Diskussion: Forum på väg bort och kvar är Sociala medier?

Diskussion i 'Off Topic' startad av Salvion, 12 nov 2023.

1. Heleg

Heleg Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 176
    Jag är medlem i ett forum som är kopplat till ett spel och ägarföretaget (som köpt spelutvecklaren) har bestämt att den huvudsakliga formen av kommunikation ska ske via Discord, många av oss spelare har protesterat mot det beslutet men ägaren verkar inte alls bry sig.

Det har förstört en hel del av värdet med spelet (och om det inte vore för de vänner som jag knutit med spelet så skulle jag släppt spelet helt vilket många verkar ha gjort).

Discord kan inte ersätta forum, det är en utopi som många verkar tro, till nackdelarna hör bl.a. att det inte går att läsa på Discord utan konto vilket forum tillåter så många tappar kontakten helt med det som händer kring det som tillhör spelet utan att vara själva spelet.

Kristy, MultiMan och Salvion gillar detta.
  2. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 457
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Facebook, Discord, Reddit m.fl. är generellt sett strukturerade för att avhandla ämnen på väldigt kort tid. Ämnen/trådar äldre än någon dag eller två försvinner i regel bara i etern och återkommer sedan inte. Det är ju främsta fördelen med den struktur ett klassiskt forum innebär, och att inte samma frågor återkommer gång på gång som ett resultat av detta. Det är alla lite olika typer av verktyg som kompletterar varandra.

Men visst, det dyker ju inte direkt upp nya forum idag, så på den punkten kan man säga att forum är på väg bort. De flesta väljer att istället starta en grupp på tex Facebook eller öppnar en Discord-kanal. Det kostar förstås inte något och instegströskeln är jämförelsevis låg och det blir även lättare att nå olika målgrupper i många fall, så det är ju fullt förståeligt, men samtidigt lite tråkigt.

Last edited: 14 nov 2023
    Dingus, Kristy, Heleg och 3 andra gillar detta.
  3. pernils94231

pernils94231 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    440
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 9a och IPhone 15 pro max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 9a och IPhone 15 pro max
    Odlarna hänger mycket Instagram

4. MultiMan

MultiMan Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 767
    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Poco X3 pro
    Platta:
    Huawei M5 4G
    Aldrig gillat eller kommit in i Discord och lämnat alla saker där de gått över till Discord, inklusive sådana saker som att vara moderator på sidor som denna.

Kan inte se idag vad som skulle få mig att börja med det heller, men den som lever får se.

Saker som gör mig direkt förbannad är när Kickstarterprojekt gått över till Discord och helt struntar i att uppdatera via den sida (Kickstarter) där deras finansiärer finns. Rör inte vid några nya projekt så länge inte KS tvingar projektledarna att informera via den egna sidan.

Kristy och Heleg gillar detta.
  5. Heleg

Heleg Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 176
    Samma här!

6. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 051

MINA ENHETER

Det har väl skett en form av konsolidering av tjänster genom åren. Små sajter/tjänster/forum försvinner, till förmån för större aktörer.
    Jag tror väl inte att det behöver betyda att forum dör ut i sin helhet. Är de tillräckligt stora, lockar tillräckligt många användare, så finns det väl inget skäl för att forum måste dö ut i framtiden. Swedroid och flera andra svenska forum sitter nog säkert i många år till.

Facebook har ju ett värdelöst gränssnitt och värdelösa funktioner, jag orkar knappt ta i skiten med tång, allt på den sajten är så omständligt och dåligt utformat. Man skulle önska att de kunde anställa några kompetenta utvecklare.
    Sociala medier anser jag väl vara på tillbakagång dessutom, i varje fall börjar folk tröttna på vissa sociala medier och söker sig vidare. Jag hoppas att det i framtiden kan komma någon tjänst som inte är en lika stor energi- och tidstjuv och ångestskapande som dagens sociala medier är. Själv har jag ingen av de "klassiska" sociala medierna idag (förutom Facebook Messenger), jag har tröttnat på skiten.

