Frågor om "Nest Cam"

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av N6290, 1 nov 2022.

  1. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 358
    Mottagna gillanden:
    1 718

    MINA ENHETER

    Men är du säker på det?
    Den formuleringen hittade jag bara på ett enda ställe, på en svenska produktsida. Alla andra sidor får det att låta som att man har tre timmar total lagringstid, som rensas löpande (när man överskridit tre timmar), och att endast detekterade händelser sparas i det lagringsutrymmet då.
     
  2. Baggen

    Baggen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2020
    Inlägg:
    207
    Mottagna gillanden:
    105
    Har för mig att jag läste på något forum att det var så. Men som sagt, jag valde ett annat märke än google. Så du får fråga nån som har googles kameror eller googla reddit. Gillar inte att man måste betala en månadkostnad för att ens använda en pryl man köpt.
     
  3. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 358
    Mottagna gillanden:
    1 718

    MINA ENHETER

    Du har helt rätt. Efter tre timmar tas materialet bort.
    "It's a 3 hour window of events, not 3 hours of cumulative events".

    "Incredibly misleading" är en vanligt förekommande term på Reddit, ser jag. Google skriver verkligen sjukt missledande på sina egna produktsidor, jag kan faktiskt inte minnas att Google använt falsk marknadsföring på detta sätt tidigare. Väldigt många där ute har blivit lurade på precis samma sätt som mig.
    Innan jag beställde nöjde jag mig med att läsa Googles egna produktsidor om produkten, vilket jag gjorde under flera timmar, och noggrant. Att jag då inte uppfattade denna nyansskillnad i formuleringar säger verkligen något.
    Jag gick inte ut på reddit eller gjorde någon bredare google-sökning i ämnet eftersom jag inte hade anledning att tvivla på googles egna produktsidor. Det var tydligen ett stort misstag. Jag hittar nu inlägg där väldigt många känner sig lurade. Min läxa blir väl att kolla upp produkter på flera källor, inte lita på enbart en källa.... även om man faktiskt fulla ut ska kunna förlita sig på säljarens egen info.

    Så nu är jag aningen förbannad på Google.
    Däremot, för mitt eget användningsområde av kamerorna jag beställt, så tror jag att det kommer fungera bra ändå med dessa tre timmar, utan att jag känner att jag behöver betala prenumeration. Om jag eller någon familjemedlem ska på långresa och lämna en bostad ensam, så hade vi ändå tänkt betala för prenumeration under den perioden.
    Så jag låter min beställning ligga kvar, trots ångerrätten.
    Eftersom jag primärt vill använda kamerorna som en form av inbrottslarm, så är tanken att jag förhoppningsvis ska kolla notifikationerna långt innan tre timmar har gått. Och man kan ju spara ner materialet. Samt att man kan vara flera familjemedlemmar som delar på kameran och samtliga får notisen, någon är förhoppningsvis vaken när något händer (vissa jobbar ju natt...).
    Jag funderar på en lösning enligt nedan (se länk), som kan väcka mig om larmet går, någon som har input där?
    Tasker - "Jag vill ha hjälp-tråden"
    Jag vill alltså få en vanlig appnotis att bli till ett tjutande larm, eller som en väckarklocka typ, istället för det vanliga plinget - om det är Google Home som larmar från en av kamerorna vill säga.
     
  4. Baggen

    Baggen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2020
    Inlägg:
    207
    Mottagna gillanden:
    105

    Jag kör imou kameror, dom är ganska billiga och ingen månadskostnad om man inte vill. Men angående det sista att du vill ha tjutande larm. Mina kameror kan ha problem när det regnar eller snöar mycket, då kan den larma då den upptäcker rörelse. Men det har en fördel också, då ser jag alla djur som springer runt på tomten. Jag kan självklart ställa ner känsligheten på rörelse och bara att den ska upptäcka mänsklig rörelse, men har inte orkat göra det. Jag tycker det funkar bra nog. Men jag tänker bara om googles kameror är också känslig för olika rörelser, då kan du få massa larm som kanske inte är relevanta.
     
