Fråga: Frågor inför ev. köp av Galaxy S2

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av dannyglover, 15 sept 2011.

1. dannyglover

dannyglover Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej!

Det har blivit dags för mig att köpa en ny telefon. Jag har aldrig tidigare ägt en mobil med Android men har på senare tid blivit mer och mer intresserad av vad det kan erbjuda mig som användare. Kortfattat så har jag noll koll på Android, vad det innebär och varför jag bör välja en androiddriven mobil istället för Apples dito.

För tillfället sitter jag på en iPhone 3Gs som jag tycker har fungerat väldigt bra under de år jag har använt den. Känner dock att min nästa mobil nödvändigtvis inte behöver vara Apple, så därför vänder jag mig till er för rådgivning och hjälp.

Den mobil jag har tittat på är Samsung Galaxy S2 i vit färg. Den ser riktigt bra ut och verkar dessutom vara riktigt bra hårdvarumässigt. Här kommer lite frågor jag skulle uppskatta om ni kunde svara på.

Hur bra är gränssnittet?
    -Av de videos jag har sett på youtube verkar det fungera bra, men jag är orolig för att det ska lagga eller vara allmänt kaos (tycker att android verkar erbjuda så mycket att jag inte vet vad jag ska känna, får nästan ångest)

Är Samsung pålitliga?
    - Det jag menar är att när nästa modell släpps, kommer Samsung att sluta bry sig om gamla modeller eller får man fortfarande support och uppdateringar?

Finns det något speciellt som jag bör tänka på inför ett potentiellt köp av Galaxy S2?
    - Både i termer av vad mobilen erbjuder men även Android som system.

Hur är batteritiden?
    -Både med appar och widgets igång kontra när man drar ner på allt

Hur står den sig framtidsmässigt?
    - Är den något att ha om 2 år eller segar den ner sig efter ett halvår?

Skulle även uppskatta om ni kunde ge både för-och nackdelar med den. Jag vet att jag har kommit till ett forum för inbitna androidrävar, men skulle uppskatta ifall ni kunde vara så opartiska som möjligt.

En sista fråga också, kanske en dum sådan, men frågar ändå. iPhone 5 står runt hörnet, bör jag avvakta och vänta eller tycker ni att Galaxy S2 är värd att satsa på ändå?

Tack på förhand!

2. kendobendo

kendobendo Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

MINA ENHETER

Telefon:
    1. Inget lagg eller ryck om du kör med original. De finns ju massvis med möjligheter att byta ut precis allt i androidvärlden. Vissa saker är bättre än original och vissa saker är sämre. Bäst är att klämma på en inne hos en återförsäljare. Typ Mediamarkt.

2. Samsung har gått med i den alians av företag som ska garantera uppdateringar under en viss tid. Jag kan inte komma ihåg just nu på rak hand hur lång tid detta var men jag är högst tveksam till att Samsung kommer hålla på och uppdatera sin SGS2 lika länge som Apple har gjort med sina telefoner. Fast en stor fördel med Android är det öppna kommunityt som erbjuder lösningar även för äldre telefoner, där äldre lurar får funktionalitet som de aldrig var menat att de skulle få. Allt levereras ju på gott o ont utan garanti då.

3. Inget speciellt som jag ser de. Kolla kanske så de tillbehör du är van vid finns till SGS2. Finns ju flera tillbehör som inte existerar till Android. Iphone har ju legat före i detta men de börjar bli bättre allt som tiden går. Tänk på att inga av dina gamla laddare funkar till SGS2 och du kan inte heller använda itunes! :)

4. Batteritiden är helt okej. Om något är den betydligt bättre än exempelvis Iphone 3Gs. Räkna med att ladda telefonen varje natt dock.

5. SGS2 är ett flaggskepp som sådant är de top of the line idag. Jag tror nog att den klarar sig stå rätt skapligt emot under 1-2år. Jag tror nog inte den håller lika länge som Apples produkter gör dock iom att de släpper uppdaterar så sällan. De fullständigt explorerar på Android-sidan just nu med nya modeller varje vecka mer eller mindre. Men SGS2 är i mitt tycke den bästa än idag. Den släpptes i Maj i år!

