare eller strunta i det helt och hållet.
    Just nu är jag lite sugen på en Toshiba folio 100 eftersom jag läste här att den blev så fantastiskt snabb och bra på alla sätt och vis efter att man lagt in folioMod på den.
    Så nu till frågorna:
    1. OM jag bestämmer mig för att köpa en, kan någon då "hålla mig i handen" när jag försöker lägga in FolioMod (jag vet ingenting om ROM, fastboot, clockwork recovery, etc, jag vet inte ens hur man gör en backup innan man börjar, så efter att ha läst på xda developer forat är jag fortfarande helt okunnig i hur det här skulle gå till)?

    2. Jag vill mest ha den till att läsa artiklar (pdf, djvu mest), göra anteckningar i dessa samt att kunna kolla upp saker från dessa artiklar på nätet så jag kanske inte behöver lägga in FolioMod på den, eller kommer den att vara slö och lagga om jag inte gör det?

    3. Kanske viktigast: ärligt talat behöver jag en sån här? Klarar jag mig med en ebookläsare (bebook neo, pocketbook pro 903 etc) De filmklipp jag sett på nätet visar ju att dessa e-ink apparater visserligen kan göra allt det jag vill, men de är ju slöa nåt så in i blåbärsskogen. Ärligt talat; vad tror ni? (OBS jag vill inte ha den till att spela Angry birds eller fruit ninja o.dyl. på, så sådana argument är irrelevanta)

    Guuud, vilken beslutsångest!

    Tack på förhand
    /
    Emanuel
     
  2. djjokke

    djjokke Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2010
    Inlägg:
    3 621
    Mottagna gillanden:
    375
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
    Personligen tycker jag inte den är värd det och du kommer förmodligen klara dig på en ebokläsare för de ändamålen. Skärmen är i mitt tycke rätt värdelös, och den kommer inte ut som Stålmannen från telefonkiosken bara för att du lägger in FolioMod. Personliga åsikter detta :)

    Sent from my Xperia Arc using Tapatalk
     
  3. SALVETA

    SALVETA Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    361
    Mottagna gillanden:
    52

    MINA ENHETER

    Jag håller med ovanstående! Men om du skaffar en och inte uppdaterar den så är det super lätt att lägga in foliomod på den, bara lägga zip filen på ett minneskort och trycka några knappar vid uppstart så är det klart. Och utan den har man ju inte vanliga Market eller menyer på svenska om man nu vill ha det... Men sen får man lite andra buggar på köpet.
     
  4. Emanuel

    Emanuel Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack för synpunkterna!

    djjocke: du skriver att du inte tycker det är värt det; är det priset, mekket eller både och? Jag blev lovad att få den för 2590 SEk på Audio Video idag, en Bebook Neo kostar 2395 på Pixmania.... är e-ink så mycket bättre att det är värt att leva med lagget?
    Jag kan tänka mig att för det mesta kommer det duga alldeles utmärkt, men jag tänker mig att om man t.ex. är på en konferens eller en mässa och vill kolla upp någonting så kan det vara enerverande att en ebokläsare är så långsam.

    SALVETA: lätt säger du..., jag är som sagt helt illiterat när det gäller sådant här, lite andra buggar. Är det något allvarligt? Hur stor är risken att jag lyckas "bricka" den?
     
  5. djjokke

    djjokke Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2010
    Inlägg:
    3 621
    Mottagna gillanden:
    375
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
    Det är väl främst priset jag tänker på ja. Jag har aldrig använt en ebok så jag kan inte säga hur prisvärt det är, men jag kan tänka mig att man använder den mest i porträttläge? För Folion är fullkomligt oduglig i stående, går knappt att se vad som är på skärmen.

    Personligen skulle jag aldrig stå ut med att använda den till att anteckna och redigera dokument. Dels för att de apps som finns tillgängliga för nämnda ändamål inte alls kan jämföras med bekvämligheten av en laptop, dels för att skärmen har så dålig betraktningsvinkel.

