[FRÅGOR] Från 3GS till SGS2

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av Rasdroid, 12 jun 2011.

1. Rasdroid

Rasdroid Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Hejsan, just nu har jag en 3GS som håller på att bli ganska trög och jag vill gärna byta till en Android mobil. Jag undrar ett par saker, skärmen har lika hög upplösning som 3GS kommer jag se skillnad i och med SAMOLED+? Jag lyssnar väldigt mycket på musik, är musikspelaren något bra? Är inte precis någon audiofil så jag bryr mig inte så värst mycket men ljudet måste vara lika bra eller bättre än 3GS. Jag surfar konstant, är webbläsaren något bra eller är den hackig? Att spela lite då och då är trevligt, flyter spelen på bra eller laggar det? På 3GS funkar nästan alla spel perfekt och den har bara en 600gHz processor. Är SGS2 värt sitt pris, eller ska man vänta på någon annan mobil? Vill helst använda SGS2 i mer än 2 år.

2. Ajjtwr

Ajjtwr Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    23

MINA ENHETER

beror mer på va du eftersträvar invänta iphone 5 om du är sugen på hålla i luren längre:)

3. baracken

baracken Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    103

MINA ENHETER

Du kommer se grym skillnad vad gäller svärta och färgåtergivning.
    Det här är den bästa spelmobilen i androidvärlden, enda är väl att vissa spel är optimerade för tegra2 men tvivlar på att det är några större problem.
    Jag tror att SGS2 kommer kunna hålla i sig i två år, dock så kommer den kanske inte orka med dom nya spelen som kommer om 1-1.5 år då något bättre har kommit och utvecklarna gör spel som kräver den hårdvaran som är aktuell just då.

4. Strandberg

Strandberg Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Skärmen kan jag inte riktigt svara på då jag inte jämför dem något, men med tanke på att 3GS ligger 2 generation eter så kan jag garantera dig att allt är bättre ;)
    orginal mediaspelaren är jag nöjd med, men till skillnad från iOS så har du fria händer att installera den spelaren som faller dig bäst i smaken.
    samma sak gäller webläsaren, orginalet är bra, men skulle du inte gilla den så har du ett hav av andra att välja istället (firefox, opera, dolphin m.m.) hackiga är dem absolut inte med en 1,2ghz dualcore processor att stödja dem :) men sen beror det ju självklart på din uppkoppling också.
    När det kommer till spel så kan jag inte ge någon bra recension eftersom jag senast spenderade mer än 10min på ett mobilspel sedan snake på 3210an ;)
    men dem jag har testat är så pass imponerande att jag inte trodde det var möjligt att få sådan grafik på ett spel.

om den är värd sitt pris kan bara den om köper den svara på, eftersom det är du som vet hur mycket pengar du har över att lägga på en telefon. men kan du köpa en utan att leva på löksoppa i 6 månader så är den helt klart värd pengarna. telefonen kommer hålla 2 år ja, men om 1,5år har du en helt ny generation mobiler ute som kommer klå den här med hästlängder, fast så kommer det ju alltid se ut oavsett hur länge du väntar med att köpa.

5. Gr1peN

Gr1peN Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

3gs har en upplösning på 320x480, SGS2 har 480x800. Pratar man DPI är det ist 163 för 3GS mot 218 för SGS2. Sen är SAMOLED+ underbar, går inte att hitta något bättre.

Webbläsare väljer du själv, jag kör på Dolphin HD och det som brukar hindra laddningen är datahastigheten och inte hårdvaran.

Spel flyter på perfekt, finns inte ett enda spel på market som SGS2 inte klarar av med 60 fps.

Du kan använda SGS2 i mer än två år, men förvänta dig inte att du kan göra allt med den om två år. Men den är helt klart prisvärd då den kommer vara ett par tusingar billigare än IP5.

