Diskussion: FOSSIL 5th Q series (Snapdragon 3100)

Diskussion i 'Övriga tillverkare' startad av j6071219, 8 nov 2018.

  1. Xboy

    Xboy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2009
    Inlägg:
    317
    Mottagna gillanden:
    213
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Pixel Slate
    Platta 2:
    Nexus 7
    Övrigt:
    Pixel Buds Pro, LG Watch R, Philips 65PUS7601, Home Mini
    Intressant. Vad tror/hoppas/vet du att skillnaden mellan LG Watch R och Fossil Sport kommer att vara? Båda är ju WearOS-klockor, och även om Fossils variant har NFC finns ju tyvärr i princip inga användningsområden i Sverige för tekniken?
     
  2. probeb

    probeb Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2013
    Inlägg:
    361
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    Det är skillnaden mellan ticwatch pro och fossil sport jag är intresserad av.
     
  3. emilakered

    emilakered Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2009
    Inlägg:
    372
    Mottagna gillanden:
    69
    Operatör:
    Hallon, Telenor
    Telefon:
    Pixel 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon, Telenor
    Telefon:
    Pixel 5
    Det blev en Sport Smartwatch! Fick hem igår, så ska testa och pilla i helgen. Får kör anågra veckors betaperiod innan jag säljer min Vivomove HR.

    Spontant än så länge, Wear OS har utvecklats sedan jag körde sist med Zenwatch 3. Men, det är fortfarande en frustrerande karusell av icke-logik och hackfest ibland vilket är lite deppigt. Nåja! Nu håller jag tummarna för Pay i klockan snart..
     
    eb- gillar detta.
  4. emilakered

    emilakered Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2009
    Inlägg:
    372
    Mottagna gillanden:
    69
    Operatör:
    Hallon, Telenor
    Telefon:
    Pixel 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon, Telenor
    Telefon:
    Pixel 5
    Okej, nu har jag kört ett par dagar! Har blivit rätt normalt användande efter lite pill under fredag morgon, helt enkelt för att jag haft fullt upp i helgen och därmed inte kunnat greja runt.. :)

    Kan väl börja med att ta upp batteritiden. Jag förstår fullständigt kritiken där, den är verkligen skit. Jag verkar klara ~18 timmar en normal dag, vilket praktiskt betyder att börjar jag jobb tidigt och har något på kvällen kommer klockan vara död eller nära död. Då har jag ändå varit rätt "snäll" under helgen, får klart fler notifieringar, går fler steg och så vidare under en normal veckodag.

    Svårgreppat hur det kan vara så svårt. Måste som tidigare sagt bero på kombon plattform och mjukvara, där ingen del når ända fram. Verkar liksom knappt spela roll vad jag gör med klockan, grafen för batteriåtång är ändå hyfsat jämn. Det bara ligger där och suger kräm hela tiden.

    Wear OS är väl lite av en vanesak. Jag tycker det är hanterbart nu när jag kommit in i det, men fryshacken och den ibland totala avsaknaden av logik/gemensamt tema i apparna är frustrerande. Typ, i Play Store sveper jag ned för "menyn", men i Google-app X sveper jag höger osv.. Jämför jag med fruns Galaxy Watch Active känns Samsungs Tiezen typ oändligt mer slipat och betydligt rappare.

    Annars, själva klockan är trevlig! Bra kvalitetskänsla, bekvämt armband. Knapparna känns hyfsat "klickiga"och fungerar fint. Stör mig på sorgkanten runt skärmen, men bara man kör svart bakgrund på urtavlan är det helt okej.