    Att lägga in FolioMod är verkligen busenkelt, även den mest illiterala kan fixa det ;) det är i princip bara till att lägga in rätt fil på ett minneskort, stoppa i det i Folion, starta och göra två knapptryck vid rätt tillfälle i uppstarten, Ja jag vill uppdatera, Ja jag är säker, vänta 5-10min sen är det klart.

    Sent from my Xperia Arc using Tapatalk
     
  6. Emanuel

    Emanuel Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    hmmm... kollat runt lite till på recensioner av div. ebokläsare och ännu fler om folion. Jag vet inte, har ni sett en e-ink ebokläsare "in action" någon gång? Det är värre än min gamla Psion jag hade på mitt förra jobb (anekdotiskt: alla skulle ha en sådan, det var hur coolt som helst att ha en Psion är 1999, fast egentligen var det en över-hypad miniräknare och kalender med vansinnigt litet tangentbord). Jag är helt enkelt lite orolig att jag kommer att tröttna på den slöa reaktionstiden. Om ni orkar kolla så är detta en länk till en video på youtube där en snubbe visar hur "snabb" och bra bebook neo är på kika på en pdf.
    http://www.youtube.com/watch?v=25PEwAMn2p4
    Hans främsta argument (och det gäller typ alla som antingen säljer ebokläsare eller är ebokläsar-frälsta) är att det är mycket skönare att läsa på e-ink och att den är mycket mer portabel än en Ip*d. Men jag funderar på om det inte är vettigare att ha en större skärm när man läser pdf-filer. Som jag sa innan så har jag mest tänkt läsa artiklar (naturvetenskapliga) som ofta är tvåspaltiga och nedlusade med formler som relaterar till varandra. M.a.o. jag inbillar mig att det är skönt att bara behöva lyfta ögonen en aning för att kika tillbaka på texten längre upp på sidan istället för att feppla med knappar och vänta (dessa åtskilliga sekunder) innan sidan renderas om. Jag håller med om att e-ink är förbluffande likt vanligt papper, men jag sitter ofta och läser pdf på vanlig skärm till datorn och skriver ut dem när jag känner att jag vill göra anteckningar på dem. Jag vet inte, man kanske måste sitta flera timmar innan man märker av att det är jobbigt att läsa på bakgrundsupplyst skärm som uppdaterar i 100 Hz.
    Nu blev jag lite långrandig här men, djjocke; är skärmen på folion så dålig? Jag såg som sagt ett par video-klipp på den och jag tyckte det såg ganska bra ut. Om ni kollar på videon i länken ovan så förstår ni vad jag har för slags krav, den där ebokläsaren verkar ju lite buggig och kostar typ lika mycket som en folio 100.
    Attans, det blir bara svårare och svårar att bestämma sig!
     
  7. SALVETA

    SALVETA Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    361
    Mottagna gillanden:
    52

    MINA ENHETER

    Oj! Det såg verkligen inte smidigt ut med pdf på den videon, jag har inte testat pdf själv men jag tror att det är mycket bättre flyt på en folio. Så är det bara några hundra som skiljer så röstar jag definitivt på folio över den saken som såg ut som en förvuxen ipod :P och kan man bara följa en bruksanvisning så kan man lägga in modden.
     
  8. Emanuel

    Emanuel Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    @SALVETA
    ja precis, slött nått så in i norden!
    Nu känner jag att jag kanske tar upp detta i fel forum men, med tankte på att det egentligen inte är så mycket surf- utan mer läs- platta jag är ute efter så fick jag syn på en Pocketbook IQ701, den ligger på 1500SEK och är i princip en surfplatta med fokus på ebokläsning. 1500 är ju mindre än 2590...så nu fick jag ännu mer att grubbla över. Fast med tanke på era första kommentarer så kanske jag borde satsa på den.


    http://www.youtube.com/watch?v=5jBm0LLkX1Y
    Den här lär väl göra vad jag vill (och antagligen mycket mer), eller vad tror ni?