Bara du själv kan avgöra om du ska vänta på iphone 5. Svårt att säga vare sig bu eller bä om det.

Fördelar med SGS2 (android) som jag ser de:
    + Du måste inte använda Googles tjänster. Du kan installera appar manuellt eller via en annan leverantör. Hos Apple är det Apple eller inget, eller möjligen Jailbreak då fast du behöver inte sabba din garanti med en Android för att ha ett alternativ.

+ Android kan du ändra nästa allt på. Gillar du inte hur ikonerna ser ut, hur telefonen hanterar utseendet på hemskärmarna, ring knapparna osv.. så kan allt detta bytas ut. De finns massor med alternativ.

Negativt om SGS2
    - En polare som hade en ip3gs innan tyckte att samsungen kändes snabb som satan och fin å så men han retade sig lite på plastigheten. Jag har inte sett några direkta kvalitetsproblem dock. Inget knarrar eller har spruckigt.

- Lite väl lätt kanske, men man vänjer sig.

- Den är inte lika robust som en HTC men den är ungefär lika känslig för att tappas i golvet som en ip4, så skaffa silikonskydd eller liknande.

Sen finns det massa av de vanliga tramset som många spårar in sig på med öppet system kontra låst, frihet bla bla.. men jag fokuserar istället på användarnyttan. Jag är nöjd med mitt köp iaf.

dannyglover gillar detta.
  3. dannyglover

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack för ett utförligt svar, känns som att jag har lite bättre koll nu!

"Jag tror nog inte den håller lika länge som Apples produkter gör dock iom att de släpper uppdaterar så sällan. De fullständigt explorerar på Android-sidan just nu med nya modeller varje vecka mer eller mindre."

Just detta jag har lite farhågor inför. Förstår att en tillverkare inte kan supporta en modell för all framtid, men jag är lite oroad för vad som händer när Samsung (efter 1 år eller mer?) slutar bry sig om S2an. Det vore riktigt tråkigt ifall en laggfri och bra mobil blir seg och dras med problem utan att det finns någon officiell uppdatering. Å andra sidan nämner du att det finns folk som utvecklar sådana lösningar ändå, så det kanske inte är ett problem.

Som jag nämnde tidigare så tycker jag att det verkar finnas för mycket alternativ för mig som användare. Är det jobbigt att hålla koll på allt? Kan ingenting om någonting som gäller Android, blir knäpp bara jag läser om ROM, Root och allt sådant. Jag vill helst att den bara ska fungera så att jag slipper en massa problem. Är det en bra telefon för den som sätter användarvänlighet och snabbhet före tekniska specifikationer?

Positivt att det finns möjligheter dock, slår ju aldrig fel när man faktiskt vill ändra lite på innehållet!

Sammanfattningsvis så har jag riktigt svårt att fatta ett beslut. Ska klämma lite på den i helgen och se vad jag tycker. Tack ännu en gång för svaren, det kan bli skillnaden mellan köpa eller inte!

4. kendobendo

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Du måste skilja på vad som finns och vad du behöver :)

Android har ett massivt kommunity men de betyder inte att du måste bry dig. Du kan ju faktiskt bara vara en vanlig användare som inte sysslar med Root och hack o tricks å pill och ändå vara nöjd. Din SGS2 kommer inte bli sämre med tiden, de som däremot händer är att du kanske ökar dina krav och förväntningar. De är ju likadant med gamla datorer. Dom är inte slöare än dag ett, bara krav & förväntningar som är högre.

En dator kan bli seg med tid då man öser in program i den och aldrig städar systemet. De kan även hända med en Androidlur men skulle allt skita sig fullständigt så är de inte längre bort än en knapptryckning för att nollställa hela telefonen till som den va dag ett. Så ur de perspektivet så är de enklare att fixa en strulig telefon än en dator som oftast behöver en fullständig ominstallation.

Men som sagt, gå till en affär och kläm på en SGS2 och gå på lite magkänsla. Sen är inte heller Swedroid ett kanske helt neutralt läge. Vi som hänger här är ju rätt pro-android så att säga. Men jag har försökt vara neutral. :)

Ett tillägg ang uppdateringar.

