Stora fotografitråden / fotografer i forumet

Diskussion i 'Off Topic' startad av Dockland, 4 jul 2010.

  1. H-M

    H-M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2017
    Inlägg:
    588
    Mottagna gillanden:
    246
    Telefon:
    Sony 5 MK II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 5 MK II
    Najs med två års garanti. Nikon ger ju bara 1 år.

    Använd appen och din mobil som fjärrutlösare. Appen ganska basal men det klarar den. Och även live view faktiskt. Men lite segt

    Anledningen till att jag en gång valde Nikon framför Canon stavas 3 gratis Check and Clean under tre år. Kostade bara frakten till Solna. Bodde man i Sthlm kunde man titta förbi och slapp fraktkostnad.

    Borta sedan ca 2 år. Tror den kostar ca 700 kr nu. De uppdaterar mm men har man bara fått skräp på sensorn bättre gå in till Scandinavian Photo tex som tar ca 400 kr. Jag har dock en kvar att plocka ut innan 30 Sept -18

    Dessutom ligger nu Nikons verkstad i Estland nära ryska gränsen. Tog tre veckor för en enkel check and clean. Bara proffs med proffsavtal som kan få service i Sthlm
     
  2. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 905
    Mottagna gillanden:
    710
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Jag ska testa att använda telefonen, absolut men man kan få sitta och vänta alldeles så långa stunder på att tillfället ska infinna sig. Tror att en fysisk knapp under tummen har sina fördelar
     
  3. H-M

    H-M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2017
    Inlägg:
    588
    Mottagna gillanden:
    246
    Telefon:
    Sony 5 MK II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 5 MK II
    Last edited: 9 apr 2018
  4. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    CANON EOS 6D är väll inte direkt ny? Lär ha kommit en II variant senare. Dock är CANON EOS 5D serien egentligen bättre. Sökare är maffigare. Dock är priset högre.
     
  5. H-M

    H-M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2017
    Inlägg:
    588
    Mottagna gillanden:
    246
    Telefon:
    Sony 5 MK II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 5 MK II
    Det här med foto är inte lätt. Sitter med en Nikon D5300 och tre bra objektiv. Fullständigt nöjd med bildkvalité. Ändå kommer ibland tankar på att byta. Varför? Vikt och storlek gör att utrustningen sällan följer med spontant. Tittar lite på Micro Four Third systemet. Här finns kameror som med rätt optik slinker ner i fickan. Men blir man nöjd? Skall få låna en kompis Olympus 5 mk II ( eller liknande namn) nån vecka så får jag se. Att gå uppåt till fullformatare är i alla fall uteslutet för mig. Så intresserad är jag ej. En Nikon 5 serie är min absoluta gräns vad gäller vikt/storlek
     
  6. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 905
    Mottagna gillanden:
    710
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Det var en trådad utlösare jag tänkte mig och den du länkar ser bra ut, en sån får det bli. Fick hem kameran igår och mina misstankar kom på skam angående skicket. Det enda som inte såg sprillans nytt ut var emballaget inuti lådan. Kamera och objektiv var inlindat i bubbelplast. Shutter count såg ju ut som en dröm om det nu indikerar något vilket jag tycker att det gör. Är allt så bra som det ser ut gjorde jag en förbannat bra affär shuttercount.png

    Nu ska jag bara ha tag i en ny ryggsäck som matchar min nya fina Nikon :)

    Hade ett Samsung microsd som jag tänkte köra med adapter, några synpunkter på det?
     
  7. H-M

    H-M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2017
    Inlägg:
    588
    Mottagna gillanden:
    246
    Telefon:
    Sony 5 MK II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 5 MK II
    14 är ju lika med noll kan man säga. Flera nya kameror har Micro SD. Det borde funka med adapter men har själv upplevt att det inte alltid funkat när jag satt ett Micro i adapter och sedan in i datorn/kameran. Du lär väl märka det snabbt. Grattis till bra köp. Fin kamera

    edit. Andra kanske har andra erfarenheter men jag skulle vara försiktig med adapter. Det bli ändå extra kontaktytor som kan ärga eller gå sönder. Fast drar du aldrig ur kortet blir det ju inget slitage.
     
