Har SGS2. Har haft SGS1 och ett flertal andra Android mobiler.
Har iPad och iPod Touch. iPad touch använder jag sällan. iPad använder jag dagligen till nästan allt.
Tåligheten på skärmen på SGS och SGS2 är otroligt bra.
SGS2 är väldigt lätt och tunn vilket är suveränt.
Det är plast, men det är också suveränt. Plast betyder väldigt tålig och mkt lätt. Plasten flexar när/om du tappar den och ger en säkerhetsmarginal som du inte har med iPhone. Jag har slängt (av misstag) min SGS 3m snett upp i luften. Den landade på asfalt med skärmen neråt. Blev inte en skråma på skärmen och ett litet jack i plasten på sidan. Prova det med din iPhone!
Älskar flytet i GUI:t i iPad/iPod samt i web browsers. Överlägset Honeycomb surfplattor och SGS. MEN SGS2 är helt klart med på banan. Samsung har verkligen lyckats. Den är supermjuk.
Även responsen på tangentbordet är nu äntligen i iOS klass.
Skärmen är som alla säger helt fantastisk på SGS2. Trodde inte det gick att få det bättre än SGS1, men fel hade jag. ;-)
Jag tycker Android är oerhört mkt lättare att använda än iOS. Det enda som gör iOS lätt är att man inte kan göra något. Det är klart, om man inte vill göra något så är väl det bra, men varför har man då en kraftfull telefon?
Men, vi pratar inte om att hacka sin telefon, nej utan enkla saker som att sortera programmen på startsidan i mappar, att lägga upp widgets för att se din kalender osv.
Inställningar i telefonen gör du under just Inställningar. Finns bland program, samt även via menyknappen på startsidan. Svårt? Ehh nej!
På iOS fungerar det ju nästan likadant. Skillnaden är att under dess inställningar finns det inställningar även för några program. Detta är för mig väldigt förvirrat, då det inte alls är så att alla program har sina inställningar här, utan bara några. Andra program har sina inställningar inne i programmet. Kan bara vara superdumt och inte alls lätt.
SGS2 är ju en kraftfull dator som är kapabel till att hantera stora datamängder. 1080p filmer i hög bitrate spelar den upp utan att tveka mm och den fina skärmen gör den även till en fin bildvisare. Den har även stöd för HDMI ut (läs min långa tråd men missa inte överaskningen på slutet).
Den spelar de tyngsta spelen med lätthet (t ex Cordy som hackar duktigt på iPad 1 och SGG1).
Jag gillar att kunna föra över film i mkv format, eller AVI eller mp4 eller MOV eller vad tusan som helst i upp till 1080p utan att först krångla med jobbiga konverteringar. Jag vill inte heller vara tvingad till att gå via iTunes för precis allting, utan vill kunna lägga något på ett minneskort och trycka in det i telefonen. Android låter dig lägga vad som helst (bild, film eller vad helst) på ett minneskort kopplat till datorn och sedan trycker du bara inte det i telefonen. Vill du hellre köra med USB kabel så går det såklart fint också.
Du får lägga sakerna i precis vilken folder du vill, i undermappar osv.
Alla program kan se alla filerna.
Här är Android helt överlägsen iOS.
iOS är ju helt j-vla hopplös med att föra över filer och saknar ju möjligheter att bygga ut minnet, koppla in usb-enheter (jo det finns en adapter men den fungerar endast väldigt begränsat med att föra över vissa bildfiler och ett väldigt begränsat filmformat).
Sedan saknar du ju helt kontroll över vad filerna hamnar i iOS. Programmen ser inte varandras filer osv. Rena kaosen. Fattar inte hur någon kan tycka det är lätt.
SGS2 spelar upp 1080p i vilket filmformat som helst. De få format som den inbyggda filmspelaren inte fixar finns det gratisappar som fixar.
SGS2 har förutom möjlighet till att stoppa in minneskort (försök det med den iPhone!) även möjlihet att koppla in ett hårddisk!! Jepp, och tom en USB-sticka, eller minneskortsläsare.
Men, inte nog med det, du behöver inte först föra över mediat till telefonen för att spela upp det, utan kan spela upp det direkt ifrån USB-enheten. Detta kräver dock en liten adapter.
Väldigt många stora och bra spel finns även till Android. Dock inte alla. Några få är spärrade för telefoner som har Tegra 2 (vilket SGS2 inte har).
Vissa appar är grymma, andra mindre bra. Det finns fler till iOS, men det finns bra många till Android.
Däremot är app store klart bättre än android market.
Är du intresserad av att köra appar där du skapar musik, så glöm Android. iOS är totalt överlägset där.
Om man skulle jämföra Android surfplattor med iPad så skulle jag dock skriva ett annat brev. Där är iPad helt överlägsna. Visst, man har samma skit med avsaknad av smidig överföring, utbyggnad av minnet, köra program från minneskort, hårddisk osv, skapa foldrar osv. MEN, apparna och prestandan på iOS är så totalt överlägsna Honeycomb plattorna att man kan leva med begränsningarna i iOS.
Last edited: 16 sept 2011
dannyglover och Chilaq gillar detta.