    Totalt vet jag inte om jag ska behålla klockan eller försöka returnera på öppet köp. Vill helst inte ge mig in i ett ekosystem till (Samsungs), men samtidigt går det inte att blunda för hur mycket bättre det känns.
     
    bernard och chraist gillar detta.
  5. Fredrik_Spindel

    Fredrik_Spindel Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jun 2010
    Inlägg:
    381
    Mottagna gillanden:
    45
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Sony Xperia XZ2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Sony Xperia XZ2

    Bifogade filer:

    Last edited: 24 jun 2019
  6. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Har väl att göra med Google fit som du har på den sidan. Exakt vad vet jag inte men kanske är en påminnelse att man suttit stilla för länge eller något. Har den på min Huawei Watch men försvinner efter lite rörelse :-)
     
    bernard gillar detta.
  7. emilakered

    emilakered Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2009
    Inlägg:
    372
    Mottagna gillanden:
    69
    Operatör:
    Hallon, Telenor
    Telefon:
    Pixel 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon, Telenor
    Telefon:
    Pixel 5
    Mja, det här duger inte. Några ägare som har tips för att pressa ut mer batteritid? Testade slå av AoD, men Tilt to wake är inte riiiktigt tillräckligt pålitligt. Blir lite väl ofta att behöva testa igen eller trycka på något.

    Screenshot_20190624-182046.png
     
    bernard gillar detta.
  8. emilakered

    emilakered Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2009
    Inlägg:
    372
    Mottagna gillanden:
    69
    Operatör:
    Hallon, Telenor
    Telefon:
    Pixel 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon, Telenor
    Telefon:
    Pixel 5
    Ber om ursäkt för spammandet här, men tänker att framtida intressenter kan få vara med på min resa och få mitt perspektiv! :)

    Jag håller nu på att packa ned klockan för retur. Den duger helt enkelt inte för mig. Framför allt är det två punkter som faller.

    * Batteritiden. Jag ser på Reddit etc att vissa får ut uppåt 48 timmar utan att "stänga av något alls". Well, jag får ut i bästa fall runt 18 timmar, och det är med pulsmätning, AoD, tilt to wake och Wifi avslaget. Det är verkligen inte tillräckligt bra, speciellt eftersom Wifi, AoD och tilt är saker jag faktiskt vill använda..

    * Wear OS. Det är mycket, mycket bättre än för några år sedan, men fortfarande smärtsamt efter Tizen eller Watch OS. Visst har även de systemen sina brister, men att Google inte lyckats lappa ihop sin kod bättre vid det är laget är oförståeligt. Jag kan bara anta att Wear OS har galet låg prio internt hos företaget?

    (* Google Pay. Runner up här då jag antar det lanseras på sikt, men otroligt irriterande det inte finns idag. Att Google gör en Google och med svårgreppad logik spärrar vissa saker i vissa regioner. Trots att det uppenbart fungerar utmärkt tekniskt. Something something bankerna, okej, jasså? Nåja!)

    Vad blir det istället då? Well, antagligen en Watch Active eller Watch 42 mm. Eller för den delen, kanske en Garmin Vivoactive 3. Är ändå nöjd med min Vivomove HR, saknar mest att se mer info på skärmen. Samt någon Pay-funktion i längden då.

    Med det ska jag sluta spamma tråden! Peace out. :)
     
    Gargo, Necko89, bernard och 2 andra gillar detta.
  9. Necko89

    Necko89 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 maj 2011
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Håller helt med dig! Batteritiden är under all kritik. När man kommer hem och ska ta sig en löprunda, ja då är det för lågt batteri...

    Jag hoppade på att den skulle vara snabb i menyerna, men den laggar mer än min gamla Sony Smartwatch 3. Förmodligen nya Wear OS som inte är tillräckligt finslipat.

    Nu har min klocka lagt av...
    Efter en simtur i en bassäng började klockan starta knapp-genvägen av sig självt. Idag (en dag senare för att torka ur ev. vatten) bestämde jag mig för att göra en fabriksåterställning, eftersom problemet kvarstod.b När jag gjorde det började en bootloop med ett rött utropstecken...

    Har kontaktat support, men förmodligen blir det att skicka tillbaka. Någon mer som råkat ut för det med bootloop?
     

