Frågor om (mini)CyanogenMod på X10minipro

Diskussion i 'X10 Mini/Mini Pro' startad av nafmo, 14 nov 2011.

  1. nafmo

    nafmo Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 nov 2011
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej!

    Jag blir allt mer irriterad över alla buggar i X10 minipro, så jag överväger att installera CyanogenMod för den, nu som det finns i alla fall halvofficiella byggen. Jag har dock ett par undringar som jag inte lyckats hitta svaren på:

    1. Jag använder Sony Ericsson Sync (SyncML) för att synka kontaktlistan och kalendern mot en gammal Symbiantelefon från SE. Kan jag fortsätta med det om jag installerar modden? Kan jag "plocka ut" synkprogrammet och ominstallera det efter uppgraderingen?

    2. För att slippa tappa data har jag använt Sony Ericssons Backup & Restore-program. Det har fungerat fint när jag varit tvungen att fabriksominstallera telefonen (bara en gång, än så länge); kan jag återställa en sådan backup efter att ha moddat? Om inte, finns det något alternativt program på Market som klarar det, som jag kan installera både före och efter moddningen? (jag vill ha backup av SMS, MMS, APN-inställningar, osv.)

    3. Jag räknar med att jag kan knô in Market på telefonen efter moddningen, så att jag kan installera alla mina program igen... Någon som testat Amazon Appstore på cyanogenmod? Jag har installerat den och tankat ner ett par "dagens gratisapp" och hade gärna behållt dem...
     
  2. ehnvis

    ehnvis Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    1 302
    Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    LG G5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    LG G5
    ROM:
    Orginal
    2. Varför inte synca sms och mms till gmail med sms backup+ då många sms/mms i telefonen kan göra den slö? APN inställningar behöver du ingen backup av då cyanogen moddarna ofta har lagt in de flesta apn som operatörerna använder och telefonen hittar med automatik rätt när man startar den första gången.

    3. flasha in gapps om det skulle behövas, de flesta mods har detta redan inlagt så du inte behöver göra något förrutom att logga in med ditt konto.
     
  3. nafmo

    nafmo Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 nov 2011
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har ingen lust att lagra SMS på Gmail (har inte någon större lust att lagra *något* på Gmail, men jag har ett skräpkonto där som jag har kopplat upp telefonen mot, för att sedan se till att slå av allt av kontakt- och epostsynk). Jag hittade ett SMS-backupprogram som lade mina SMS i en XML-fil på sd-kortet eftersom telefonen just klagade på att SMS-minnet var fullt (ytterligare ett skäl till att uppgradera, antar jag). MMS har jag inte lyckats rädda än, jag får leta vidare.

    Vi får väl se. Ingen telefon jag har testat har hittills klarat av norska OneCall, men det kan ju hända jag blir positivt överraskad.
     
  4. ehnvis

    ehnvis Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    1 302
    Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    LG G5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    LG G5
    ROM:
    Orginal
    Kikade precis i den officiella releasen av Cyanogenmod och om jag förstått det rätt så är följande inställningarna för OneCall (NwN)

    Kod:
    Internet APN
    ---
    Name: NwN
    MCC: 242
    MNC: 05
    APN: internet
    Type: default,supl
    
    MMS APN
    ---
    Name: NwN MMS
    MCC: 242
    MNC: 05
    APN: mms
    MMSC: http://mms.nwn.no
    MMSPROXY: 188.149.250.10
    MMSPORT: 80
    Type: mms
    
     
    Last edited: 14 nov 2011
  5. upalmer

    upalmer Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Vet ej. Du måste i så fall gräva ut en dylik .apk fil och återinstallera efter cyanogen mod. För SyncML finns väl inte på market?
    Prova i så fall att installera denna på t.ex google emulator (om du installerat android SDK på en PC) eller fråga någon kompis som har en icke SE telefon om du kan provinstallera "din" syncML

    Nä, det var lögn att återinstallera på min X10mini efter cyanogenMod 7.
    Programmet kollar på något sätt att det kör på en "SE telefon".
    Rekommenderat att köra backup via t.ex titanium backup på "allt" innan du konverterar.

