Guide: Folksjukdomen "nyflashad telefon, nu har jag batterydrain"

Diskussion i 'Galaxy S2 - ROM-filer och utveckling' startad av Talvathir, 28 dec 2011.

  1. Talvathir

    Talvathir Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2011
    Inlägg:
    2 023
    Mottagna gillanden:
    656
    Operatör:
    Tele2 (Företagsabb.)
    Telefon:
    OnePlus 7T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2 (Företagsabb.)
    Telefon:
    OnePlus 7T
    ROM:
    Stock, så in i bänken stock.
    Telefon 2:
    OnePlus 5
    Disclaimer: Jag har inte mätt om det kostade Berras telefon 9% att flasha en ny ROM. Jag tog siffran ur tomma luften.

    S2:an har ingen exakt batterimätare som många är vana vid från tiden med "dumbphones". Den "gissar" sig till hur mycket kräm som finns kvar i batteriet. Följdaktligen:

    Berra har 100% batteri. Berra lurar in i CWM och flashar en rom, en ny kernel, ett nytt modem och avslutar sedan med att wipe:a cache och dalvik. Detta tog Berra 10 minuter. På de 10 minuterna har telefonen gått med cpu på full fart, skärmen tänd, minnet har lästs och skrivits till konstant. Det har då kostat 9% batteri.

    Summa: 91%.

    Berra startar sin telefon. Den visar 98% batteri. 5 minuter senare visar den 93%. Berra får panik och vrålar "AAAAAAHHHHH BATTERYDRAINZZOORRSS!!!!!" utan att ägna en tanke på att OS:et har noll koll på att Berra tvingat telefonen att arbeta järnet. Det enda telefonen vet är att "jag hade 100% batteri, nu är det 91% helt plötsligt, va fan hände, jag måste justera visningen på skärmen", men eftersom S2:an inte kan mäta exakt gör den en uppskattning och visar sedan bäst den kan och som tack för det rasar siffran nedåt, mot det rätta värdet.

    Hade Berra nu bara väntat en stund hade problemet antagligen löst sig själv. Ännu bättre hade varit om Berra hade stängt av telefonen, tagit ur batteriet, tagit sig en julmust, satt i batteriet igen och sedan startat telefonen. Den hade då visat rätt direkt.

    Det Berra absolut inte behöver göra i detta läget är:

    Factory reset/fler wipe:s, flasha om ROM:en ett antal gånger/valfri voodoo - det finns med största säkerhet inget att laga.

    Men let's say att Berra gjorde allt det som står här ovan, factory reset, wipe, flasha om, och sedan laddar han fullt, laddar ur helt (inte nyttigt för batteriet när vi ändå är inne på det), laddar upp igen. Då blev det ju mycket bättre, varför jiddrar jag om att det inte behövde wipe:as osv? Därför att telefonen har "kommit ikapp". Laddning + urladdning har samma effekt som:

    Hade Berra nu bara väntat en stund hade problemet löst sig själv. Ännu bättre hade varit om Berra hade stängt av telefonen, tagit ur batteriet, tagit sig en julmust, satt i batteriet igen och sedan startat telefonen. Den hade då visat rätt direkt.

    Det tar bara lite längre tid.

    Om nu någon känner att "Wall of text, orkar inte läsa" så kommer här en duglig liknelse:

    Du tankar fullt, parkerar bilen hemma. Morgonen efter kommer du ut, det är då bara 70% av full tank kvar i bilen. Blir du fundersam? Ja, med största säkerhet. Du har inte en susning om vad som pågått under natten. Detta är den sitsen en Galaxy S2 hamnar i efter en flashning. Efter någon timma kommer du ihåg att "aj fan, bensintanken läcker ju" och då är "allt rätt" igen (läckande tank är ju aldrig bra, men för diskussionens skull...).

    Bra att veta:

    Wipe batterystats.bin = ta bort statistiken som finns under "About phone/Battery usage". Inget annat. Det är en textfil som plockas bort.

