Fråga om garanti- och reparationer på UK SGSII - tyst som graven

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av Quist, 5 maj 2011.

  1. Quist

    Quist Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2009
    Inlägg:
    168
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Jag ber om ursäkt att jag bombarderar trådar med frågan men det har varit så tyst på svarsfronten att man hör syrsorna.

    Samtidigt ville jag fort få besked då om man beställer från UK idag (torsdag) borde man få innan helgen.

    Men frågan är hur det fungerar med garantiåtgärder och returer med telefonerna köpta från England?

    Det är alltid olika beroende på produkt och tillverkare och jag undrar hur det är med SGSII om man köper från England.

    Har man samma möjlighet att återlämna en lur som har fel på om man upptäcker det första dagarna? Kommer man kunna bara lämna in luren till en reparatör i Sverige under garanti eller måste man skicka till försäljaren eller en reparatör som försäljaren/tillverkaren anvisar i England?

    Hittade det här på xda:
    http://forum.xda-developers.com/showpost.php?p=13442891&postcount=405

    Ser inte lovande ut. Någon som vet mer?
     
  2. Quist

    Quist Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2009
    Inlägg:
    168
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Kan bara tillägga att jag har erfarenhet av SE, Nokia och Apple i frågan.

    För många år sedan gick en av mina Ericsson telefoner sönder efter någon månad. Den köptes i Sverige men vi bodde i USA vid tillfället. Ericsson USA tog emot den och utförda reparationer utan problem under garanti.

    Förra året köpte jag en Nokia N8 i Sverige som igen gick sönder när jag var i USA. Visade sig att den hade bara regionala garantier och man hade kunnat få den lagad på garanti i EU men inte utanför. Systemet tittade på IMEI numret där det stod inköps-/tillverkningsdatum men systemet i USA kände inte ens igen mitt IMEI.

    Köpte min fru en iPhone4 från England förra året vid släpp och nu har högtalaren gått sönder. Apple har en global garanti men tillämpningen beror på lokala förhållanden. Iom att den säljs enbart låst av operatörer i Sverige måste man få en reparationssedel från en operatör (den du köpte den av) för att få den lagad på garanti. Eftersom den är köpt från England går det inte och jag måste hitta en av Apple godkänd leverantör där men det borde gå med lite om och men.

    Nu drar jag mig för att köpa från UK igen om det blir samma sak.
     
  3. triDave

    triDave Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2011
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER


    Jag är lite intresserad av samma sak då jag just köpt från UK, inte tänkt på saken då mina telefoner alltid går sönder genom att jag tar kål på dem. Hade en Siemens en gång den höll i tre år fasiken personbästa för mig. Tror en Smartphone som SGS2 har en max levnadstid för mig mellan 6-9 månader. Ericssons P9:a sämst hittills den gick sönder när jag spelade air hockey, våldsamt :-)

    Om inte annat kan jag rekommendera handtec gick snabbt och smidigt.
     
  4. Gonjer

    Gonjer Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2009
    Inlägg:
    376
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Jag hade köpt från UK, om jag hade fått lite mera information från början. Som jag har skrivit tidigare, så kommer S2an att bli väldigt populär, många kommer att skaffa den och tillbehör kommer att trilla in.
    I och med detta så kommer även företag som håller på med upplåsning, lagning etc lägga vikt på att lära sig telefonen för dom kommer att få många kunder som har samma telefon. Och stå där utan vetskap är bara dumt och bad business.

    Jag tror inte att det skall vara några problem, har importerat TV-apparater från EU innan och det är fixat i Sverige på garantin. Samsung TV's. Dock så är det skillnad på TV och telefoner.

    Ett annat "tips" är att det kommer att komma reservdelar som du kan beställa från nätet och ge till en kunnig, pillig person. Detta exempel är väldigt bra och då slipper man stället som alla hatar att lämna telefonen till ;).
     