    Bifogade filer:

  10. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
  11. Rospigg

    Rospigg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    2 167
    Mottagna gillanden:
    2 049
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    bernard gillar detta.
  12. M203

    M203 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2009
    Inlägg:
    680
    Mottagna gillanden:
    267

    MINA ENHETER

  13. M203

    M203 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2009
    Inlägg:
    680
    Mottagna gillanden:
    267

    MINA ENHETER

    Hur har prisbilden sett ut för Gen 4, dvs vad kan tänkas för Gen 5? Verkar ha blivit ett rejält lyft för Gen 5 på grund av 1 gb ram. Men skulle ju gärna se att priset gick ner lite.
     
    bernard gillar detta.
  14. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag funderar på att beställa den med läderbandet att ha till vardags: Herren Smartwatch The Carlyle HR - 5. Generation - Leder - Dunkelbraun

    Men är batteritiden fortfarande jämbördig med Fossil Sport Watch känns det rätt meningslöst, trots alla övriga fina nyheter, som tex högtalaren (mycket fint med Assistant-stödet i åtanke) och 1GB RAM och inte minst designmässigt.


    Hade Google Pay för Wear OS varit aktiverat hade det också varit mer tilltalande, men nu går ju det bort eftersom Google släpar fötterna efter sig. GPay kom i höstas och nu har det snart gått ett år utan att något hänt, så vem vet hur länge till Google dröjer.

    Har dessutom vant mig vid Huawei Watch GT som jag kör nu, fastän den inte direkt kan kallas för en fullvärdig smartklocka, som inte ger någon battery angst över huvud taget, och där man aldrig behöver ha laddare med sig när man reser (om man inte är borta längre än 7+ dagar).
     
    Last edited: 11 aug 2019
  15. M203

    M203 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2009
    Inlägg:
    680
    Mottagna gillanden:
    267

    MINA ENHETER

    Av recensionerna att döma verkar 1 gb ram göra stor skillnad. Men får vänta och se. Kör en S2 nu där jag adba bort / kill på allt som har med mobvoi att göra. Syftet är att ha koll på notifieringar då jag inte kan ta upp luren jämt och ständigt. Och för detta fungerar den bra.
     
    bernard gillar detta.
  16. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, vad beträffar flytet, men batteritiden verkar ju på samma nivå som tidigare. Det vill säga en laddning om dagen om man kör med kontinuerlig HR-mätning osv.


    Om man sover med klockan blir det lite klurigare, men visst kan man ha som rutin att ladda den när man är i duschen. Laddtiden är väl bara 20 minuter eller däromkring.
     
    Last edited: 11 aug 2019
    M203 gillar detta.
  17. DuoPad

    DuoPad Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2012
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Klämmer in något helt of topic här. Nästan. Vad är det med gpay som inte fungerar? Betalade med min HW2 förra året. Funkar det inte för fossil eller liknande?
     
  18. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det är regionbaserat, och i Sverige är inte aktiverat ännu. Du kan betala utomlands i länder där GPay för Wear är aktiverat, men inte lokalt i Sverige.

    Ett tag fungerade det i Sverige genom en app som jag tror spoofade regionen eller dylikt, men det slutade fungera i början av året.
     
  19. NoNick2

    NoNick2 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2010
    Inlägg:
    806
    Mottagna gillanden:
    311
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7
    ROM:
    Stock
    Jag fick hem min i fredags och har inte kört så hårt med den ännu, men jag har hittills fått ut ca 40 timmar, med Wifi, AoD, tilt to wake och NFC avslaget.

    Att ha dessa avslagna påverkar inte funktionen alls för min del, och tycker det är hyfsat ok, även om det inte är jättebra.
     
    bernard gillar detta.
  20. eb-

    eb- Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2017
    Inlägg:
    287
    Mottagna gillanden:
    156
    Jag har märkt markant skillnad när jag gick tillbaka till Fossils egna urtavlor och inte längre kör Facer. Den verkar vara en monumental batterislukare.

    Jag kan nog få ut närmare 40 timmar nu. Då har jag Tilt to wake, NFC, Bluetooth aktiverat (WiFi och AoD är inaktiverade).
     
    NoNick2 gillar detta.