    Last edited: 10 apr 2018
  8. Droid55

    Droid55 Guest

    Jag vill ha en kamera men jag kommer invänta årets Photokina. Jag var på Elgiganten idag och jag blev riktigt förvånad av hur små och kompakta spegellösa systemkameror är. De är ju lika små som kompaktkameror. Det är bara objektiven som gör de lite tjockare men inte mycket alls.

    Så nu är frågan hur jag ska tänka. En spegellös systemkamera kommer alltid bli dyrare men hur mycket dyrare är frågan. De hade inte senaste Canon EOS M50 som jag skulle vilja se i verkligheten, men däremot hade de Canon EOS M6. Så sjukt liten!

    Kompaktkameran jag överväger köpa är Canon PowerShot G7 X Mark II alternativ Mark III - om den presenteras på Photokina i år. Frågan är om det är så stor storleksskillnad mellan den och t.ex. Canon EOS M50. M50 är ju lite större än M6 pga. inbyggd sökare men frågan är hur mycket... Hm...

    Canon har ju annars ganska prisvärda EF-M objektiv men utbudet är väl något begränsat i jämförelse med deras EF. Sony är inte av intresse pga. inga vikbara skärmar eller pekskärmar. Panasonic använder 4/3 sensor men har i övrigt ganska stort utbud av objektiv, dock ingen direkt prisvärd vidvinkelzoom (vilket är det jag vill ha).

    Vad säger ni? Det fasta objektivet på G7 X Mark II är ju extremt bra och ljusstarkt, å andra sidan kan jag ju växa mer med en systemkamera, och en APS-C sensor måste ju vara ganska mycket bättre än en 1-tums sensor.

    Edit: Glömde nämna att kameran ska användas både till att filma och fotografera.
     
    Last edited by a moderator: 8 jun 2018
  9. H-M

    H-M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2017
    Inlägg:
    588
    Mottagna gillanden:
    246
    Telefon:
    Sony 5 MK II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 5 MK II
    Jättebra frågor och funderingar men inte så lätta att svara på. Är själv inne på att byta ut min Nikon D5300 mot något lättare.

    Först skall man nog bestämma sig för kompakt eller systemkamera. Klarar man sig med motsvarande runt 24-100 mm kan en kompakt räcka. Men man blir ju begränsad.

    Inte alls säker jag är på rätt spår men funderar ändå mest på ett 4/3 hus från Panasonic eller Olympus. Det är gott om objektiv. Många ganska billiga. Jag är också vidvinkelnörd och det är inte helt lätt att hitta. Vidvinkel för mig innebär från motsvarande ca 16 mm dvs 8 mm till ett 4/3 hus). De kan bli ganska stora också och nästan ta bort fördelen med litet hus. Pannys kitzoom på 12-32 sägs vara ganska ok ( blir motsvarar 24 - 64 mm) men förstås ingen prime optik.

    Sen säger många att Sony A6000 ( heter den väl?) är den man skall ha. Aps-c sensor dessutom. Men faller på skärmen i ditt fall. Har haft vikbar skärm på mina tre senaste d-slr och visst är det bra men känner att jag faktiskt kan leva utan.

    Vete tusan. Lika lost som du. Bildkvalitén kan man nästan glömma om det inte kommer breaking news på Photokina). Den har knappast förbättrats på flera år. Den var hög redan då. Bästa köpet är nog en två tre år äldre modell som ännu säljs.

    Lycka till
     
    Last edited: 7 jun 2018
  10. jonko

    jonko Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2014
    Inlägg:
    389
    Mottagna gillanden:
    556
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20
    ROM:
    stock
    Frågan är vad du ska ha den till? Behöver du verkligen en systemkamera? En kompakt är tveklöst det bästa alternativet för de allra flesta, jag vet inte hur många kompisar som köpt systemkameror som aldrig används.
     
