Fråga: Foto-kvalitet??

Diskussion i 'Galaxy S20 FE' startad av affie, 13 jan 2022.

  1. affie

    affie Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 okt 2010
    Inlägg:
    73
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Har haft min S20 FE i ett år nu och jag märkte snabbt att fotokvaliteten var sämre än min tidigare Sony XZ1 Compact men tänkte inte mycket på det. Dock blev jag varse om hur mycket sämre när jag jämförde med min fars S21. När jag nu läser att S21 FE har samma kamera modul som sin föregångare så tänker jag att kameran måste vara hyfsad ändå och det är jag som inte lärt mig inställningarna riktigt.

    Vad är andras uppfattning av kameran på S20 FE och har någon hittat en "quick-fix" för att ta bättre bilder?
     
  2. cjb

    cjb Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2011
    Inlägg:
    2 121
    Mottagna gillanden:
    1 057
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e
    När det kommer till Samsungs mobiler är det inte bara att jämföra modeller utan man måste även tittat på vilken SOC dom kör eftersom även det påverkar kvaliteten på fotona, detta eftersom SD oftast ger bättre foto än Exynos.
    Så därför bör S21 FE vara ett steg upp, iaf om du har S20 FE med Exynos (har för mig den kom med båda), men @night77@night77 som kan det bättre kanske kan ge sin syn på saken.
     
    Kristy gillar detta.
  3. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 282
    Mottagna gillanden:
    8 132
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Vad jag vet att båda S20FE (har Snapdragon 865) och S21FE har (Snapdragon 888) så bägge kör med Qualcomm, dock vet jag inte hur mycket skillnad i verkligheten har det blivit. Man kanske kan kolla på det finns jämförelse på YouTube..

    Källor:
    Samsung Galaxy S20 FE 5G (128GB) Röd
    Samsung Galaxy S21 FE (128GB) 5G Grafitgrå
     
    Kristy gillar detta.
  4. affie

    affie Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 okt 2010
    Inlägg:
    73
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Så vitt jag vet har min S20 FE 5G Snapdragon 865 då jag vill minnas jag valde 5G versionen pga SD var bättre än Exynos under samma generation.

    Jag tänkte jag skulle testa "Pro" funktionen i kamera-appen och se om jag kan få till bättre bildkvalitet med mer egen input likt hur jag jobbat tidigare med Canon DSLR kameror.

    Slog mig mest att bilderna jag hittade på en backup hårddisk från min Sony XZ1 Compact var så mycket bättre än en 2-3 år nyare Samsung.
     
    night77 gillar detta.
  5. cjb

    cjb Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2011
    Inlägg:
    2 121
    Mottagna gillanden:
    1 057
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e
    Dom första S20 FE 4G som kom hade Exynos och dessa finns fortfarande till försäljning, men alla 5G har SD.
    Webhallen.com

    Eftersom @affie@affie bara skrev S20FE i första visten jag inte vilken det var ;)
     
    night77 och Kristy gillar detta.
  6. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Tycker det låter konstigt, det mesta med Sony XZ1 Compact var ju sämre än S8, och S20 FE har ju ännu bättre kamera än så. Vad exakt är det du tycker är bättre med de gamla bilderna?
     
  7. affie

    affie Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 okt 2010
    Inlägg:
    73
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Jag tror det handlar om själva kvalitén, S20 har ev bättre hantering av ljus etc men när det kommer till detaljer så verkar det som att XZ1C fångar fler med sina 19MP vs 12MP i Samsungen.

    Å andra sidan vet jag att även Sony gick till 12MP i sin nya Xperia 5-II så får väl gissa mig till att det är sista enkel-linsen vs trippel-lins på uppgång kanske som gör skillnaden?
     
    Kristy gillar detta.