Samsung lär underhålla och se till att denna lur är någorlunda up-to-date i åtminstone 2-3år. Skulle inte kunna tänka mig att de bara struntar i den. De är ändå en rätt viktig milstolpe för Samsung, just denna lur. Fast häng mig inte om de inte skulle vara så, men jag har som sagt bara väldigt svårt att kunna tänka mig något annat. Apple är ju rätt extrema på denna punkt. Hur gammal är inte 3GS idag? Den får ju fortfarande uppdateringar ! ;)

Last edited: 15 sept 2011
  5. Klashosh

Klashosh Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    41

MINA ENHETER

1. Gränssnittet fungerar fint, flyter på bra och jag finner det väldigt användarvänligt. Men som sagt så är det bara att byta ut om du vill prova nåt annat. Det kallas för launcher om du vill kolla upp några andra på t ex youtube.

2. Första sgsen uppdateras ju fortfarande så det tycker jag.

3. Apparna är generellt av sämre kvalitet och många appar kommer ofta till android senare än iphone.

4. Jag har inga som helst problem att få batteriet att räcka en hel dag även då jag använder gpsen nån timme och streamar spotify nån timme, plus lite sms och surf samt wordfeud. Om ett par veckor så släpper ju samsung ett 20% starkare batteri för 200-300 kr också ifall man vill ha det ännu bättre :) Hur länge den räcker om jag drar ner på uppdateringar etc vet jag inte då jag aldrig känt något behov av det. Nu har jag haft min på i 12 timmar och den har 85% batteri kvar. Men då har jag varit på jobbet och mobilen har legat i skåpet nästan hela dagen (har skickat ett sms och surfat ca 10 minuter).

5. Prylnörd som jag är så har jag säkert bytt mobil minst 2 gånger om 2 år men jag skulle tippa på att Galaxy S2 står sig riktigt bra med tanke på hur bra sgs (ettan) fortfarande är i jämförelse med nyare lurar.

Mina åsikter:
    Jag har aldrig ägt någon iphone men uppfattningen jag har fått av den är att den är riktigt stabil men också extremt begränsad. Jag tror inte jag skulle stå ut mer än ett par dagar med en iphone innan jag skulle känna mig alldeles för låst. Widgets skulle jag också sakna extremt mycket. Men det kanske kan komma i 5:an (jag har ingen aning). Iphone verkar ju ha sjukt kassa garantivilkor. 4:ans garanti gäller ju inte om telefonen använts i minusgrader!
    Att galaxy s2 är så lätt gillar jag skarpt! Den märks knappt av i fickan då den är så lätt och tunn. En del skriver att den känns plastig och billig pga vikten men jag tycker det bara ger fördelar.
    Om du orkar så tycker jag definitivt att du ska vänta på att det iaf släpps specifikationer och bilder på iphone 5 så att du kan känna efter om du inte hellre vill ha den. Det finns ju inga nackdelar med att vänta förutom att det tar längre tid innan du får en ny telefon ;)

6. dannyglover

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Kendobendo: Tack för förtydligande, jag är väldigt selektiv när det gäller köp av ny telefon men S2an känns högintressant just nu och om det inte blir en iPhone 5 så blir det definitivt den. Jag tror att mina farhågor kring Android som system hänger kvar från hur det fungerade och vad folk tyckte för 2-3 år sedan. Har hört att Android är väldigt mycket bättre nu än då.

"Apparna är generellt av sämre kvalitet och många appar kommer ofta till android senare än iphone."

De appar jag använder mest (idag) är nyhetsappar, spel och andra underhållningsprogram, inget speciellt unikt med andra ord. Är troligtvis en "normalanvändare", så just det känns inte som ett problem.

Antar att den klarar av krävande spel också? Inte för att det är något som väger in speciellt mycket vid eventuellt köp, men det vore ändå kul att veta.

Tackar för båda era svar! Ska klämma lite på den antingen imorgon eller i helgen, kommer att posta mina intryck här efteråt.

Trevlig site också, matnyttig information som räcker och blir över. :)

7. petu

petu Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Varför skulle Android-apparna vara sämre? Vad jag vet så finns/fanns det 300 000 appar till Iphone och 200 000 till Android. Android knapar dock in och inställningen att apparna hamnar hos Iphone först håller på att ändras. Det finns dessutom fler gratisappar till Android än till Iphone.

