Frågor kring säkerhet i Android

Diskussion i 'Allmänt' startad av Nordlunderik, 19 dec 2017.

  1. Nordlunderik

    Nordlunderik Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2017
    Inlägg:
    106
    Mottagna gillanden:
    48
    Tja. Idag klickade jag på en länk till en blogg på en till synes helt legitim instagramsida, (ej porr eller liknande). Länken ledde däremot till en sida som löd ungefär "träffa tjejer nära dig" med blinkande neon lights :cool:... Tryckte bara ned sidan och anmälde kontot, men det fick mig att fundera över säkerheten på Android. Kan telefonen ha blivit infekterad av detta och vad krävs för att man ska få virus i Android? Bör man ha antivirus i mobilen? Vad är era tankar kring detta :)
     
  2. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Det är nog en typ av störande reklam du stött på. Inte säkert att det beror på Instagram-kontot. Testa att trycka på samma länk igen och se var du hamnar. Det skulle kunna vara "bloggen" (alltså tjänsten som bloggen ligger på) som visar reklamen, dvs inte Instagram-kontot. Händer ibland att även legitima sidor visar sådan reklam. I Google AdSense (en populär reklamtjänst) kommer sådan reklam också igenom med jämna mellanrum tyvärr. Tipset brukar vara att rapportera reklamen, men det vet jag inte riktigt hur man gör. Är det en sajtägare som är mån om sina besökare brukar de vilja undersöka saken själva om de får vetskap, och därefter rapportera in reklamen till t.ex. AdSense eller en liknande tjänst som visar reklamen.

    Chrome kommer i framtiden blockera störande reklam automatiskt, om du använder Chrome vill säga. Med början någon gång nästa år.

    Du har nog inte blivit infekterad. Att endast klicka på en länk ska teoretiskt sett inte kunna smitta dig enligt min mening, men ibland händer konstiga saker. Till exempel blev min telefon konstig när jag mottagit en malware-länk i Facebook Messenger (som jag direkt identifierade som en sådan och inte ens klickade på). Egentligen ska det nog inte vara någon fara, men visst, undvik att klicka på märkliga länkar är väl en bra grundinställning.
    Android bygger på sandboxing, dvs varje app är inlåst i en "sandlåda" och kan inte göra speciellt mycket utanför sandlådan (till skillnad från program i Windows som kommer åt hela systemet när de väl körs). En Android-app kan inte köra körbar kod hur som helst, den stora risken är väl att installera en okänd app (från en källa utanför Google Play Store) eller att du beviljar en app långtgående behörigheter. En okänd app eller en app som du beviljar stora behörigheter är en större risk än att bara klicka på en "skum" länk.

    Antivirusprogram bör du undvika i din telefon, de slöar ner telefonen och det är inte ovanligt att de dödar processer och lägger sig i annat som de inte ska. Telefonen sköter sådant bäst själv nu för tiden med inbyggda funktioner. Det finns olika typer av appar, t.ex. minneshanterare, batterioptimerare och antivirusprogram som tillhör en döende bransch och de vill gärna skrämma upp kunder till att betala. Därav stora rubriker som "Antivirusföretagen larmar - risk för virus i Android" osv. Det är helt enkelt företag som vill tjäna pengar och därför sprider sin propaganda. I allmänhet är säkerheten god i Android. Men har ju förekommit vissa märkligheter, t.ex. kinesiska tillverkare som skickar data till servrar i Kina, så undvik allt kinesiskt vill jag säga.

    Så länge du laddar ner appar från Play Store ska du vara säker för det mesta (även om det förekommit undantag där Play Store inte märkt att appar gjort otillåtna saker).
     
    Nordlunderik och e7andy gillar detta.