6. kendobendo

kendobendo Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

MINA ENHETER

Telefon:
    Att gå ifrån Apple-världen till Android kan vara lite kämpigt ibland. Android har väldigt mycket fragmentation. Massor av olika hårdvarukombinationer och en stor flora av olika appar av varierad kvalitet. De största problemet som iphone användare råkar ut för när de skaffar sig en Android-lur är att de är vana vid att allt funkar i alla lägen alltid, eftersom apple granskar och kontrollerar alla appar innan dom kommer ut till app store, något som Google inte gör. Så de är upp till app-utvecklarna och användarna att informera och rätta till saker som blir fel. Ett bra tips är att alltid läsa kommentarerna som står på Market. Spelutvecklarna till Android har inte alltid provat alla sin appar på alla tänkbara olika telefoner och de märks.

Det finns till exempel en lista på XDA där dom listar vilka spel som funkar och inte funkar. Sen ser inte alla android lurar samma ut och har inte heller ens vissa grundläggande funktioner gemensamt i alla modeller. Det är helt enkelt väldigt fragmenterat. Men det är detta som är Android styrka också. Passar inte en modell så finns det mer än tio till att titta på.

Mitt råd är om du vill ha så lite strul som möjligt med appar som inte funkar att vänta på iphone 5 eller köpa dig en iphone 4. Om du däremot inte har något emot att prova lite allt möjligt och ibland prova apps som aldrig ens kommer utvecklas till iphone för Apple skulle aldrig godkänna dem ändå, att i så fall köra för en Android lur. I de läget är Samsung Galaxy S2 väldigt intressant.

Svar på dina specifika frågor:
    > kommer jag se skillnad i och med SAMOLED+?
    Ja, skärmen är knivskarp. De som är svart är 100% svart och inte lite halvsvart eller gråaktigt. Grym bild helt enkelt.
    > Jag lyssnar väldigt mycket på musik, är musikspelaren något bra?
    Den gör jobbet. Gillar du inte den som hänger med så är det bara att tanka ner en annan ifrån Market (Google's app store).
    > Jag surfar konstant, är webbläsaren något bra eller är den hackig?
    Webbläsaren är grymt snabb. Den renderar sidorna blixtsnabbt och den hanterar även Flash (de gör inte iphone). I bland kan webbsidorna rycka till lite när de är intensiva och tunga flash objekt infogade på sidan. Men de gör ju även webbläsarna på en riktig dator då flash är rätt krävande. Bortsett ifrån flash så har jag inte märkt att någon webbsida varit trög eller ryckig. Allt bara funkar och de går snabbt! Speciellt om du kör via wifi.
    > flyter spelen på bra eller laggar det?
    Om spelen är optimerade för de senaste mobilerna så flyter de på bra. SGS2 är de senaste och inte alla spel är optimerade för två kärnor och den grafik som SGS2 stödjer. Detta är lite av Androids problem men också som jag skrev ovan stryka. De spel som är med i listan hos XDA flyter på bra. Även många emulatorer flyter på fint på SGS2 om du nu gillar spela lite gamla retrospel. :)
    > Är SGS2 värt sitt pris, eller ska man vänta på någon annan mobil?
    SGS2 har allt i hårdvara. Den har lite små mjukvarubuggar som man dock kan leva med (enligt mitt tycke). Den har bättre batteritid än 3GS men om du sitter o spelar konstant och i synnerhet spel som är dåligt optimerad (telefonen blir glödhet) så dräneras batteriet snabbt. Så enligt iaf mitt tycke så hänger detta lite på vad för program du kör på enheten för hur du kommer uppleva den. Överlag tycker jag att Android har i stort samma utbud av kvalitets appar som iphone har de är bara lite svårt i vissa fall att hitta dem på market pga alla mindre bra appar. På gott och ont då. :)

Last edited: 13 jun 2011
  7. Rasdroid

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Tack för alla som har svarat, jag uppskattar det verkligen!

