[Fråga]Skillnad på kernel och rom

Diskussion i 'Galaxy S2 - ROM-filer och utveckling' startad av Rudizz, 1 jun 2011.

  1. Rudizz

    Rudizz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2011
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jag har kikat runt lite både här och XDA, läst guider m.m men jag kan behöva lite hjälp med att reda ut lite begrepp.

    Tidigare hade jag en rootad HTC tattoo med CM7. Det var lite där jag fastnade för custom roms, jag läste egentligen inte på alldeles för mycket då jag inte brydde mig så mycket om den telefonen, men jag vill inte sabba denna i onödan.

    så, vad är egentligen skillnaden på en kernel och en rom?
    och säg att jag bara vill ha bort allt skrot som samsung slängt med och alla onödiga funktioner, som t.ex ljud vid 100% laddning m.m säcker det då att hitta nån rom som t.ex villainrom och flasha in den med Odin?

    Sen var det det där med att gå tillbaka till stock rom, kan man bara ta nån av dom som finns (hellst nyaste) eller ska alla övriga nummer stämma också? t.ex XWKE2 och allt vad som heter.

    Om detta blivit en dubbelpost eller redan svarat på nånstans så länka mig gärna vidare, har inget emot att läsa mig till infon, men jag har inte hittat nån bra källa.
     
  2. moparlinke

    moparlinke Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2009
    Inlägg:
    3 111
    Mottagna gillanden:
    642

    MINA ENHETER

    Ska du ha bort program och stänga av ljud räcker det att roota den.

    Kernel är väl kanske lite som bios och rom själva OS ..
     
  3. jedi

    jedi Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jul 2009
    Inlägg:
    3 008
    Mottagna gillanden:
    533

    MINA ENHETER

    If a kernel is the brain of the body that is your Android device, the ROM is the guts and the skin. The kernel tells your car that it needs to go forward, while your ROM tells it how to steer and not crash.

    Det räcker med rootbehörighet för att du ska kunna ta bort funktioner som Samsung har skeppat med och som du inte känner att du har något behov av. Vilka ROM:ar det är som har dessa funktioner bortplockade får du läsa dig till.
     
    dexter. gillar detta.
  4. mikma

    mikma Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2010
    Inlägg:
    729
    Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Sony XZ2 Compact

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony XZ2 Compact
    Linuxkärnan (kernel) motsvaras väl av NT kernel i Windows 7, Vista, XP m.fl. Tror inte Androiderna har någon BIOS, däremot bootladdare.