8. Larss00n80

Larss00n80 Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    186

MINA ENHETER

Om du nu ska köpa en SGS II så har jag ett plast skydd till den till salu pga av felköp. Den blir din för en sedel med Jenny på!

9. darkshippo

darkshippo Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 209
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    IPhone 16 Pro Max 256GB NT

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Telefon 2:
    IPhone SE 2020 64 GB
    Telefon 3:
    IPhone 7
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Platta 2:
    iPad 11 M1
    Jag gick precis över från 3GS till Galaxy S2:an. Ni som har läst mina inlägg har nog säkert hört mig ranta om skärmen osv. Första enheten jag fick var DOA, men det kan hända alla telefoner. Telefon nr2 som jag har nu har en helt gudomlig skärm. Den är aningen stor. Nu till dina frågor.

1. Gränsnittet är annorlunda jämfört med iOS. Jag som körde drygt 2 år med iOS är klart en skillnad. En annan grej som jag lade märke till att inställningar för programmen ligger i inställningsmenyn på iOS, men på Android ligger det på varje enskilt program. Touchen må vara mer responsivt än 3GS, dock så märker jag att jag missar fler bokstäver med tangentbordet på SGS2. Det kan ju vara en vanesak.

2. Skälet till varför jag lämnar iPhone är för att Apple låser allt för mycket. Min 3GS blev användbar efter jailbreak. Samsung promotar detta i princip, icke låst bootloader och har defacto delat ut SGS2 till folk ute i androidcommunityn. Även om Samsung skulle sluta uppdatera din telefon så kommer communityn att göra det.

3. 4.3tum är ju rätt stor. Det du måste känna efter är om du kan lära dig hantera detta. Dessutom så skall du kolla på skärmen. Om den har gulstick så skall den tillbaka på DOA. Det ser du ganska tydligt på 1/3 på den vänstra delen av skärmen.

4. Jag hade ju beställt det där 2000mAh batteriet och funderar på att avbeställa. Jag tycker att batteriet håller rätt bra.

5. När det gäller prestandan så slår Exynos i princip allt som finns på marknaden. En dualcore på 1.2GHz och 1GB RAM. Den har plats för en 32GB Class 10 miniSDHC så totalt kan du få 48GB. Det bör räcka ett tag.

Det enda som är synd för din del är alla appar du har köpt på Appstore. Dock skulle jag inte vända mig tillbaka till IOS. Jag tycker fortfarande att IOS är lättare, enklare och mer logisk. Men är man en poweruser så har android fler möjligheter.

10. dannyglover

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

"Om den har gulstick så skall den tillbaka på DOA."

Vad betyder DOA?

"Jag tycker fortfarande att IOS är lättare, enklare och mer logisk. Men är man en poweruser så har android fler möjligheter."

This. I all ärlighet så är jag så långt ifrån en poweruser som man kan komma. Jag vill ha det enklare, lättare, mer logiskt och med ett stort fokus på användarvänlighet. Det är egentligen det som gör att jag drar mig från att köpa den redan imorgon. Jag tvivlar inte på att det skulle funka för mig ändå, men jag kanske skjuter mig själv i benet genom att köpa en telefon som helt enkelt erbjuder för mycket, hur konstigt det än låter.

"En annan grej som jag lade märke till att inställningar för programmen ligger i inställningsmenyn på iOS, men på Android ligger det på varje enskilt program."

Detta är också något jag ser på med stor skepsis. Hur kul och bra det än är att man kan trixa och ändra i alla olika program så är jag rädd för att det helt enkelt blir för mycket, det jag gillar med min nuvarande 3Gs är att den helt enkelt "bara funkar" och inte strular.

Fan, allt detta gav mig bara mer ångest! Som sagt, ska kika på den i helgen och pilla lite på den (hur mycket det nu ger när man står inne i en svettig butik och personalen konstant springer fram och frågar hur det går). :)

11. darkshippo

darkshippo Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 209
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Telefon 2:
    IPhone SE 2020 64 GB
    Telefon 3:
    IPhone 7
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Platta 2:
    iPad 11 M1
    Nu kanske mitt svar är som att svära i kyrkan. Vill du bara ha en mobil som FUNGERAR och inte behöver kräver att ha möjighet att customiza telefonen i absurbdum. Då är nog iPhone 5 den telefon du ska ha. Dels får du behålla alla din apps och du slipper lära dig ett nytt system.