  11. H-M

    H-M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2017
    Inlägg:
    588
    Mottagna gillanden:
    246
    Telefon:
    Sony 5 MK II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 5 MK II
    De allra allra flesta klarar sig säkert med en kompakt. Men inte alla. Skulle känna mig begränsad med standardomfånget. Vill ibland ha kraftig vidvinkel och ibland tele. Då är det bara nån form av systemkamera som gäller
     
  12. jonko

    jonko Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2014
    Inlägg:
    389
    Mottagna gillanden:
    556
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20
    ROM:
    stock
    Jag skulle inte heller klara mig med en kompakt, jag kör oftast med 15-30 eller 70-200 monterat på en D800 och gärna en blixt eller två till det också, men varken du eller jag är representativa för befolkningen när det gäller val av kamerautrustning.
     
  13. rufy93

    rufy93 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2010
    Inlägg:
    1 882
    Mottagna gillanden:
    410
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22
    Jag har kört med Olympus I 3 år nu och är nöjd än så länge. Stort utbud av objektiv då både Olympus och Panasonic främst, men även andra tillverkare kör med samma fattning. Det finns både billiga och dyra objektiv från oem, samt från 3de part.

    Gällande vidvinkel, kan en pancake objektiv på 9mm passa?

    Idag har jag ett antal olika objektiv som täcker 12-150 mm (24-300), där mitt nyaste är ett zoom på 14-140 (28-280).
     
  14. Droid55

    Droid55 Guest

    Kompaktkamera begränsar inte bara omfånget utan även saker som ljud (de saknar ingång till extern mikrofon). Jag är nämligen minst lika intresserad av att filma som av att fotografera. Det är ungefär 50/50.

    Jag tycker också att utbudet av vidvinkelobjektiv är ganska dåligt. Antingen saknar de inbyggd bildstabilisering eller så är de svindyra.

    Sony A6000 går bort pga. skärmen och överhettning i 4K. Dessutom har Sony så dyra (och få) objektiv. Inga dåliga objektiv dock.

    Vad menar du med att man kan glömma bildkvalité? Det stora för mig är 4K, bildkvalité beror mer på sensorstorlek. En äldre modell saknar 4K och har troligen sämre videofinesser även i FHD.

    Det är en legitim fråga. Jag vet precis vad du menar. Många som köper systemkameror använder de aldrig. Själv hade jag Sony NEX-5 en gång som bara blev använd på en resa. Då hade jag mindre klart för mig vad jag var ute efter. Både i form av funktioner och objektiv. Då körde jag med två kitobjektiv medan jag nu vet att jag ska ha en vidvinkelzoom. Jag vet mer vad jag vill fotografera och filma nu än då. Intresset har med andra ord växt.

    Jag har haft G7 X (Mark I) och den var supersmidig och gav jättefin bildkvalité. Mitt största problem var faktiskt omfånget. Jag ville ibland komma mycket närmare mitt objekt vilket inte gick pga. begränsat omfång. I såna situationer är ju e systemkamera guld värt.

    Jag velar fram och tillbaka men just nu lutar det mer åt en systemkamera ändå. Kommer behöva tänka mycket mer så att det inte blir något impulsköp. Dock ser jag fler fördelar än nackdelar nu. Enda nackdelen är priset (blir alltid dyrare) och storleken. De är grymt små idag men de kan ändå inte jämföras med en smidig kompaktkamera. Speciellt in om man börja använda extern mikrofon och dylikt. Samtidigt blir det kanske mer roligt att använda kameran med alla möjligheter det ger.

    Exakt så känner jag också. Jag skulle kunna vara nöjd med bildkvalitén som seriösa kompaktkameror ger (med 1-tums sensor), men omfånget är begränsande (och ibland ljudet).

    Så är det. Jag tror också att en stor majoritet skulle bli mer än nöjda eller mer nöjda med en bra kompaktkamera istället för en mindre systemkamera. Om man inte är intresserad av att kunna byta objektiv eller andra tillbehör, så finns det ingen större vits med att spendera de extra pengarna för en större sensor och klumpigare kamera.

    Jag vill helst ha vidvinkelzoom och ingen fast vidvinkel. Anledningen är att jag vill slippa ha mer än ett objektiv med mig när jag reser.

    Dessutom lockar inte Olympus eller Panasonic. Panasonic är ganska lockande men jag upplever faktiskt att Canon har bättre AF. Canon har bara en kamera med 4K och i 4K fungerar inte deras Dual Pixel AF, men det är ändå bättre än inget. Ska man filma i 4K får det ske under ordnade förhållanden medan Full HD går att använda spontant pga. pålitlig AF.
     
