Mottog det första paketet idag och det gick igenom tullen utan avgifter, och det var skickat med Hong Kong Post airmail.
Tycker det är mycket och rädsla för detta med att handla utanför EU. Därför skriver jag en enkel guide kring skatter osv. Varför ska man inte betala skatt? Det är fortfarande billigare än att köpa i Sverige. 1) Välj vara 2) Köp 3) Betala 4) Ta emot på posten. 5) Betala ev. tull 6) Var nöjd. 7) Lägg tid på annat. Mvh Anders
Jag får bara deras avgifter vid vissa tillfällen. Inte alltid. Framförallt USA. Inte från Japan, HongKong etc. // A
Jag hade gärna betalat för dem om jag hade beställt något dyrare, men på små paket så är det rent ocker.
Har fått mitt första paket beslagtaget av tullen nu, hur lång tid brukar det dröja innan man blir kontaktad?
De tar inga paket i beslag. De kan däremot skicka ut en förfrågan. När de gör det tar det tiden det tar för posten att leverera breven. Det kan stå att tullen har tagit paketet om du spårar det. Brukar inte ta någon tid och behöver inte betyda mer än att det passerat genom lokalen Sent from my Xperia Z1 using Tapatalk 4
Tror inte det är beslagtagit, det gör tullen i princip aldrig. Ja extremt sällan. Det de gör är att de kräver schenker på mer papper och att schenker stoppar det. Tullen rör knappt paket. Har haft en god dialog med schenker idag om just sådana paket. Du skrev väl i sandlådan att tullen hade gjort sig av med paketet dvs förstört det? Sent from my C6903 using Tapatalk
Väcker liv i gammal tråd Jag ska skicka en gåva (iPhone 14 Pro Max, laddare och ansiktskräm) till Manchester England. Kommer jag eller mottagaren betala tullavgifter?
Tax and customs for goods sent from abroad Mottagaren behöver betala i de flesta fall, förutom gåvor. Lite knökigt beskrivet.
Gränsen för VAT-fri gåva är £39 enligt Tax and customs for goods sent from abroad Gränsen för tull kanske är högre (har inte kollat), men det är väl VAT som är den stora kostnaden. Så ja, mottagaren kommer att få betala.