DOA = Defective on Arrival. Fel vid leverans. Det du skulle kunna göra är faktiskt bege dig till en butik där de har en SGS2 som du kan prova och känna efter. Svårt att vänja sig av iOS. ^^

12. kendobendo

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Ska man vara petig så betyder DOA = Dead on Arrival. Många använder termen för att beskriva att en produkt är defekt men defekt och död är ju lite olika saker.

DOA - Definition by AcronymFinder

Man kan iofs säga att det betyder Defective också, fast de är inte ursprunget och är inte direkt högt rankat som "de rätta". Se länken.

Jag vet, petigt, men va fan.. om någon frågar så. :)

jullan gillar detta.
  13. jullan

jullan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro
    Nån som kan säga hur reptålig s2:ans skärm är jämfört med iphone 4?
    Har ju mina starka funderingar på att köpa s2, har iphone 4 nu och har inte haft displayskydd på den på hela året jag haft den, har inte en enda repa vad jag kan se så den är ju väldigt tålig.
    Att jag undrar är för att jag hatar displayskydd! Hur man än gör så blir det äckliga luftbubblor.. :/

14. tjtj

tjtj Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Just för tillfället så är det väl iofs så, iPhone-appar har funnits lite längre och har också fler betalappar eftersom det har blivit mer etablerat att köpa appar bland iphone-användare. Det är ju också enklare att finslipa appar till iphone eftersom du bara behöver testa på två telefoner. Så det är generellt sett lite mer finslipade appar till iphone i dagsläget.
    Men apparna uppdateras ju hela tiden så Android närmar sig ju hela tiden. Och numera så beställer företag oftast appar till både iphone & android samtidigt, för ett år sedan så var det iphone i första hand sedan android om det fanns pengar kvar (har kollegor som jobbar med app-utveckling).

Men bara för att jag tycker iphone har i genomsnitt bättre (kanske främst snyggare och mer finslipade) appar i dagsläget så har jag inte det minsta intresse av att skaffa en iphone, det är mer än detta som avgör.

15. masze

masze Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 714
    Telefon:
    12 Pro Max

MINA ENHETER

Telefon:
    12 Pro Max
    Min fru som jobbar på kontor har en iph4.
    Jag jobbar i en skitig tuff stålindustri, har en sgs2a.
    Hon har 2-3 märken på sin skärm, jag har 0..
    Sen kan ni dra slutsatsen själv, iofs så är vissa människor klumpigare än andra...

Skickat från min SGSII

16. saftmaskin

saftmaskin Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    55
    Telefon:
    Nexus 5

MINA ENHETER

Telefon:
    Nexus 5
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Nova Launcher, SwiftKey
    Jag har alltid kört iPhone och iPhone 4 fram tills för några dagar sedan då jag inte orkar vänta på den försenade iPhone 5.

Nu har jag alltså köpt en Galaxy S 2 och jag är mer nöjd än vad jag hade trott. SGS2 är ju 1 år nyare än iPhone 4 så självklart mycket bättre på speciellt hårdvarubiten.

Det är jättekul nu att kolla vad som skiljer och vilken som är bäst på vad. Galaxy2n har väldigt många fördelar så den vinner på sin öppenhet, men också många nackdelar som iPhone är bättre på.

Därför är Galaxy S 2 bättre:
    * 1 år nyare än iPhone 4 och därför självklart bättre hårdvara.
    * Snyggare modernare interface med mer grafik (bilder på kontakter i kontaktlistan/sms tex)
    * Widgets och rörliga hemskärmar.
    * Kunna ändra om hela interfacet, ikoner, låsskärm osv till precis som man vill.
    * Kunna välja mellan många olika Webbläsare, Mailklienter, SMS-klienter. Byta till någon man gillar.
    * Slippa iTunes och bara kunna kopiera över allt direkt! Slippa konvertera videos till speciella format, eller sortera spellistor.
    * Normalt sim-kort och stöd för sdkort/utbytbart batteri. Krångel att byta SIM med andra telefoner om man kör MicroSIM.
    * Många fler inställningar i alla program. Kamera-appen har mängder av inställningar tex. iPhone har inga inställningar för kameran förutom blixt av/på och HDR.