  15. H-M

    H-M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2017
    Inlägg:
    588
    Mottagna gillanden:
    246
    Telefon:
    Sony 5 MK II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 5 MK II
    När jag skrev att du i princip kan glömma bildkvalité menade jag främst att inom varje enskild kameragrupp har varje ny modell medfört pyttesteg så en lite äldre modell kan funka lika bra - om man bara fotar. Du nämnde inget om filmning i din grundfråga. Här har det hänt mkt de senaste åren och vill man ha bra 4K/stabilisering/autofokus är det självklart köpa det senaste och kanske leta efter en med mic ingång.

    Mer bildkvalite. Det är klart att en fullsensorkamera kan ge bättre bilder än en 4/3 sensor. Men i hyfsat ljus och med bra optik får man nästan pixel peepa idag. En kompis har Olympus OM M1 mk II 4/3. Det är GRYM bildkvalite. Han kränger nog sin tunga Nikon D500.

    Jag kommer att göra så här. Ger aldrig upp mitt älskade Nikon 10-24 mm och något liknande svårt att hitta i 4/3. Behåller min Nikon D-SLR

    Köper en smidig Panny GX 800 att ha fickan när man inte vill släpa. Har 4k. Går att hitta mint conditton på Blocket med 12-24 för 2500. Sen kan man köpa man en näve beg.småoptik om man vill.
     
    Last edited: 8 jun 2018
  16. Droid55

    Droid55 Guest

    Det stämmer. Jag glömde nämna filmning som väger hälften så mycket för mig. Jag har också övervägt en renodlad videokamera men då jag även fotograferar blir det en extra pryl att konka på.

    Canons spegellösa kör precis som Sonys ASP-C sensor. Jag har inget emot en 4/3 sensor om det inte vore för att Panasonic har sämre AF.

    Ja, om du redan har en kamera och ett objektiv som du gillar så är det ju lättare att bara behålla. Nu har jag inget så jag försöker lista ut vad som bäst passar mina behov.

    GX800 var väldigt liten (den minsta?) och den har 4K men den överhettar i 4K. Det beror på hur kompakt den är. Sony har samma problem. Sony har ju en stor ASP-C sensor i ett så litet format. Canon lär inte ha samma problem pga. inte lika små huskroppar. Samma med Panasonics större modeller, de överhettar inte. Sen saknar GX800 en ingång till extern mikrofon. Den kan säkert passa dig men inte mig. Ska jag ha en systemkamera vägrar jag att göra avkall på en ingång till extern mikrofon.
     
    Last edited by a moderator: 8 jun 2018
  17. H-M

    H-M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2017
    Inlägg:
    588
    Mottagna gillanden:
    246
    Telefon:
    Sony 5 MK II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 5 MK II
    Vore jag exakt i din situation skulle jag också ha väldigt svårt att bestämma mig.
     
  18. Droid55

    Droid55 Guest

    Jo, jag är riktigt sugen på Canon EOS M50. Hoppas jag kan få känna på den i verkligheten. Sen får vi se om och när jag slår till.

    Jag funderar också på G7 X Mark II/III men jag får se. Jag får helt klart kompromissa med denna, men i gengäld till ett lägre pris och ett mer kompakt format.
     
  19. Droid55

    Droid55 Guest

    Ja, det är svårt att bestämma sig. Tyvärr hade Elgiganten verken G7 X Mark II eller EOS M50 framme. Däremot vet jag hur stor G7 Mark II är (och de hade RX100-modeller som är samma storlek). Däremot undrar jag hur mycket större M50 känns i jämförelse med M6. Det lär inte vara mycket men ändå.
     
  20. jonko

    jonko Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2014
    Inlägg:
    389
    Mottagna gillanden:
    556
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20
    ROM:
    stock
    Har du funderat något på nya Rx100 som presenterades häromveckan? 24-200 objektiv på den och rx100 serien är kända för att ligga i absoluta toppskiktet bland kompakter vad gäller bildkvalitet.