Frågor om Defy

Diskussion i 'Defy/Defy+' startad av papinho, 28 apr 2011.

  1. papinho

    papinho Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    11 apr 2011
    Inlägg:
    1 276
    Mottagna gillanden:
    67

    MINA ENHETER

    Hej alla Defy-använder. Jag har på senare tid väckt intresse för denna lur, men jag har lovat mig själv att inte ta något beslut tills jag ser vad SGS II och IP5 har att erbjuda, men det hindrar ju mig inte att fråga på här ;)

    1.)Jag har tidigare ägt en Desire Z, vad tror ni kommer vara den stora skillnaden om jag nu går över till Defy? Hur blir spelande av 3D-spel och lite "tyngre" spel klarar defy av detta? Jag står och väger mellan denna och Ideos X5, mina primära ändmål med smartphone är att den ska ha bra samtalskvalite (det hade iofs inte desire z), kunna skicka SMS, kolla mail och Surfa. Och när jag spelar spel så vill jag att det inte ska lagga och funka smärtfritt vad än man väljer att ladda ner, klarar defy av sådant tro?

    2.)Sen har man såklart hört om problemet med hörluren men detta är väl åtgärdadad nu, eller?

    3.)Hur fungerar GPS på denna lur? Jag kommer nog använda den som navigator i bilen med navigon, någon som stött på problem med GPS?

    4.)Sen en liten fråga som är lite "offtopic": Det som störde mig så mycket med Sense och Desire är när jag valde att ha grafisk lösenord så kom den vanliga låsskärmen med dvs HTC sense lockscreen->grafisk lösenord -> mobilen upplåst. Hur är det i Defy? måste man gå igenom samma procedur eller när man valt att lägga grafisk lösenord och när man väcker telefonen så kommer grafiska lösenordet upp?

    5.)Sen verkar det som pain in the ass att roota o kasta in custom rom - kan man bricka telefonen på nåt vis? Är Blur verkligen så dålig? vilken rom rekommenderas utan blur?

    6.)Hur fungerar flash? Smärtfritt?

    7.)edit: oh juste håll på att glömma, kan man någonstans i sthlm testa mobilen fysiskt? där man får leka och känna på den?
     
    Last edited: 29 apr 2011
  2. papinho

    papinho Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    11 apr 2011
    Inlägg:
    1 276
    Mottagna gillanden:
    67

    MINA ENHETER

    komigen nu defy-användarna va inte blyga ;)
     
  3. mikma

    mikma Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2010
    Inlägg:
    729
    Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Sony XZ2 Compact

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony XZ2 Compact
    Det finns inget officiellt stöd för flash i europeiska Defy än, eftersom de har Android 2.1. Vi får se hur det blir med 2.2 uppgraderingen och den nordiska versionen som antas vara 2.2.
     
  4. papinho

    papinho Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    11 apr 2011
    Inlägg:
    1 276
    Mottagna gillanden:
    67

    MINA ENHETER

    Tack för det svaret men såvitt jag förstått så släpps den nordiska med 2.2.

    Någon annan som har lust att svara på resterande frågorna? ;)
     
  5. mikma

    mikma Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2010
    Inlägg:
    729
    Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Sony XZ2 Compact

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony XZ2 Compact
    Den nordiska versionen kommer ju utan blur, så då är inte den frågan så relevant.
     
  6. papinho

    papinho Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    11 apr 2011
    Inlägg:
    1 276
    Mottagna gillanden:
    67

    MINA ENHETER

    Det fick jag reda på efter jag startat tråden, men nu vet jag och det är inte heller så relevan att påpeka det heller då ;)
     
  7. mikma

    mikma Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2010
    Inlägg:
    729
    Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Sony XZ2 Compact

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony XZ2 Compact
    Om du numrerar frågorna så blir det enklare att svara på dem.
     
  8. papinho

    papinho Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    11 apr 2011
    Inlägg:
    1 276
    Mottagna gillanden:
    67

    MINA ENHETER

    Fixat!
     
  9. azke

    azke Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 feb 2011
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    1. Du kommer tycka Dezire Z var som en tegelsten i jämförelse med Defy. Den är mycket lättare (otroligt lätt faktiskt), tunnare och smidigare på alla sätt. Ändå har den relativt stor skärm. Tyvärr spelar jag inte speciellt mycket men har väl testat några spel (tex angry birds, gun bros), ingenting hitills som har laggat. Ser på att XDA att många klockar CPUn upp mot 1200 MHz men jag har inte gjort något sådant.

    2. Hörlursproblemet åtgärdades vid årsskiftet. Har inte sett en enda tråd om det de senaste månaderna på XDA.

    3. Tycker GPS:en fungerar över förväntan, köra bilen med navigering fungerar perfekt. I alla fall med android 2.1 och 2.2. Nu kör jag en betaversion av CyanogenMod7 (android 2.3.3) på min Defy och då är det fortfarande lite buggar i GPS:en men förhoppningsvis åtgärdas det ganska snart.

    4. Provade grafiska lösenordet på min Defy med CM7. När det är aktiverat försvinner den "vanliga" låsskärmen, dvs när du väcker telefonen ser du grafiska lösenordet och när den är upplåst är det klart. Tyvärr vet jag inte om det är likadant på den androidversionen som levereras med telefonen. Kan kanske någon annan svara på?