  5. muSPK

    muSPK Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2011
    Inlägg:
    137
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Varför ens köpa en telefon om ni inte vet ifall ni har garanti eller ej på den :S? Eller kanske inte spelar någon roll för er?
     
  6. Creep

    Creep Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 apr 2011
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag kan kolla i garantipapperna när jag kommer hem, tror dock att garantin gäller inom hela europa...

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
     
  7. Quist

    Quist Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2009
    Inlägg:
    168
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Någon på xda skrev att alla telefoner som säljs i EU måste ha en 2 års garanti men det är upp till tillverkaren/försäljaren hur det sköts.

    Iom att SGSII kommer till Sverige och blir tillgängligt upplåst och inte bara från operatörer borde reparationsverkstäder kolla garantitäckningen mot en IMEI databas. Frågan är bara om den databasen blir gemensamt för hela EU, hela världen eller bara Sverige. Har man otur kan hända att man försöker lämna in för lagning och visar upp UK kvitto men det går inte eftersom telefonens IMEI inte finns i deras databas.

    I värsta fall borde det gå att få en RMA sedel från försäljaren för att skicka till en verkstad i UK. Då är det verkstadens rutiner som bestämmer om de kunde skicka tillbaka en lagad telefon till en adress i Sverige. När jag var i USA med min trasiga Nokia N8, upptäckte jag att verkstan här i Sverige inte gav ut telefonen till någon annan än den som lämnat in den. Då var det omöjligt för mig att ordna så att FedEx skulle hämta ut den för att skicka tillbaka till mig i USA.

    Det är helt klart enklast att köpa över disk - upptäcker man fel första veckan så går det oftast att bara gå ner och byta ut till en ny eller häva köpet, och om fel uppstår senare går det att lämna in direkt och de sköter kontakten med verkstan.

    Frågan är egentligen om det verkligen är krångligare att beställa från Internet från UK eller Sverige.
     
  8. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 287
    Mottagna gillanden:
    2 391

    MINA ENHETER

    Garanti enligt bifogad blad (köpt i uk):
    24 månader, retur till inköpsställe ELLER samsung authorised dealer or service centre in other EC countries.
    Min tolkning: EU garanti gäller
     
  9. moparlinke

    moparlinke Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2009
    Inlägg:
    3 111
    Mottagna gillanden:
    642

    MINA ENHETER

    Njaa..Inte mycket jobbigare att skicka en telefon inom sverige eller till UK.
    Förmodligen har man tillbaka telefonen fortare och lagad motför att skicka den till klåparföretaget som sköter nästan alla telefonreparationer här.
     
  10. Gilgamesh

    Gilgamesh Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2009
    Inlägg:
    3 236
    Mottagna gillanden:
    1 619
    Operatör:
    3, 3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    PIXEL 8 PRO 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3, 3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    PIXEL 8 PRO 256GB
    Gäller alltså ingen garanti om man köper den från USA?
     
  11. Quist

    Quist Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2009
    Inlägg:
    168
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Uh, what?

    Telefonen har inte kommit ut i USA än och verkar inte komma dit i sitt nuvarande skepnad på ett tag.

    Går säkert att köpa Infuse 4G men det är utan tvekan låst till AT&T.
     
  12. Gilgamesh

    Gilgamesh Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2009
    Inlägg:
    3 236
    Mottagna gillanden:
    1 619
    Operatör:
    3, 3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    PIXEL 8 PRO 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3, 3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    PIXEL 8 PRO 256GB
  13. Quist

    Quist Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2009
    Inlägg:
    168
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Som sagt i den andra tråden - amerikaner behöver inte betala något extra i moms som vi gör i Sverige. Även om det inte finns någon tull på elektronik import för personlig bruk i Sverige måste man ändå betala moms på det man köper från utlandet. Artikeln fastnar i Tullen tills man betalar momsen.

    Moms på USD 750 (SEK 4676) blir SEK 1169 och alltsomallt har du betalat SEK 5845 och fått vänta på Tullen. Från Expansys.se blir det bara 5365,-.