    Som sagt, Gapps går utmärkt att installera efter att ha fått in CyanogenMod7
    Då har du market igen. (och allt annat du vill återinstallera). Sannolikt funkar det sen att stoppa in "Amazon Appstore". Har inte provat, men din telefon ses inte som annorlunda av Market eller andra appar bara för att den kör CM.
     
  6. nafmo

    nafmo Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 nov 2011
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hur gör jag det? Finns det apk-filer för de förinstallerade programmena i telefonen (jag har inte rootat telefonen än, så jag har inte kunnat leta)? Jag ser att det finns ett par program som säger sig klara SyncML på Market, problemet är väl att få ut inställningarna ur SE Sync:s webbtjänst, de skapar ett eget lösenord för telefonen och det gick inte att konfigurera det hela manuellt som jag försökte med sist jag ominstallerade telefonen.

    Bra tips!
     
  7. upalmer

    upalmer Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag har "grävt ut" vad jag tror är Sync appen ur min dotters SE Neo
    gräva ut:
    - använd "adb" från Android SDK
    - Slå på USB felsökning under Inställningar - program - utveckling
    - Du behöver inte roota telefonen om du bara vill kopiera ut från /system/apps
    - Typiskt: adb shell (starta shell mot telefonen) Bara "adb" visar usage
    använd "ls" och "cd" för att orientera dig i filsystemet. Installerade appar ligger under /system/app
    - När du hittat .apk filer du vill "gräva ut", avsluta shellet (ctrl-D),
    kör adb pull remote local
    - Vill du installera appar via adb, så kör adb install localpath
    Alt. lägg .apk filen på sdcard:et, och leta rätt på den i en filutforskare i telefonen
    Jag bifogar Sync.apk och SyncWizard.apk från min dotters telefon.
    Provade att installera SyncWizard.apk på min MiniCM7
    Åtminstone går det att komma till en login screenshot-1321375598547.png
    Du kan ladda ned Sync.apk och SyncWizard.apk från min dropbox om du vill.
     
  8. nafmo

    nafmo Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 nov 2011
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack för det!

    Testade dem i en emulatorn från SDK:t, för Android 2.3.3, men det fungerar inte så bra. Jag får, som du, upp inloggningsskärmen, men när jag loggat in med mitt konto så kraschar den ("The application Sony Ericsson Sync client wizard (process com.sonyericsson.sync.wizard) has stopped unexpectedly. Please try again."), varje gång jag prövar. Samma resultat får jag om jag försöker med den generiska SyncML-ikonen i synkinställnignarna (fast då med com.sonyericsson.sync). Så det verkar inte riktigt som det är kompatibelt med en generisk Android.

    Jag ser att det finns andra SyncML-klienter på Market, jag får ta och skriva till Sony Ericssons support och höra om det går att få ut inloggningslösenordet så att man kan använda valfri klient.
     
  9. nafmo

    nafmo Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 nov 2011
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Använda Sony Ericsson Sync med valfri SyncML-klient

    Jag fick det här svaret från supporten:

    Just nu verkar servern ha lite problem, det går inte att lägga till telefoner, så jag har inte fått testat det ännu. Tänkte bara posta det här ifall någon annan behöver informationen...
     
  10. nafmo

    nafmo Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 nov 2011
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Efter uppdateringen...

    Följer upp min gamla fråga nu när jag (äntligen) har uppdaterat telefonen (till MiniCM7, tyckte det räckte).

    1. Sony Ericsson Sync hann läggas ner innan jag uppdaterade, så den frågeställningen hann försvinna. Jag backuppdate kontaktlistan som .vcf och hittade ett backupprogram för kalendern. Sedan har jag skapat ett nytt GMail-konto bara för att hålla synkdata från telefonen.

    2. Backup av kontakter, SMS och kalender fick jag till. Resten blev jag av med. MiniCM7 hade problem med förinställningar mitt norska Tele2-abbonnemang (hann byta innan jag updpaterade), den trodde det var svenskt, så jag fick ändra manuellt.

    3. Google-Apps-zippen var enkel att plocka in. Och väldigt trevligt att kunna välja att slippa att ha en oanvänd GMail-app på telefonen...