Fråga: Frågor inför rootning

Diskussion i 'Galaxy Nexus - ROM-filer och utveckling' startad av Skvanorn, 6 aug 2012.

1. Skvanorn

Skvanorn Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej!

Jag har nyligen skaffat mig en Nexus (yay! :D) och har flashat in yakju för att få 4.1.1. Det är verkligen ett grymt flyt osv i luren men det kliar trots det lite i fingrarna... Jag har en rootad HTC Desire som jag pillat en hel del med tidigare så det känns lite kontigt att inte roota en Nexus, som mer eller mindre ber om det :P Men det är just det att den redan är nästintill fulländad. Nåväl.

Vad bör jag tänka på inför rootning?

1. Jag har gjort en backup mha SDK. Jag använde kommandot adb backup -apk -shared -all -nosystem. Kan jag återställa den efter att ha rootat/låst upp bootloadern och på så vis få tillbaka appar etc men fortfarande vara rootad/upplåst? Eller finns det något ännu bättre alternativ?

2. Jag läste root-guiden här på forumet men Nexus Root Toolkit v1.5.2 verkar ju mycket smidigare att använda. Kommentarer på det?

3. Bootloadern. Varför låses den upp? Fördelar? Måste den låsas upp för att man skall kunna roota?

4. Radios & kernels. Är de nödvändiga att byta inför ROM-byten? Flashar man dem som man flashar en ROM i recoveryn? Något att tänka på här?

5. "Brickning". Jag minns när jag rootade min Desire att jag var lite nervös över att den skulle "brickas" nån gång under processen. Finns den risken hos Nexusen också, och i så fall när?

Något annat som jag glömt?

Stort tack på förhand! :)

2. ogre

ogre Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    508
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro
    Telefon 2:
    iPhone 14 pro
    Telefon 3:
    OnePlus 8T
    1. Det är enda sättet du kan ta backup på utan root eller upplåst bootloader, och förutsatt att backupen går att läsa tillbaks ska metoden vara helt OK. Finns en stickytråd i ämnet och där får man bra svar om frågor uppstår.
    2. Var och en får använda de verktyg man känner sig bekväm med. Min åsikt är att det är bättre att ägna några minuter åt att läsa på och använda fastboot för flashning. Det är det Google själva använder och det är robust. Writeup på Wikin finns om allt detta. Börja här. Du har redan gjort backup med adb, så tröskeln att använda fastboot är inte så stor.
    3. Kärnan med en Nexustelefon om du frågar mig. Låsa upp bootloadern är det första man gör. Det görs en gång och sedan låser man bara om man är extremt paranoid eller ska lämna den på reparation. Förutsättning för att kunna använd fastboot.
    4. Börja med att lägga in yakju factory image på Googles sätt - du får då tillhörande radio och bootloader. Om du kör custom ROM, välj den bootloader och radio som hör till Androidversionen ROMen baseras på.
    5. Ingen reell risk för brickning. Desiren hade hårdvaruskydd som man fick hacka för att få S-OFF. Nexus har bara låst bootloader och den är designad för att kunna låsas upp enkelt. Med fastboot kan du flasha alla relevanta delar av telefonen om nåt skulle gå snett.

De länkade wikiartiklarna innehåller all info som krävs för att låsa upp, flasha in Google factory image, boota en extern recovery och roota. Följer du dem så har du en lur som är stock, får OTAS, men kan köra alla appar som kräver rootning.

Jag har ingen åsikt om färdiga toolkits annat än att jag inte skulle använda ett själv.

3. mikma

mikma Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Sony XZ2 Compact

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony XZ2 Compact
    1. Räkna inte med att kunna återställa det "externa minnet". Det är nämligen en bugg i adb backup/restore.

4. Skvanorn

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack för svaret!

Jag tror jag kör på SDK för att låsa upp/roota också. Skillnaden adb vs fastboot är väl bara att fastboot-kommandot använder man när man har bootat in i fastboot, medan adb använder man när telefonen är igång?

Om jag följer root-guiden så verkar det vara en del grejer som är gamla, t ex finns Superboot r4 ute istället för r3 som står i guiden. Även CWM finns i en nyare version. Skall jag ändå följa guiden? Om jag vill installera TWRP-recoveryn istället för CWM, är det bara att byta ut den rakt av då?

