Stora fotografitråden / fotografer i forumet

Diskussion i 'Off Topic' startad av Dockland, 4 jul 2010.

  1. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Nä, när jag var inte för att kolla så var jag inte ensam! Vid stranden fanns andra som också kollade. Månen hade inte stigit upp över horisonten. Så jag fick inte syn på månen. Några gav upp. Dessutom så kom det upp moln. Som visserligen försvann senare.
     
  2. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 910
    Mottagna gillanden:
    730
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Här var det ett riktigt antiklimax, som att se den genom ett Melittafilter...
     
  3. rufy93

    rufy93 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2010
    Inlägg:
    1 882
    Mottagna gillanden:
    410
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22
    Råkade befinna mig i Danmark, här var det tydligt och vi hade tur med vädret också.

    Skall se hur bilderna blev när jag kommer hem imorgon.
     
  4. Droid55

    Droid55 Guest

    Vet någon möjligen hur man väljer fokus på Sony Alpha A6300? Den har ju ingen touch to focus.

    Edit: Hittade mitt svar i denna video
    View: https://youtu.be/c3aMkSeMXh8
     
    Last edited by a moderator: 12 aug 2018
  5. Droid55

    Droid55 Guest

    Någon som är taggad på Photokina i september eller är det bara jag?

    Hoppas på G7 X Mark III men jag är osäker på om den presenteras då (skrivs inte så mycket om den). Däremot tror jag på Sony Alpha A6700. Då kanske Sony Alpha A6500 blir lite billigare.
     
    bernard gillar detta.
  6. jonko

    jonko Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2014
    Inlägg:
    389
    Mottagna gillanden:
    556
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20
    ROM:
    stock
    Nja, det mest intressanta för mig presenterades i veckan (Nikon Z6 och Z7) men jag inser att jag får sitta nöjd med den utrustning jag har (Nikon D800 med allt för många objektiv och blixtar..). En riktigt vass kompakt i stil med Sony Rx1 vore inte fel men antalet kompakter med FF-sensor växer inte på träd.
     
    bernard gillar detta.
  7. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 766
    Mottagna gillanden:
    44 766
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag är rätt intresserad av att se vad A6700 kan tänkas erbjuda. Har A6500 idag, men den har en del irriterande problem. Exempelvis blir skärmen närmast omöjlig att se något på vid inspelning i 4K utomhus, då ljusstyrkan automatiskt sänks.

    Är också lite putt över att Sony inte gör A6xxx-serien lite mer appvänlig. Hela mjukvaran med de befintliga apparna är rätt trust och inte så intuitiv.

    Vore betydligt trevligare med ett mer tidsenligt och touchvänligt UI samt ett ordentligt ramverk för apputveckling etc. (De kör egentligen Android redan idag, men bara delvis).
     
  8. Droid55

    Droid55 Guest

    Jag har hört att skärmen inte är så bra på A6500 men A6700 kommer bli för dyr för mig. A6500 ska i varje fall ha träffsäker AF så även om skärmen är dålig så är chansen stor att fokus sitter. Sony erbjuder ju ingen fullt vinklingsbar skärm såsom Canon gör men trots det finns det YouTubers som förlitar sig på Sonys AF (folk som filmar sig själva och inte ens kan se skärmen).

    Inte bestämt mig för något än. Jag är väldigt sugen på G7 X Mark III också men det känns som att små kompaktkameror inte kan hantera 4K för de erbjuder antingen 5 min (Sony) eller 15 min (Panasonic). A6300 och A6500 är visserligen inte problemfria heller då de kan överhetta även om det skedde förbättringar på A6500 jämfört med A6300.
     
    bernard gillar detta.
  9. _jonte

    _jonte Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 dec 2009
    Inlägg:
    227
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    Har Sigmas 30/2,8 och 60/2,8. 30mm används nog 99% av tiden. 60mm är på tok för inzoomat för mig, passar mest till porträttfoton och liknande tycker jag. 30mm är alldeles perfekt för det mesta och ger riktigt bra bilder. Dock är f2,8 lite ljussvagt för inomhusfoto.

    Hade jag köpt nytt objektiv idag hade jag valt Sigma 30/1,4 och eventuellt kompletterat med ett vidvinkel för utomhus/stads/naturfoto. Då tunna Sony 20/2,8 "pancake", alternativt 19/2,8 om tjockleken inte spelar någon roll.

    Sen är dyrare modeller än dessa såklart oftast bättre, men tolkar det som du inte ville lägga allt för mycket pengar.

    De objektiv jag har är annars utmärkta och klart prisvärda, men lite ljussvaga just för inomhusfoto.
     
    Kristy och bernard gillar detta.
  10. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 766
    Mottagna gillanden:
    44 766
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag går själv i tankarna på att köpa bägge Sigmas nya objektiv (16mm+30mm). Det verkar vara väldigt mycket glas för pengarna, men det som tar emot lite är att autofokusmotorn inte är helt tyst. Å andra sidan filmar jag nästan aldrig, men hade helst sluppit ev. oljud när jag gör det.

    Det blir i alla fall en stor skillnad på APS-C när man går ned till F1.8 upplever jag. F 2.4 är som du säger inte riktigt optimalt. Man når en "sweet spot" vid f/1.8 som gör att man man får mycket trevligare bilder så snart ljuset tryter lite.