Därför är iPhone 4/iOS bättre:
    * Gränssnittet är mer enhetligt mellan alla appar och därför enklare/logiskt. (På android har alla apps olika gränssnitt osv)
    * App store har större utbud av kvalitets-apps och speciellt spel
    * Gränssnittet och webbläsaren har i allmänhet mer flyt och scrolling som är enhetligt genom hela iOS. ( På Galaxy S flyter det mesta, men webbläsaren är lite efterhängsen och det skiljer i scrolling-beteendet mellan olika appar/gränssnitt i telefonen)
    * iCloud (ios5) gör auto-backup av precis hela telefonen med apps och hur allt såg ut.. om man ska återställa till en ny enhet osv.
    * Alla världens språk finns inbyggt. På android måste man installera nya tangentbord och det är lite jobbigt att "switcha" mellan språken, om man inte "enbart" kör Swype med alla språk man använder.
    * Appsen ifrån App store är bara att installera utan att bry sig om vilka rättigheter dessa får. Apple sköter godkänningen och iOS ska fixa så inte Apps drar för mycket batteri. På Android behöver man oroa sig för detta när man installerar Apps.

I slutändan tycker jag att man väljer det som passar en själv bäst. Jag tror att Galaxy S2 passar mig just nu men iPhone 4 passar min pappa bättre.

17. Per Larsson

Per Larsson Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Har SGS2. Har haft SGS1 och ett flertal andra Android mobiler.
    Har iPad och iPod Touch. iPad touch använder jag sällan. iPad använder jag dagligen till nästan allt.

Tåligheten på skärmen på SGS och SGS2 är otroligt bra.

SGS2 är väldigt lätt och tunn vilket är suveränt.

Det är plast, men det är också suveränt. Plast betyder väldigt tålig och mkt lätt. Plasten flexar när/om du tappar den och ger en säkerhetsmarginal som du inte har med iPhone. Jag har slängt (av misstag) min SGS 3m snett upp i luften. Den landade på asfalt med skärmen neråt. Blev inte en skråma på skärmen och ett litet jack i plasten på sidan. Prova det med din iPhone!

Älskar flytet i GUI:t i iPad/iPod samt i web browsers. Överlägset Honeycomb surfplattor och SGS. MEN SGS2 är helt klart med på banan. Samsung har verkligen lyckats. Den är supermjuk.

Även responsen på tangentbordet är nu äntligen i iOS klass.

Skärmen är som alla säger helt fantastisk på SGS2. Trodde inte det gick att få det bättre än SGS1, men fel hade jag. ;-)

Jag tycker Android är oerhört mkt lättare att använda än iOS. Det enda som gör iOS lätt är att man inte kan göra något. Det är klart, om man inte vill göra något så är väl det bra, men varför har man då en kraftfull telefon?
    Men, vi pratar inte om att hacka sin telefon, nej utan enkla saker som att sortera programmen på startsidan i mappar, att lägga upp widgets för att se din kalender osv.
    Inställningar i telefonen gör du under just Inställningar. Finns bland program, samt även via menyknappen på startsidan. Svårt? Ehh nej!
    På iOS fungerar det ju nästan likadant. Skillnaden är att under dess inställningar finns det inställningar även för några program. Detta är för mig väldigt förvirrat, då det inte alls är så att alla program har sina inställningar här, utan bara några. Andra program har sina inställningar inne i programmet. Kan bara vara superdumt och inte alls lätt.

SGS2 är ju en kraftfull dator som är kapabel till att hantera stora datamängder. 1080p filmer i hög bitrate spelar den upp utan att tveka mm och den fina skärmen gör den även till en fin bildvisare. Den har även stöd för HDMI ut (läs min långa tråd men missa inte överaskningen på slutet).
    Den spelar de tyngsta spelen med lätthet (t ex Cordy som hackar duktigt på iPad 1 och SGG1).

