Alltså jag älskar kameran i telefonen men med zoom i normala ljusförhållanden så blir det allt annat än bra. Sambon frågade varför jag lagt på filter... [emoji51]
Två relativt färska P20 Pro bilder. Himla trevliga kameror i denna efter senaste firmware uppdateringen. / Magnus
Här kommer 2 bilder, den ena taget i nattläget och den andra i proläget, har inte ändrat något i resp läge.
Dagsljus, det ena är ingen zoom och det andra är 10 ggr zoom Tycker kameran presterar något grymt på denna telefon
Igår fick jag ett ganska tydligt exempel på den skillnad som pixelbinningen gör för det dynamiska omfånget på P20 Pro. Bilden till vänster visar resultatet av solnegången tagen med 40mpix sensorn i full storlek, dvs ingen binning aktiv då. Den andra bilden till höger visar effekten av pixel binning där fyra pixlar slås ihop till en. HDR var inte aktivetat vid tillfället utan det är i det normala 10mpix läget. Ganska dramatisk skillnad eller hur.. Men pga att det dynamiska omfånget ökar så får man ju i praktiken en HDR effekt eftersom den kan både lyfta skuggor och kontrollera högdagrar utan visuella artefakter och med bibehållen kontrast. Att man får en jämn och fin exponering är också en stor fördel.
Bilden till höger har dock väldigt tydliga spår av slarvig mjukvaru-HDR. Kolla husen till höger i bilden - mörka längs kanterna och upptill och tydligt "glow" runt. Det ser helt enkelt inte realistiskt ut.
Tog precis ett foto med 40mpx kameran, ska det vara såhär utsmetat? Det är alltså inte taget med selfiekameran, utan det är den framåtriktade