Men vad som kommer vara populärt i framtiden är nog väldigt svårt att säga, det kan ju komma något nytt som idag är svårt att förutspå.

7. Johnh3

Johnh3 Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    5 322
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo.

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo.
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a.
    Platta:
    iPad
    Tror nog att användarbasen för Android användare är nog stor så att Swedroid klarar sig. Var med i ett Svenskt Linuxforum en gång som var rätt trevlig men den blev nedlagd.
    Så det beror på, det är som med olika podcasts också. En del försvinner och andra klarar sig.

8. insu

insu Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    32
    Telefon:
    Pixel 6a

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 6a
    Telefon 2:
    Iphone SE2 (jobb)
    Telefon 3:
    Essential PH-1 (Fota/filma 360)
    Jag tror absolut inte att forum kommer att dö ut. Som många skriver är forum bäst för specifika ändamål och intressen. Så länge dessa intressen är viktiga står forum bra. Däremot är Facebook på väg att göra det om de fortsätter som nu. Känner inga under 25 som har facebook (barnen och deras kompisar), själv är jag 45 och lämnade Facebook för några år sedan.

9. Matte_N

Matte_N Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    612
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 7a

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 7a
    Telefon 2:
    Pixel 9a
    Telefon 3:
    Pixel 6
    Platta:
    ZTE Light
    Facebook har aldrig lockat, snarare tvärtom.
    Forumdeltagandet har för min del avtagit på senare tid av flera anledningar, dels att det bla varit tjafs om spårning trots löften om motsatsen och som ett forum där man uppdaterat sitt användaravtal, där känner jag bara; nej tack, efter drygt 10 år och runt 5000 inlägg.

10. N6290

Mottagna gillanden:
    2 051

MINA ENHETER

Vad var fel med det nya användaravtalet då?
    Och vad för slags spårning är folk orolig för på ett forum? Jag tänker att ett forum kan samla in data precis på samma sätt som andra webbsidor man besöker där man skapat konto, jag ser inte vad som skulle vara så särskilt integritetskänsligt med ett forum.

Kristy gillar detta.
  11. mattihp

mattihp Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 209
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Nothing Phone 2

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Nothing Phone 2
    Telefon 2:
    Samsung s20+
    Övrigt:
    Chromecast med Google TV
    Jag kommer ihåg när sociala medier dog ut. Sen kom facebook.

12. mattihp

Mottagna gillanden:
    1 209
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Nothing Phone 2

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Nothing Phone 2
    Telefon 2:
    Samsung s20+
    Övrigt:
    Chromecast med Google TV
    Ifånarna kommer ju också hit för att deras forum lämnar en del att önska.

13. keyser

keyser Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13 324
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Platta:
    iPad Air M1 (2022)
    Senast jag hamnade på ett Apple-forum när jag letade efter hjälp med iPaden, så verkade det mest gå ut på att anklaga folk som hade problem för att vara korkade än att faktiskt hjälpa till. Lite bättre stämning här.

milky81, mattihp och Salvion gillar detta.
  14. Leo83

Leo83 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    5 468

MINA ENHETER

upload_2024-8-2_11-50-10.png

mattihp gillar detta.
  15. keyser

keyser Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13 324
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Platta:
    iPad Air M1 (2022)
    mattihp gillar detta.
  16. Öland4ever

Öland4ever Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    105
    Operatör:
    Hallon, Comviq, Halebop
    Telefon:
    Siemens ME45