    Appen battery calibrator = gör exakt samma sak som att gå in i CWM och ta bort batterystats.bin, inget annat. Den kalibrerar inget, ingen magi här heller.

    Appen cpu spy visar om cpu:n sovit eller inte. Har den inte det, då är det en helt annan taktik som gäller. Har den det, då är det så simpelt som att avvakta.

    Summa summarum: Flashat ny ROM? Konstig batterimätare? Vänta, det löser sig helt själv.

    Flammor, trosor på scenen, idiotförklaringar, kommentarer och frågor? Shoot.
     
    Ekke, Verrox, flippzii och 1 annan gillar detta.
  2. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 286
    Mottagna gillanden:
    2 391

    MINA ENHETER

    Finns enkelt sätt att fixa till batterikalibreringen:
    1: Ladda fullt
    2: Stäng av mobilen
    3: Plugga i laddaren o ladda till 100% batterimarkeringen kommer upp
    4: Ta ut batteriet ett par min
    5: Sätt i batteriet och starta upp mobilen igen.
     
  3. masze

    masze Android Veteran Hedersmedlem

    Blev medlem:
    5 sept 2010
    Inlägg:
    8 670
    Mottagna gillanden:
    1 714
    Telefon:
    12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    12 Pro Max
    hahaha!! bra där Talvathir... härligt när folk lägger ner själ och tid på att förklara på ett enkelt sätt hur det fungerar...
     
  4. fredisco

    fredisco Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 okt 2009
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

  5. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 536
    Mottagna gillanden:
    2 805

    MINA ENHETER

    Haha klockrent:-) fanatiker:-P
     
    Talvathir gillar detta.
  6. moparlinke

    moparlinke Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2009
    Inlägg:
    3 111
    Mottagna gillanden:
    642

    MINA ENHETER

    Tycker de är värre när alla säger sig ha os buggen,att os drar mer ström än de ska.

    "ojojoj min nya mobil har buggen,den har legat på soffan i 24 timmar utan att jag rört den och ändå är os jättehögt "
     
  7. Slajk

    Slajk Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 feb 2010
    Inlägg:
    2 018
    Mottagna gillanden:
    133

    MINA ENHETER

    Ser batterigrafen ut så här för att jag bytte rom?

    [​IMG]
     
  8. Talvathir

    Talvathir Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2011
    Inlägg:
    2 023
    Mottagna gillanden:
    656
    Operatör:
    Tele2 (Företagsabb.)
    Telefon:
    OnePlus 7T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2 (Företagsabb.)
    Telefon:
    OnePlus 7T
    ROM:
    Stock, så in i bänken stock.
    Telefon 2:
    OnePlus 5
    Akta dig, jag kanske har lika lite att göra på jobbet i morgon .. :P

    Antingen har du flashat om telefonen, bytt batteri eller så har den tokhängt sig. När du sen fick igång den har den tappat ordentligt med batteri och grafen ser då sådan ut. Det är inte alls omöjligt att du nu kommer se hur du sakta men säkert får MER kräm i batteriet. Mätaren är som sagt varken exakt, eller snabb, den behöver tid på sig att komma på vad som är vad.
     
  9. Akillles

    Akillles Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2010
    Inlägg:
    1 738
    Mottagna gillanden:
    413

    MINA ENHETER

    Jag får också sånna skutt ibland :) Men intressant att du inte har någon mottagning när den skuttar. Har inte tänkt på om det är så för mig med :)
     
  10. luttman

    luttman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2010
    Inlägg:
    285
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Det stora problemet med batterydrainZor är att när du Flashar in ny Rom så kan den ha olika batteri hanteringsprogram som mäter hur mycket kräm det finns. Och ett batteri tappar effekt hela tiden. Jag matte upp maxeffekten på mitt batteri och fick fram 1300mAh. Så bara där DM förlust på 350 (21%) inte konstigt att man märker skillnaden? så summa sumarum Låt telefonen lära sig ditt batteri. Låt den gå från 100-0 och inte till 40% den måste hitta alla "skadade" sektorer.

    Med tid och visdom så får man bäst effekt[​IMG]

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk