[Fråga] Drulleförsäkring

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av kettle, 19 jun 2011.

  1. kettle

    kettle Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jun 2010
    Inlägg:
    999
    Mottagna gillanden:
    119

    MINA ENHETER

    Hej jag ska antagligen köpa en Sgs2 och undrar om drulleförsäkringen gäller på sgs2 eller om jag ska köpa försäkring till telefonen.

    Tack!

    Sent from my HTC Desire using Tapatalk
     
  2. Toneloc

    Toneloc Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2009
    Inlägg:
    2 060
    Mottagna gillanden:
    309
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Oneplus Nord CE
    Platta:
    Cube Talk 9X
    Platta 2:
    Motorola xoom
    Menar du "drulleförsäkringen" som du har i din hemförsäkring? Ja, den gäller ju oberoende av fabrikat men tänk på att självrisken är hög(ca 1500kr) samt att det brukar bli nedskrivning redan efter 6månader men det är ju beroende på vilket försäkringsbolag du har, villkor brukar finnas på hemsidan. Allt hänger på hur "drullig" du är om du ska satsa på en separat försäkring eller inte.
     
  3. Gr1peN

    Gr1peN Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 dec 2010
    Inlägg:
    688
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Försäkringar till elektronik är något man nästintill aldrig tjänar på att skaffa och existerar endast för att det finns så mycket pengar att tjäna på dem. Ungefär som skärmskydd till dagens smartphones.

    Var lite försiktig istället.
     
  4. tjtj

    tjtj Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jul 2010
    Inlägg:
    396
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    Exakt, håller verkligen med.
    Om man är lika försiktig eller försiktigare än genomsnittet så är försäkringar av enskilda "småprylar" en mkt dålig affär i längden.
     
  5. ducken

    ducken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2010
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    162

    MINA ENHETER

    Som f.d. skadereglerare på Länsförsäkringar så satt jag med sånna här fall dagligen. Jag skulle nog inte rekommendera någon till att teckna en separat försäkring för en mobiltelefon.

    Visst, det är som det skrevs om tidigare här i tråden en självrisk på mellan 800-1500 kr. per skadetillfälle och att nedskrivningen i vissa fall börjar redan vid 6 månader upp till 12 månader.

    Men låt säga att du kanske betalar 1000 kr/år i hemförsäkringen inklusive drulleförsäkringen så täcker den för allt ditt bohag och lite till faktiskt, detta även då mobiltelefonen.

    Tecknar du en separat försäkring är premien oftast väldigt hög just för den specifika produkten, plus att du har en extra självrisk bara på just den försäkringen oxå.

    Jag tycker att hemförsäkringen ger ett bra skydd, och som sagt, var försiktig i stället så borde det inte va några problem.
     
  6. Magnus

    Magnus Först på /forum Medlem

    Blev medlem:
    21 maj 2009
    Inlägg:
    2 583
    Mottagna gillanden:
    471

    MINA ENHETER

    Jag brukar inte ta någon extra försäkring, min fru och jag är med i faket båda två och då blir hennes en allrisk försäkring. och sen så har jag köpt till en allrisk extra som ger en lägre självrisk.

    Så har man allrisk i hemförsäkringen så räcker den.
     
  7. Gnubaver

    Gnubaver Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    891
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    En separat försäkring täcker även fuktskador och det gör inte en vanlig.
     
  8. Pzycic

    Pzycic Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    1 329
    Mottagna gillanden:
    337
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy A52s
    Min hemförsäkring hos IF täcker även fukt. Fick en telefon utbytt via dom efter att min dotter diskat den.
     
  9. ducken

    ducken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2010
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    162

    MINA ENHETER

    Hemförsäkringen hos Länsförsäkringar täcker även den fuktskador, eller inte hemförsäkringen i sig utan drulleförsäkringen eller allriskförsäkring som den heter.

    Man kan i stort sett göra/råka ut för vad som helst med mobilen och drulle/allrisk-försäkringen täcker det. Så länge det är en plötslig oförutsedd händelse som har hänt.

    Sedan beror det ju även på hur man lägger fram skadehändelsen när man anmäler skadan till försäkringsbolaget.