  5. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 204
    Mottagna gillanden:
    2 158

    MINA ENHETER

    Mina Google nest CAM har ännu inte falskvarnat vid regn eller snöfall. Däremot kan dom varna för rörelse när ett ljus från bilar sveper över tomten.
     
  6. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 358
    Mottagna gillanden:
    1 718

    MINA ENHETER

    Jag är väldigt nöjd med kamerorna!
    Tycker de passar mitt syfte perfekt, trots tretimmarsbegränsningen, som inte gör mig så mycket med mitt användningsområde för kamerorna. Om man missar att kolla inom tre timmar, så kommer notifikationen ändå ligga kvar i telefonen, jag har testat. I notifikationen ser man en slags GIF spelas upp, där en del av händelseförloppet syns. Så även om Google Home-appen raderat sekvensen så har man en liten nödlösning, i form av notifikationen.

    Förvånansvärt bra bildupptagning i mörker, och ljudupptagningen fångar saker som sägs långt bort.
    Algoritmerna som granskar kamerabilden har fungerat utmärkt hittills, och man får notifikationer ögonblickligen typ, ingen fördröjning. Det enda jobbiga är att den utlöser en händelse när en lampa tänds respektive släcks - fast det skulle jag säkert kunna slippa om jag pillar lite på några av inställningsmöjligheterna i appen.

    En märklig bugg dock: Om jag försöker ladda ner videoklipp från kameran i Google Home, så funkar det enbart på Wifi att få ner klippen. I andra appar som erbjuder nerladdning av större filer så brukar nerladdningen pausas på mobildata och en varning synas i notifikationen, och man kan klicka i notifikationen för att fortsätta trots att man inte har Wifi. För dessa videoklipp i Google Home så dyker det endast upp en notifikation som säger Downloading, och den gör sedan inget, inga andra valmöjligheter. Är det samma för er andra? Jag kommer inte på någon vettig anledning till detta beteende, gissar på bugg som sagt.
     
  7. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 830
    Mottagna gillanden:
    2 312
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Är det ngn som vet om google har nya kameror på gång? Deras nuvarande har väl funnits ett tag?
    Synd att det bara ingår 1 meter kabel, blir svårt att placera dem bra eftersom jag har få uttag utomhus. Visst säljer de kablar, men ca 400kr per 10 meter kabel känns ganska dyrt.
     
  8. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 358
    Mottagna gillanden:
    1 718

    MINA ENHETER

    Jag tror kabeln jag fick med var åtminstone 2 meter.
    Jag såg att någon mer butik hade rea på inomhus-kameran som jag köpt, minns inte vilken, kanske var elgiganten det gällde. Tror den kostade 500-600 kr där. Även Tink hade ju förmånligt erbjudande. Kanske tyder på att det är en ny modell på ingående?
     
    mange76 gillar detta.
  9. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 358
    Mottagna gillanden:
    1 718

    MINA ENHETER

    Ibland spökar kameran och ger mig konstiga notiser när ingen är hemma. Ibland partiklar i luften som åker framför linsen nog, ibland något ljus av en lampa utanför nog. Men det händer inte speciellt ofta, så är mest underhållande när det väl händer.

    En gång stod det rent av "Person seen", trots att ingen person syntes i bild på kameravyn när jag granskade inspelningen. Men jag själv hade lämnat hemmet typ fem-sju minuter tidigare, och man kunde i videon se hur en lampa släcktes vid ytterdörren (men ingen person, inte ens jag själv syntes), så antingen har Google lyckats klippa bort mig på något märkligt sätt när jag gick ut genom dörren, men fått med lampan jag släckte precis när jag gick hemifrån, eller så spökar det här?
    När jag gick hemifrån är kameran enligt automatiken inte aktiverad, och notisen kom flera minuter senare (brukar alltid vara ögonblickliga notiser annars, vet jag). Så rätt skumt, just den notisen.