Foton blir ljusare än i verkligheten? (Xiaomi Poco X3 NFC)

Diskussion i 'Poco / Pocophone' startad av Anonym555, 1 apr 2021.

  1. Anonym555

    Anonym555 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2021
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    8
    Undrar om det är så även för er som har denna telefon, att om man fotar t.ex. inomhus och det kanske är lågmält eller i alla fall inte jätteljust i rummet så blir fotona ljusare än vad det är i verkligheten?

    Det ser liksom ut på fotot som att det är bättre upplyst i rummet än vad mitt öga uppfattar att det är i verkligheten i alla fall.

    Var det såhär för er med from scratch/från början innan ni ändrat/kalibrerat kamerainställningar etc (om ni ändrat något dvs) ?
     
  2. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Alla tillverkare gör så idag i princip. Inte många som satsar på realism utan det som har varit prio under lång tid nu är att mörkerfoton ska se så imponerande ut som möjligt och fånga in så mycket ljus som bara går så vi har gått ifrån hur det ser ut i verkligheten i processen. Man får ställa ned exponeringskompensationen om man vill få lite mer neutrala resultat vanligtvis.
     
    Anonym555 och Kristy gillar detta.
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 708
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Stäng av HDR, så brukar det bli betydligt bättre om man vill ha mer naturliga bilder i svagt ljus, men i annat fall får du välja ded manuella läget som @dannejanne@dannejanne säger, och justera exponeringstiden efter eget tycke. ISO kan du i regel höja till ~400 eller däromkring beroende på sensor/optik, men sedan börjar det generellt sett se rätt risigt ut.
     
    Anonym555, Kristy och flipp gillar detta.
  4. mortuus

    mortuus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    2 644
    Mottagna gillanden:
    619
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    glöm inte att X3 kameran i lite sämre ljus är inte direkt den bästa.
     
    Anonym555 gillar detta.
  5. Anonym555

    Anonym555 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2021
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    8
    Ah ok då förstår jag! Ja ljuset på foton i lite sämre ljus kanske inte är jätterealistiskt alltid, men antar att det har sina för och nackdelar med att mörka bilder blir ljusare/bättre upplysta.

    HDR tror jag inte är påsatt från början, manuella läget är det som kallas "Pro" eller?
     
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 708
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    HDR brukar alltid vara aktiverat som standard, så det är jag nästan helt säker på att du behöver inaktivera själv även för autoläget om du utgår från standardinställningarna för kameran.

    Manuellt läge brukar kallas "Pro". Det är där du kan se inställningarna för exponeringstid, ISO, vitbalans och oftast välja mellan autofokus eller manuell fokus osv.
     
  7. Anonym555

    Anonym555 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2021
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    8
    HDR var överstruket däruppe, alltså inte aktiverat på den här Pocon i alla fall, kan inte minnas att jag ska ha ändrat någon inställning. Hursom, blir foton ljusare med HDR aktiverat alltså? Ska inte det bara göra så att den fångar både ljusa och mörka detaljer i ett foto bättre?
     
  8. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 708
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Märkligt, haha, men ja, det kan ju vara så att det är inaktiverat som standard i sådana fall.

    Ja, mörka områden blir ju ljusare i och med att oftast tre olika bilder tas i följd med olika exponering. En underexponerad för att tex himmelen inte skall bli helt vit och en överexponerad för att lyfta fram områden i skuggorna, som sedan slås ihop till en bild med ett större dynamiskt omfång.

    Men det är ju inte fullt så enkelt att få till detta utan att artefakter uppstår eller att bilderna blir onaturliga på olika vis, men i dagsljus brukar det se fint ut. I mörker blir det dock inte sällan onaturligt ljusa bilder med särskilt kombinationen av HDR och nattläget aktiverat.
     
    Anonym555 och Kristy gillar detta.
  9. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 508
    Mottagna gillanden:
    1 577
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
  10. Anonym555

    Anonym555 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2021
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    8
    Jaha såpass. :) Ja jag ska nog inte gnälla så mycket, det är inte direkt så illa att det ser onaturligt ljust eller konstgjort ut.

    Mer att det ser bättre upplyst ut. Skillnaden jämfört med ljuset i verkligheten märks väl tydligast om det är lite mer dovt eller lågmält i rummet i verkligheten tror jag och inte jätteljust i rummet i alla fall.

    Då ser det ut i smartphonen/Kameran/på bilderna som att man har mer dagsljus i rummet eller ha fler lampor tända i rummet än man har i verkligheten, bara för att bilderna ska bli tydligare och se bättre ut antar jag. :teeth:
     
    Last edited: 4 apr 2021