Jag gillar att kunna föra över film i mkv format, eller AVI eller mp4 eller MOV eller vad tusan som helst i upp till 1080p utan att först krångla med jobbiga konverteringar. Jag vill inte heller vara tvingad till att gå via iTunes för precis allting, utan vill kunna lägga något på ett minneskort och trycka in det i telefonen. Android låter dig lägga vad som helst (bild, film eller vad helst) på ett minneskort kopplat till datorn och sedan trycker du bara inte det i telefonen. Vill du hellre köra med USB kabel så går det såklart fint också.
    Du får lägga sakerna i precis vilken folder du vill, i undermappar osv.
    Alla program kan se alla filerna.
    Här är Android helt överlägsen iOS.
    iOS är ju helt j-vla hopplös med att föra över filer och saknar ju möjligheter att bygga ut minnet, koppla in usb-enheter (jo det finns en adapter men den fungerar endast väldigt begränsat med att föra över vissa bildfiler och ett väldigt begränsat filmformat).
    Sedan saknar du ju helt kontroll över vad filerna hamnar i iOS. Programmen ser inte varandras filer osv. Rena kaosen. Fattar inte hur någon kan tycka det är lätt.

SGS2 spelar upp 1080p i vilket filmformat som helst. De få format som den inbyggda filmspelaren inte fixar finns det gratisappar som fixar.

SGS2 har förutom möjlighet till att stoppa in minneskort (försök det med den iPhone!) även möjlihet att koppla in ett hårddisk!! Jepp, och tom en USB-sticka, eller minneskortsläsare.
    Men, inte nog med det, du behöver inte först föra över mediat till telefonen för att spela upp det, utan kan spela upp det direkt ifrån USB-enheten. Detta kräver dock en liten adapter.

Väldigt många stora och bra spel finns även till Android. Dock inte alla. Några få är spärrade för telefoner som har Tegra 2 (vilket SGS2 inte har).
    Vissa appar är grymma, andra mindre bra. Det finns fler till iOS, men det finns bra många till Android.
    Däremot är app store klart bättre än android market.

Är du intresserad av att köra appar där du skapar musik, så glöm Android. iOS är totalt överlägset där.

Om man skulle jämföra Android surfplattor med iPad så skulle jag dock skriva ett annat brev. Där är iPad helt överlägsna. Visst, man har samma skit med avsaknad av smidig överföring, utbyggnad av minnet, köra program från minneskort, hårddisk osv, skapa foldrar osv. MEN, apparna och prestandan på iOS är så totalt överlägsna Honeycomb plattorna att man kan leva med begränsningarna i iOS.

Last edited: 16 sept 2011
    dannyglover och Chilaq gillar detta.
  18. Chilaq

Chilaq Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    29

MINA ENHETER

Nuff said! Jag som redan var övertygad blev övertygad på nytt och håller med dig angående plattorna också.
    Android för mobiler = överlägset bäst.
    IOS för plattor = Dito

19. Talvathir

Talvathir Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    656
    Operatör:
    Tele2 (Företagsabb.)
    Telefon:
    OnePlus 7T

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2 (Företagsabb.)
    Telefon:
    OnePlus 7T
    ROM:
    Stock, så in i bänken stock.
    Telefon 2:
    OnePlus 5
    Första veckorna är allt apballt, du skickar in nya ROM:ar varannan timma, byter kernel och temar om allt.

Sen en dag lessnar du och börjar använda telefonen som en telefon och inte som en leksak. Det är då du upptäcker vilken jäkla go lur S2:an är. Den är telefonernas motsvarighet till BMW M5 Touring .... :D

20. hogart

hogart Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    42

MINA ENHETER

* Bara för att du KAN göra 1000 olika saker så är du inte TVINGAD att göra det.

* Att det skulle innebära krångel att appar har inställningarna separat köper jag inte. Vill jag ändra inställningarna på msn, spotify, min webläsare eller ett spel så ligger dessa separat även på min dator.

Jag tycker alltså att du oroar dig i onödan. Ang färgen tycker jag du ska köpa den svarta så att du kan beställa det nya batteriet på 2000 mah. Det kräver nämligen byte av batterilucka, och den är svart. Vit telefon med svart batterilucka? Big nono. :)

Last edited: 16 sept 2011