Och om jag redan installerat SDK och gjort en adb-backup så betyder ju det att telefonen hittas av datorn, kan jag då skippa alla steg fram till upplåsning av bootloadern? När jag använde adb så skrev jag inte adb-windows.exe, men det gör man i guiden, så det kanske är bäst att börja om??

Tack för all hjälp...

5. Skvanorn

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Vad innefattas i det "externa minnet"? :(

6. ogre

ogre Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    508
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro
    Telefon 2:
    iPhone 14 pro
    Telefon 3:
    OnePlus 8T
    Jepp, filerna i rootningstråden är gamla, det är därför jag tipsade om wikiartiklarna, de förklarar också skillnaden på adb och adb-windows :) Du behöver inte börja om. Jag förespråkar att boota recoveryn från fastboot istället för att flasha den om du vill ha OTAs. Det är rätt sällan man är inne i recovery ändå.

I och med att du har installerat SDK så är det adb respektive fastboot som gäller som kommandonamn.

https://swedroid.se/wiki/index.php?title=Använda_fastboot_och_ADB

Last edited: 6 aug 2012
  7. ogre

ogre Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    508
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro
    Telefon 2:
    iPhone 14 pro
    Telefon 3:
    OnePlus 8T
    Det som ligger under /sdcard skulle jag tro, dvs det som på Desiren låg på det externa minneskortet.

Foton, ringsignaler etc ligger där. De går bra att ta backup på manuellt, antingen med adb pull eller via windows filutforskare.

8. Skvanorn

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jaha, så även om man har en custom-ROM så kan man få OTAs så länge man inte flashat en recovery?

9. Skvanorn

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jaha, men det är ju inte så farligt. :) Det dryga är ju att behöva installera om appar och hålla på med inställningar. Som du säger så är det ju bara att dra över det andra till datorn...

10. ogre

ogre Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    508
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro
    Telefon 2:
    iPhone 14 pro
    Telefon 3:
    OnePlus 8T
    Nej, du kan bara få OTA om du kör stock ROM med stock recovery. Det går bra att vara rootad, men du måste själv antingen spara undan root, eller flasha in SuperUser-zipen igen efter att ha kört in OTA. OTA patchar alla filer som ska uppdateras, så man får inte peta i systemfiler om det ska funka.

Kör man custom ROM kan man lika gärna flasha in tredjepartsrecoveryn i telefonen efter som alla uppdateringar till dessa traditionellt flashas in via recovery.

11. ogre

ogre Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    508
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro
    Telefon 2:
    iPhone 14 pro
    Telefon 3:
    OnePlus 8T
    Exakt.

Nästa Nexus är dock tipset att låsa upp bootloadern när du tar den ur kartongen, så att du snabbt kan roota. Titanium Backup is the shit när det gäller att ta backup på appar och inställningar, men den kräver root.

Som exempel på min lur: Behövde in för byte av moderkort (5GHz WiFi pajade). Jag såg till att alla appar och inställningar var backade med Titanium och synkade till Dropbox, tog en manuell backup av det jag ville spara i /sdcard. Efter att ha fått tillbaks luren var det bara att befria den från yakjuxw version 4.0.1 som Samsungs verkstad begåvat den med och läsa tillbaks backuperna.

Last edited: 6 aug 2012
  12. Skvanorn

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ja, nästa gång låser jag nog upp den direkt :D
    Det slutade med att jag använde WugFreshs Nexus Root Toolkit v1.5.2, mest för att inte råka göra fel nånstans. Det funkade helt smärtfritt, väldigt pedagogiskt upplägg och hyfsat automatiserat. Skönt med ett GUI också för den som inte är vän med cmd etc. :)

TiB är guld värd. Återställde du själv till yakjuxw 4.0.1 innan du skickade in den? Har läst att de kan vara kinkiga med reparationer om inte telefonen är helt original... ;)

13. ogre

ogre Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    508
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro
    Telefon 2:
    iPhone 14 pro
    Telefon 3:
    OnePlus 8T
    Jepp, jag använde filerna i wikiartikeln och låste till och med bootloadern innan jag lämnade in den. Den fick OTA till 4.0.2 direkt jag slog på den.

https://swedroid.se/wiki/index.php?title=Galaxy_nexus_yakjuxw_commandline_flash

Jag fick tillbaks den med 4.0.1 och upplåst bootloader.