Jag har haft ZTE Blade innan och jag gillar Android fixat lite med ROM's och rootat den, jag gillar speciellt CM7 och hoppas det kommer till SGS2. Min syster fick ZTE'n då hennes mobil gick sönder så jag saknar Android lite, haha.
    Så nu när 3GS'n börjat bli lite gammal, och de fysiska knapparna riktigt sega så vill jag verkligen ha en av de bättre Android-lurarna och det verkar SGS2 vara, men det är lite synd att man nästan måste köpa en iPhone för att man ska ha något som lever längre än 2 år iaf. Men tack för ditt svar det fick mig verkligen att tänka ifall jag ska köpa mobilen eller kanske vänta!

Last edited: 13 jun 2011
  8. Gr1peN

Gr1peN Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

En Android håller lika länge, däremot är den inte en toppmodell lika länge eftersom Android marknaden expanderar fortare.

9. Rasdroid

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Det är mer det jag syftade på, kanske uttryckte mig på fel sätt! :)

10. moparlinke

moparlinke Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    642

MINA ENHETER

Äh...Efter 2 år är ingen mobil på topp längre..
    Bara vänja sig med tanken så är de inga problem :-)

11. Rasdroid

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Det är ju lite synd ändå, men det är nästan så med alla nya elektroniska produkter. Familjen köpte SNES runt 1999 och den slutade fungera för någon månad sen, den släpptes 1992 så den fungerade nästan i 19 år medan min Xbox 360 började krångla efter två år :/ men men får bara vänja mig med tanken!

12. kendobendo

kendobendo Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Jag är tveksam till att CM7 kommer någongång snart. De är rätt mycket arbete med att få SGS2 rulla med CM7. Sure de kan säkert få grundfunktionerna att lira bra men de kommer nog ta en bra stund innan de har fått igång all hårdvara (kamera, wifi, 3g osv) och även ett tag innan de har fixat hårdvaruaccelerering för både grafik och optimerad kod för dual core.

Kort gott så tror jag de första CM7 versionerna kommer va väldigt slöa och med mycket strul i början. Fast man ska ju inte vara allt för negativ. de kommer säkert förr eller senare. Kanske går samsung in och skickar över lite tips/kod/kunskap till CM7-grabbarna. Dom fick ju var sin mobil av Samsung så de kanske går snabbare än jag tror :D

Jag är tveksam till att jag har denna lur om två år dock. Jag hoppas på två år men när de kommer fyra kärniga lurar med fet grafikprestanda och bra batteritid (yeah right) så kommer de klia i fingrarna. Men vi får väl se. :)

Lycka till med ditt beslut. Ta de som känns bäst för dig. Själv älskar jag min lur och vill inte ha något annat. :cool:

13. ocs

ocs Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Det stora problemet med Android är dess största styrka, nämligen att det finns fler modeller med olika hårdvara på samma operativsystem. Precis likadant med MAC-datorer, eftersom att alla (nåja, de flesta) har ungefär samma hårdvara. Därigenom kan Apple optimera mjukvaran lite och inte sitta och gissa om vilken hårdvara Samsung eller Sony Ericsson (eller nåt helt annat, för den delen) för för sig att stoppa i telefonen.

14. Vimes

Vimes Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Jag tror nog att telefonen kommer att fungera efter två år, eller mer än så.

Men det är ingen som kommer att lyfta på ögonbrynen över att du har en SGSII längre, då det efter två år finns telefoner som har dubbla/trippla prestandan gentemot SGSII.

Detta är ju samma sak i Iphone världen, varje år kommer en ny bättre modell, och har du en Iphone för att kunna "flasha" med polarna så blir du tvungen att varje år köpa den senaste modellen för att fortfarande vara "inne".

Jag tror att många Apple anhängare sliter sitt hår varje gång en ny Ipad eller Iphone kommer ut. De som köper Apple pga av Trenden. De riktiga teknikintresserade jublar ju varje gång tekniken går frammåt, men Trend folket suckar över att de måste lägga ut lika mycket pengar igen för att vara "inne".