    Ja, men jag tror Sigmas 30mm f/1.4 bör bli bra om man plåtar i 1.4 sedan. Det bör ge tillräckligt kort skärpedjup (även om bokehn säkert inte är lika fin som på 50mm-objektivet). Är själv fantastiskt nöjd med just 50mm-objektivet då bakgrunden ser behagligt krämig och trevlig ut.


    Sedan är 50mm också mycket bättre för porträttfoto eftersom man får mer naturliga bilder. På avstånd blir människor mer bekväma än när man står 40-50cm från dem - speciellt om de inte är så fotovana :)
     
    Last edited: 4 sept 2018
    _jonte och Kristy gillar detta.
  11. Ssaanddi

    Ssaanddi Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2018
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    3
    Ja jag var ute efter det men de är ju så nära att huset blir för litet om jag i många fall vill få med hela motivet. Jag känner att jag måste ha något där jag kommer lite till ifrån. Men att de inte är någon bildstabilisering på sigmas, är de stor skillnad?
     
  12. _jonte

    _jonte Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 dec 2009
    Inlägg:
    227
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    Ja de verkar jäkligt trevliga båda två. Hade faktiskt inte sett 16mm innan, var ett tag sen jag tittade på objektiv. För lätt att trilla dit när man väl börjar kolla...
    Men byta upp sig till 30/1.4 lockar väldigt just nu.
    Vilka/vilket objektiv kör du mest med?
     
    bernard gillar detta.
  13. _jonte

    _jonte Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 dec 2009
    Inlägg:
    227
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    Tycker inte avsaknad av bildstabilisering är något problem vid vanlig fotning.
     
  14. Droid55

    Droid55 Guest

  15. jonko

    jonko Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2014
    Inlägg:
    389
    Mottagna gillanden:
    556
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20
    ROM:
    stock
  16. Droid55

    Droid55 Guest

    Jag har inget behov av en fullformatskamera (eller har pengarna), men det är ändå kul att Canon satsar på det. Speciellt när Sony känns så envisa med simpla saker som Canon har erbjudit länge (fullt vinklingsbara skärmar, pekskärmar). Canon har varit sena med 4K, men det börjar nog att komma nu.
     
    bernard gillar detta.
  17. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 766
    Mottagna gillanden:
    44 766
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Haha, ja, det är mycket farligt när man väl börjar kika på nya objektiv. Jo, "tyvärr" har både mycket fina specifikationer i förhållande till pris.

    Du borde definitivt byta upp dig. Kommer bli en stor skillnad - kanske kan du dra av lite på kostnaden om du lyckas sälja ditt gamla 30mm-objektiv.

    Jag fotograferar mest med mitt 10-18/4,0-objektiv då jag gillar landskapsfoto själv. Inte lika viktigt med bländaren där och det är trevligt att kunna justera från übervidvinkel till vidvinkel. Rätt liten distorsion också i förhållande till pris/bränviddsomfång.

    För alla bilder till Swedroid använder jag 30mm/3.5 (makroobjektivet) och 50mm/1.8-objektivet.

    Jag har egentligen bara de tre objektiven i min ägo utöver 18-55mm-kit-objektivet.
     
    _jonte och Kristy gillar detta.
  18. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 766
    Mottagna gillanden:
    44 766
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det enda tråkiga är väl som med alla nya generationer att det kommer ta tid innan utbudet av objektiv är fullgott, om man nu inte vill köra adapters.

    Något jag saknar lite bland kameratillverkarna är ett mer smartphonelikt OS (Android var ironiskt nog framtaget för kameror från första början). Stödet för molntjänster och dylikt kunde ha blivit betydligt bättre, och man kunde gott och väl slänga in 802.11ac-stöd, men även större möjligheter att installera appar hade varit roligt. Att ta ut minneskort eller ansluta med kabel börjar bli rätt antikt. Många kameror har så klart stöd för 802.11n, men det är ju supersegt.

    Det är utmärkt att Sony får konkurrens på spegellösa fullformatkameror. Jag ogillar verkligen hur Sony arbetar med mjukvaran. I princip släpper man 2-3 pyttesmå firmware-uppdateringar för varje modell, och sedan ignorerar man dem totalt, trots att det finns kvar problem och buggar . Att en ny funktion skulle tillkomma är aldrig något Sony skulle bjuda på.

    Panasonic tror jag är bäst med att lyssna på sin community och bjussa på uppdateringar och nyheter. Raka motsatsen till Sony som i princip aldrig lyssnar.

    Saknar Samsungs NX-serie. Den var inte alls dum på så vis att man kunde ladda upp innehållet praktiskt taget var som helst.
     
  19. _jonte

    _jonte Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 dec 2009
    Inlägg:
    227
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    10-18/4,0 ser intressant ut, kan tänka mig det är kanon vid landskapsmotiv.
    Tror jag går på det tunna Sony 20/2,8 snart istället. Mycket mer praktiskt att kunna få ned kamera (NEX) med objektiv i jackfickan. Ligger oftast kvar hemma nu tyvärr.
    Blir säkert Sigma 30/1,4 framöver med.
    Vad tycker du om makroobjektivet?
     
    bernard gillar detta.
  20. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93