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon, Comviq, Halebop
    Telefon:
    Siemens ME45
    Telefon 2:
    Siemens M65
    Telefon 3:
    Ericsson R310
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S3 9.7" SM-T825
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Tab A 10.1" SM-T515
    Nej, jag tror definitivt inte att forum i allmänhet är dödsdömda. I synnerhet inte forum som har en bred inriktning och lockar mångas olika intressen. Vi kan ta Janne Axelssons FLASHBACK som med stor sannolikhet lär överleva det mesta.
    Personligen anser jag inte att FACEBOOK är ett forum i ordets riktiga mening. Har aldrig varit medlem där, eller snarare - jag har ett antal konton där men tycker att det bara kan summeras med - RÖRIGT!
    Insta är ju inte heller ett forum. Reddit och Quora förs ju diskussioner på men diskussionerna leder i regel ingenstans.
    Svenska Ifokus och Familjeliv tycks mest bestå av klimakteriekärringar eller brudar som tom misslyckas att ragga upp ett ligg på krogen.
    Maskinisten och Garaget har ju tappat många medlemmar vilket iof sig är lite märkligt eftersom många duktiga användare finns där. Likaså med Elektronikforumet och alla musik-, pop- och rockforum som många gånger blivit alldeles för specialinriktade.
    Bloggar tar många besökare. Själv har jag inte ens haft någon blogg. Känner att jag inte vill öppna upp mitt liv alltför mycket för allmänheten.

Så jag håller tummarna för att forumena lär bestå ytterligare några årtionden. Det optimala vore naturligtvis om kostnaden för de som driver forumena kunde sänkas dvs webhotellens avgifter kunde sjunka därför det skulle ju minska forumägarnas krav att finansiera kostnaderna för forumet genom överdrivet mycket reklam.

17. mattihp

Mottagna gillanden:
    1 209
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Nothing Phone 2

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Nothing Phone 2
    Telefon 2:
    Samsung s20+
    Övrigt:
    Chromecast med Google TV
    Nätverksbaserade forum började före www och kommer överleva det.

18. Matte_N

Matte_N Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    612
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 7a

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 7a
    Telefon 2:
    Pixel 9a
    Telefon 3:
    Pixel 6
    Platta:
    ZTE Light
    Har man varit kaxig och påstått att INGEN spårning sker och det uppdagas att så inte är fallet utan det spåras på flera olika nivåer under lång tid, så tycker åtminstone jag att det suger. Användaravtalet är sjukt omfattande så knappast nån orkar läsa igenom det , men går bla ut på att forumet äger rättigheterna till allt som postats där (vilket jag antar att bla Facebookanvändarna är ok med, men inte jag).

19. N6290

Mottagna gillanden:
    2 051

MINA ENHETER

Fast att "www" skulle dö ut förutsätter väl i princip kärnvapenkrig, solstorm eller någon form av "extinction event".
    "Nätverksbaserat forum" tolkar jag som att modern it-teknik är inblandad, men ifall du menar att grupper av människor kan bilda ett (analogt) nätverk så blir ditt exempel mer lätt att godta. Dvs att all vår teknik skulle kunna sluta fungera av något skäl.

Ok, jag förstår.
    Är det ett stort/känt forum?

Man ska dock komma ihåg att upphovsrättslagen är en jävligt ingripande lag. Om forumet ska få publicera (göra tillgängligt för allmänheten) något du skrivit så förutsätter det att du har gett ett upphovsrättsligt godkännande, dvs en form av licens. Många personer läser såna användarvillkor och tycker det låter ingripande och sjukt men förstår då kanske inte att det är en strikt nödvändighet att användare måste ge forumet rättigheter enligt upphovsrätten för att forumet ska kunna existera. Sen kan det säkert finnas exempel som sticker ut, typ om det vore en exklusiv licens så vore det ju sjukt, eller om du på annat sätt själv skulle förhindras att använda det du skapat.

Kristy gillar detta.
  20. mattihp

Mottagna gillanden:
    1 209
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Nothing Phone 2

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Nothing Phone 2
    Telefon 2:
    Samsung s20+
    Övrigt:
    Chromecast med Google TV
    BBSer och compunet samt liknande tjänster användes rätt länge parallellt med www på internet.

Www är ändå fortfarande långt ifrån hela internet.