    5. Läser man på XDA finns det många trådar med "bricked phone" men det brukar handla om antingen telefoner som "bootloopar", fixas med omflashning av "stock"programvara och börja om från början. Eller så har batteriet tagit slut under flashningen och därför är telefonen död. Lösningen är att ladda batteriet på något sätt eller som jag sett exempel på, koppla usb kabel direkt i batteripolerna med batteriet i telefonen och på det sättet lyckas flasha om programvaran. Det är lite bökigt med customs roms speciellt om man är van med HTC men efter man lärt sej proceduren är det ing problem. Jag har växlat programvara med jämna mellanrum den tiden jag haft telefonen och det här är min första androidtelefon.

    6. I de läckta 2.2 versionerna jag testat har flash fungerat felfritt.

    7. Vet ej, Stockholm ligger så avsides (bor i Norrland :P )


     
  10. papinho

    papinho Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    11 apr 2011
    Inlägg:
    1 276
    Mottagna gillanden:
    67

    MINA ENHETER

    Tack som fan för svaren, azke!

    Har även sett att CM7 finns nu till Defy, vad tycker du om den? Jag personligen har aldrig rootat eller provat CM öht, men på XDA så är den fortfarande i betastadiet vad jag förstått men otrolig snabb!

    En av anledningarna till varför jag sålde Z:an var pga att den var stor och klumpig och nu är jag ute efter en smidigare men kraftfullare telefon!
     
  11. Droid_281

    Droid_281 Guest

    Köpte min defy för 3 veckors sen ny och har börjat höra knaster i högtalaren vid samtal. Vrider man och knackar man lite på den under pågående samtal så försvinner ljudet stundvis. Lagom irriterande då jag trodde problemet skulle vart åtgärdat såpass långt efter det blev känt :(
     
  12. papinho

    papinho Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    11 apr 2011
    Inlägg:
    1 276
    Mottagna gillanden:
    67

    MINA ENHETER

    hmm ja, du borde väl ändå få den utbytt, går under garantin? tror inte din återförsäljare säger emot detta? varifrån köpte du den? jag har eventuell tänkt lägga vantarna på en från katshing men om elgiganten får in den så blir det därifrån
     
  13. Droid_281

    Droid_281 Guest

    Köpte den på netonet men frågan är om dom byter ut eller skicka på lagning..
     
  14. azke

    azke Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 feb 2011
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tråkigt att höra Buchko :(

    Det går att se på telefonen om den är tillverkad efter att högtalarproblemet skall vara åtgärdat. Skulle vara intressant att veta om även de "åtgärdade" telefonerna kan bli drabbade.
    Här finns ett inlägg som beskriver hur man ser detta:
    https://swedroid.se/forum/showpost.php?p=412951&postcount=617

    Min telefon är märkt med "BT" och jag har ännu inte haft något problem.

     
  15. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 211
    Mottagna gillanden:
    2 166

    MINA ENHETER

    Njae,det är nog en sanning med modifikation ;)

    Det verkar som att BT och BF märkningen endast gällde telefoner tillverkade i Dec och Januari. Efter att BT och BF märkningarna gått ut började Motorola märka dom med andra märkningar,min heter tex B33 men är tillverkad låååångt efter Jan,det ser man på MSN.nr (tror jag det heter) Telefonerna som hade grundproblemet med högtalaren var ju till verkade innan mitten av Dec -10. Dom som tillverkades efter det skulle vara åtgärdade från tillverkningen.

    Sen kan man ju få högtalarproblem på telefoner tillverkade efter detta men det kan man ju på vilken telefon som helst,ingen går ju säker ;)
     
  16. papinho

    papinho Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    11 apr 2011
    Inlägg:
    1 276
    Mottagna gillanden:
    67

    MINA ENHETER

    Skrev detta på en annan defy-tråd men skriver igen:

    ni som äger en defy, har ni såna här linjer som håller skärmen som på den här bilden om man vinklar den uppåt? http://i51.tinypic.com/1087gh0.jpg

    finns det såna streck på defy?

    Det jag menar är hållare för skärmen, finns det linjer som visar sådana streck när man vinklar telefonen? vad jag förstått så har alla mobiler som är under 4" hållare för skärmen, men de som är 4" och över så är skärmen fastklistrad

    detta kan ses i bla denna video http://www.youtube.com/watch?v=i7TKPQUA2FI 0:15-0:16 så ser man skärmens slut och denna streck.
     
    Last edited: 30 apr 2011
  17. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 211
    Mottagna gillanden:
    2 166

    MINA ENHETER

    Nja,ser inte riktigt det du menar i min Defy. Jag ser ju en kant men den är inte spec synlig. Defyn:s skärm är ju också limmad för att klara vatten så kanske den inte har dom linjerna du undrar över
     
  18. Droid_281

    Droid_281 Guest

    Mitt serienr börjar varken på BF eller BT så jag misstänker att problemet med högtalaren inte är åtgärdat ordentligt och kan uppkomma på alla telefoner. Har man tur så slipper man.

    Papinho, vinklar jag telefonen väldigt mycket så kan jag se ett streck uppe och ett nere men jag tycker det mest ser ut som någon slags skumplast eller nåt som tätar mot displayen. Skummet syns även på sidan av telefonen.
     
  19. alle_p

    alle_p Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2011
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Jag har också en liten fråga.
    Kan man ta bort appar som sitter i mobilen från början?? Min Defy är köpt hos tre och de har installerat tex 3g mobilsurf och lite annat som inte går att avinstallera på vanligt sätt.
    MVH Alex
     
  20. McZ

    McZ Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 nov 2010
    Inlägg:
    223
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Ja det går men bara om man rootar