Fråga: Fotograferingsråd - hur bäst ta foton i manuella läget?

Diskussion i 'Off Topic' startad av polar590, 7 okt 2021.

  1. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 399
    Mottagna gillanden:
    3 149

    MINA ENHETER

    Någon som kan ge lite råd och tips hur man ställa in mobil kameran manuellt för att få bättre kort,eller ge en kort foto skola med mobilkamera
     
    Kristy gillar detta.
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Om man vill plåta i det manuella läget är det bäst att lära sig grunderna först.
    • Bländare (flesta mobiler har fast bländare, men bra känna till ändå)
    • Slutartid
    • ISO
    • Vitbalans
    • HDR
    • RAW
    Det mesta står enkelt förklarat här: En introduktion till grunderna för fotografering | önskefoto blogg.

    När du känner till vad de olika värdena innebär är det lättare att börja experimentera i det manuella läget, och det är väl egentligen också så man bäst får känsla för vad det ger för bilder.

    Det kan vara rätt kul att roa sig med tex. längre slutartider, vilket i princip inte används i autoläget, och då är ett stativ väldigt användbart.

    Du kan kanske sedan lägga upp bilder du tagit i manuella läget här och fråga vilka parametrar du behöver ändra för att få bilden att se ut på ett visst sätt.
     
    Kristy, F-Forward och polar590 gillar detta.
  3. msandstedt

    msandstedt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2014
    Inlägg:
    3 368
    Mottagna gillanden:
    5 127
    Telefon:
    Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 13 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Info:
    Reserv
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Platta 2:
    Lenovo Yoga Tablet 3 Plus
    ROM:
    Android 7.1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv
  4. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 399
    Mottagna gillanden:
    3 149

    MINA ENHETER

    IMG_20211007_141047.jpg IMG_20211007_141020.jpg
    Vad skulle man gjort för att få dom här bilderna bättre?
     
  5. msandstedt

    msandstedt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2014
    Inlägg:
    3 368
    Mottagna gillanden:
    5 127
    Telefon:
    Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 13 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Info:
    Reserv
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Platta 2:
    Lenovo Yoga Tablet 3 Plus
    ROM:
    Android 7.1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv
    Kristy gillar detta.
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Den första bilden kan du nästan göra vad du vill med i ett bildbehandlingsprogram, särskilt om du har den i RAW-format, då den är välexponerad. Bilden hade kanske blivit häftigare om du hukat dig och placerat kameran på marken när du tagit bilden. Pespektiv som skiljer sig åt från vad man själv vanligen ser kan ju vara lite roligare att titta på.

    Den andra bilden är möjligtvis lite underexponerad, men det är en lite knepigare scen också med större kontrast mellan ljust och mörkt än i den första bilden. Om du har den i RAW-format kan du testa att ändra inställningen för skugga/högdager i tex Snapseed som är gratis. Går också för JPEG så klart, men det blir inte lika bra. Du kan ju testa öka slutartiden något för en ljusare bild, men håll koll på himmelen så att den inte blir alldeles kritvit/överexponerad.

    Du behöver nog lägga till vad du vill ska vara annorlunda i exempelbilderna. Är ju väldigt svårt att säga generellt vad som skulle göra en viss bild "bättre" eftersom det är lite individuellt vad som är bra eller dåligt.
     
    Last edited: 7 okt 2021
    Kristy och polar590 gillar detta.
  7. Kristy

    Kristy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2017
    Inlägg:
    393
    Mottagna gillanden:
    1 151

    MINA ENHETER

    En väldigt snabb och enkel grej i bild nr 2 om du vill ha den något bättre utan att sitta med fotoredigering är att manuellt lägga fokus på trädet i mitten genom att använda pekfokus. Kameran mäter då ljuset precis där och ger rätt exponering på just de saker man vill framhäva. Nackdelen är precis som @bernard@bernard säger att himlen då blir överexponerad och en överexponerad bild är mycket svårare att rätta till i efterhand än en underexponerad, men det är ett "snabbtrick" om det inte är så noga. :) Annars är ju efterbehandling klart bättre givetvis när det är såpass stora kontraster i bilden.

    Just den bilden hade jag nog faktiskt testat med autoläget först (men det kanske det är?) eftersom mobilkameror idag har mycket bra HDR som jämnar ut kontraster men som tyvärr bara är aktiv i auto. Kolla också så att HDR är aktivt, på vissa telefoner kan man ställa in det manuellt.
     
    bernard och polar590 gillar detta.
  8. pacc

    pacc Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2016
    Inlägg:
    371
    Mottagna gillanden:
    334
    Bild 1: Perspektiv, flytta ner kameran nära marken så blir bilden mer dramatisk.
    Bild 2: Ljus, fotografera trädet med solen i ryggen eller kanske med solen bakom trädet om du vill ha kontraster.

    Kameran i de flesta mobiler (speciellt iphone 11) är tillräckligt bra och har dessutom funktioner som HDR, djupsensor med bakgrundsoskärpa och diverse lägen för olika typer av bilder så att man inte ska vara begränsad av tekniken längre. Mycket handlar då om vilken bild du tar och bearbetning efteråt.

    Förr var det viktigare att tänka på inställningar och begränsningar när man tog bilden men nu ska man nog börja med att fundera på vilken bild man vill ta.

    Tipset med att klicka för att välja vart du ska exponera och fokusera i bilden är bra, man ser ju dessutom effekten direkt så testa gärna att fokusera på saker nära och se bakgrunden bli suddig eller i motljus och lyfta fram något mörkt.
     
    bernard, Kristy och polar590 gillar detta.
  9. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    För mig är bilderna komposition och ljus. Det målar jag med när jag fotar. Det är svårt att ta några random bilder utan tanke bakom kan jag tycka.
    Flera som "burstar" skott och kommer hem med hundratals bilder som skall gås igenom. Det gör inte jag. Ibland tar jag en, eller en handfull bilder, det kan ta en hel dag. När jag skjuter vet jag precis hur slutresutatet blir.
    Nytt objektiv, då testar jag det duktigt dock. Men sedan räcker ofta en, kanske två bilder när jag är ute och härjar.

    Idé/tanke, komposition och ljus. Funkar inte någon av dessa tre så tar jag inte bilden.
     
    bernard och Kristy gillar detta.